Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wicka
#2407175
Wicka is sloom, traag en lijkt erg weinig energie te hebben. Dat komt nu niet door de warmte maar zo is ze gewoon. Ze is verder gezond. Vorige week heeft ze een bloedonderzoek gehad, schildklier, hart, lever en nieren zijn in orde. Ze is in januari nog nagekeken/ doorgemeten door een natuurgeneeskundige en ook daar kwam niets bijzonders uit.

Wat zou ik kunnen doen met voeding? Dus wat kan ik haar voeren waar meer energie in zit. Ik voer nu 1x per dag, zou 2x per dag haar meer energie geven?
Ik hoop dat jullie mij adviezen kunnen geven.
Door Lizzy
#2407218
Ik denk niet dat ze meer energie gaat krijgen van 2 keer per dag voeren. Maar ik ben wel benieuwd wat je voert. Misschien ligt daar een sleutel. En waar ik ook benieuwd naar ben, heeft Wicka dit al lang of sinds kort, dat ze sloom is?
Door Wicka
#2407332
Ze is nooit echt de vlotste geweest... maar de laatste paar maanden kan er bijna geen drafje vanaf tijdens de wandeling.

In principe voer ik barf, maar ik heb geen vast weekmenu. Ik zorg er voor dat ze over de week een "compleet dier" krijgt. Soms krijgt ze kivo lam, dit als we weggaan of als ze gaat logeren.
Door Wicka
#2407920
Wicka wordt deze maand 5.

Ik voer lam, zalm, paard, rund, kip (geen plofkip), gans, fazant, eend, haas (als ik het heb), hert (ook als ik het heb) en konijn. Dat zijn de diersoorten. Soms ipv zalm voer ik sardines. Verder krijgt ze groenten wat over is van het eten, 1 of 2x per week een ei en wat yoghurt of kwark.

Ik moet wel zeggen dat ik niet aan percentages doe  :-[ gewoonweg omdat ik dat in het begin gedaan heb, maar dat eigenlijk wat versloft is in de loop der jaren.... Ik zorg dat ze iedere dag spiervlees met iets van bot krijgt, 1x per week vis en 1x per week een orgaanpakket (van lam), die ik dan verdeel met wat bot of spiervlees. Haar ontlasting is goed, als het iets te slap of te hard is voer ik respectievelijk iets meer bot of spiervlees.
Door Lizzy
#2407924
Dat ziet er op zich prima uit. Vreemd.

Ik denk dat ik in jouw plaats chlorella ging toevoegen. En om te beginnen in een lage dosering en dat heel langzaam opbouwend naar 15 a 20 tabletjes per dag. Chlorella bevat allerlei vitamines, mineralen, vetzuren, sporenelementen en chlorofyl. Het geeft energie en reinigt het lichaam.

Is ze pas gevaccineerd?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2407927
Wicka schreef: Wicka wordt deze maand 5.

Ik voer lam, zalm, paard, rund, kip (geen plofkip), gans, fazant, eend, haas (als ik het heb), hert (ook als ik het heb) en konijn. Dat zijn de diersoorten. Soms ipv zalm voer ik sardines. Verder krijgt ze groenten wat over is van het eten, 1 of 2x per week een ei en wat yoghurt of kwark.

Ik moet wel zeggen dat ik niet aan percentages doe  :-[ gewoonweg omdat ik dat in het begin gedaan heb, maar dat eigenlijk wat versloft is in de loop der jaren.... Ik zorg dat ze iedere dag spiervlees met iets van bot krijgt, 1x per week vis en 1x per week een orgaanpakket (van lam), die ik dan verdeel met wat bot of spiervlees. Haar ontlasting is goed, als het iets te slap of te hard is voer ik respectievelijk iets meer bot of spiervlees.
Is 1 keer per week orgaan niet veel te weinig? Hoeveel krijgt ze dan in gewicht en hoe verhoudt zich dat dan tot de totale hoeveelheid die ze in die week krijgt? Krijgt ze ook pens?
Door Wicka
#2408412
Ze krijgt ook pens, nu al even niet gehad, maar het is weer besteld.

Dat orgaan pakket is wel 1x per ontdooit maar dat verdeel ik over 2 dagen. Daar zit in, 1 hart, stuk lever, 2 nieren, 1 lamstestikel en soms tong. Van de ganzen die ik heb krijgt ze de maag, lever en hart.
Ze krijgt trouwens vaker in de week een hart, denk 2x in het totaal.

Ik zal eens zoeken naar chlorella. En nee ze is niet pas gevaccineerd, al jaren niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2409084
Je geeft aan dat je een compleet dier voert en je voert 1 orgaanpakket per week? Wil dat dan zeggen dat ze grofweg een volledig lam per week eet? Zodat de hoeveelheid orgaan klopt met de rest?

Ik wil je niet te veel in twijfel trekken hoor, ik vind het gewoon een interessante manier van aanpakken, en ben eigenlijk benieuwd hoe je dat doet.
Gebruikersavatar
Door pike
#2409204
Afwisseling is er genoeg daar ligt het niet aan. Maar misschien is het zinvol om eens een week lang te noteren wat en hoeveel je precies geeft en dat dan hier neer te zetten. Dan valt er misschien iets over te zeggen. Hoe je met die variatie aan soorten komt tot de reconstructie van één compleet prooidier per week zou ik ook wel graag willen weten  :)
Door Wicka
#2415480
Wicka is nogmaals onderzocht, nu blijkt dat haar bloedsuiker tot twee keer toe wat aan de lage kant is. Dat kan haar sloomheid verklaren. Nu moeten we zelf thuis een aantal keer per dag prikken en dat noteren en doorgeven aan de da.

Ik zal inderdaad eens een week noteren wat ik geef en dat hier plaatsen.
Door miik
#2416199
Wicka schreef: Wicka is nogmaals onderzocht, nu blijkt dat haar bloedsuiker tot twee keer toe wat aan de lage kant is. Dat kan haar sloomheid verklaren. Nu moeten we zelf thuis een aantal keer per dag prikken en dat noteren en doorgeven aan de da.
De waardes die je meet zijn ook heel erg afhankelijk van wat ze heeft gegeten, en hoeveel tijd daartussen zit.
Dus dat zou ik zeker ook noteren !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door