Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2413693
Hallo Allemaal,

Sinds zondag hebben wij onze witte herder pup in huis. Het is een Reu en zijn naam is Nacho.
Hij is vanaf de fokker afgespeend op Barf en wij zetten dit voort.
Heb enkele weken geleden al het menu op dit forum geplaatst en hier veel positieve reacties op gekregen.

Nu heb ik n.a.v. de eerste dagen voeren toch een paar vraagjes.

Volgens de fokker zou Nacho ongeveer 500-600 gram per dag moeten eten, deze hoeveelheid zou hij daar ook eten.
Echter wanneer ik de rekenhulp invul kom ik uit op ongeveer 300 -350 gram. Hij weegt nu 4,2 kg.

Zondagochtend heeft hij nog bij de fokker gegeten, ze zouden met 3 pups ongeveer 950 gram hebben gegeten.
Toen we 's middags thuis kwamen wou hij niets hebben. Zondagavond heeft hij nog een goed bevleesd kippenkarkas van 300 gram gegeten.

Maandag hebben we hem parelhoenkarkas, kalkoenfilet en groente aangeboden. Hij moest er niks van hebben. Hebben het 4 maal aangeboden, op een paar stukjes kalkoen na liet hij alles liggen.
Nu is het natuurlijk wel zo dat hij duidelijk een beetje van slag is en moet wennen aan zijn nieuwe thuis. De eerste nacht was dan ook een zware nacht waarbij hij weinig geslapen heeft en hij was heel erg moe gisteren. Waren bij de DA op gezondheidscontrole en hij viel in slaap op de behandeltafel.

Afgelopen nacht heeft Nacho het heel goed gedaan. Hij heeft 3 keer gepiept, we hebben hem laten plassen en vervolgens sliep hij rustig verder. Vanochtend weer eten aangeboden, hetzelfde als gisteren. Hij heeft nu vanochtend alleen de paralhoenkarkas gegeten. Deze was ongeveer 100 gram.
Daarna wel nog een stukje kalkoen genomen maar de rest laten liggen, lijkt wel alsof hij vol zit.
Hij is verder heel speels, actief en nieuwsgierig. Dus het lijkt allemaal goed te gaan.
Volgens de DA was hij een beetje aan de lichte kant, dit vind ik zelf ook aangezien er bijna geen spek op zijn ribben zit. Zijn ontlasting is ook een beetje zacht de laatste 2 dagen.

Uiteraard had de dierenarts de oplossing...... stoppen met barf ( want dit zou slecht zijn ) en overstappen op de brokken die zij in de praktijk verkoopt. Dit zijn wij echter niet van plan!

Ik heb uiteraard ook al met de fokker contact gehad en deze helpt waar ze kan. Toch wil ik mijn verhaal hier even doen aangezien hier de ervaring zit.

Moet ik me zorgen maken over Nacho of zal het een kwestie zijn van wennen aan het nieuwe huis.
En is 350 gram genoeg voeding voor Nacho op dit moment? Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat.

Groeten, Maikel

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maikell op do 02 aug 2012, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#2413735
Je hoeft je er niet over te verbazen, dat zijn ontlasting niet goed is. Hij eet toch ook niet zo goed.
Verder zal het wel zo zijn, dat de spanning, die hij heeft,  ook wel wat op zijn darmen zal werken.
Wat heeft hij bij de fokker gegeten? Je schrijft, dat hij heeft gebarfd, maar met wat?
Misschien was hij daar aan andere diersoorten gewend.
Eerst maar eens kijken, of hij 400 gram per dag kan eten. Misschien is meer wel goed in theorie, maar als de praktijk anders is, dan doe je het daarmee.
Eerst rust, rust en nog een keer rust, niet te veel nieuwe dingen ineens en dan zou ik drie maal per dag voeren, voer dat hij al kent.
De rest komt later wel.
Mocht het zo zijn, dat hij na een paar dagen nog steeds selectief eet, dan zou ik hem maar even een kvv geven, dat lijkt me dan voor de volledigheid beter.
Na een poosje ga je dan weer wel proberen, of hij zijn eigen eten al kan kauwen en of hij eet, wat nodig is.

