Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2408779
Even kort, want weinig tijd (vandaar dat ik de zoekfunctie ook maar oversla vooreerst):

Mijn collega van de kattenopvang heeft een kat bij wie een maand geleden acute pancreatitis is vastgesteld. Die is onder behandeling, leverwaarden worden gecheckt, en uiteraard heeft hij speciaal voer gekregen. Ik moet erbij zeggen dat het een blikvoerkat is; d'r andere kat heb ik al over kunnen zetten op Origenbrokken (dus graanloos), maar de p-titiskat wil dus alleen uit blik.

Nou heeft ze natuurlijk al zijn favoriete merken met alle geur-, kleur- en smaakversterkers moeten inwisselen voor minder spannend smakende meuk, maar ik heb maar zo het idee dat ik mijn collega zou kunnen overhalen op rauw over te stappen als ik haar een simpel en duidelijk advies in dezen kan geven. De kat eet dat nieuwe blikvoer namelijk met lange tanden, en die rotzooi kost ook nog eens veel geld (wat geen probleem is hoor, trouwens), en ze is als de dood dat hij bij een volgende aanval moet worden ingeslapen. Als de acute p-titis chronisch wordt, zal dat volgens de da moeten.

Weet iemand wat zo'n kat rauw mag hebben? Zo min mogelijk vet, meer verstand heb ik er zelf niet van... Alvast bedankt voor eventuele adviezen!


Edit: o ja, hebben het dus over tiefstes Deutschland, dus geen kvv's met antipancreatitiswerking, helaas. Ze zal het helemaal zelf moeten samenstellen/malen, denk ik, want de enkelvoudige gemalen soorten bevatten natuurlijk gewoon vet? (Ik bedoel: ik kan aan konijn/haas/kip/exoten komen, allemaal gemalen, maar dat zijn óf gemalen karkassen of nekken oid, of gemalen hele dieren (zonder vacht en vaak ook zonder ingewanden), zodat je niet weet wat het vetgehalte van die "kvv" is.)

Edit 2: al kom ik binnenkort wel in NL, dus wellicht zou ik zulke kvv's met anti-etc. voor haar kunnen meenemen. :g: Naja, eerst maar eens horen hoe zo'n dieet eruitziet!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 25 jul 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2408802
Yep dat was Youp, hij had er ook diabetes bij een een hypo is hem fataal geworden  ;)
En mijn andere Joris had het ook trouwens...
De een chronisch de ander acuut recidiverend.

Zo min mogelijk vet schijnt weer achterhaald te zijn, hield me daar eerlijk gezegd ook niet aan.
Ik gaf maagzuurremmers (simpelweg zantac voor mensen) anti misselijkheid indien nodig en tryplase over het eten, weet alleen niet of dat daar te krijgen is?

Tryplase is een supplement wat de pancreasenzymen ahw vervangt. Dus in theorie als je ze dat geeft kan je voeren wat je wil  ;)
Ik zou wel zoeken naar graanvrij, niet gefundeerd zover ik weet maar dat merkte ik hier dat niet goed ging. Hier kregen ze eerst brokken en later soort nierdieet vers (geen geit, rund, schaap...).
Ik zou zeggen indien poes het wil over op vers, geen vette soorten, just in case en aan de enzymen, maagzuurremmers en antimisselijkheid  :)
Als ze op brok of blik blijven, niet zozeer vetvrij maar eerder lichtverteerbaar, dat viel hier beter dan vetvrij...
#2408806
Oké, dank je, ik ga eens zoeken naar al die moeilijke woorden en dan kijken wat hier verkrijgbaar is. Kip, konijn, haas, die soorten zouden kunnen? Dat heb ik ook in de diepvriezerd, zou ik al vrij snel aan d'r kunnen geven om uit te proberen.

Ik geef het allemaal door. Dank nogmaals!
Door Martine-Tom
#2408809
Anne in Duitsland schreef: Oké, dank je, ik ga eens zoeken naar al die moeilijke woorden en dan kijken wat hier verkrijgbaar is. Kip, konijn, haas, die soorten zouden kunnen? Dat heb ik ook in de diepvriezerd, zou ik al vrij snel aan d'r kunnen geven om uit te proberen.

Ik geef het allemaal door. Dank nogmaals!
Ja dat lijkt mij van wel  :)

Ipv Tryplase heb je ook nog Zymoral, mss dat dat wel in de bush te krijgen is  :P
Geen idee of die ook daarheen sturen maar:
http://www.medpets.nl/tryplase/1624/
Door Martine-Tom
#2409982
pearlsofpassion schreef: Kan je ook geen verse pancreas voeren bij pancreatitis?  Nog naast de medicijnen?
Vooropgesteld dat de kat dat eet natuurlijk  ::)
Ik weet dat sommige kvv-merken ook een pancreas-versie hebben.
Yep dat kan ook, echter heb ik al heel wat katten met pancreatitis voorbij zien komen en nog geen enkele kat die het at  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door