Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door faya
#2406719
heb alle pups van Faya volgens DA richtlijnen laten enten met 6 weken DP puppy enting. De 7 reutjes zijn inmiddels naar fijne mensen en het teefje is bij ons gebleven. Nu ben ik zelf geen fan van entingen en ook sceptisch over werking /bijwerkingen en ja, het blijft troep. Veel gelezen en met een van de nieuwe eigenaren van een van de broertjes uit Duitsland hierover gepraat en info uitgewisseld. Door deze info oa aan de weet gekomen dat enten met 6 weken eigenlijk niet echt zinvol / goed is en dat je beter met 1e enting kunt wachten voordat evt. maternale antistoffen uit het bloed zijn. Heb met 9 weken niet laten enten en wil nu met 12 weken voor de DHP enting gaan. Dan 4 weken na die enting titer laten bepalen ( heb begrepen dat dit juiste tijdstip na enting is ) en aan de hand hiervan beslissen of 3e enting noodzakelijk is. Als titers goed zijn, is booster dan met 1 jaar perse nodig? Over van Weil twijfel ik nog, want ik laat honden veel zwemmen en ben actief met jacht en jachttraining bezig. Zijn er mensen die hier ervaring hebben met bloedonderzoeken via Duitsland?
Door Lizzy
#2408892
Ik ga waarschijnlijk dit schema hanteren voor mijn aanstaande nest:

7 weken          Nobivac puppy DP
12 weken        Nobivac Puppy DHP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

Ik laat op 1 jaar wel boosteren. Maar ja, dan vaccineer ik ze daarna ook niet meer.

Ik zie niet zo goed waarom ik ze zou moeten laten titeren na 12 weken?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2408982
Lizzy schreef: Ik ga waarschijnlijk dit schema hanteren voor mijn aanstaande nest:

7 weken Nobivac puppy DP
12 weken Nobivac Puppy DHP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

Ik laat op 1 jaar wel boosteren. Maar ja, dan vaccineer ik ze daarna ook niet meer.

Ik zie niet zo goed waarom ik ze zou moeten laten titeren na 12 weken?
Eh ik wil mijn pupje eigenlijk wel titeren op 6/7 weken. :-[
Ik denk dat je dit schema wel goed moet uitleggen aan je pupkopers. Dikke kans dat als ze op 12 weken naar de dierenarts gaan dat er discussie ontstaat omdat ze op 9 weken niet gevaccineerd zijn.

Ik zie ook niet echt het voordeel van titeren op 12 weken.
Door Lizzy
#2409082
*Dorothea* schreef: Eh ik wil mijn pupje eigenlijk wel titeren op 6/7 weken. :-[
Ik denk dat je dit schema wel goed moet uitleggen aan je pupkopers. Dikke kans dat als ze op 12 weken naar de dierenarts gaan dat er discussie ontstaat omdat ze op 9 weken niet gevaccineerd zijn.

Ik zie ook niet echt het voordeel van titeren op 12 weken.
Dat is ook geen probleem (sterker nog, daar had ik al op gerekend), ik wil de mijne ook laten titeren :-*

Maar ik kan gewoon niet pups ongevaccineerd de deur uit laten gaan (vind ik) en dus heeft het geen zin (voor mij) om het hele nest te titeren en pas te vaccineren als de maternale immuniteit weg is. Want dat is mogelijk bij alle puppen verschillend. En dat kan wel eens na 8 weken zijn. En dan vliegen ze uit/zijn ze aan het uitvliegen.... :-\

Uitleggen dat ze op 9 weken niet gevaccineerd zijn is 1 ding. Uitleggen dat ze niet gevaccineerd zijn gaat 'm niet worden.

Ik vraag me overigens af of het heel erg veel discussie oplevert hoor, bovenstaande schema. Want dit is het normale schema dat Nobivac hanteert:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

Dus dat is alleen een herhaling van parvo op 8/9 weken (en Lepto maar dat is geen herhaling).

