Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#24085
Joey mijn oudste Pyreneese Berghond reu van ruim 9½ jaar wordt steeds magerder ......
In eerste instantie een eng idee, want dan denk je als eerste aan de één of andere vorm van kanker (ik tenminste wel).

Zijn bloed is recent nog onderzocht op vanalles en nog wat en daaruit bleek, dat "alleen" zijn schildklier niet optimaal werkte .....
Daar krijgt hij nu tabletjes voor en hij is er inderdaad erg van opgeknapt ...
Hij is levendiger (waakt weer volop, zijn pigment komt weer helemaal
terug, hij loopt weer veel vlotter, draaft weer hartstikke goed :)
Hij toont in ieder geval helemaal niet ziek ......

Maar ............
Ik krijg hem niet dikker ..... :(
Op zich natuurlijk niet erg, een "schrale" Pyr op die leeftijd, maar ik vind hem toch net iets TE schraal ........
Op de ribben voelt hij goed (minimum) aan, maar je kunt ook steeds beter zijn ruggenwervel en heupen voelen en dat vind ik TE ...
Hij heeft ook heel veel bespiering/vulling verloren, ook op zijn kop, dus je aait echt een harde schedel met een velletje erover ...
Ik vind, dat hij nu helemaal geen "reserves" heeft .........
Het probleem is, dat hij niet meer WIL eten en ook niet alles kan/wil eten ....
In principe voer ik een merendeel aan VersVleesKOmpleet (Carnibest en AHV) in combinatie met Farmfood.
Vaak wil hij geen Vers eten en dan heb ik liever dat hij een brok eet, dan dat hij helemaal niets eet ...
Hij is heel wisselend met WAT hij wil eten ....
Op dit moment eet hij tussen de 400 - 600 gram Carocroc 23/12 en dat gaat goed, dat blijft er in, maar hij komt er niet van aan ...
Hij krijgt ook VersVleesKompleet, (Carnibest en AHV) wanneer hij dat wil .......
Ik heb hem ook een tijdje gekookte macaroni erbij gegeven, maar geef je hem weer wat te veel, dan kotst hij het weer uit en wil hij weer een paar dagen heel slecht eten ..... Dan zie je hem weer afvallen :(

WAT zou nou het BESTE voor hem zijn .......
Toch alleen maar VERSVLEESKOMPLEET aangevuld met Macaroni of toch een "speciale" brok, waar heel veel voeding in zit .......
Ik weet, dat het heel erg "gewaagd" is om dat hier voor te stellen, maar nogmaals, ik heb liever dat hij Wel een brok eet, dan dat hij helemaal niets eet ....... ???
WAT kun je nog meer als toevoeging geven, waar hij wat dikker van wordt of waar hij in ieder eval genoeg uithaalt .......
Ik geef hem nu ook 3-4 keer per dag te eten, wat kleinere porties tegen het spugen ..
Door Angelique
#24097
Neem aub voor die carocroc 23 een wat hoger nummer. Al mijn normaal aktieve huishonden vielen finaal van de graat op dat nummer. Schrik vooral niet af van het feit dat Vobra de 25 als "werkhondenvoer" betiteld, want de echte werkhonden eten wel de 28 en komen daar nog tekort aan:-(
#24105
[quote="Angelique"]
Neem aub voor die carocroc 23 een wat hoger nummer. Al mijn normaal aktieve huishonden vielen finaal van de graat op dat nummer. Schrik vooral niet af van het feit dat Vobra de 25 als "werkhondenvoer" betiteld, want de echte werkhonden eten wel de 28 en komen daar nog tekort aan:
[/quote]

Hoi Angelique,

Jij hebt dus ervaring met die Caracroc -brokken (maar was er schijnbaar niet zo tevreden over v.w.b. honden die prestaties moesten leveren)
Ik was namelijk een beetje bang, dat de "hoge energie" brokken niet geschikt waren .....
Ik denk, dat ik het toch maar eens ga proberen met hem, want hij kan "gewoon" niet veel eten en dus moet hetgeen wat hij eet "rijk" aan voeding zijn.
Zou ik dan beter de Lam&rijst kunnen geven ?
Laatst gewijzigd door K@rin op ma 17 nov 2003, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#24144
[quote="lajoieblanche"]
[quote="Angelique"]
Neem aub voor die carocroc 23 een wat hoger nummer. Al mijn normaal aktieve huishonden vielen finaal van de graat op dat nummer. Schrik vooral niet af van het feit dat Vobra de 25 als "werkhondenvoer" betiteld, want de echte werkhonden eten wel de 28 en komen daar nog tekort aan:
[/quote]

