Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#2407711
Met Minoes en Pimpelmoentje gaat het erg goed. Tussen hen en de honden ook. En tussen ons en kittens ook. Het zijn schatten. En ze vinden eten heel erg lekker. Maar als ze een hangbuikje krijgen mogen we hier dan besloten dat de dames op dieet moeten?
Op de ribben voelen ze wel oké en als we eten neerzetten gaat het na 10/15 minuten weer retour als het niet op is. Gisteren gewogen en ik denk dat ze zo'n 500 tot 600 gram met zijn 2 wegwerken op een dag. Vandaag wilde ik ook wegen, maar goed, Foppe heeft de eetkamerdeur weten te openen en het bakje was dermate schoon dat ik snel heb gekeken of hij niet per ongeluk ook de poezen had opgegeten.
Ze zijn nu een week of 13/14. We voeren nog 3x op een dag.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407723
Op die leeftijd zou ik ze echt nog niet op dieet zetten. Kittens eten nu eenmaal achterlijk veel, zeker kittens die niet de meest geweldige start hebben gehad (waren ze niet heel mini?).
Wormkitje van het woud zou natuurlijk geen kwaad kunnen als je het niet helemaal vertrouwt.
#2407745
Ik zou ook ten vroegste op 4 maand gaan kijken naar de lijn.
Meestal zelfs nog later.  Hangt er ook vanaf wanneer ze gecastreerd worden natuurlijk.
Als ze echt dikke buikjes krijgen, zou ik eerder denken dat er wat mis is.  Normaal zijn kittens op die leeftijd en ongecastreerd, toch zo actief dat ze niet dik worden.
#2407826
koekje schreef: Op die leeftijd zou ik ze echt nog niet op dieet zetten. Kittens eten nu eenmaal achterlijk veel, zeker kittens die niet de meest geweldige start hebben gehad (waren ze niet heel mini?).
Helemaal mee eens. Onze Sokjes heeft in het begin ook moeiteloos 500-600 gram weggewerkt in zijn eentje, en als je hem nu ziet (geschat 2 jaar oud), is ie perfect. Tussen 1 en 1,5 jaar woog hij meer dan 6 kilo (hij is ook groot hoor, dat was zeker geen kwestie van veel te dik), maar toen wij in mei een paar weken op vakantie waren en de buurvrouw voor de katten zorgde - die verder alleen thuis waren en op eigen gelegenheid in en uit konden lopen, ook 's nachts - heeft hij wel een kilo of 1,5 verloren, schat ik. Ik weet niet hoeveel hij nu weegt, maar ik kan zien dat hij goed op gewicht is. Hij is slank nu, passend bij zijn hoogte.

Dus nee, de kittens gewoon lekker laten eten. Als ze voldoende spelen en rennen, hebben ze die energie echt nodig.
Door fem fatale
#2407876
Groei gaat ook niet altijd helemaal gelijkmatig en onopvallend. Zowel Kai als Jet kregen af en toe een flink buikje, en zelfs de ribben waren niet altijd voelbaar, maar 1 of 2 weken later waren ze opeens veel groter en slungelig.

Lekker laten gaan.
Gebruikersavatar
Door kira
#2408690
Vandaag bij de da geweest voor chip en prik. De da vond ze wel wat mollig worden, dus ik ga wel een beetje wegen qua portie. Dan weet ik in ieder geval hoeveel ze krijgen voor het geval de buikjes nog dikker worden. Eten is hier natuurlijk erg lekker. Ze spelen de hele dag.
@koekje. Wormentest was oke, 15 augustus weer een test.
Door Too
#2409140
Ik heb t al wel s eerder geschreven : ik kreeg een jonge deern ca 5 maanden oud met een echte vetzak... letterlijk..
van boven af leek ze haast graatmager maar tussen haar achterpoten hing een enorme vetopslag
Als ze zat lag t spek lekker over haar tenen heen.. en nog - ze is nu 5- is dat de plek waar ze reserves opslaat
Nu had ze wel een hoop 'tegen' :als halfdood hoopje gevonden, opgekalefaterd in de personeelskamer van t asiel samen met nog 2 mini's,
later samen met haar dikke 'zus' in een kooi en [dus] verdomd weinig beweging en wel 24/7 een bak met brok.

De situatie is niet te vergelijken met die van jullie meidjes ,die krijgen prima voer en kunnen hun energie lekker kwijt
maar toch : ja, ik geloof wel dat kittens te dik kunnen worden/zijn meestal zal dat van tijdelijke aard zijn , net als bij een pup in de aanloop naar een groeispurt bv,
#2409911
Op 5 maand denk ik ook wel dat het al kan.
Mijn Cuzco kreeg rond 4,5-5 maand ook een vetbuik.
Hij was altijd wel wel een rond kittentje en houdt heel erg van eten (boerderijkitten), dat maakt ook al veel uit natuurlijk. Hij eet gewoon tot hij barst (nog steeds), en rond 5 maand werd die dus wat dik en ben ik het in het oog gaan houden.
Gebruikersavatar
Door kira
#2410308
Ik ben het maar gaan wegen, ik weet nl zeker dat het een pure vetvoorraad plek is. Ik vind het alleen heel lastig te bepalen hoeveel eten zo'n kitten moet hebben, maar ze staan wel wat meer op rantsoen. Volgens mij zijn het echt typische beestjes voor ons, dol op lekkers en geen natuurlijke ik stop met etendrempel.
Gebruikersavatar
Door kira
#2412349
Ik zal zo eens één op de weegschaal leggen, ze liggen net te slapen. Geen idee hoeveel ze wegen. Ze doen de hele dag of slapen of gezellig rennen en spelen. Minoes blijft in de achtertuin, Pimpelmoen heeft de buurman even geholpen en is op de terugweg in de vijver beland in de voortuin. Ze blijft nu ook in de achtertuin. Wel mooi te zien het verschil in karakter, Pimpelmoen is duidelijk meer een buitenpoes, Minoes een echte ik blijf bij de mensen poes. Ze zijn zo lief en leuk :smitten: :smitten:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door