Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hondje_
#2407678
Mijn kat Lunatic (voor de intimi Luna) wordt volgende maand 8 jaar. Het is een klein fel poesje. Ze krijgt bijna vanaf kitten af aan Prins brokken. Andere brokken (o.a. Whiskas, Royal Canin) at ze maar even en dan in hongerstaking. De prins brokken at ze graag en altijd en bleef aardig opgewicht. Ondanks dat de jong gesteriliseerd is (buitenkat) is ze altijd vrij rank geweest. Vond haar de laatste tijd wat mottig qua vacht worden en wat dunner. Dierenarts kan ze alleen onder verdoving aangezien ze naar je gezicht vliegt, krapt en bijt bij de dierenarts had ik zo iets ga eerst eens kijken wat andere voeding voor haar doet. Mijn hondje krijgt al lang KVV alleen die merken (Smuldier) lustte ze niet. Nu had ik de stoute schoenen aangetrokken 2 weken terug en nu krijgt ze iedere dag Tinlo. Heerlijk vond ze het die afwisseling alle smaken lust ze en ze piept erom. Heb het idee dat het nu meteen beter gaat ook al wou ze vandaag de Tinlo niet helaas.

Is dit een goed dieet voor haar?

Dag 1 Tinlo eend
Dag 2 Tinlo kip
Dag 3 Tinlo konijn
Dag 4 Tinlo makreel
Dag 5 Tinlo Natuurlijk
Dag 6 Smuldier hart (weet niet of ze dit als hele maaltijd mag???)
Dag 7 blokje koolvis en Tinlo kip

Of is het beter dag 6 en 7 over te slaan en meteen weer bij dag 1 beginnen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407692
Op zaterdag alleen hart vind ik een beetje teveel van het goede.
Je mag wel een beetje hart bijvoeren, maar overdrijven hoeft niet  ;)
Ik zou dan 1x in de 2 weken op zaterdag een halve portie hart geven en een halve portie iets anders, bv extra spiervlees (vlees dat mensen vaak ook eten; stukje runder- of paardenvlees, kipfilet, lamsvleesje, etc. Misschien lust ze graag kwartels, dan zou je op zaterdag een kwartel kunnen geven. Daar kan ze gelijk op knagen, wat goed is voor de tandjes. En het is ook een extra diersoort, daar is het nu nog een beetje iel in.

je mag ook 1-2x per week een kuikentje of losgeroerd eitje geven erbij.
Door Hondje_
#2407696
Dode dieren in zijn gehele vorm zie ik niet zitten flauw he maar kan dat zelf niet zo goed hebben :-[.
Verder heb ik nog maar 1 la over voor ons zelf in de vriezer :biggrin2:

Telt een muis en een vogel ook als extra diersoort? Ze eet veel muizen buiten en af en toe een vogel namelijk.

Beter dag 6 en 7 overslaan en dan gewoon weer op dag 1 starten anders?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407699
Dag 6 en 7 overslaan geeft niet meer diersoorten in je menu, dus zou ik niet doen.
Kwartels kan je ook schoongemaakt en panklaar kopen. Die geef je dan wel rauw natuurlijk. Dat is minder eng dan zo'n heel ding in de veren.
Het is net een braadkipje:
http://www.degomeat.nl/index.php?main_p ... cts_id=317
Blijf jezelf voorhouden dat het kattenvoer is en je het zelf niet op hoeft te eten.

Dingen die mogelijkerwijs buiten worden gevangen, zou ik niet meetellen. Die voer je zelf immers niet, je weet niet hoeveel en wat poeslief buiten vangt en opeet en je weet de kwaliteit daar niet van.

