Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409398
Even een vraagje. Ik was in de barf rekenhulp de gegevens van Duke aan het invullen en toen gaf hij bij 5 maanden leeftijd 3,5 % aan??? Ik geef nog steeds 5 % en dacht dat het pas na het uitzwaren naar beneden ging. Toen ben ik eens gaan proberen in die rekenhulp en toen bleek dat hij elke maand een lager percentage aangeeft. Ik heb zijn gewicht ingevuld, dattie reu is en een labradoodle.

Kan ik dan van die percentages uitgaan? Ik vind van 5% naar 3,5 wel een hele stap eigenlijk....

Ik krijg zelf meer de neiging om eerst maar naar 4,5% te gaan dan.

Ben wel aan het zoeken geweest hier, maar kan het niet allemaal terugvinden.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409403
Ik heb wel de topic van Lizzy gelezen hoor. Maar haar dalmatiërpup kreeg met 5 maanden ook 5%. Als ik Dalmatiër invoer in de rekenhulp geeft deze ook 3,5% aan met 5 maanden nu. Vandaar dus dat ik me afvroeg of het klopte.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2409406
De rekenhulp is een indicatie. Je moet goed naar je hond kijken.
Mijn ervaring was dat het bijna gelijk bleef tot 1 jaar.
De percentage gaat wel naar beneden, maar het gewicht word zwaarder ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2409414
Thea schreef: De rekenhulp is een indicatie. Je moet goed naar je hond kijken.
Mijn ervaring was dat het bijna gelijk bleef tot 1 jaar.
De percentage gaat wel naar beneden, maar het gewicht word zwaarder ;)
Ja, klopt Naomi, ik zat eerst met Juma op 8%, 960 gram, nu is het 6% en nog steeds 960 gram. Ik kan het je niet goed uitleggen hoe dat in elkaar zit, dat kan Pearlsofpassion heel goed. Misschien geeft zij ook nog een reactie.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409418
Dat klopt idd bij jou. Maar 6% is nog steeds voor een pup goed (tussen 5 en 10%) maar ik zou nu op 3,5 moeten gaan zitten met Duke. En dat vind ik vrij laag met 5 maanden....
Ik had wel begrepen dat je met een pup het huidige gewicht in moet vullen.
En ik ben het eens met dat je goed naar de pup moet kijken.
Ik vroeg me gewoon af of de rekenhulp dan wel klopte. Of is een hond van 5 maanden geen pup meer?
Door nicolette
#2409456
Heb altijd op het oog gevoerd. Mijn reu van 14 maanden, weegt 28 kilo krijgt 1.5 kilo barf per dag. Moet zelfs meer geven als hij erg actief is, want dan zie ik binnen 2 dagen zijn ribben zitten.

Hangt dus heel veel af van hoe actief een hond is. Gewoon ribben voelen en dan weet je dat de hoeveelheid voer voldoende is.

Gr. Nicolette
Door Martine-Tom
#2409458
Naomi M. schreef: Dat klopt idd bij jou. Maar 6% is nog steeds voor een pup goed (tussen 5 en 10%) maar ik zou nu op 3,5 moeten gaan zitten met Duke. En dat vind ik vrij laag met 5 maanden....
Ik had wel begrepen dat je met een pup het huidige gewicht in moet vullen.
En ik ben het eens met dat je goed naar de pup moet kijken.
Ik vroeg me gewoon af of de rekenhulp dan wel klopte. Of is een hond van 5 maanden geen pup meer?
Je "moet"helemaal niks, als jij bij wijze van spreken 10% voert en hij word niet dik en valt niet af...dan doe je het goed  :)
Het is maar een richtlijn, een hulpmiddel, niks meer en niks minder dan dat.

Tom weegt 7.2 kilo en eet 120 gram en dan neigt hij nog naar aankomen, de 2 katten (7.5 en 4 maanden) eten 700 gram op een dag weg...tja  ;)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409486
Ik schat Duke nu op 22 kg. Het is niet absoluut, maar tot nu toe is hij netjes om en nabij de 1 kg per week aangekomen en ik heb hem 3 weken geleden gewogen. Heb dus voor de berekeningen iedere keer 1 kg erbj gedaan. Moet hem dus nog even wegen, maar manlief heeft momenteel erg weinig tijd om overdag langs de DA te gaan.

Hij is absoluut niet te dik en ik voel zijn ribben op de goede manier. Het is alleen dat ik begreep dat je mettertijd dus het percentage gaat verlagen. En ik dacht dus dat dat pas vanaf een maand of 9 was, maar nu ik het invulde bleek het percentage al sneller verlaagd te worden. Vul maar eens in. En dan 1 maand, 2 maanden enz, En je ziet dat het sneller verschuift. Daarom vroeg ik me af of je pups eerder in percentage moet verlagen. Want dan kan het wel degelijk met de gewichten van het eten verschillen.

Ik zit er aan te denken om voorlopig dan 500 gram vleesbot, 100 gram groenten, 200 gram spiervlees en 200 gram orgaan te geven. Dat gaf ik al (soms tikkie meer), maar dat ik dit dan blijf doen ook al komt hij in gewicht dus aan. Wat vinden jullie daarvan?

En, nog even voor de duidelijkheid. Het is dus een grote labradoodle. En ik verwacht dus dat hij nog wel even blijft groeien.
Door Martine-Tom
#2409516
Zolang hij niet te dik word blijven voeren wat je doet, en als hij wel dikker word...minderen.
Als hij afvalt...dan voer je meer...tis best simpel eigenlijk  ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2409571
Naomi M. schreef: Ik schat Duke nu op 22 kg. Het is niet absoluut, maar tot nu toe is hij netjes om en nabij de 1 kg per week aangekomen en ik heb hem 3 weken geleden gewogen. Heb dus voor de berekeningen iedere keer 1 kg erbj gedaan. Moet hem dus nog even wegen, maar manlief heeft momenteel erg weinig tijd om overdag langs de DA te gaan.

Hij is absoluut niet te dik en ik voel zijn ribben op de goede manier. Het is alleen dat ik begreep dat je mettertijd dus het percentage gaat verlagen. En ik dacht dus dat dat pas vanaf een maand of 9 was, maar nu ik het invulde bleek het percentage al sneller verlaagd te worden. Vul maar eens in. En dan 1 maand, 2 maanden enz, En je ziet dat het sneller verschuift. Daarom vroeg ik me af of je pups eerder in percentage moet verlagen. Want dan kan het wel degelijk met de gewichten van het eten verschillen.

Ik zit er aan te denken om voorlopig dan 500 gram vleesbot, 100 gram groenten, 200 gram spiervlees en 200 gram orgaan te geven. Dat gaf ik al (soms tikkie meer), maar dat ik dit dan blijf doen ook al komt hij in gewicht dus aan. Wat vinden jullie daarvan?

En, nog even voor de duidelijkheid. Het is dus een grote labradoodle. En ik verwacht dus dat hij nog wel even blijft groeien.
Het blijft natuurlijk geen 1 kilo per week groeien. Ik denk dat het met een maand of 4 / 5 wel veel minder wordt anders zou die met 1 jaar bv 50 kilo wegen. ;)

Heb je geen p-ersonen weegschaal. Dan weeg je eerst jezelf en dan met hond het verschil is de hond ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door