Hoi Angelique,

Jij hebt dus ervaring met die Caracroc -brokken (maar was er schijnbaar niet zo tevreden over v.w.b. honden die prestaties moesten leveren)
Ik was namelijk een beetje bang, dat de "hoge energie" brokken niet geschikt waren .....
Ik denk, dat ik het toch maar eens ga proberen met hem, want hij kan "gewoon" niet veel eten en dus moet hetgeen wat hij eet "rijk" aan voeding zijn.
Zou ik dan beter de Lam&rijst kunnen geven ?

[/quote]

Geen lam en rijst, want daar zit nog minder energie in.
Op zich was ik niet geheel ontevreden over de Carocroc, vindt alleen de brokken niet bij de omschrijvingen passen. MIjn jonge honden met een normale huishondenaktiviteit zouden de 23/12 moeten kunnen hebben, maar dit was dus echt veel te weinig. Op de 25 ging het wel goed, dus wordt dat mijn inziens ten onrechte bestempeld als "werkhondenvoer".
Gewoon eens proberen, het zal allicht schelen.
#24192
Tja, ik ben natuurlijk een groot voorstander van vers en rauwe voeding, maar ik begrijp ook wel dat je liever hebt dat hij brokken eet dan dat hij niks eet. Maar hoe staat hij tegenover meerdere kleine maaltijden per dag waarbij je deze zelf samenstelt/afwisselt met versvlees en/of brokken? Ik bedoel dus lekkere/verantwoorde tussendoortjes? Want, ik vind bijv. extra macaroni niet zo'n goed idee. Het is graan en waarschijnlijk juist erg slecht verteerbaar voor jouw hond.... Maar, misschien vind hij het helemaaaaal niet vervelend om bijv. tussendoor een hele/rauwe sardien of makreel te krijgen! Of een blikje zalm met lekkere volle kwark, theelepeltje lijnzaadolie en wat gepureerde of gekookte groente. Wat denk je, zou hij dat eten?
Groetjes, Lizzy
#24229
[quote="Lizzy"]
Tja, ik ben natuurlijk een groot voorstander van vers en rauwe voeding, maar ik begrijp ook wel dat je liever hebt dat hij brokken eet dan dat hij niks eet. Maar hoe staat hij tegenover meerdere kleine maaltijden per dag waarbij je deze zelf samenstelt/afwisselt met versvlees en/of brokken? Ik bedoel dus lekkere/verantwoorde tussendoortjes? Want, ik vind bijv. extra macaroni niet zo'n goed idee. Het is graan en waarschijnlijk juist erg slecht verteerbaar voor jouw hond.... Maar, misschien vind hij het helemaaaaal niet vervelend om bijv. tussendoor een hele/rauwe sardien of makreel te krijgen! Of een blikje zalm met lekkere volle kwark, theelepeltje lijnzaadolie en wat gepureerde of gekookte groente. Wat denk je, zou hij dat eten?
Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ik weet niet of hij makreel lust, ik heb ze dat nog nooit gegeven :-\ Haring vindt hij wel heel erg lekker ... Het probleem is, dat hij ook redelijk snel gaat spugen op vreemd eten ... Als ik hem nu iedere dag volle kwark door de brokken of door de Carnibest doe, zou dat al helpen ? Karnemelk vindt hij ook heerlijk, maar zet niet zo aan, denk ik ...
#24325
[quote="lajoieblanche"]
[quote="Lizzy"]
krijgen! Of een blikje zalm met lekkere volle kwark, [/quote]