Maar, zou jij aanraden een ander schema hanteren dan dat ik hier eerst heb gepost, met bovenstaande uit deze posting in je achterhoofd houdend (voor de andere pups)?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2409636
Lizzy schreef: Dat is ook geen probleem (sterker nog, daar had ik al op gerekend), ik wil de mijne ook laten titeren :-*
Da's mooi, dan moet ik wel op 6 weken weten welke de mijne wordt. :P
Maar ik kan gewoon niet pups ongevaccineerd de deur uit laten gaan (vind ik) en dus heeft het geen zin (voor mij) om het hele nest te titeren en pas te vaccineren als de maternale immuniteit weg is.
Dat begrijp ik, je kan het nog zo mooi bedenken allemaal, maar je hebt ook te maken met je pupkopers en hun dierenarts.
En ik denk dat de meeste dierenartsen steigeren als je niet vaccineert. Sterker nog ik zie wel eens boekjes waar ze dan alsnog alles gaan geven. Heb zelfs een keer een boekje gezien van een pup die op 9 weken puppyDP en parvo/weil heeft gehad. :-X
Tsja :-X
Want dat is mogelijk bij alle puppen verschillend. En dat kan wel eens na 8 weken zijn. En dan vliegen ze uit/zijn ze aan het uitvliegen.... :-\
ja dat kan, maar ook als ze op 7 weken gevaccineerd worden en er is nog maternale immuniteit, dan werkt de vaccinatie ook niet beschermend.
Uitleggen dat ze op 9 weken niet gevaccineerd zijn is 1 ding. Uitleggen dat ze niet gevaccineerd zijn gaat 'm niet worden.
maar dan zijn ze toch al bij de nieuwe eigenaar op 9 weken?
Ik vraag me overigens af of het heel erg veel discussie oplevert hoor, bovenstaande schema. Want dit is het normale schema dat Nobivac hanteert:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