Hanny
Door Maikell
#2413748
Wij vermoeden inderdaad dat de spanning die de verandering met zich meebrengt wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Bij de fokker kreeg hij vanaf 4 weken barf, eerste gehakt, tartaar etc en daarna nekjes (kip en eend ) en karkassen ( kip, eend, parelhoen ) en uiteraard ook nog spiervlees en orgaan van verschillende diersoorten. Ook heeft hij bij de fokker groenten en ei gehad. Dus eigenlijk is alles wat hij nu krijgt wel bekend voor hem. Hij kauwt en kraakt de botjes ook goed.
Zitten wel hele kleine stukjes bot bij de ontlasting.

Hij heeft vanochtend redelijk goed gegeten.
Gaan nu inderdaad 3 maal per dag voeren.
Het gaat vandaag alweer stukken beter dan gisteren.
Door mona
#2413913
Fijn dat het wat beter gaat,

tja stress doet ook aardig wat met een hond.
en wisselen van huis met broertjes en zusjes naar alleen is natuurlijk een flinke omschakeling.

ik hoop dat het nu wel beter blijft gaan.
heel veel plezier met de pup.
Mona
Door Maikell
#2414184
mona schreef: Fijn dat het wat beter gaat,

tja stress doet ook aardig wat met een hond.
en wisselen van huis met broertjes en zusjes naar alleen is natuurlijk een flinke omschakeling.

ik hoop dat het nu wel beter blijft gaan.
heel veel plezier met de pup.
Mona
Hij heeft vandaag meer gegeten dan gisteren. Heeft vanmorgen een parelhoenkarkasje gekregen (100 gram) en een stukje kipkarkas welke over was(100 gram) welke hij opgegeten heeft. Deze was goed bevleesd. Vanmiddag heeft hij zijn voedsel niet gegeten(kalkoenfilet en groentes). Hebben het 15 min laten staan en daarna weg gehaald. Wel was hij stukjes aan het verstoppenZullen het dadelijk weer aanbieden, hopelijk eet hij het dan wel op.
Gisteren heeft hij zoals eerder gezegd niets gegeten en eergister ook een kippenkarkas (300gram).

Ik zelf vind dat hij vrij weinig eet. Belonings snoepjes wilt hij ook nauwelijks iets van weten. Misschien dat ik me teveel zorgen maak en dat het vanzelf wel goed komt. Maar ik heb begrepen dat niet of weinig eten niet goed is voor een pup.

Al
Door Hanny
#2414230
Nog even aankijken en dan toch maar voorlopig kvv
Ander punt. Stel dat hij per dag wel 300 gram zou eten, is niet genoeg, maar okay.
Dat is dan per maaltijd 100 gram, dus niet 200 gram. Per dag dus wat bot, wat vlees en wat orgaan, verdeeld over 3 maaltijden.
Natuurlijk is het niet normaal, dat een pup niet eet. Een pup zal er niet op uit zijn om te verhongeren, dat zou toch wel heel vreemd zijn.
Alleen al het feit, dat hij zo miezerig is, dat hij niet eens een lekker hapje kan aannemen geeft mij de indruk, dat hij zich nog verre van happy voelt.
Jij ook nog niet, kunnen jullie elkaar de hand (poot) geven.
Lach er maar om.
Zing een vrolijk liedje, ook als hij niet eet, even vrolijk het voer weer in de kast, jouw humeur is stralend, wat er ook is.
Je maakt toch niet ook nog een punt van plasjes in huis, dat is ook zo vervelend voor de pup.
Veel plezier met je pup, niet te veel zorgen maken, maar wel je verstand gebruiken.

