Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2409726
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of iemand weet waarom pups vaker moeten eten dan volwassen honden?
Is dat omdat de maag nog niet zo groot is voor alle hoeveelheid voer (en zo ja, hoe doen ze het in het wild?), of hebben ze vaker honger of heeft iemand een andere idee?

Zowel Badu als Mingus hebben in het begin eventjes 3x daags eten gekregen. Al snel ben ik met beide naar 2x per dag gegaan. Badu was een maandje of 9/10 toen ik ze al op 1x per dag eten gaf. Mingus is nu 4 maanden en krijgt 2x per dag eten.

Nou vroeg ik me af.... Hij eet ontzettend snel (zoals alle pups). Zijn bakje is binnen 3 seconden leeg. Hij krijgt rond de kilo per dag, dus 2x 500gr. Ook als hij barf-hapjes krijgt (eendennekken/konijnenrug/groot stuk vlees) is dat 1,2,3 weg. Nauwelijks tot niet kauwen. In het kade van 'een grote maaltijd vult beter dan 2 kleine' kan ik hem beter 1x per dag eten geven of bij 2 blijven??  :help:
#2409766
Hoi, ik lees met je mee.
Mijn pup is nu 20 weken en eet 3x per dag, in totaal 960 gr. ca per dag.
Ik zit ook te twijfelen of ik over zal stappen naar 2x per dag, maar het lijken mij zulke enorme hoeveelheden (ca. 500 gram) om per keer te geven. :-\
Ben dus benieuwd naar de adviezen.
Door Lizzy
#2409768
Pups eten relatief veel meer eten dan een volwassen hond. Als je dit allemaal in 1 keer naar binnen gooit (mijn pup at op de leeftijd van 8 weken al 700 gram voer. En daarbij woog ze 8 kilo. Je begrijpt, dat geef je niet in 1 keer, dan ontploft zo'n smurf! Bovendien heeft een pup meerdere keren per dag voedingsstoffen nodig om goed en gelijkmatig (optimaal) te groeien.
Door Xada
#2409820
Lizzy schreef: Je begrijpt, dat geef je niet in 1 keer, dan ontploft zo'n smurf! Bovendien heeft een pup meerdere keren per dag voedingsstoffen nodig om goed en gelijkmatig (optimaal) te groeien.
Met ontploffen valt het genoeg mee.
Toen Querida 6 weken was heeft ze mijn haan gepakt (haan was zeker 6 kg)
Ze konden elkaar recht in de ogen kijken. Maar ze heeft hem ook helemaal opgegeten. Met veren etc. etc. Ik vond later nog 1 looppoot en 1 stukje van een veugel. 
Door Lizzy
#2409823
Xada schreef: Met ontploffen valt het genoeg mee.
Toen Querida 6 weken was heeft ze mijn haan gepakt (haan was zeker 6 kg)
Ze konden elkaar recht in de ogen kijken. Maar ze heeft hem ook helemaal opgegeten. Met veren etc. etc. Ik vond later nog 1 looppoot en 1 stukje van een veugel.
Dat was ook bij wijze van spreken he ;)
Je wilt niet iedere keer zulke grote maaltijden je pup in rossen, toch?
Door Xada
#2409935
Lizzy schreef: Dat was ook bij wijze van spreken he ;)
Je wilt niet iedere keer zulke grote maaltijden je pup in rossen, toch?
Nee, dit was een actie van de pup zelf. (Ze is nu volwassen)
Ik heb nu twee andere jonge honden en die krijgen maximaal 700 gram per maaltijd. De rest krijgen ze 's morgens samen met de groente en het fruit.
Ik relativeerde het wat omdat er vaak mensen bijna volledig in paniek naar mij toekwamen met zulk soort uitspraken van DA. Ook over groeipijn etc. vandaar.
Ook bij de volwassen honden sla ik nog altijd het gewricht van veel vleugels kapot. Het neemt geen tijd en kan een hoop moeilijkheden voorkomen.
Laatst gewijzigd door Xada op vr 27 jul 2012, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409950
Annemarie Rijnveld schreef: En bij een pup van 20 weken?
Toch maar wachten tot 24 weken (6 maanden)?

hihi 26 weken is 6 maanden? (52 weken in een jaar)  ;)

Sorry, plaag je maar wat. je weet wie het zegt.

Ik ben vanaf vandaag over op 2 keer. Duke is 22 en een halve week. 19 juli was hij 5 maanden.
Ik ben het constant overal meenemen van zijn eten zat...
#2409955
Naomi M. schreef:
hihi 26 weken is 6 maanden? (52 weken in een jaar)   ;)

Sorry, plaag je maar wat. je weet wie het zegt.

Ik ben vanaf vandaag over op 2 keer. Duke is 22 en een halve week. 19 juli was hij 5 maanden.
Ik ben het constant overal meenemen van zijn eten zat...
:o:biggrin2: haha, was een slip of the pc zeker :D

Ben benieuwd hoe het valt/bevalt?
Ik zit toch nog zoooo te dubben, maar het zou wel echt een stuk handiger zijn ook voor mij.
Door ChantalKrijn
#2409957
Tyke is zelf al overgegaan op 2x toen hij 18 weken was..
Hij bleef zo'n ontzettende honger houden, en hij mocht niet meer eten hebben..
Dan maar 2x per dag een voller gevoel, als 3x en dan heel de dag honger!

Hij zit nu ook al ruim een maand op 1x, hij is nu bijna 9 maanden. Om precies dezelfde reden.
Door syiryo
#2409959
Ik zit met bowie ook al ruim een maand op 2x (hij is nu bijna een half jaar). Ik vind het veel makkelijker omdat ik nu niet zit met de middag wandeling vlak na het eten. :)
#2409985
ChantalKrijn schreef: Ik weet niet hoe of wanneer of waarom de rest het gedaan heeft. Ik kijk naar Tyke en voor hem ging dit veel beter!  :D
Dus daar hebben we hem weer: naar je hond kijken  :biggrin2:
Ja, is waar. En een beetje durven?
Noe, ik denk dat ik aan de voorzichtige kant blijf voor ffies en het misschien toch maar ff wil afwachten.
Zal eens kijken welke ervaringen Naomi gaat hebben met Duke.
Door ChantalKrijn
#2409988
Als jij het gevoel hebt dat ze over kan moet je dat doen, je merkt snel genoeg of het wel of niet wat voor haar is.
Als je eenmaal op 2x staat, kun je ook terug naar 3x hoor als het je niet bevalt  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door