Dus dat is alleen een herhaling van parvo op 8/9 weken (en Lepto maar dat is geen herhaling).
eh dat hangt dus een beetje van de dierenarts af van je pupkopers, zoals ik al zei, ik ken ze die dan op 12 weken parvo/weil doen en dan 3 weken later DHP+L. Want tsja je moet het hele schema immers afwerken (denken zij).
En ik denk dat ze ook nog aardig moeten praten om er op 12 weken geen lepto in te krijgen, want daar kun je natuurlijk niet snel genoeg tegen beschermen volgens hun dan.
Maar, zou jij aanraden een ander schema hanteren dan dat ik hier eerst heb gepost, met bovenstaande uit deze posting in je achterhoofd houdend (voor de andere pups)?
ik zou ze gewoon op 6-7 weken vaccineren en het overlaten aan de nieuwe eigenaar.
Zelf zou ik eerder 6 weken overslaan en wel op 9 weken vaccineren. Maar goed dan moet je ze ongevaccineerd naar de nieuwe eigenaar laten gaan, ik snap dat je dat niet wil.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op do 26 jul 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2409765
*Dorothea* schreef: Da's mooi, dan moet ik wel op 6 weken weten welke de mijne wordt. :P
Ja, het titeren moet ook direct na de gehoortest (veel laten de pups direct tijdens de gehoortest vaccineren. Ik niet).
Dat begrijp ik, je kan het nog zo mooi bedenken allemaal, maar je hebt ook te maken met je pupkopers en hun dierenarts.
En ik denk dat de meeste dierenartsen steigeren als je niet vaccineert. Sterker nog ik zie wel eens boekjes waar ze dan alsnog alles gaan geven. Heb zelfs een keer een boekje gezien van een pup die op 9 weken puppyDP en parvo/weil heeft gehad. :-X
Tsja :-X
Ja nee, niet vaccineren is gewoon een optie. En ik geef instructies mee. En een schrijven voor de DA. Maar ja, dan nog kan er van alles mis gaan hoor, ik ben me daarvan bewust....
ja dat kan, maar ook als ze op 7 weken gevaccineerd worden en er is nog maternale immuniteit, dan werkt de vaccinatie ook niet beschermend.
Ja, ik weet het. Maar ja, dat geldt ook als je ze op 6 weken vaccineert.... :-\
maar dan zijn ze toch al bij de nieuwe eigenaar op 9 weken?
Ja. Maar de mensen krijgen dus instructies mee om met 12 weken pas weer te laten vaccineren. Gaan ze natuurlijk eerder naar de DA en roept deze dat de pup NU gevaccineerd moet worden, is het natuurlijk helemaal triest, is de pup net op 7 weken gevaccineerd :-X
eh dat hangt dus een beetje van de dierenarts af van je pupkopers, zoals ik al zei, ik ken ze die dan op 12 weken parvo/weil doen en dan 3 weken later DHP+L. Want tsja je moet het hele schema immers afwerken (denken zij).
En ik denk dat ze ook nog aardig moeten praten om er op 12 weken geen lepto in te krijgen, want daar kun je natuurlijk niet snel genoeg tegen beschermen volgens hun dan.
Ja, I know. Ik kan ook zeggen "ik laat het los en titer alleen de pups van de mensen die dat willen en de rest vaccineer ik volgens schema/zoals het moet en ik ga die discussie niet aan met pupkopers". Dat is de makkelijkste weg.....
ik zou ze gewoon op 6-7 weken vaccineren en het overlaten aan de nieuwe eigenaar.
Zelf zou ik eerder 6 weken overslaan en wel op 9 weken vaccineren. Maar goed dan moet je ze ongevaccineerd naar de nieuwe eigenaar laten gaan, ik snap dat je dat niet wil.
Ja. Zoals hier boven zelf ook bedacht :biggrin2:. Maar ik heb daar grote moeite mee, moet ik je eerlijk bekennen..... En nee, ik kan de puppen niet ongevaccineerd wegsturen. Dat gaat gewoon simpelweg niet. Dat kan ik alleen maar doen als ik de puppen tot 9 weken zelf houd en ze dan pas uit laat vliegen. Dat is eventueel nog een optie :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2410111
faya schreef: heb alle pups van Faya volgens DA richtlijnen laten enten met 6 weken DP puppy enting. De 7 reutjes zijn inmiddels naar fijne mensen en het teefje is bij ons gebleven. Nu ben ik zelf geen fan van entingen en ook sceptisch over werking /bijwerkingen en ja, het blijft troep. Veel gelezen en met een van de nieuwe eigenaren van een van de broertjes uit Duitsland hierover gepraat en info uitgewisseld. Door deze info oa aan de weet gekomen dat enten met 6 weken eigenlijk niet echt zinvol / goed is en dat je beter met 1e enting kunt wachten voordat evt. maternale antistoffen uit het bloed zijn. Heb met 9 weken niet laten enten en wil nu met 12 weken voor de DHP enting gaan. Dan 4 weken na die enting titer laten bepalen ( heb begrepen dat dit juiste tijdstip na enting is ) en aan de hand hiervan beslissen of 3e enting noodzakelijk is. Als titers goed zijn, is booster dan met 1 jaar perse nodig? Over van Weil twijfel ik nog, want ik laat honden veel zwemmen en ben actief met jacht en jachttraining bezig. Zijn er mensen die hier ervaring hebben met bloedonderzoeken via Duitsland?
Als je niet titert vind ik het wel een risico om de 9 weken enting over te slaan. Er is een dikke kans dat een van de twee entingen op 6 weken niet is aangeslagen en dan loopt je pup tot 12 weken onbeschermd rond.

En titeren na de 12 weken enting kan heel handig zijn want dan weet je of alles goed is aangeslagen en hoef je met een jaar niet te enten/titeren.