Hanny
#2414274
Ik zou ook opletten dat hij wat meer dan enkel vleesbot binnen krijgt. Ook spier en orgaan.
Een hond kan wel even tegen iets of wat incompleet voeren (al is dat bij een pup minder ideaal dan bij volwassen dieren), maar op elk vleesbot gaat hij vast verstoppen. En met verstopte darmen gaat hij ook niet eten.
Dus houdt goed zijn ontlasting in de gaten en als er niets meer komt of het is heel hard en grijs, dan zou ik even geen vleesbot meer geven, tot je zeker bent dat er geen verstopping is. Hopelijk eet hij tegen dan beter en eet hij zowel zijn vleesbot als vlees en orgaan op.
En ik zou het eigenlijk in het begin ook compleet per maaltijd aanbieden.  Zeker als hij de neiging heeft een bepaald onderdeel te prefereren en de rest te laten liggen.

Staar je niet blind op de rekenhulp.  Als hij bij de fokker 600gr at, houdt je dat het beste aan.  Maar als hij niet meer wil eten, kan je daar weinig aan veranderen natuurlijk.
Door Lizzy
#2414480
Maikell schreef: Hallo Allemaal,

Sinds zondag hebben wij onze witte herder pup in huis. Het is een Reu en zijn naam is Nacho.
Hij is vanaf de fokker afgespeend op Barf en wij zetten dit voort.
Heb enkele weken geleden al het menu op dit forum geplaatst en hier veel positieve reacties op gekregen.

Nu heb ik n.a.v. de eerste dagen voeren toch een paar vraagjes.

Volgens de fokker zou Nacho ongeveer 500-600 gram per dag moeten eten, deze hoeveelheid zou hij daar ook eten.
Echter wanneer ik de rekenhulp invul kom ik uit op ongeveer 300 -350 gram. Hij weegt nu 4,2 kg.

Zondagochtend heeft hij nog bij de fokker gegeten, ze zouden met 3 pups ongeveer 950 gram hebben gegeten.
Toen we 's middags thuis kwamen wou hij niets hebben. Zondagavond heeft hij nog een goed bevleesd kippenkarkas van 300 gram gegeten.

Maandag hebben we hem parelhoenkarkas, kalkoenfilet en groente aangeboden. Hij moest er niks van hebben. Hebben het 4 maal aangeboden, op een paar stukjes kalkoen na liet hij alles liggen.
Nu is het natuurlijk wel zo dat hij duidelijk een beetje van slag is en moet wennen aan zijn nieuwe thuis. De eerste nacht was dan ook een zware nacht waarbij hij weinig geslapen heeft en hij was heel erg moe gisteren. Waren bij de DA op gezondheidscontrole en hij viel in slaap op de behandeltafel.

Afgelopen nacht heeft Nacho het heel goed gedaan. Hij heeft 3 keer gepiept, we hebben hem laten plassen en vervolgens sliep hij rustig verder. Vanochtend weer eten aangeboden, hetzelfde als gisteren. Hij heeft nu vanochtend alleen de paralhoenkarkas gegeten. Deze was ongeveer 100 gram.
Daarna wel nog een stukje kalkoen genomen maar de rest laten liggen, lijkt wel alsof hij vol zit.
Hij is verder heel speels, actief en nieuwsgierig. Dus het lijkt allemaal goed te gaan.
Volgens de DA was hij een beetje aan de lichte kant, dit vind ik zelf ook aangezien er bijna geen spek op zijn ribben zit. Zijn ontlasting is ook een beetje zacht de laatste 2 dagen.

Uiteraard had de dierenarts de oplossing...... stoppen met barf ( want dit zou slecht zijn ) en overstappen op de brokken die zij in de praktijk verkoopt. Dit zijn wij echter niet van plan!

Ik heb uiteraard ook al met de fokker contact gehad en deze helpt waar ze kan. Toch wil ik mijn verhaal hier even doen aangezien hier de ervaring zit.

Moet ik me zorgen maken over Nacho of zal het een kwestie zijn van wennen aan het nieuwe huis.
En is 350 gram genoeg voeding voor Nacho op dit moment? Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat.

