Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2411067
Ik vraag me af of het moeten voeren van een hoog percentage ligt aan het individu; ligt het aan aanleg (zoals de ene mens ook sneller dik wordt en beagles en retrievers bijv ook makkelijk te zwaar worden) of heeft het met name met de hoeveelheid beweging te maken. En zien jullie duidelijk verschil in lichaamsgewicht als je vettere of magerdere diersoorten voert?
Ik voer onze hond van bijna twee nog steeds 6-7%. Ze krijgt ca 2 uur beweging per dag, de rest van haar energie mag ze stoppen in denkwerk (speurspelletjes enzo) maar ik neem aan dat dat niet zoveel 'brandstof verbruikt'. Ze krijgt helemaal geen vette diersoorten.
Ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
#2411088
denk dat het (net als bij mensen) allebei is. dus aanleg (snelle stofwisseling, zoals mensen dat dan noemen) en veel bewegen vraagt om meer eten.

Reus begint de laatste maanden (hij is nu 3,5 jaar) minder nodig te hebben, terwijl we al ongeveer een jaar ongeveer even veel doen. tot een jaar geleden had hij echt veel meer eten nodig als we actief bezig waren. als we een paar dagen aan zee waren, had hij echt een dubbele portie nodig, anders kwam ik dus met een magere thuis. nu kan valt hij minder snel af.

leeftijd speelt dus denk ik ook een rol.
#2411095
Ik denk dat het een combinatie van beiden is; zowel individuele eigenschappen als beweging.
Vergeet niet dat geestelijke arbeid ook zeker behoorlijk wat van je vraagt, ook qua verhoogde behoefte aan voedingsinname, maar op een iets andere metabolische manier dan met fysieke activiteit. Het is niet voor niets dat mensen vaak gaar en moe uit de zaal stappen na een groot en stevig tentamen, om even een voorbeeld te geven.

Qua dierenvoer kan ik alleen spreken vanuit mn eigen situatie: 2 katten, en ze eten ongeveer 150 gram per dag per kat.
Ot en Sien eten relatief veel voor hun formaat (vrij klein) en leeftijd (5 en 6 jaar, dus niet meer piepjong) en dagelijkse omgeving (stadse binnenkatten). Er zijn genoeg andere BP-katten die met ongeveer zelfde factoren toch beduidend minder eten.
Nu zijn Ot en Sien geen saaie bankaardappels, maar het zijn geen stuiterende kittentjes meer. Met warm weer doen ze de hele dag niets, maar ik merk niet altijd dat ze er minder honger door hebben. Nu is Sien wel te dik, maar haar overgewicht is stabiel. Ot is een ranke en slanke den. Ot en Sien spelen dus normaal wel wat, maar ze zijn niet de hele dag buiten de hort op en verbranden daar dus niet extra mee.
Ik denk dat valt te concluderen dat zowel Ot als Sien (Sien iets minder wegens vetklepperij) van zichzelf een hoge voedingsbehoefte hebben, aangezien ze geen excessieve beweging hebben.

In A'dam at Ot vaker best slecht; dan deed ze 2 dagen over haar diner-muffin. Hier is dat eigenlijk verleden tijd, muv een enkele keer een haarbal. Hier beweegt ze wel iets meer dan in A'dam, want groter huis en een trap waar je leuk op kunt racen. Sien is juist iets minder hongerig geworden, maar dat wijd ik aan psychische factoren, want ze is in haar hoofd ook rustiger.
Ik voer niet expres mager, maar ook geen hele vette diersoorten. Sien krijgt snel diarree of platte drollen bij veel vet en aangezien katten kleine porties eten, is er een risico dat 1 portie uit primair vet zal bestaan en dat zie ik niet zitten voor de voedingswaarde. Dingen als kippenvleugels etc krijgen ze wel met vel. Konijnenniertjes geef ik gewoon met vet, anders kan ik bezig blijven met snijden.
Ik merk geen gewichtstoename als ik meer vettere dingen voer.
#2412192
Ja leek mij ook, zal mss voor een deel ook rasgebonden zijn.
Kost geestelijke arbeid serieus in die zin energie dat je daar de hoeveelheid eten op zou moeten aanpassen? Als mens wordt je wel gaar van geestelijke arbeid, maar eet duidelijk meer als ik lichamelijk hard moet werken.
#2412196
Cupcake schreef: Ja leek mij ook, zal mss voor een deel ook rasgebonden zijn.
Kost geestelijke arbeid serieus in die zin energie dat je daar de hoeveelheid eten op zou moeten aanpassen? Als mens wordt je wel gaar van geestelijke arbeid, maar eet duidelijk meer als ik lichamelijk hard moet werken.
nou kijk, als een hond nou de ene maand 1 uur per dag beweging krijgt en de andere maand krijgt hij dezelfde beweging, maar daarbij iedere dag een half uur geestelijk arbeid als clickeren of een puzzel. in die 2e maand zal de hond meer eten nodig hebben.
#2412387
Mijn reu van 1 jaar en 9 maanden moet nog steeds 3% hebben. Hij eet 1400 gram per dag.