[/quote]Nou, die VOLLE kwark is nog niet zo makkelijk te krijgen :(
Na een aantal Supermarkten afgestruind te hebben, heb ik net de 2 laatste bakkies van Danone bij AH te pakken gekregen. De anderen verkochten alleen maar de magere kwark. Ik ga nu ff informeren bij de kaasboerderij in ons dorp of ze het daar ook verkopen. Waar halen jullie de VOLLE kwark vandaan ??
Maar goed 3 flinke volle eetlepels door Joey's eten gedaan en het ging er in als koek :)
Verder hebben we hier ook nog een boerderijwinkel met schapen/geiten kaas, etc. Ik weet niet of dat ook kan en of die uberhaupt kwark maken.
Heeft het zin om hem VOLLE BOERENYOGHURT te geven, want dat is wel makkelijk te verkrijgen ...
Laatst gewijzigd door K@rin op di 18 nov 2003, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#24330
lajoieblanche schreef: De nieuwe foto in mijn handtekening is dus de KANJER waar we het over hebben ;)
Deze foto is gemaakt op zijn 9e verjaardag en toen was hij nog niet zo mager ........
Hij is echt prachtig. Met hem was je toch ook naar de Crufts geweest?
#24333
Angelique schreef:

Ja, dat was met Joey en hij werd toen 2e in de Seniorenklasse :)
Dankzij "jouw" Vlierbes-drageetjes had hij toen ook weer prachtig pigment :D
Laatst gewijzigd door K@rin op di 18 nov 2003, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#24348
lajoieblanche schreef:
Ja, dat was met Joey en hij werd toen 2e in de Seniorenklasse :)
Dankzij "jouw" Vlierbes-drageetjes had hij toen ook weer prachtig pigment :D
Wow wat een mooie hond zeg :o
Door Angelique
#24363
lajoieblanche schreef:
Ja, dat was met Joey en hij werd toen 2e in de Seniorenklasse :)
Dankzij "jouw" Vlierbes-drageetjes had hij toen ook weer prachtig pigment :D
:D :D
#24431
Hoi Karin wat jij beschrijft is bij onze hond ook aanwezig hoor!
Kobus is de laatste weken een stuk dunner geworden en af en toe denk ik wel eens dat hij zieker is dan hij zich op dat moment toont.
Aangezien hij ook veel goede momenten heeft wijt ik het aan de ouderdom.
Een Leonberger reu van ruim 8 jaar is al heel wat.
Zeker voor ons nollebakmonster met zijn ziektes.
Goed er zijn natuurlijk uitschieters qua leeftijd.
Ook ik word er af en toe niet goed van,hij is de laatste tijd heel snel verzadigt en loopt dan gewoon weg.
Op zo,n moment kan ik hem de lekkerste dingen aanbieden,maar hij moet het niet hebben!
Ik ben dan ook al blij als hij rond de 700 gram vlees per keer opeet.
Soms eet hij in een wilde bui 8 a 900 gram magere runderlappen op.
S,avonds eet hij dan weer minder omdat hij nog vol zit van de eerste maaltijd.
Vergelijk het maar met oude mensen,die eten ook niet echt veel meer.
Hopelijk vind je toch nog een manier om hem wat dikker te krijgen.
Kobus moet het doen met 2 maaltijden per dag op vaste tijden,dus ik kan en mag hem absoluut niets tussendoor geven,wat heel jammer is.
Misschien is dat voor jouw hond de oplossing!
Veel sucses met Pyr! :P
#24436
tieneke schreef: Hoi Karin wat jij beschrijft is bij onze hond ook aanwezig hoor!
Kobus is de laatste weken een stuk dunner geworden en af en toe denk ik wel eens dat hij zieker is dan hij zich op dat moment toont.
Aangezien hij ook veel goede momenten heeft wijt ik het aan de ouderdom.
hoi tieneke,

Ja ik denk, dat WIJ er aan moeten wennen, dat de "oudjes" nu echt oud gaan worden.. :(
Maar juist daarom wil ik proberen het hem zo veel mogelijk naar de zin te maken ...
Gelukkig eet hij nu weer wat beter, alhoewel het dan "maar" brokken zijn (vandaag ca. 600 gram met 400 gram kwark)
Ik wil hem zo graag weer overzetten naar Carnibest ...
Ik denk, dat ik dat toch ga proberen, ondanks dat het nu goed met hem gaat .....

Ik hoop, dat jullie ook nog een poosje van Kobus mogen genieten ......
Laatst gewijzigd door K@rin op di 18 nov 2003, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door