Ik heb voor het kattenvoer een apart vriezertje. Dan hoeven mn doperwten en sperziebonen iig niet tussen de muizen te liggen.
Door Hondje_
#2407703
Dat kwarteltje ziet er inderdaad niet zo eng uit inderdaad. Zal eens kijken of ik dat hier in de buurt (dalfsen, OV) kan vinden neemt denk ik ook niet zoveel plek in beslag in de vriezer. In de la met diervoer liggen ook de rollen voor mijn hond, diepvries voor de vissen (barfen ook met kreeftjes etc ;D ) en dus voor de kat. Af en toe zit die la aardig vol want haal meestal voor 2 weken tegelijk en dan beland er tussen ons eten ook wel eens wat. Vind het op zich niet echt vies want zit in plastic maar muizen ha ha dat is inderdaad een wat viezer idee maar ja vol is vol op een gegeven moment. Mag van mijn vriend geen vriezer erbij heb namelijk al 1 megaterrarium en een groot en klein aquarium die 24/7 stroom vreten :-[

Is dag 7 wel goed nog een keer extra vis in de week in combi met kip?
Laatst gewijzigd door Hondje_ op di 24 jul 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407735
Jahoor, dat bijt elkaar niet, want is al dood.

Witvis telt niet als vette vis, want weinig tot geen omega 3-vetzuren. Dus telt het als gewoon spiervlees. Niet teveel witvis voeren, want dat is ook niet goed (thiaminiase of zoiets; afbraak van vit B1). 1x per week is niet teveel.

Met een grotere vriezer kan je ook juist geld besparen. Je hebt dan vriezerruimte om groter te bestellen (is voordeliger) en mee te doen met grote bestellingen samen met anderen (is helemaal voordelig). Een grotere vriezer hoeft niet meer stroom te kosten. Een grotere en vooral volle kist vreet minder prik dan een half gevuld ladekastje.
Andere optie is om voor jezelf minder vriezerruimte in beslag te nemen. Brood kan je iedere dag vers kopen of zelf bakken; geen vriezer nodig. Verschillende sauzen etc kan je in pot inmaken, voedsel drogen, noem maar op. Ik heb jarenlang met 1 vriezerlade gedaan en kwam daar meestal ruim mee toe.
Door Hondje_
#2407741
Dat is wel waar ja misschien kunnen we zelf wel met een halve lade af als ik wat minder insla. Heb nu zelf voor ons 1 lade waar dus vlees in ligt (zou ik ook wat minder kunnen doen misschien) en soms een verdwaalt frikandelletje of ijsjes en 1 lade waar mijn vriend zijn brood in ligt (eet zelf geen brood want moet glutenvrij eten). Dat is ook een lade die niet geschikt is voor vlees helaas omdat die niet hard genoeg vriest zeg maar.  Vriezer erbij zou wel handig zijn, al zou ik even ook niet weten waar ik die kwijt kan zo 1.2.3. denk dat de schuur minder geschikt zal zijn omdat die onverwarmd is?

Ik ga eens even passen en meten die ene lade die nu voor de dieren is dus voor 1 kat, 1 hond en de vissen (3 kleine pakjes kreeftjes e.d.).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407805
Er zijn verschillende barfers die hun vriezer in de schuur hebben staan. Hoe en wat kan je wellicht meer over te weten komen met de zoekfunctie.

Ik heb  voor 2 relatief kleine katten een kistje van 100 liter.
Voorheen had ik er ook nog een ruime lade bij, maar meneer koekje wil geen lade uit zijn combi afstaan voor ratten en muizen voor Ot. Momenteel heb ik toch geen ratten en muizen en op zich kunnen ze wel in de kist.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2408171
Is de Tinlo de kattenversie?
Katten mogen ook de hondenversie van kvv's eten als afwisseling, maar ik zou ze niet enkel hondenversie geven.  Katten hebben namelijk andere voedingseisen dan honden.
In Tinlo zit ook vrij veel bot. Als dat geen probleem geeft, is dat natuurlijk prima, maar als ze moeite zou hebben met ontlasten zou ik wat spier en orgaan bijvoeren.  Of een kuiken of een klein visje in zijn geheel geven (maar dan misschien de visversie van de kvv achterwege laten).  Zodat je het botpercentage wat naar beneden haalt.
Door Hondje_
#2408413
Ja heb worsten gehaald van 500 gram voor de hond (denk dat ik volgende keer 1000 gram neem is voordeliger zie ik nu) en 250 grams varianten voor Lunatic.
Vind de ontlasting lastig te controleren omdat ze binnen op de bak niets wil doen. Staat er wel voor nood voor de nacht maar ze gebruikt hem niet. Toen ze een keer 3 dagen binnen moest blijven hield ze het gewoon op die madam ::)

Zal ik dan voor de zekerheid de tino makreel vervangen voor gewone vis?

