Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Simonne
#2405662
Ik ben nog nieuw in deze materie en ik vind het nog wat verwarrend.
Ik geef mijn hond momenteel Carnivoer.
Daarvan heb ik alle varianten (paardmix, rundmix, kipmix, lammix), zodat ik zeker weet, dat ik kan afwisselen.
Want juist door het afwisselen wordt het voer "kompleet", klopt dat?
Maar er zijn ook merken, waar groente doorheen zit.
Nu is mijn vraag: is het nodig/essentieel dat een hond groente krijgt?
Onthoudt ik haar iets, door te kiezen voor een kvv zonder groentes?
Moet ik dan groentes gaan bijvoeren?
Of loopt het allemaal zo'n vaart niet?
Veel vragen, sorry!
#2405779
De meningen zijn verdeeld hierover. Ik voer zelf dagelijks groenten. 10% Van het Menu, een mix van ca. 9 soorten. Zowel voor de vitaminen, mineralen en anti-oxidanten, als bwv prebiotica. De kvv die ik gebruik (DARF) bevat eveneens groenten.
Ik heb nooit zonder geprobeerd, want denk dat het zinvol is om te geven. Ik herinner met dat Lizzy in het verleden een experiment gedaan heeft met een bepaalde tijd wel - en een bepaalde tijd geen groente geven, misschien is dit terug te vinden middels de zoekfunktie? Ze heeft bij haar honden verschil vast gesteld en voert groenten.
Door Simonne
#2405826
Ik had al naar Darf gekeken, omdat dat biologisch is, dat vind ik wel prettig.
Maar toch vreemd, dat er op hun website niet staat, dat er groenten inzitten.
Dank voor de link, dat is een leuke site!
Ik ga eens kijken, of ik aan een proefmonster Darf kan komen.
Als mijn hond dat ook graag eet, kan ik de vijf kilo bestellen.
Dan hoef ik me niet meer druk te maken over het bijvoeren van groente.
#2405866
DARF is al een poos bezig met het inrichten en verbeteren van hun nieuwe website. Steeds mooier en completer, maar niet van vandaag op morgen.. De prioriteit en passie ligt duidelijk op gebied van vlees.. :sofa:
Ik heb even 2 plakjes uit de koelkast gehaald voor je. Dit is de Eko, op een ontbijtbordje. Zoals je ziet met groenten ;)
Afbeelding

Op voerwijzer.com kun je selecteren waaraan een kvv voor jou moet voldoen, dan krijg je vanzelf een overzichtje van merken te zien die daaraan voldoen.
Door Gusel
#2406167
Ik heb ook een tijdje groenten gemalen en gevoerd aan mijn honden.
Tegenwoordig doe ik dat niet meer. Mijn honden krijgen nu ook onder andere Darf Eko en ik ben er echt zeer tevreden over.
Het ziet er goed uit, het ruikt goed en mijn honden eten het met smaak.
Echt een aanrader en wat mij betreft (één van) de beste KVV!
#2409223
Het is een eeuwige discussie: wel of geen groenten. Hier op Barfplaats worden groeten wel belangrijk gevonden, maar op een ander rauw-voer-forum weer niet. Ik heb eens een overzicht gemaakt van de argumenten:

Waarom groenten?
Of honden en katten groenten nodig hebben, daar verschillen de meningen over. Katten en fretten hebben sowieso behoefte aan weinig koolhydraten (dat zit in groente) en voor hen is het niet nodig. De volgende argumenten worden genoemd om honden wel of geen groenten te voeren. In het topic Honden zijn wolven en wolven eten geen groenten op het forum van Barfplaats kun je hier meer over lezen.

Argumenten om wel groenten te voeren:
- het bevat voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, enzymen, chlorofyl, vetzuren, anti-oxidanten en rna/dna. Dit is een goede aanvulling, zeker als je bedenkt dat het vlees wat we aan de hond geven niet de kwaliteit kan hebben van het vlees wat een wolf in het wild vangt.
- het bevat ruwe vezel, wat goed voor de darmen is
- het is goed voor de zuur/base-balans, volgens Donath gaan honden bijvoorbeeld poep eten om deze balans te verkrijgen
- wolven eten ook bessen en andere plantaardig materiaal
- wolven eten ook de maaginhoud

Argumenten om geen groentes te voeren:
- de hond heeft het niet nodig, ruwe vezel krijgt mijn hond wel via vacht/veren (bij proodieren) of noten
- wolven schudden de maag eerst leeg voordat ze die opeten (hier worden dus verschillende dingen over geschreven)

(Bron: http://www.voerwijzer.com/barf-ingredienten/groenten)

In Carnivoer zit maag met inhoud in plaats van groenten.
Door Simonne
#2414989
Dank je wel Meike! (en Daisy)
Oei, nou weet ik het weer niet meer... :-\
Ik ga gewoon even een keer Darf Eko proberen.
Ik hoop, dat ik een kleine hoeveelheid apart kan kopen, om te testen of mijn hond het lekker vindt.
Zal wel, want ze vreet alles wat los en vast zit...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door