Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miesj
#2408230
de vriezer is weer bijna leeg.. dus maar weer eens een nieuw menu gemaakt voor danko..

bij deze


Menu voor een Dalmatiër, reu, 1 jaar oud, 34 kilo.
Hoeveelheid: 3.5% van 34 kilo = 1190 gram per dag / 8330 gram per week

Rauw vleesbot 45% :  536 gr.  7x p.w. =  3752 gr
Groentes 10% :  166 gr. 5x p.w. = 833gr
Orgaanvlees 20% :  555 gr. 3xp.w = 1666
Spiervlees 25% :  520 gr. 4x p.w = 2083

Ma : 536 gr vleesbot kippennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees paardvlees

Di: 536 gr vleesbot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
277 gr hart paardenhart

Woe 536 gr vleesbot eendennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees runderkopvlees

Do : 536 gr vleesbot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
150 gr ?orgaan? lamslong
150 gr lever kalkoenlever

Vrij : 536 gr vlees bot eendennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees runderkopvlees

Za:  536 gr vlees bot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
277 gr niertjes konijnniertjes
166 gr groenten mix

Zo 536 gr vleesbot eendennek
520 gr spiervlees paardenvlees
166 gr groenten  mix

Vis 2x per week
Ei  2x per week

ziet dat er een beetje goed uit ?
Door Parelridder
#2408308
Kip, paard, konijn, lam, rund, kalkoen: mooie afwisseling in diersoorten! En elke dag wat anders op het menu :)
Als ik het goed zie, is de helft van je spiervlees runderkopvlees. Zelf vind ik dat altijd nogal een vage type vlees, waarvan ik me af vraag of dat als 'spiervlees' beschouwd moet worden en hoe dan ook of het de beoogde voedingswaarden heeft. Zo mogelijk zou ik die persoonlijk in de toekomst dus vervangen door werkelijk spiervlees.
Bij de vleesbotten zie ik dat je 4 van de 7 dagen nekken geeft (kip en eend). Ik heb begrepen dat rugkarkas beter is (had dat te maken met de Ca/F verhouding? :-\) dus ik zou in de toekomst liever bijv. de kippennekken vervangen door (biologische) kippenrugkarkas.
Door Lizzy
#2408866
[quote="Miesj"]
de vriezer is weer bijna leeg.. dus maar weer eens een nieuw menu gemaakt voor danko..

bij deze


Menu voor een Dalmatiër, reu, 1 jaar oud, 34 kilo.
Hoeveelheid: 3.5% van 34 kilo = 1190 gram per dag / 8330 gram per week

Rauw vleesbot 45% :  536 gr.  7x p.w. =  3752 gr
Groentes 10% :  166 gr. 5x p.w. = 833gr
Orgaanvlees 20% :  555 gr. 3xp.w = 1666
Spiervlees 25% :  520 gr. 4x p.w = 2083

Ma : 536 gr vleesbot kippennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees paardvlees

Di: 536 gr vleesbot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
277 gr hart paardenhart

Woe 536 gr vleesbot eendennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees runderkopvlees

Do : 536 gr vleesbot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
150 gr ?orgaan? lamslong
150 gr lever kalkoenlever

Vrij : 536 gr vlees bot eendennek
166 gr groenten mix
520 gr spiervlees runderkopvlees

Za:  536 gr vlees bot konijnenrug karkas
277 gr pens lamspens
277 gr niertjes konijnniertjes
166 gr groenten mix

Zo 536 gr vleesbot eendennek
520 gr spiervlees paardenvlees
166 gr groenten  mix

Vis 2x per week
Ei  2x per week

ziet dat er een beetje goed uit ?
[/quote]

Ik vind het er goed uit zien. Hij heeft geen problemen met urineren?

Runderkopvlees.... Ja, er zijn inderdaad runderkopvlezen die de naam vlees niet zouden mogen hebben. Je hebt daar erg veel kwaliteitsverschil in. Sommige leveranciers verkopen het zelfs in verschillende kwaliteiten. Als er veel vet en kimmels en witte slijmzooivlees aan zit, zou ik het ook tenminste 1 keer vervangen voor beter spiervlees.
#2413650
Je geeft evenveel hart al niertjes en dan de helft lever.
Ik zou dat persoonlijk eerder omgekeerd doen.  Evenveel hart als lever en de helft nier.  Dat is logischer gezien de verhoudingen in een prooi en lever is een waardevol orgaan.  Je moet er niet teveel van voeren, maar ook niet te weinig.
Niertjes zijn dan logischer om ietsje minder te voeren.
Gebruikersavatar
Door Miesj
#2415300
@ lizzy ; nee hij heeft niet echt problemen met urineren... bijna altijd een straal en heel soms stottert ie een beetje.. 

@ Parelridder ; dat wist ik nog niet van die nekken , thanx weer wat bijgeleerd  :)

zou ik ook wat minder nier kunnen doen en dan wat meer long ? Mijn islam slager geeft me steeds meer lekkers mee voor de hond  :biggrin2: :biggrin2:

en die pens wat hij me gaat bewaren is wel nog vies zei die ... maar dat moest ik gewoon in een emmer water zetten... ben benieuw wat voor avontuur dat gaat worden  ::)
#2416280
Ik vind dat persoonlijk toch wat weinig lever...  Je hoeft daarom niet percé de nier te laten dalen, maar ik zou de lever wel wat ophogen. 
Long kan natuurlijk geen kwaad, maar het heeft niet zoveel waarde.  Dus je kan het wel voeren, maar ik zou dat als extra doen, niet allemaal bij je orgaanhoeveelheid rekenen. Een deel kan, zo iets als een kwart van je orgaan los van pens, maar meer zou ik er niet bij rekenen.  Anders gaan je andere organen te weinig zijn.
Door Lizzy
#2421551
[quote="pearlsofpassion"]
Ik vind dat persoonlijk toch wat weinig lever...  Je hoeft daarom niet percé de nier te laten dalen, maar ik zou de lever wel wat ophogen. 
Long kan natuurlijk geen kwaad, maar het heeft niet zoveel waarde.  Dus je kan het wel voeren, maar ik zou dat als extra doen, niet allemaal bij je orgaanhoeveelheid rekenen. Een deel kan, zo iets als een kwart van je orgaan los van pens, maar meer zou ik er niet bij rekenen.  Anders gaan je andere organen te weinig zijn.
[/quote]

Lever bevat erg veel purine. Ik denk dat je een jonge Dalmatier reu daar niet teveel van moet voeren. Ik kom trouwens op 1,8%. Zo weinig is dat toch niet?
#2421673
[quote="Lizzy"]
Lever bevat erg veel purine. Ik denk dat je een jonge Dalmatier reu daar niet teveel van moet voeren. Ik kom trouwens op 1,8%. Zo weinig is dat toch niet?
[/quote]

Ok, als jij het zegt. ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door