Zelf titer ik het liefst tot alle antilichamen van de moeder weg zijn. Dan enten, 1x, en na een paar weken controleren en als het dan goed is, hoeft er niets meer, behalve Weill als je die wilt, maar die doe ik bij mijn eigen honden niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2410557
misschien een gek idee hoor, maar zou je een teef ook nog kunnen titeren voor ze gedekt wordt? Als ze dan weinig antistoffen heeft dan kun je er denk ik ook wel vanuit gaan dat ze weinig door zal geven aan de pups.
Door vagebond
#2411130
Het laatste nest hier heb ik dus wel gezeur gehad van puppykopers en hun da'sen. Ook moest het koopcontract aangepast worden, want o.a. geen lepto enting. Wel de standaard pupenting, dat was hondenziekte, parvo en hcc plus nog para influenza van 6 weken (doe ik volgende keer dus ook niet meer), toen enkel parvo met 9 weken. Met die laatste enting, die speciaal voor mijn puppies besteld moest worden, klopte in ene het schema niet meer. Ik heb toen zelf mijn eigen pup nog met 14 weken nog een keer parvo laten zetten. Het was de bedoeling om dhp te laten zetten, maar die hadden ze dus niet, terwijl ik daar expliciet om gevraagd had. Stond ik daar, heb ik toch maar voor enkel parvo gekozen, omdat dat gewoon het gevaarlijkst is voor puppen. Daarna ben ik bij Tannetje terecht gekomen.

Ook heb ik alle pupkopers duidelijk uitgelegd waarom ik het zo doe, en waar ze om moesten vragen, nou geeneen is geent met dhp, alles met een complete cocktail. Geeneen geboosterd voor Weil, maar dat was geen probleem, let wel 6 verschillende da'sen die dat dus melden.
De volgende keer, laat ik de puppen met een week of 7.5 enten, de rest is voor hun eigen verantwoording en rekening.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2411193
vagebond schreef: Het laatste nest hier heb ik dus wel gezeur gehad van puppykopers en hun da'sen. Ook moest het koopcontract aangepast worden, want o.a. geen lepto enting. Wel de standaard pupenting, dat was hondenziekte, parvo en hcc plus nog para influenza van 6 weken (doe ik volgende keer dus ook niet meer), toen enkel parvo met 9 weken. Met die laatste enting, die speciaal voor mijn puppies besteld moest worden, klopte in ene het schema niet meer. Ik heb toen zelf mijn eigen pup nog met 14 weken nog een keer parvo laten zetten. Het was de bedoeling om dhp te laten zetten, maar die hadden ze dus niet, terwijl ik daar expliciet om gevraagd had. Stond ik daar, heb ik toch maar voor enkel parvo gekozen, omdat dat gewoon het gevaarlijkst is voor puppen. Daarna ben ik bij Tannetje terecht gekomen.

Ook heb ik alle pupkopers duidelijk uitgelegd waarom ik het zo doe, en waar ze om moesten vragen, nou geeneen is geent met dhp, alles met een complete cocktail. Geeneen geboosterd voor Weil, maar dat was geen probleem, let wel 6 verschillende da'sen die dat dus melden.
De volgende keer, laat ik de puppen met een week of 7.5 enten, de rest is voor hun eigen verantwoording en rekening.
Gr. Ingrid
Huh waarom een grote cocktail op 6 weken? Dat is nl niet het standaard schema.
Door Alba
#2411273
Wij hebben 4 pups laten enten met 7 weken (ik heb 't een weekje gerekt vergeleken met het standaard schema). De andere 4 laat ik volgende week titeren. Ik ga met 9 weken titeren omdat oa Jean Dodds aanraadt onder de 9 weken sowieso niet te enten en de praktijk waar we heen gaan in Amsterdam heeft dat ook op de site.
Er wordt gezegd dat 1 pup titeren van het nest voldoende is, maar als de dierenarts liever wel alle 4 titert doe ik dat graag (liever misschien zelfs).
De 4 die nu niet geent zijn, zijn degenen die langer blijven. De andere 4 heb ik niet aan de nieuwe eigenaren gevraagd wat ze wilden, aangezien ik ze niet ongeent de deur uit wilde laten gaan. Ik heb nog geen ervaring met titeren dus vond ik dat ik die mensen niet voldoende kon voorlichten en begeleiden.

