Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Els_qq
#2413213
Hoi allen,

nog niet eens zo lang terug hier begonnen (en begonnen met kvv) en nu al een tijdje te druk geweest om echt goed alles te lezen en te reageren! ???

Maar om een goede reden, want deze vakantie werk ik als vrijwilliger in een dierenasiel! Dus dat is erg leuk.
En daar ben ik helemaal verliefd geworden.... Dus ik stel jullie voor aan Saar, een heel bijzonder poesje, met veel te grote oren en ogen, wat het liefst zo dicht mogelijk bij je handen of hoofd komt knuffelen en slapen.

Afbeelding

Saar eet natuurlijk gewoon mee wat de pot schaft hier: Haaksbarf. Het was even wennen, maar vandaag eet ze 't allemaal helemaal op :) Later gaan we oefenen met hartjes en kuikentjes als snack. Hopelijk kijkt ze goed af van ome Toet.

Feitjes: ze is nu ongeveer een half jaar oud, en 2,6 kg.
Mijn vragen zijn: kan ik haar net als Toet 2x per dag voeren? En hoeveel gram per dag?

Met de zoekfunctie vind ik wel informatie over kittens, maar ze is niet helemaal meer een ienieminie kitten natuurlijk. Dus wat is nou de stelregel voor een oudere kitten? Of bestaat dat niet?

Groetjes en alvast bedankt :)

Els
Door Nathalie
#2413254
Helaas geen ervaring met kittens dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar Saar is wel een droppie! Gevaarlijk hoor, werken in een asiel. Je zou ze allemaal wel mee willen nemen  :D
Door Limpy
#2413285
Gefeliciteerd met de nieuwe huisgenote, wat een leuk hoofd!
Met een half jaar zou ze in principe met 2x per dag toe moeten kunnen komen.
Op deze leeftijd heet het een puber te zijn...
Kijk eens hoe ze het doet op zo´n 150 gr per dag, blijft daar hongerig op dan even wat meer voeren.
Met een jaar evalueren (= zwembandjes tellen) en dan evt minderen of zo houden.
En is Saar al gecastreerd nu?
Hoe oud was Toet ook alweer en hoeveel krijgt hij per dag?
Door fem fatale
#2413288
Och dat snoetje, dat snap ik wel hoor.

Ik zou bij haar voeren naar behoefte. Bij mij ligt er in principe altijd eten (ik voer volledige prooi en dat gaat niet zo snel op, maar wordt gelukkig ook niet zo snel eten) dus ik weet niet helemaal wat ik deed toen die van mij die leeftijd hadden, maar ik weet wel nog dat ze toen meer aten dan nu, maar in verhouding minder dan 2 maanden ervoor.

Het hangt er ook vanaf of ze al prima op gewicht is, of dat er nog wat bij mij, in het eerste geval zou ik minder vaak voeren, in het tweede geval wat vaker. Misschien met 3x beginnen en kijken hoe het gaat?

Ook hoeveelheid per dag zou ik dus van haar behoefte laten afhangen. Het is waarschijnlijk geen 10% of meer mee, niet vaak tenminste, maar het is ook nog geen 3-4% wat een volwassen kat eet, ze zit er ergens tussenin.
Door Els_qq
#2413363
Bedankt voor de reacties!
Ja het is heel gevaarlijk in een asiel werken..... Maar hier blijft het echt wel bij hoor  :biggrin2:

Ze is al gesteriliseerd en ze is een vrij rustig poesje (af en toe wel d'r gekke momentjes, maar ook lekker veel slapen).

Ze is 2,6 kg, dus 5% is 130gr voer en 6% 150gr voer. Ik zet haar voorlopig dan op 140 gram, want dat komt mooi uit met de 500grams haaksbarf rollen die ik dan in 7 stukken snijd. Ik sla dan in voor 5 weken, en dan weeg ik d'r weer en kijk hoe 't gaat en kijk ik of ik meer of minder moet inkopen voor de 5 weken erna.

't gaat wel lekker wat kosten die haaksbarf zo, misschien ook eens gaan kijken naar andere alternatieven :) Of zelfs gaan barfen met een tweedehands gehaktmolentje, of met van die mixen?.... Ik sla binnenkort aan het rekenen, hihi :)
Door Limpy
#2413388
Ik kan beamen dat het werken in een asiel heul gevaarlijk is... :D
Gelukkig had ik al genoeg katten toen ik er begon (maar heb ik wel mn hart verloren aan meerdere katten en een paar honden, waarvan het gros gelukkig ook al geadopteerd is))
Els_qq schreef: 't gaat wel lekker wat kosten die haaksbarf zo, misschien ook eens gaan kijken naar andere alternatieven :) Of zelfs gaan barfen met een tweedehands gehaktmolentje, of met van die mixen?.... Ik sla binnenkort aan het rekenen, hihi :)
Je hoeft niet alles te malen hoor als de tandjes goed werken, knagen is goed voor ze.
Aan welke mixen zat je te denken?
Door Els_qq
#2413417
Leuk dat je ook bij een asiel werkt  ;D  Hart verliezen aan honden doe ik niet gauw, maar er zit er nu één erg leuke, maar dat zou ik nooit doen (ik ben te lui om te wandelen *schaam*, maar dat heb ik dan ook weer geleerd in het asiel  :biggrin2: Daar laat ik ook honden uit hoor, maar ik sta liever te schrobben in de kattenverblijven.) En katten, oooh er zitten zoveel lieve! Maar daar kon ik me redelijk goed bij inhouden. Maar Saar is zo bijzonder met haar geknuffel... Ze kruipt echt helemaal 'in je' ofzo :) Je kan d'r ook als een baby op je arm dragen en je huishouden doen enzo  ;D

