Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ledy11
#2411679
Ik heb er sinds 2 weken een kitten bij. Fiene is nu 13 weken.
Gisteravond heeft ze om 18.00 kvv (tinlo kip) gehad en een uur later kwam dat er weer uit. Om 22.00 weer wat eten gegeven (carnivoer eend) en ook dat kwam er een uur later weer uit. Vanochtend kvv (tinlo cattery) gegeven maar ook dat is er alweer uit. Ze wil wel graag eten maar ze houdt het gewoon niet binnen. Ook is ze nog lekker aan het spelen en maakt ze geen zieke indruk.
Woensdag is nog bij de dierenarts geweest voor haar inentingen en de dierenarts heeft haar nog helemaal nagekeken. Kan het daarmee te maken hebben? En is er iets wat ik kan doen voor haar?
Ik ga als het niet beter wordt maandag met haar naar de dierenarts en als ze zieker wordt dan ga ik vandaag nog.
Door ledy11
#2411883
Ik geef haar nu om de 2 uur iets te eten. Om 10uur heeft ze wat kip gegeten en dat zit er nog steeds in. En een uur geleden heb ik kalkoenfilet gekookt en haar een paar stukjes met wat kookwater gegeven. Ook dat heeft ze nog niet uitgespuugd.
Dus het gaat de goede kant op.
Ze is ondertussen vrolijk aan het spelen en stoeien met mijn andere kat. Ze maakt totaal geen zieke indruk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2411909
Blijf er wel goed op letten, kittens hebben namelijk geen reserves en als ze ziek gaan tonen, zijn ze ook echt ziek. Ik zou het kittentje geen hele vleesbotten geven, hou het even op spiervlees en daarna gemalen barf of kvv, tot alles weer goed werkt. En ook in kleine porties meerdere keren per dag.
Ik kook geen dingen. Ik heb dat vroeger wel eens gedaan, een kipfilet bv. Dat was nog toen ik nog maar net of nog niet volledig barf voerde. Ik had niet het idee dat het lichter verteerbaar was. Er is eens een draadje ergens hier op BP geweest waar uit te concluderen zou kunnen zijn dat gekookt voer idd niet per definitie lichter verteerbaar is voor een kat/hond.
Het advies van spiervlees koken en dat met kookvocht geven is een advies voor in de brokkenwereld. Vergeleken met brok is een gekookte kipfilet met kookvocht mogelijk wel lichter verteerbaar, maar dat gaat niet op bij rauw.

Kittens worden ook wel eens gewoon ziek, net als kleine kinderen. Hun afweersysteem is nog niet compleet, dus kunnen ze wel eens iets oplopen. Bij ziekte dus altijd naar de dokter en medisch behandelen waar nodig. Dat is niet erg en heeft ook niets met het voer te maken, maar gewoon met leven en jong zijn.
#2413633
Is de kitten afgespeent op vers? Of (gedeeltelijk) op brok?
Dat maakt wel verschil.

Ik zou ook even een weekje enkel vlees en een beetje orgaan voeren. In het begin ook mager voeren. Erna een kvv mengen met stukjes spiervlees en zo het vlees afbouwen. 
En nog een tijdje geen hele vleesbotjes voeren.
Ik zou ook in een boekje bijhouden waar ze straks nog op gaat spuwen, als ze dat nog doet. Zowel het botgehalte als de diersoorten.

En geen gekookte zaken geven, want dat kan het wennen aan bot net vermoeilijken doordat de maag steeds moet aanpassen tussen gekookt en vers.
Door ledy11
#2414243
Het gaat al weer wat beter met Fiene. Gister heeft ze maar 1 keer gespuugd en vandaag nog helemaal niet. Ze eet alleen erg weinig. Ongeveer de helft van normaal. Op dit moment ben ik blij met alles wat erin gaat en blijft ook al is dat geen kvv. Als ze weer aangesterkt is ga ik haar weer volledig op kvv zetten. Ik heb net weer nieuwe kvv gehaald en dat moet op :P Desondanks is ze wel weer 100gram aangekomen.

@ pearlsofpassion: Fiene is afgespeent op brok maar kreeg ook wel eens carnibest. Ze kent het dus wel. De eerste dagen bij mij wilde ze haar brokken niet eten (natvoer wel) en ze wilde ook niet drinken. Ik heb haar toen kvv gegeven met een flinke plens water. Zo wist ik zeker dat ze goede voeding en voldoende vocht binnen kreeg. Dit ging 2 weken goed en toen begon ze te spugen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door