Ik heb het aan de nieuwe eigenaren van die andere 4 over gelaten of ze wel of niet wilden enten, verteld dat wij Lotus met 9 weken gingen laten titeren en informatie en links doorgegeven maar heel duidelijk gezegd dat het hun eigen keuze moest zijn. Die 3 wilden alle 3 meedoen met titeren.
Ik ben heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat lopen, wanneer ze dan geent moeten worden.
Afhankelijk van hoe dit gaat en of het bevalt, bepaal ik bij een eventueel volgend nest wat ik ga doen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2411278
Alba schreef: Wij hebben 4 pups laten enten met 7 weken (ik heb 't een weekje gerekt vergeleken met het standaard schema). De andere 4 laat ik volgende week titeren. Ik ga met 9 weken titeren omdat oa Jean Dodds aanraadt onder de 9 weken sowieso niet te enten en de praktijk waar we heen gaan in Amsterdam heeft dat ook op de site.
Er wordt gezegd dat 1 pup titeren van het nest voldoende is, maar als de dierenarts liever wel alle 4 titert doe ik dat graag (liever misschien zelfs).
De 4 die nu niet geent zijn, zijn degenen die langer blijven. De andere 4 heb ik niet aan de nieuwe eigenaren gevraagd wat ze wilden, aangezien ik ze niet ongeent de deur uit wilde laten gaan. Ik heb nog geen ervaring met titeren dus vond ik dat ik die mensen niet voldoende kon voorlichten en begeleiden.

Ik heb het aan de nieuwe eigenaren van die andere 4 over gelaten of ze wel of niet wilden enten, verteld dat wij Lotus met 9 weken gingen laten titeren en informatie en links doorgegeven maar heel duidelijk gezegd dat het hun eigen keuze moest zijn. Die 3 wilden alle 3 meedoen met titeren.
Ik ben heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat lopen, wanneer ze dan geent moeten worden.
Afhankelijk van hoe dit gaat en of het bevalt, bepaal ik bij een eventueel volgend nest wat ik ga doen.
Ik ben benieuwd, laat je het nog even weten?
Door Alba
#2411304
*Dorothea* schreef: Ik ben benieuwd, laat je het nog even weten?
Zeker! Mijn eigen dierenarts was trouwens heel positief en vond het heel goed van ons dat we dit deden. Ze titert zelf niet maar weet er duidelijk wel vanaf want ze was direct toen ik belde voor de afspraak al positief, terwijl ik weerstand verwachtte. We gaan haar ook op de hoogte houden, natuurlijk ook omdat Lotus patiënt wordt bij hun maar ook omdat ze erg geïnteresseerd was.
Ik moet zeggen dat ik het zelf allemaal wel spannend vind, zeker omdat dus ook 3 pups 'van anderen' nu niet geent zijn. Tot nu toe heb ik Alba ook 'gewoon' geent dus het is best wel een hele stap voor me :-[.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2412086
*Dorothea* schreef: misschien een gek idee hoor, maar zou je een teef ook nog kunnen titeren voor ze gedekt wordt? Als ze dan weinig antistoffen heeft dan kun je er denk ik ook wel vanuit gaan dat ze weinig door zal geven aan de pups.
Ik heb een keer een teef voor de dekking getiterd en die was te laag. Toen heb ik haar geënt, maar niet nog een keer getitird, dus ik weet niet of de enting is aangeslagen. Met 6 weken hadden de pup al geen antilichamen meer.
Door Bieke
#2412103
Ik heb ook ooit een teef vlak voor de dekking laten vaccineren. Er ging alles fout tijdens de dracht en de tijd met de pups. Een half jaar later was ze dood. Nierfalen. Dat was een hondje dat voor de dracht boven je hoofd uitsprong. Maar achteraf had ze al eerder een reactie op een vaccinatie gehad. Zij is mijn gidshond geweest m.b.t. mijn kennis over vaccinaties.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door