Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bahatiboerboels
#2407312
Ik geef mijn Boerboels al enige tijd mixen en wil graag zelf gaan samenstellen.

Nu heb ik gister wat kippenvleugeltjes geprobeerd en op zich ging dat goed.

Tot vanochtend mijn oudste boerboel van 15 maanden zijn maag behoorlijk rommelde,
Dacht van de honger maar hij heeft vanochtend zijn eten niet aangekeken.

Nu in de loop van de ochtend heeft hij overgegeven. Een gelige waterige massa.

Zou dit van de kippevleugeltjes kunnen komen?

Wie kan mij raad geven?
Raak nog net niet in paniekkkkk :'(
Door Anne in Zweden
#2407354
Assertive boerboels schreef: Ik heb de kippevleugeltjes geplet met een hamertje, maar heb niets geknipt.

Dus kan er nu iets dwars zitten?
Als je het geplet hebt eigenlijk niet. Dat inknippen is met name bij hele vleugeltjes belangrijk, vanwege de V-vorm, waardoor het vast kan blijven zitten. Een geplet vleugeltje blijft niet haken.

Hoe is je zieke hondje er verder onder? Hijgt ie veel, is ie onrustig, heeft ie een harde of opgezette buik, probeert ie te poepen maar kan ie niet, of poept ie bloed, kwijlt ie, draait ie constant in het rond?

Wat heeft ie nog meer gegeten, behalve dat vleugeltje?

Gaat er misschien een virusje rond bij jullie in de buurt?

Dat soort dingen. Probeer even te schetsen hoe het eruitziet.
Door bahatiboerboels
#2407363
Hij ligt nu rustig in huis. Hijgt niet en kwijlt ook niet.
Lijkt niet echt ziek maar heeft vandaag nog geen ontlasting gehad.
Gister was de ontlasting wel dun.
Maar dacht niet dat dat aan de vleugeltjes lag. Zijn maag knort wel alsof hij honger heeft.
Gister heeft hij verder rundersnippers gekregen en mix1 en wat mix2 ( allemaal van herbyvers versvoer). Dit voer ik al vanaf 10 juli en nog geen problemen gehad.
Door Anne in Zweden
#2407371
Op zich kan een hond wel gelig slijm opbraken als hij honger heeft, maar als hij zijn eten laat staan, is hij waarschijnlijk niet hongerig maar eerder een beetje misselijk. Een knorrende maag geeft bij honden geloof ik niet zozeer honger aan, als dat er druk gewerkt wordt daar vanbinnen. De dunne ontlasting kan daar ook op wijzen.

Ik hou het van hieruit bekeken op misselijkheid, vooral ook omdat ie niet wil eten. Zie ook http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2331812

Hou 'm gewoon effe in de gaten. Er zijn wel wat middeltjes die je kunt geven (Okugest, meen ik), maar ik ben daar niet zo in thuis, dus wacht daarvoor liever even op reacties van andere bp-leden.

Hoe dan ook, reden tot paniek wegens dat vleugeltje is er denk ik niet. Een geplet kippenvleugeltje is standaardbeginnersbot, daar kun je je geen buil aan vallen.

Beterschap voor de 'kleine' jongen! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2407403
Is dit de eerste keer dat je vleesbot in zijn geheel geeft?

Ik heb namelijk een kater die soms last krijgt van te grote stukken of te kaal vleesbot.  Als ik het hem zelf laat knagen, gebeurt het wel eens dat hij zijn eten er uren later terug uit gooit en dan een dagje niet wil eten. Onlangs was het echter erger en ging hij ook gal (geel slijm) spuwen en kwam al zijn eten er steeds weer uit. Hij had een maagontsteking.  Ik ben niet 100% zeker dat het van het bot komt, maar zolang ik zijn bot maal is er geen probleem.  Geef ik het in een groter stuk, neem ik een risico en kan het weer licht fout gaan.  Ik probeer natuurlijk de vermijden dat het nog eens compleet fout gaat en weer in een serieuze onsteking resulteert.  Ik maal zijn bot trouwens met een 18mm schijf, dus erg grof (en dat voor een kat). Ik zou verwachten dat voor een hond erg goed meppen ook voldoende zou moeten zijn.  Mep je met een vleeshamer of gewone hamer? Een vleeshamer heeft tandjes en ik denk dat dat het bot in kleinere stukjes krijgt.

Ik weet niet of het bij jouw hond dat is natuurlijk, maar het zou vast wel kunnen dat hem iets verkeerds gevallen is.  Dat zijn maag gevoelig is en dat hij dus inderdaad misselijk is.
Ik zou hem nu wat licht verteerbaar, mager voedsel geven en kijken of hij dat binnen houdt.  Als dat het geval is zou ik me geen zorgen maken, dan gaat het wel over. Als hij dat er ook uitgooit zou ik toch even langs de DA gaan.

Wees nu niet bang om vleesbotjes te geven.  Zeker nog een keer proberen als je wil gaan barfen.  Maar het kan geen kwaad wat op te letten. Stillaan op te bouwen om zijn maag aan het bot te laten wennen en enkel goed bevleesde botten voeren, geen karkassen waar je het bot vrij ziet liggen. Mij is vertelt dat die gewenning van de maag wel maanden kan doorgaan en ik heb dus nog steeds hoop dat Luis ooit weer gewoon zelf zijn vleesbot wegknaagt.   
Ik zeg het: het is niet zeker dat dit bij jouw hond het probleem is.  Dus niet overreageren hoor. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 24 jul 2012, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2407409
Een maagontsteking kwam ik inderdaad ook tegen, vanwege dat gele slijm.