Saar snapt nu kippenhartjes nog niet eens, dus dat moet ik nog even aanzien. Maar lijkt me dat ze dat op haar leeftijd toch nog wel kan gaan leren...?
Toet die eet eendagskuikens. Maar kippenvleugels (ook gemept en gehakt) dan nog weer niet.
Dus zou nog aardig moeten oefenen voor volledig ongemalen Barf denk ik... En ik moet zeggen dat ik 't wel makkelijk vind zo gewoon die porties ontdooien en geven. Maar dat kun je natuurlijk ook wel met barf voor mekaar krijgen, portiezakjes maken.

Met van die mixen (was ook wel erg vaag  ::) ) bedoel ik dittes: http://webwinkel.caroba.nl/vers-vlees-v ... mixen.html
Maar dan kun je natuurlijk niet heel goed controleren wat er nou voor een vlees in zit.
Door Mowgli
#2413429
Wat een dotje :)
Heel veel plezier en heel veel geluk.

Toen Mowgli 6 maanden was, at hij zo'n 200 gr. per dag, verdeeld in 100 gr. zelfgemalen kvv en 100 gr. barfhapjes. Ik gaf hem 2 keer per dag 100 gram, maar hij at dit meestal niet in 1 keer, maar verdeeld over de dag.
Op dit moment krijgt Mowgli nog half stinkbl*k en half vers, verdeeld in 2 voermomenten, welke hij hij nog steeds verdeeld over de dag eet.

Even offtopic: Heel positief is trouwens dat het stinkblik veel langer blijft staan dan het verse vlees wat hij krijgt :D Ik hoop dus dat ik langzaam aan de strijd om rauw voeren of ga winnen van mijn vriend  ::)
Door Limpy
#2413436
Wij maken smorgens schoon en doen smiddags wandelen en klef knuffelen met de dieren...

Ik vermoedde al dat je de kiezebrinkmixen bedoelde, hier kun je zien wat erin zit:
http://www.kiezebrink.nl/index.php?pid= ... stcode=MIX
Klik op de "i" rechts van het produkt voor wat erin zit in qua %
Ze bevatten heul veel bot dus je zult spiervlees moeten toevoegen en de ontbrekende organen bij div. mixen, kortom een heel gereken.
Ik voer van KB wel de zalmmix omdat mn zeikerds van katten geen hele vissen blieven, de heren en mevrouw zijn daar wel tevreden mee.

Hier hebben ze ook een poos kvv gegeten met wat barfhapjes (kipnekjes,-hart en wat spiervlees, en 2 katten aan de prooidiertjes) voordat ze uiteindelijk echt gingen barfen, zo waren ze er al wat aan gewend en ging de overgang ook erg soepel - zelfs mijn opa-kater doet nog steeds vrolijk mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2414293
Snij je de hartjes door?
Ik heb gemerkt dat mijn katten anders soms ook last hebben met eendenhartjes.
En Luis heeft nog steeds niet door dat een konijnennier eetbaar is als ik er niet eentje eerst doorsnij  ::)
Door Els_qq
#2414918
Kuikens moet ik voor Toet inknippen anders snapt ie 't niet nee.
Hartje heb ik voor Saar ook al in stukken geknipt, maar dat snapt ze nog steeds niet. Vanmiddag heb ik een stukje kipfilet door kattenmelk gehaald, en toen werd het interessant! Ze heeft er wat op gekauwd, maar weinig gegeten ervan. En iets later had Toet natuurlijk alles lekker op gesmuld :) (waren maar paar stukjes als snack)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2416298
Pfff, je wil niet weten wat ik voor toeren allemaal uithaal op de kuikens... >:(
Kleintje eet muizen met huid en haar en je moet zien dat je vingers niet mee weg zijn. Maar kuikens daar mag geen pluisje op hangen, want dan wil ze het niet :-[
Luis begint het te leren maar vond het eerst ook maar eng en vreemd en beetje vies. Ik doe er wat geklutst ei overheen, want dat vind hij heerlijk.

Cuzco die is op zijn eerste kuiken zo beginnen grommen dat de rest promt de kamer uit rende. ;D
Hij vind ze dus absoluut heerlijk. :)
Die krijgt ze nu apart (wat hij niet leuk vind dat hij eerst moet wachten).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door