Denk op zich dat de redelijk wat bot gewend is aangezien we ze zowat dagelijks een muis weg zien bikken. Bij de buren soms 2 achter elkaar naar horen zeggen. :)

Wellicht kan ik wel achter die kwartels aangaan of anders Carnibest natuurvoer is dat wat voor een kat?
Laatst gewijzigd door Hondje_ op wo 25 jul 2012, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hondje_
#2408515
Konijn heeft ze vandaag voor het eerst op, van Tinlo. Ze vond het heerlijk. De hond was jaloers liep met 2 bakjes en ze wou die van de kat hebben 8)

Zal als ik volgende week in de pets place ben even kijken of ze ook nog Carnibest voor katten hebben misschien lust ze die ook wel en kunnen ze misschien wel meer smaken bestellen voor mij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2409081
In muis zit niet zoveel bot geloof ik.
Dus als ze die dagelijks eet, komt het waarschijnlijk wel goed met haar ontlasting.
Als je dan af en toe even een ander merkje ook geeft, is dat helemaal prima.

Als je een heel visje wil voeren (sprot, sardien enz...) , zou ik gewoon die week geen Tinlo makreel geven. Kwestie van niet te veel vis (1 keer per week is voldoende).  Zalm zou wel meer mogen.
Maar in een week dat je geen heel visje voert, is het natuurlijk wel heel leuk om nog eens tinlo makreel te voeren.  Ik hoop dat het zo duidelijk is. ;)
Door Hondje_
#2424339
Zo heb mijn menu zoals ik het hebben wil 8). Mocht ik ergens nog andere diersoorten kunnen vinden dan verander ik het anders houd ik het zoals onderstaand. Kan alles in 1 winkel halen behalve de vis, smuldier en eieren dus dat is makkelijk.

Luna is mijn kat en Daisy mijn hondje. Daisy kan niet tegen Tinlo Makreel (diarree) dus die heb ik uit haar menu gehaald ook al vond ze die erg lekker. Heb meteen een boodschappenlijstje voor mij zelf gemaakt zodat ik in de winkels kan afstreken. Doen jullie dit zo ook altijd?

Luna Daisy
Maandag Tinlo eend Tinlo eend

Dinsdag Tinlo kip Tinlo kip (of Smuldier kip)

Woensdag Tinlo konijn Carnibest natuurlijk

Donderdag Tinlo makreel Prins lam&rijst

Vrijdag Tinlo natuurlijk Tinlo natuurlijk

Zaterdag Carnibest kat Carnibest kalkoen

Zondag Smuldier hart, vis en ei Smuldier hart, vis en ei


Boodschappenlijst voor 4 weken:
2 x Prins lam& rijst 600 gr
2 x Carnibest natuur 500 gr
2x Tinlo natuur 500 gr
2x Carnibest hond kalkoen 500 gr
2 x Tinlo kip 500 gr (of Smuldier kip)
2x Tinlo eend 500 gr

2x Carnibest natuur kat 500 gr
2x Tinlo eend 250 gr.
2x Tinlo kip 250 gr
2x Tinlo konijn 250 gr
2x Tinlo makreel 250 gr
2x Tinlo natuur 250 gr

2x Smuldier hart
2x pakje zalm (a 2 st)
1x pakje koolvis (a 4 st)
8x ei
Gebruikersavatar
Door koekje
#2424358
Ik tel voor Luna nog te weinig diersoorten. Eend, kip, konijn en vis. Dat zijn er net 4. Ik zie liever 5 en dan nog vette vis erbij. Ik weet niet wat er in de Natuurlijk zit, maar ik gok er even op dat het iets van kip is. En die diersoort heb je al.
Op zaterdag zou ik dan CB-rund voor de kat voeren. Op zondag geef je al vette vis (zalm), dus als de Tinlo Makreel op is, zou ik op donderdag Luna ook cb-kalkoen geven. Als ze dat niet lust, kan je CB-lam voor de kat geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door