Groeten, Maikel

Afbeelding
4,2 kg voor een Witte Herder pup van 8,5 week is ook bepaald niet veel nee. Nou weet ik niet wat hij woog toen ie nog bij de fokker was, maar als dat ook rond de 4 kg was, dan kan ik me niet voorstellen dat ze hem 600 gram voerde (dat is 15% van het lichaamsgewicht, 4 kg). Ik zou zorgen dat hij ook alles binnen kreeg. Dus probeer in verhouding te blijven voeren. Liever 45% vleesbot, 20% pens, 10% en 25% spiervlees in die 300 gram voer totaal per dag dan alleen vleesbot in 500 gram. Het zijn best gevoelige honden, volgens mij, witte herders. Dus ik zou nog wat meer tijd gunnen ter acclimatiseren. Laat hem maar een beetje, maak er niet te groot punt van, net wat Hanny zegt.

Oh, en als ie nou moeilijk blijft doen, kun je zijn eten misschien even door een vleesmolentje halen.
Door Barf
#2414481
Ik vind het gewicht ook wat laag, ter vergelijking ik heb hier sinds anderhalve week een laekense herder pup die smaller van bouw zijn en ze weegt nu negen kilo en is niets te zwaar. Ze is nu tien weken

Afbeelding
Door Maikell
#2414535
Goedemorgen.

Allereerst bedankt voor al jullie reacties.
Het is inderdaad zo dat witte herders vrij gevoelige honden zijn en dus waarschijnlijk wat meer tijd nodig hebben om te wennen.
Hoewel ik wel het idee heb dat hij zich toch al vrij goed voelt. Als hij niet slaapt dan loopt hij kwispelend door huis of door de tuin, hij speelt graag en is nieuwsgierig naar alles.
Hanny schreef: Je maakt toch niet ook nog een punt van plasjes in huis, dat is ook zo vervelend voor de pup.
Veel plezier met je pup, niet te veel zorgen maken, maar wel je verstand gebruiken.

Hanny
Plasjes in huis daar maken we zeker geen punt van, maar dit komt ook weinig voor. Hebben vanaf begin met de bench gewerkt, hier krijgt hij te eten, gaat hij rusten/slapen. Zodra als hij nu uit de bench komt loopt hij meteen naar de buitendeur om buiten zijn behoefte te doen.
Afgelopen nacht is ook zeer goed gegaan. Zijn om 23.00 gaan slapen. 's avonds heeft hij nog wat kippenvlees en runderhart gegeten.

Hadden de wekker op 03.00 gezet om hem te laten plassen. Dit hebben we dus ook gedaan. Vervolgens heeft hij verder geslapen totdat de wekker weer ging om 07.00. Hij piept of jankt niet in de bench, en gaat meteen lekker liggen. De bench staat 's nachts natuurlijk wel nog naast ons bed, zodat hij niet helemaal alleen is.
pearlsofpassion schreef:
Dus houdt goed zijn ontlasting in de gaten en als er niets meer komt of het is heel hard en grijs, dan zou ik even geen vleesbot meer geven, tot je zeker bent dat er geen verstopping is. Hopelijk eet hij tegen dan beter en eet hij zowel zijn vleesbot als vlees en orgaan op.


Zijn ontlasting was tot afgelopen nacht heel dun en week. Gisteren heeft hij ene gekookt ei gekregen. Na hier wat mee gespeeld te hebben heeft hij het ei opgegeten. Afgelopen nacht en vanochtend heeft hij gepoept. Een mooi stevig keuteltje, houden zo.
Lizzy schreef: 4,2 kg voor een Witte Herder pup van 8,5 week is ook bepaald niet veel nee. Nou weet ik niet wat hij woog toen ie nog bij de fokker was, maar als dat ook rond de 4 kg was, dan kan ik me niet voorstellen dat ze hem 600 gram voerde (dat is 15% van het lichaamsgewicht, 4 kg). Ik zou zorgen dat hij ook alles binnen kreeg. Dus probeer in verhouding te blijven voeren. Liever 45% vleesbot, 20% pens, 10% en 25% spiervlees in die 300 gram voer totaal per dag dan alleen vleesbot in 500 gram. Het zijn best gevoelige honden, volgens mij, witte herders. Dus ik zou nog wat meer tijd gunnen ter acclimatiseren. Laat hem maar een beetje, maak er niet te groot punt van, net wat Hanny zegt.