Maar een boerboel van 75 kilo, zou die zo'n last kunnen hebben van een paar kippenvleugeltjes, denk je? Ik weet het niet hoor, is maar een vraagje!
Door bahatiboerboels
#2407421
Ik heb de vleugeltjes met een behoorlijke hamer geplet.
Dus niet echt het keukengerei. Maar zal zeker een keukenhamertje aanschaffen.

Ik hoop maar dat ze er gewoon even aan moeten wennen aangezien Donna( het boerboel teefje van 5 maanden) ook nog geen ontlasting heeft.

Ik wil zeker doorgaan met barf.
Ik heb ook wat mix1 gegeven en daar zit ook bot in ,misschien iets te veel van het goede.
Maar als de mixen op zijn bestel ik alles los dus dan kan ik ze nog even laten wennen.

Tot nu toe heeft hij nog niet gegeten,dus stap ik gelijk maar over van 3 naar 2 voedingen..

Maar ik hou het wel in de gaten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2407428
Anne in Duitsland schreef: Een maagontsteking kwam ik inderdaad ook tegen, vanwege dat gele slijm.

Maar een boerboel van 75 kilo, zou die zo'n last kunnen hebben van een paar kippenvleugeltjes, denk je? Ik weet het niet hoor, is maar een vraagje!
Daar heb ik dus ook mijn twijfels bij. Zeker omdat ze geplet waren. Maar ik weet natuurlijk niet in welke mate.
En ik weet ook niet of het van de grootte van de stukjes bot of misschien van de vorm afhangt. 
Door bahatiboerboels
#2407475
Ik moet er misschien wel even bij zeggen dat ze aardig stonden te kraken.

Dus ze hebben ze zelf ook nog aardig fijngekauwd.

Maar tot nog toe geen ontlasting.
Wacht het nog maar even af maar bel wel even de DA.

Fijn dat jullie even met me mee denken. :D
Door Lizzy
#2407509
Ik kan me echt werkelijk niet voorstellen dat het van een geplet en gekraakt vleugeltje komt. Het kan in mijn ogen gewoon toeval zijn. Ik zou een lik biologische yoghurt geven, liefst nog met wat extra probiotica. Als ze niet ziek is en geen pogingen tot braken doet en de buik is zacht, dan zou ik het even aankijken. En wel Okugest van VSM geven (gewoon bij de drogist).
Door bahatiboerboels
#2407681
Heb inmiddels de DA gebeld maar die staat zeker niet achter barven .

Dus volgens hem lag het daar zeker wel aan. Zou weleens een dwarsliggend botje kunnen zijn en misschien wel een geperforeerde darm.
ik moest ook maar snel over gaan op Royal canin en even een speciale voor gevoelige darm.
Kon ik vandaag nog even bij hem halen.

Nou. Dat alles dus maar niet.
Ike heeft gelukkig goede ontlasting gehad en voelt zich weer kiplekker.

Gelukkig maar.
Door Martine.
#2407689
Assertive boerboels schreef: Heb inmiddels de DA gebeld maar die staat zeker niet achter barven .

Dus volgens hem lag het daar zeker wel aan. Zou weleens een dwarsliggend botje kunnen zijn en misschien wel een geperforeerde darm.
ik moest ook maar snel over gaan op Royal canin en even een speciale voor gevoelige darm.
Kon ik vandaag nog even bij hem halen.

Nou. Dat alles dus maar niet.
Ike heeft gelukkig goede ontlasting gehad en voelt zich weer kiplekker.

Gelukkig maar.
Goede keuze om dat advies van de dierenarts maar naast je neer te leggen.
Tjongejonge, alleen al aan de speciale brokken omdat hij een keertje last heeft van zijn ingewanden. Dan moet iedere hond ondertussen aan de speciale brokken voor gevoelige darmen en al die brokken gesponsorde dierenartsen lopen dan lekker binnen. Dit is een gevalletje "wij van wc eend adviseren wc eend" zoals Lizzy het pas ergens anders op het forum zo prachtig verwoorde.
Door Anne in Zweden
#2407713
Assertive boerboels schreef: Heb inmiddels de DA gebeld maar die staat zeker niet achter barven .

Dus volgens hem lag het daar zeker wel aan. Zou weleens een dwarsliggend botje kunnen zijn en misschien wel een geperforeerde darm.
ik moest ook maar snel over gaan op Royal canin en even een speciale voor gevoelige darm.
Kon ik vandaag nog even bij hem halen.

Nou. Dat alles dus maar niet.
Ike heeft gelukkig goede ontlasting gehad en voelt zich weer kiplekker.

Gelukkig maar.
Klinkt alsof je da langdurig en grondig heeft onderzocht wat er mis is met je ventje... ::)

Maar gelukkig gaat het weer goed met hem!

Edit: echt, ik kan me zo kwaad maken over dat soort lulhannesen. Want dat betekent gewoon dat zo iemand niet naar de oorzaak van het probleem zoekt maar met zijn vooringenomen mening een diagnose stelt zonder dat hij heeft onderzocht wat er aan de hand is. Ja toch? Als je hond een geperforeerde darm of een dwarsliggend botje had gehad, zou het nu niet beter met hem gaan. Kortom, de diagnose van je da slaat als een tang op een varken en daarmee is die man niet serieus te nemen. Als het mijn da was, zou ik hem dat wel even laten weten, dat ik dat zo zie. Grrr!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 24 jul 2012, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door