Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2410228
Ik ben altijd heel voorzichtig met kalkoen botten voeren omdat ze soms zo scherp en hard kunnen zijn.

De honden hier zijn er dol op.

Nu heb ik daarstraks Lotje (Duitse dog ) 2 kalkoenvleugels gegevens en de andere honden 1 zo'n vleugel plus wat orgaan als avondmaaltijd.

Normaal eet Lotje heel rustig en kauwt ze goed.

Er is onweer op komst en het is erg benauwd buiten ,dus ik twijfelde al of ik ze wel ging voeren. :-\
maar ik heb ze toch maar gevoerd omdat de stress van het onweer straks ook nog komt.
Ik ben altijd als de dood voor maagtorsies ( al iets te vaak meegemaakt met die grote rassen)
En ja hoor ,Lotje ging kokhalzen en het leek wel of er iets dwars zat.
Ze braakte niets uit ,maar werd heel nerveus.
Ze smakte ook enorm met haar lippen en wilde verder niks meer eten.

Alles nagekeken (botje in de keel e.d) maar kon niks vinden.

Ik heb haar nog wat kalkoen spiervlees gegeven en wat orgaan ,dat wilde ze met moeite opeten.
Slikken ging haar slecht af .

Ik krijg hier dan weer helemaal de zenuwen van he  :(

Ze ging nerveus ronddrentelen ,heel veel drinken en na een kwartier moest ze braken.
Heel veel wit schuim en dik wit slijm met idd. alleen het kalkoen spiervlees en het orgaan.

Ik heb direct gecheckt of ze geen maagtorsie aan het ontwikkelen was,maar haar buik voelt goed en niet hard en
er zwelt niets op.Ze kokhalst ook niet meer.

Dus ik denk eigenlijk dat haar een scherp kalkoenbotje dwars zit ergens  :-\

Gelukkig heb ik vanmorgen 3 kilo lamspens eruit gehaald,deze was bijna ontdooid.
Ik heb haar 10 minuten na het braken  een flinke lap aan  klein geknipte stukjes pens gegeven.
Deze wilde ze wel.

Ze heeft daarna geen poging gedaan tot braken.
Wel druipt het kwijl haar uit de mond.
Ze heeft ook heel veel gedronken

Ze ligt nu rustig op de bank en is niet meer zo nerveus met kokhalsneigingen
maar ik ben nu best nerveus hoeveel schade zo'n scherp botje kan veroorzaken .
Ik hoop dat dit goed afloopt voor haar.

Nu is Lotje een ervaren barfer die alles altijd goed kauwt en verteert ( ook kalkoen)
maar toch : moet ik voortaan die kalkoen botjes toch pletten met de hamer ?
Door 202Spots
#2410255
NEE NIET gaan pletten!!! Wanneer je kalkoen vleugels gaat pletten...dan worden de vlijmscherpe botten die al in de vleugels zitten NOG scherper!!
Daarom geef ik alleen maar gemalen kalkoen..ALLES van de kalkoen word hier gemalen omdat ik de kalkoen botten allemaal TE hard en TE scherp vind.

Misschien 'n paar katoenen watten balletjes geven, met boter of melk vochtig gemaakt, om dan eventuele splinters in te pakken..
Door ulla
#2410797
Je kan ook denken van: goh moet ik zo nodig kalkoen geven !!!
Er blijft genoeg ander bot over .
Door Xada
#2410820
202Spots schreef: NEE NIET gaan pletten!!! Wanneer je kalkoen vleugels gaat pletten...dan worden de vlijmscherpe botten die al in de vleugels zitten NOG scherper!!
Daarom geef ik alleen maar gemalen kalkoen..ALLES van de kalkoen word hier gemalen omdat ik de kalkoen botten allemaal TE hard en TE scherp vind.

Misschien 'n paar katoenen watten balletjes geven, met boter of melk vochtig gemaakt, om dan eventuele splinters in te pakken..
Waarmee maal je de botten van een kalkoen?
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2410835
ulla schreef: Je kan ook denken van: goh moet ik zo nodig kalkoen geven !!!
Er blijft genoeg ander bot over .
Daar heb jij gelijk in.

Tot nu toe ging het altijd goed,met kalkoennekken nooit problemen
maar als ik zou gaan malen denk ik dat er misschien wel nog veel meer splinters bij zitten  :-\
pletten ga ik dus niet doen.

Het gaat wel weer met Lotje
Ze lijkt geen schade te hebben opgelopen.
Door Cindy de Wolf
#2410849
Daantje schreef:

Tot nu toe ging het altijd goed,met kalkoennekken nooit problemen
maar als ik zou gaan malen denk ik dat er misschien wel nog veel meer splinters bij zitten  :-\
pletten ga ik dus niet doen.

Het gaat wel weer met Lotje
Ze lijkt geen schade te hebben opgelopen.
De Kenwood maalt heel netjes de kalkoennekken dus dat kun je gerust doen, hij maakt er een mooie brei van, net als met eendennekken. Met ribben daar kunnen nog wel eens botsplinters achterblijven maar met de rest heb ik dat nog nooit gezien.

Fijn dat Lotje vooralsnog weer ok lijkt. :-* :-*
Door Xada
#2410861
Is dat alleen voor nekken of kan ik er ook vleugels mee malen?
En welke kenwood is dat?
Door 202Spots
#2411125
Daantje schreef: maar als ik zou gaan malen denk ik dat er misschien wel nog veel meer splinters bij zitten  :-\
pletten ga ik dus niet doen.