Oh, en als ie nou moeilijk blijft doen, kun je zijn eten misschien even door een vleesmolentje halen.
De dag nadat we hem bij de fokker gehaald hadden woog hij 4,2 kg. Dus dat zal hij bij de fokker ook gewogen hebben.

Vanochtend voordat ik naar mijn werk ging zijn eten klaar gemaakt. Alles wat gisterenochtend uit de vriezer is gekomen en sinds 04.00 vannacht buiten d eijskast ligt om op temperatuur te komen vond hij niet interessant heeft zijn neus eens in de bak gestoken en is toen ernaast gana liggen. Echter.....toen ik het bakje opentrok met parelhoenkarkas, kalkoenfilet en  kippenorgaan, een bakje wat al 2 dagen in de ijskast stond, trok dat opeens zijn aandacht en werd hij ongeduldig. Heb dit een half uurtje op kamertemp laten komen en toen gegeven. En daarvan begon hij meteen te eten. Het vlees stonk niet alsof het slecht was, eerder alsof het net nog kan.

Misschien dat dit wel de oplossing is, en anders moeten we inderdaad maar het eten door een vleesmolen halen of tijdelijk gaan kvv'en.
Door Maikell
#2415036
Hallo,

Zijn vandaag toch maar naar de DA geweest.We vertrouwden het niet, hij werd met de dag magerder en had steeds minder zin om te spelen etc.

De dierenarts vond ook dat Nacho er niet zo goed uitzag, hij is behoorlijk mager maar heeft een waterige buik.
Ook heeft hij een temperatuur van 39 graden.
Volgens de dierenarts zou dit een primair spijsverteringsprobleem zijn.
We mogen Nacho dan ook vandaag en morgen niet meer normaal voeren, hebben nutri-plus gel gekregen welke we hem elk uur moeten geven.
Vanaf morgenvroeg mogen wij hem Trovet hypoallergenic RRD geven. Dit is licht verteerbaar voer,zachtvoer in een blik.
Verder heeft hij antibiotica gekregen, Metrobac 250mg. Deze moeten we hem 3 maal daags geven, 1/4 tabletje.
Vrijdagmiddag moeten wij terug naar de dierenarts om te kijken hoe het dan gaat en te bekijken hoe we verder gaan.
In ieder geval is hij geen tegenstander van Barfen, maar we moeten nu eerst de spijsvertering weer tot rust krijgen voordat we hem weer gewoon kunnen voeren.
De dierenarts vermoed dat hij hier al langer last van heeft en dat dit nu naar boven komt door de spanningen welke hij heeft van de verhuizing.

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met deze symptomen/diagnose?
Wij willen wel graag vers blijven voeren aangezien dit ons beter lijkt voor Nacho.
Kan het vers voeren een oorzaak zijn?
Volgens de dierenarts zijn witte herders hele gevoelige honden, mij lijkt vers voeren dan juist een goede oplossing.

Graag had ik geweten wat jullie hiervan vinden.

Bedankt.
#2415528
Vanochtend zat er bij de ontlasting een dode spoelworm. Is dit erg?
Verder bestond de ontlasting vooral uit onverteerde stukjes bot en kraakbeenringen (vermoedelijk van kipkarkas en eendennek) hoort dit normaal gesproken niet verteerd te worden?
Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

Tevens ben ik benieuwd hoe ik Nacho het best kan gaan voeren, als zijn spijsvertering dadelijk weer tot rust is gekomen.
Hij heeft sinds gisteravond opeens heel veel zin om te eten. Zijn hem nu het voer van de DA aan het geven ( konijnvlees met rijst ). Dit voer hebben we voor 2 dagen.
Kan ik dit weekend gewoon weer gaan barfen, en zo ja zijn er dan diersoorten welke lichter verteerbaar zijn en welke dan de voorkeur hebben om mee te beginnen? Of zullen we tijdelijk kvv gaan geven en dan weer langzaam terug naar Barf?
Dierenarts heeft zelf al aangegeven dat hij weinig tot geen ervaring heeft met Barf. Wilt ons wel helpen met het voer van Nacho, maar dan komen wij op brokken uit. Iets wat eigenlijk niet onze voorkeur heeft.

