Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2405709
Binnenkort gaan we eindelijk op vakantie naar Oostenrijk  en gezien de eigenaren hebben beloofd na te vragen bij slachters of ze vlees voor ons hebben vroegen wij ons af of we dat gewoon kunnen geven of dat dat eerst moet besterven?

Het zou voornamelijk gaan om rund en geiten vlees .... Met uitzondering van botten.

Kunnen we dat zo rauw geven of moet dat eerst besterven en/of ingevroren worden?

Iemand een idee?
#2405756
Lida. S schreef: Ik geef kopvlees en pens altijd vers als ik het opgehaald heb bij het slachthuis. Ik heb me nooit afgevraagd of dat wel kon. Zou niet weten waarom niet?
Ik heb het ooit eens gevraagd aan de slager. Hij zegt dat vlees, (ik heb het over rund, want daarover had hij het, ik weet niet hoe het met andere soorten gestaan en gelegen is) eigenlijk minstens een maand moet rusten na de slachting.
Dit gebeurt tegenwoordig nog nauwelijks, hooguit 10 dagen, en de kwaliteit van het vlees is dan niet zo geweldig.
Hoe langer het hangt, hoe zachter het vlees.

Wat het gezondheidsaspect aangaat, denk ik zelf dat het niet zo veel uitmaakt. Vroeger gaven ze toch ook botresten met aanhangend vlees direct na slachting aan de honden?
Mijn slager doet dat ook bij zijn honden.
#2405886
Dat rusten na de slachting is voor de smaak en de malsheid. Een echte goede kok gebruikt vlees dat goed gerust heeft, zeg maar (meningen verschillen wellicht). Maar voor de rest, voor de hond en kwaliteit van het vlees maakt het niets uit. Wij voeren hier iedere week alles direct van na de slacht.
#2406372
Volgens JdBL is vlees van een geslacht dier moeilijker verteerbaar dan wanneer het heeft mogen rusten/besterven. Nou zou mij dat er niet van weerhouden om vers vlees te voeren maar het is misschien handig om te weten. Mocht het lastiger/zwaarder verteren dan normaal: dan weet je waarom.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door