Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#2407697
Ik geef al jaren 200 gr. gemalen zalm per week, toen ik daarnet zijn menu weer eens door rekende, besefte ik me dat ik niet weet waar ik dat ooit  op heb gebaseerd :-[  Is het wel genoeg?

Kan er met de zoekfunctie niets over vinden, heeft er iemand een richtlijn of een linkje naar een topic waar ik dat kan vinden?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2407710
Geen idee hoeveel een hond eigenlijk "mag"
Hier krijgen ze eens in de 2 weken een zalmkop en eens in de 2 weken visafval (wat varieert van snijlingen van visfilet tot koppen/organen van alle soorten vis)

Totaal dus 1x per week een maaltijd vis
Door Eira
#2407855
Ik dacht altijd dat het ongeveer 1 maaltijd per week was... en dan kom ik rond de 10% dus dat is dan eigenlijk te veel...
Eira eet 650gr. per dag en krijgt 400gr. vis per week (ik maak zelf een mix van o.a. zalm, makreel en haring). Is het dan beter als ik haar ongeveer 200gr. per week geef?
Door Lizzy
#2407914
Eira schreef: Ik dacht altijd dat het ongeveer 1 maaltijd per week was... en dan kom ik rond de 10% dus dat is dan eigenlijk te veel...
Eira eet 650gr. per dag en krijgt 400gr. vis per week (ik maak zelf een mix van o.a. zalm, makreel en haring). Is het dan beter als ik haar ongeveer 200gr. per week geef?
Nou, teveel, teveel.... Het antwoord is (zoals gewoonlijk) weer ingewikkelder dan alleen ja of nee. Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. De ervaring heeft verder geleerd dat heel veel honden helemaal niet zo dol zijn op rauwe vis. Dus voor de meeste is zo'n 5% wel mooi. Lust jouw hond 10% : prima, maar dan is een mix van thiaminases-vrije vissen zeer gewenst. En aangezien de meeste mensen dit soort materie dingen veel te diep vinden gaan, roep ik uit gemak "ah, zo'n om-de-na-bij 5% rauwe verse vette vis is voldoende".
Door millyckk
#2408757
Lizzy schreef: Nou, teveel, teveel.... Het antwoord is (zoals gewoonlijk) weer ingewikkelder dan alleen ja of nee. Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. De ervaring heeft verder geleerd dat heel veel honden helemaal niet zo dol zijn op rauwe vis. Dus voor de meeste is zo'n 5% wel mooi. Lust jouw hond 10% : prima, maar dan is een mix van thiaminases-vrije vissen zeer gewenst. En aangezien de meeste mensen dit soort materie dingen veel te diep vinden gaan, roep ik uit gemak "ah, zo'n om-de-na-bij 5% rauwe verse vette vis is voldoende".

Lizzy, misschien is dit een idee om op te nemen in de Barfhandleiding?
#2408776
Ik geef Kiezebrink vette vismix (Merel vindt ongemalen vis geen goed plan, zeker niet als het anders is dan zalm). De vette vismix bevat 40% zalmlijven, 30% sardientjes en 30% haring. Die verhouding is ook zichtbaar/herkenbaar overigens, dus die info vertrouw ik. Ik geef ieder een pond per week, dat is bijna 10% van de weekhoeveelheid. Dat komt als ik het goed begrijp precies mooi uit?
Door Nugget
#2554846
Gelden die thiaminases ook voor verse toniijn?
Ik kreeg gratis 3 kilo rauwe tonijnfilet mee van mijn poelier.
Ja, dat klinkt raar, maar hij weet dat ik barf en neemt van alles voor me mee.
Volgende week krijg ik bv een paar kilo bovenmaatse zeetong, maar mischien ga ik die zelf wel lekker opeten! ;)
Mijn hond is gek op vis, en ik wilde die tonijnfilet eigenljk twee keer in de week als spiervlees geven.
Daarnaast krijgt hij één keer in de week een zalmkop als vleesbot.
Door chess
#2554924
Lizzy schreef: Nou, teveel, teveel.... Het antwoord is (zoals gewoonlijk) weer ingewikkelder dan alleen ja of nee. Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. De ervaring heeft verder geleerd dat heel veel honden helemaal niet zo dol zijn op rauwe vis. Dus voor de meeste is zo'n 5% wel mooi. Lust jouw hond 10% : prima, maar dan is een mix van thiaminases-vrije vissen zeer gewenst. En aangezien de meeste mensen dit soort materie dingen veel te diep vinden gaan, roep ik uit gemak "ah, zo'n om-de-na-bij 5% rauwe verse vette vis is voldoende".
Ah ok, dat is interessant!  Dank je.

Sinds kort raak ik aan zalmkoppen. Ik ben nog niet zeker of Jools dit lust, test is volgend weekend.  Die kop weegt 600gr, hij krijgt dagelijks 700gr.  Wekelijks krijgt hij 1 à 2 sardines. 
Aangezien die thiaminases niet in zalm zitten zit ik dan zelfs onder die 5%.  Wat op zich dan wel ok is, want zowel zalm als sardines tellen wel mee om aan voldoende omega 3 te raken?
Door Martine.
#2555066
Nugget schreef: Gelden die thiaminases ook voor verse toniijn?
Ik kreeg gratis 3 kilo rauwe tonijnfilet mee van mijn poelier.
Ja, dat klinkt raar, maar hij weet dat ik barf en neemt van alles voor me mee.
Volgende week krijg ik bv een paar kilo bovenmaatse zeetong, maar mischien ga ik die zelf wel lekker opeten! ;)
Mijn hond is gek op vis, en ik wilde die tonijnfilet eigenljk twee keer in de week als spiervlees geven.
Daarnaast krijgt hij één keer in de week een zalmkop als vleesbot.
Iemand heeft ooit een linkje geplaatst welke vis thiaminase bevat. Ik heb hem toen opgeslagen en  bij deze "herplaats" ik 'm even.
http://www.piranha-fury.nl/forum/index.php/topic/110462-waar-wel-en-geen-thiaminase-in-zit/
Door Nugget
#2555078
Martine. schreef: Iemand heeft ooit een linkje geplaatst welke vis thiaminase bevat. Ik heb hem toen opgeslagen en  bij deze "herplaats" ik 'm even.
http://www.piranha-fury.nl/forum/index.php/topic/110462-waar-wel-en-geen-thiaminase-in-zit/
Super, dank je wel!
Tonijn kan ik dus als spiervlees gaan geven want het bevat geen thiaminase.
Fijn, want mijn hond is gek op vis en dan kan ik morgen mijn nieuwe pakketten voor de komende weken voor hem gaan maken.
Is het een idee om dit lijstje bij de bibliotheek te zetten?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2555211
Is het op zich wel goed om vis te geven met Thiaminases, als je rond de 5% zit? Vette vis heeft ook goede eigenschappen, dat weet ik. Maar zalm heeft dat ook. Zelf heb ik momenteel zalm en sprotjes in de vriezer.
Door chess
#2555287
Nugget schreef: Super, dank je wel!
Tonijn kan ik dus als spiervlees gaan geven want het bevat geen thiaminase.
Fijn, want mijn hond is gek op vis en dan kan ik morgen mijn nieuwe pakketten voor de komende weken voor hem gaan maken.
Is het een idee om dit lijstje bij de bibliotheek te zetten?
Volgens deze link met lijst: http://www.theaquariumwiki.com/Thiaminase bevat tonijn wel thiaminase. In die link van Martine zie ik tonijn nergens staan?
Laatst gewijzigd door chess op ma 31 dec 2012, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door