Ik weet dat het allemaal veel vragen zijn, sorry, zijn beginnende barfers en willen het zo goed mogelijk doen.
Als de pup dadelijk weer last krijg van zijn spijsvertering dan zijn we verder van huis aangezien hij al zeer mager is.
Wie kan ons van advies voorzien?
Alvast bedankt!
#2415539
Ik vind het echt heel lastig adviseren nu..... Je bent namelijk de weg in geslagen die je DA heeft uitgestippeld. En je bent AB en Trovet gaan geven, allemaal dingen die ik zelf niet was gaan geven. En alles wat ik nu adviseer, gaat weer tegen het advies in van jouw DA. Dus tja. Ik kan me voorstellen dat dit je ook geen lekker gevoel gaat geven. Waar is de fokker in deze? Kun je daar ook niet naartoe voor advies?

Wat ik zou doen?

Ik zou de AB kuur dan nu maar afmaken. Ik zou daarbij Probiotica geven (bijv. die van Solgar of de acidophilus van Arkopharma). Die probiotica zou ik de komende maand blijven geven. Ik zou de komende dagen dan maar dat Trovet blijven geven. En vervolgens op zoek gaan naar een vleesmolen of een goed merk KVV. Ik zou dan over 1 dag de Trovet gaan mengen met KVV of gemalen barf en dit overgieten met gekookt water of zelfs even een paar seconden koken. Als dat goed gaat, zou ik de Trovet weg laten, de KVV of gemalen barf overgieten met gekookt water en dit langzaam afbouwen.

Je hond heeft dus ook wormen. Heb je hem ontwormt onlangs? Zo ja, wanneer?
#2415557
Lizzy schreef: Ik vind het echt heel lastig adviseren nu..... Je bent namelijk de weg in geslagen die je DA heeft uitgestippeld. En je bent AB en Trovet gaan geven, allemaal dingen die ik zelf niet was gaan geven. En alles wat ik nu adviseer, gaat weer tegen het advies in van jouw DA. Dus tja. Ik kan me voorstellen dat dit je ook geen lekker gevoel gaat geven. Waar is de fokker in deze? Kun je daar ook niet naartoe voor advies?
Ik begrijp dat de weg die de dierenarts heeft gekozen niet past bij de manier waarop wij de hond voeden.
Echter had de pup al 3 dagen nauwelijks gegeten en begon steeds magerder te worden. Ik ben al lang blij dat hij nu in ieder geval iets eet.

De fokker heeft in het begin geadviseerd om het maar even aan te kijken, het was ff wennen voor de pup en het zou vanzelf wel goed komen. Nadat we gisteren de da hebben bezocht heb ik de fokker via mail op de hoogte gesteld. Deze belde 's avonds op met het aanbod om de pup terug te brengen zodat deze nog even bij de moeder kon zijn. Het zou mogelijk zijn dat de geestelijke ontwikkeling achter liep waardoor de pup niet kan eten nu hij bij het nest weg is.
Lizzy schreef: Ik zou de AB kuur dan nu maar afmaken. Ik zou daarbij Probiotica geven (bijv. die van Solgar of de acidophilus van Arkopharma). Die probiotica zou ik de komende maand blijven geven. Ik zou de komende dagen dan maar dat Trovet blijven geven. En vervolgens op zoek gaan naar een vleesmolen of een goed merk KVV. Ik zou dan over 1 dag de Trovet gaan mengen met KVV of gemalen barf en dit overgieten met gekookt water of zelfs even een paar seconden koken. Als dat goed gaat, zou ik de Trovet weg laten, de KVV of gemalen barf overgieten met gekookt water en dit langzaam afbouwen.

Je hond heeft dus ook wormen. Heb je hem ontwormt onlangs? Zo ja, wanneer?
Bedankt voor het advies! Dan hebben we in ieder geval een idee hoe we de komende tijd verder moeten. De hond is bij de fokker nog ontwormt, dit is een week geleden gebeurdt.

Groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door