Het gaat wel weer met Lotje
Ze lijkt geen schade te hebben opgelopen.
Fijn dat 't goed is afgelopen! ;)
Niet zo'n hele duidelijke foto...maar links op de foto zie je hoe de vleugelbotten er uit zien wanneer je ze knipt (ik had 't vlees er af gehaald om duidelijker de botten te zien)
Wannner je er met de hamer op slaat dat splinteren ze nog meer als wanneer je ze gaat knippen.. :-X
aan de andere kant de restjes wat in de binnenkant van de vleesmolen achterblijft, zo tegen de wand aangeplakt voordat 't er door de gaatjes plaat uit komt.
de witte stukjes bot rechts onderaan is net als scheermesjes zo scherp. :o
Wanneer de kalkoen gemalen is dan zijn de botjes klein genoeg gemaald en ziet gevaarlijk meer.
Ik maal alles van de kalkoen.
Mijn machine doet geen lams ribben en lams nekken maar dat kluiven ze zelf.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2411314
Is het zo dat je helemaal geen bot van kalkoen moet voeren ivm hardheid/splinteren?
Zijn er nog andere dieren die (bijna) altijd te harde botten hebben om te voeren.
Tja ik vraag het maar, voordat ik bv een (grote) bestelling doe van  kalkoenvleugels en dat het te hard is om aan de doggies te geven  ???
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2411361
Ik heb altijd kalkoen gevoerd ,nekken met name en de vleugels ook .
Zulke scherpe botjes als op de foto van Dory heb ik nooit gehad.

Ik zal heb net een foto gemaakt van de vleugel en dan met name het enige  botje wat erin zit.
Het botje eruit snijden  gaat heel makkelijk

Het is lastig te zeggen of je wel of niet bot moet voeren van kalkoen.
Net als geitenribben kunnen ze heel hard zijn ,maar die ik geef zijn prima.
De meningen zijn dus verdeeld.

Behalve dus gisteravond ,door alle gedoe schrokte Lotje haar botwerk op en dat ging niet goed.
Ik heb nog geen harde scherpe stukjes gevonden in haar ontlasting (zag er verder goed uit).
Zo te merken heeft ze er geen schade van opgelopen .

Hier een foto
Links een kalkoenvleugel ,rechts ook maar dan met het botje zichtbaar eruit gesneden
Afbeelding

hier heb ik hetzelfde  botje met de snoeischaar doorgeknipt .
Dat gaat met moeite ,maar het wil dus wel
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daantje op za 28 jul 2012, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2411363
Gelukkig dan maar dat Lotje geen schade heeft opgelopen door de kalkoenbotten. Voor jou in ieder geval een flinke schrikmoment.
En als jouw "reuzen" al deze reacties kunnen geven/krijgen, hoe zou het dan gaan met andere honden( de meeste honden zijn allemaal een stuk kleiner  ;)), pff moet er maar niet aan denken.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2411471
Fijn dat Lotje zo op het eerste oog geen schade heeft opgelopen door de kalkoenbotten !!

Tsja, ik ben van mening dat ik dit soort dingen dus niet geef (net als haaskarkas)
Lees te vaak dat het niet goed verteerd, en zoals gezegd zijn er zat andere botten die een stuk makkelijker/beter verteren dus ik laat ze dan links liggen, zeker toen er bij Daan een stukje haaskarkas in zijn anus bleef steken... Het zal vast bij heel veel honden goed gaan, maar ik wil dat gewoon niet meer meemaken  ;)
Door 202Spots
#2411599
Geplaatst door: Extreme
« Gepost op: Vandaag om 11:22:43 » Voeg citaat toe
Is het zo dat je helemaal geen bot van kalkoen moet voeren ivm hardheid/splinteren?
Zijn er nog andere dieren die (bijna) altijd te harde botten hebben om te voeren.
Tja ik vraag het maar, voordat ik bv een (grote) bestelling doe van  kalkoenvleugels en dat het te hard is om aan de doggies te geven 
Ik geef dus helemaal geen bot van de kalkoen tenzij 't gemalen is...ik vind het echt veel te scherp en te splinterig.
Sommige mensen geven wel de nekken,maar ik vind dat de nek wervels niet alleen hard zijn en wervels verteren ze bij mij niet goed,
(ik knip de wervels van kippen poten al in zodat ze makkelijker verteren) maar ik vind het ook te veel risico om 'n hele nek te geven omdat
de schrokkers kans hebben om 'n hele nek in 1 hap door te slikken en dan komt 't in de keel gat vast te zitten...dus alles van de kalkoen gaat hier eerst door de molen!
Lamsnek en de meeste koppen kan ook aardig aan de harde kant zijn,maar de honden hebben daar minder moeite mee dan met kalkoen
en de nekken splintert ook niet zo als kalkoen doet.
Daantje schreef: Ik heb altijd kalkoen gevoerd ,nekken met name en de vleugels ook .
Zulke scherpe botjes als op de foto van Dory heb ik nooit gehad.
Ik zal heb net een foto gemaakt van de vleugel en dan met name het enige  botje wat erin zit.
Het botje eruit snijden  gaat heel makkelijk
De scherpe botjes zitten in de tip van de vleugel, en zoals hier op de kippenvleugel te zien is bestaat de kalkoen vleugel ook uit 3 stukken
de 2 bovenaan zijn bij de kalkoen ook aardig aan de maat zoals op jou foto ook te zien is,
de botjes van het 3de geleelte, de tip van de vleugel, zie ik niet op je foto, maar 't heeft zoveel kleine scherpe botjes dat ik ze hier bij de kip er niet eens uit heb gehaald..
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door