Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bahatiboerboels
#2407059
Mijn boerboel aike lust geen groente.
Heb al van alles geprobeerd, met yoghurt ,door het vlees maar hij eet er nauwelijks van.
Heeft er iemand nog een tip?

gr, patricia
Door 202Spots
#2407131
En hoe VEEL groentenmix geef je?
De meeste honden eten alleen groenten wanneer het door 't vlees in de bak is gemengd.
Probeer 1 of 2 eetlepels door de bak te mixen, je kan ook 'n blikje sardientjes of makreel gebruiken en daar de groenten doorheen roeren
eventueel met 'n rauw eitje erbij om 't nog lekkerder te maken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2407147
ik meng het met een rauw eitje, of door de gemalen pens. Anders eet Oscar het ook niet. Groente die licht gekookt is eet hij zo op, dus ik wissel groenteprutjes af met stukken kort gekookte groentes.
Door Lizzy
#2407172
Heel vaak is de groentenmix (als honden het weigeren te eten) niet fijn genoeg gepureerd. Is mijn ervaring. En waarom zeg ik dit? Ik heb al te vaak (de afgelopen 15 jaar) logee honden gehad die thuis ab-so-luut geen groentenmix lusten, komen ze bij mij, eten ze het wel. Dat zegt mij dat mijn groentenmix lekkerder is dan die van thuis :biggrin2:. En negen van de tien keer is de mijne veel fijner gepureerd dan die van thuis.

Wat ik doe: ik koop stuk of 10 verschillende groenten. En daar doe ik ook makkelijke groenten bij, die de meeste honden lekker vinden. Zoals courgette, pompoen, wortel, witlof, andijvie.

Bleekselderij bijv. heeft een vrij overheersende scherpe smaak. Dat vinden veel honden niet te eten. Snijbonen vinden honden wel lekker, maar dan eigenlijk alleen als het gekookt is. Broccoli is wel weer een vrij makkelijke groenten. Maar in zo'n mix als die je nu gemaakt hebt is het aandeel "vieze groenten" dus wel groot :biggrin2:

Goed, ik mix de groenten, vries het in porties in, haal het 's avonds uit de vriezer voor de volgende ochtend, maak 's morgens vroeg het eten klaar. Dit geef ik ergens in de middag. Het vlees en de groenten zijn dan qua smaken al lekker ingetrokken. En hier weigert geen enkele hond groentenmix. En ik doe er verder niks doorheen. Geen honing, geen yoghurt, geen ei, geen vis uit blik, niks.

Als dat nou niet werkt, kun je ook nog wat gekookte groenten proberen.
Door Xada
#2407231
Ik pureer de groentes, maar fruit doe ik er in blokjes doorheen. Soms krijgen ze er een eitje bij en iedere dag krijgen ze een beetje melk over de groente/fruit mix. Maar dat is zo weinig dat het eigenlijk te verwaarlozen is. Met 5 honden gebruik ik ca. 1 liter melk in de week.
Ook zonder ei of melk wordt de groente snel opgegeten.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2407249
Wat Lizzy zegt herken ik helemaal !

Sinds ik groentemixen met de slowjuicer maak ,lusten ze alles .
Ze likken zelfs de bakjes uit waar alleen de groenteprut inzit .

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat alles zeer fijn geperst wordt (koude persing) waardoor de smaak heel anders is dan als je met die snelle sapcentrifuges werkt?
Door die hoge toeren wordt de boel toch een beetje verhit?

Toen ik nog met de staafmixer enzo alles fijnmaakte vonden ze het ook niet heel geweldig hier,
moest er ook pens doorheen of weken in vleesnat.

Ik doe ook heel weinig bittere groenten door de mix zoals andijvie,dat scheelt ook.

Ik proef ook altijd voor  :biggrin2: en gebruik ook zeker wel min. 10 soorten groente
Door bahatiboerboels
#2407682
Ik wil even melden dat mijn Boerboels vandaag toch groente op hebben.

Wat gekookte worteltjes en wat aardappel.
Nog niet veel maar het is een begin. En ze vonden het nog lekker ook.  ;D
Door bahatiboerboels
#2409378
nee, het waren de kliekjes van ons. ::)

vandaag courgette,broccoli, wortels,sperziebonen,aubergine gehaald en daar ga ik een mix van maken en invriezen.
moet het allemaal nog uitproberen maaaar ik kom er wel .

dus ik kan beter geen aardappel geven?

gr patricia
Door Lizzy
#2409431
Assertive boerboels schreef: nee, het waren de kliekjes van ons. ::)

vandaag courgette,broccoli, wortels,sperziebonen,aubergine gehaald en daar ga ik een mix van maken en invriezen.
moet het allemaal nog uitproberen maaaar ik kom er wel .

dus ik kan beter geen aardappel geven?

gr patricia
Ach, af en toe een aardappeltje is nog geen hond van dood gegaan. Maar structureel is het geen voer voor een hond. Net iets teveel koolhydraat (hoewel stukke minder dan rijst of pasta!).
Door bahatiboerboels
#2409533
oke, maar mijn DA zegt juist dat ze met barf koolhydraten te kort komen.

ik heb mezelf voorgenomen om maar niets meer met mijn DA te bespreken over voeding.
ik zou er ook supplementen bij moeten geven omdat hij anders te kort komt.
hoe zit dat nu? :-\
Door Lizzy
#2409551
Assertive boerboels schreef: oke, maar mijn DA zegt juist dat ze met barf koolhydraten te kort komen.

ik heb mezelf voorgenomen om maar niets meer met mijn DA te bespreken over voeding.
ik zou er ook supplementen bij moeten geven omdat hij anders te kort komt.
hoe zit dat nu? :-\
Ja. Je DA weet niet waar ie over praat, dat heeft ie al vaker bewezen. Een hond heeft geen koolhydraten nodig. Hij haalt zijn energie uit eiwit en vet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door