Hij weegt 46,7 wat veel lijkt, maar hij is groot en heeft niet veel vlees op zijn ribben.

Hij is vrijwel de hele dag aan het banjeren op het erf, loopt elke dag 1,5 uur en is dan heel erg actief met veel zwemmen, rennen, galopperen door het water en spelen met andere honden, hij is echt niet gesloopt te krijgen.  :biggrin2:

Hij heeft dus ook gewoon veel nodig, tussen de maaltijden door is het geen schooier, wil wel een snackje zo af en toe.
De maaltijden eet hij vlot en schrokkerig, maar na het eten is hij voldaan. Hij verbruikt het dus echt allemaal.
Laatst gewijzigd door Ramses1 op ma 30 jul 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2412406
Cupcake schreef: Ik vraag me af of het moeten voeren van een hoog percentage ligt aan het individu; ligt het aan aanleg (zoals de ene mens ook sneller dik wordt en beagles en retrievers bijv ook makkelijk te zwaar worden) of heeft het met name met de hoeveelheid beweging te maken. En zien jullie duidelijk verschil in lichaamsgewicht als je vettere of magerdere diersoorten voert?
Ik voer onze hond van bijna twee nog steeds 6-7%. Ze krijgt ca 2 uur beweging per dag, de rest van haar energie mag ze stoppen in denkwerk (speurspelletjes enzo) maar ik neem aan dat dat niet zoveel 'brandstof verbruikt'. Ze krijgt helemaal geen vette diersoorten.
Ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb nu 4 Flatcoateds gehad, waarvan 1 moeder-dochter en 1 halfzusje via vaders zijde. Alle 4 aten/eten meer dan gebruikelijk lijkt voor Flatcoateds als ik het vergelijk met kennisen. De duur van de wandelingen is zo iets wat de indruk wekt dat je het goed vergelijkt, maar de mate waarin je onderweg speelt kan enorm uiteenlopen. En ook het type spel en afwisseling in wandelgebieden.
Denksport is absoluut een energievreter voor een hond. Denk bijv. ook aan deelname aan shows: dat rondje in de ring kan de energievreter niet zijn, maar de indrukken, etc. dat is toch vermoeiend. Zo ook het leren van nieuwe dingen, bedenken van oplossingen, het inspannen voor een beter uitvoering...
Als ze (tijdens vakantie) de hele dag buiten kunnen kuieren, door de tuin, hebben ze ook duidelijk meer nodig.
Dus ik denk dat de (heerlijke!!) leefomstandigheden van jouw maatje wel verklaren waarom ze een hoog percentage nodig heeft.

Ik merk zeker wel verschil of ik vettere of magerder diersoorten voer, maar verkies de magerder soorten (en dan dus meer). Wel geef ik aanhangend vet er altijd bij (konijnniertjes, vellen..) juist omdat ze dit prima kunnen hebben. Verder verkies ik goede kwaliteit spiervlees boven vliesvlees, ik geef alleen écht mooi vlees. En ook daarin merk ik verschil.
#2413930
Parelridder schreef: Ik heb nu 4 Flatcoateds gehad, waarvan 1 moeder-dochter en 1 halfzusje via vaders zijde. Alle 4 aten/eten meer dan gebruikelijk lijkt voor Flatcoateds als ik het vergelijk met kennisen. De duur van de wandelingen is zo iets wat de indruk wekt dat je het goed vergelijkt, maar de mate waarin je onderweg speelt kan enorm uiteenlopen. En ook het type spel en afwisseling in wandelgebieden.
Denksport is absoluut een energievreter voor een hond. Denk bijv. ook aan deelname aan shows: dat rondje in de ring kan de energievreter niet zijn, maar de indrukken, etc. dat is toch vermoeiend. Zo ook het leren van nieuwe dingen, bedenken van oplossingen, het inspannen voor een beter uitvoering...
Als ze (tijdens vakantie) de hele dag buiten kunnen kuieren, door de tuin, hebben ze ook duidelijk meer nodig.
Dus ik denk dat de (heerlijke!!) leefomstandigheden van jouw maatje wel verklaren waarom ze een hoog percentage nodig heeft.

Ik merk zeker wel verschil of ik vettere of magerder diersoorten voer, maar verkies de magerder soorten (en dan dus meer). Wel geef ik aanhangend vet er altijd bij (konijnniertjes, vellen..) juist omdat ze dit prima kunnen hebben. Verder verkies ik goede kwaliteit spiervlees boven vliesvlees, ik geef alleen écht mooi vlees. En ook daarin merk ik verschil.
De intensiviteit van de wandeling maakt vast veel uit. Een rondje in de wijk van een half uur resulteert hier in 'stuiterstuiterspring' terwijl een half uurtje bos resulteert in 'paar uurtjes heerlijk meuren'. Dat verschil merk ik duidelijk. Het lijkt mij wel heel apart dat geestelijke voldoening om meer voert vraagt. Ik bedoel ik snap dat het energie kost, maar kan me slecht voorstellen en het qua calorienbehoefte gelijk kan staan aan een wandeling.
Ik vind het geen probleem om veel te voeren, behalve dat het voor m'n portomonnee iets minder leuk is, want ik doe inderdaad ook niet aan 'dan maar een kwaliteitje minder'. Voorlopig stoppen we er maar gewoon veul eten in, de weegschaal zegt het vanzelf als minder nodig is....
#2414456
Cupcake schreef: De intensiviteit van de wandeling maakt vast veel uit. Een rondje in de wijk van een half uur resulteert hier in 'stuiterstuiterspring' terwijl een half uurtje bos resulteert in 'paar uurtjes heerlijk meuren'. Dat verschil merk ik duidelijk. Het lijkt mij wel heel apart dat geestelijke voldoening om meer voert vraagt. Ik bedoel ik snap dat het energie kost, maar kan me slecht voorstellen en het qua calorienbehoefte gelijk kan staan aan een wandeling.
Een jachthond waarmee serieus getraind wordt zal beduidend meer calorieeren verbuiken dan wanneer er niet gewerkt wordt samen. Dat zie je op bijv. een trainingsweekend of -week (en zelfs na een trainingsdag!). Fysiek doen ze dan niet meer dan 'wandeling' of zelfs minder, maar de inspanning t.b.v. het leren, het neusgebruik, het verwerken van alle nieuwe prikkels.. dat kost echt energie (calorieen) ;)


Edit: woordje vergeten
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 01 aug 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2414495
Ik merk dat ook met speuren. Als ik meer speur met Oscar, moet ik ook meer voeren. Terwijl we in zo'n uurtje veel minder bewegen dan als we gewoon een uur in het bos wandelen. Hij is ook veel moeier na een uur speuren dan na een uur boswandeling.
Door Martine-Tom
#2414888
ik merk het al in het klein, ik maak elke dag 1 grote ronde, elke dag.
Maar soms lopen we ergens waar we nooit eerder waren...hij is dan compleet de punt af en zeurt savonds om eten wat hij normaliter nooit doet.

Als we naar een nieuwe winkel gaan of bijvoorbeeld een ziekenhuis waar hij nooit eerder was idem.
#2415040
Weer wat geleerd. Dan moeten we maar elke dag hetzelfde rondje gaan doen, misschien kunnen dan ooit minder gaan voeren.  ;)
Blijf het bizar vinden, zoveel voer voor zo'n klein lijfje, maar ja tis blijkbaar nodig en aan eetlust nooit gebrek...
Door Martine-Tom
#2415095
Cupcake schreef: Weer wat geleerd. Dan moeten we maar elke dag hetzelfde rondje gaan doen, misschien kunnen dan ooit minder gaan voeren.  ;)
Blijf het bizar vinden, zoveel voer voor zo'n klein lijfje, maar ja tis blijkbaar nodig en aan eetlust nooit gebrek...
Joh, niet proberen te begrijpen...ik heb  hier 8 kilo kitten rondlopen wat vorige week op 1 dag meer dan 800 gram kvv wegtikte  ::)
Gemiddeld is het een 400 gram...
De ene is slank, perfect en de andere is mager dus van mij mogen ze  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door