Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Maxine Rehl
#2405260
Goedenavond,

Honden van vrienden van mij zijn vorige week op de IC van utrecht opgenomen. Nu hadden wij het gisteren over een vitamine B1 - Thiamine tekort wat hij (eventueel, weet het niet meer zeker) zou hebben.

Nu kwam het vanmiddag ook weer ter sprake, aan aan de hand daarvan kreeg ik een link toegestuurd:

[link]http://www.kruidenvrouwtje.nl/vitaminen/B1.htm[/link]

In gemalen 'prooidieren' zonder toevoegingen zit dus geen extra vitamine B1, carnibest voegt rijst toe dus daar zit het wel in.

Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een vitamine B1 - Thiamine tekort. Het zet me/ons dus wel aan het denken. Verschillende leveranciers van KVV merken heb ik ook al gemaild, en ik wacht op antwoord.

Weet iemand hier iets over? Of ooit gehoord van een Thiamine tekort bij honden? Hoe krijgen ze dit binnen met KVV als ze een graanallergie hebben bijvoorbeeld? Het houd me bezig...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2405332
Volgens mij B1 en ook B12 meende ik.
Nu weet ik dat B12 bij mensen vaak door iets anders = ziekte veroorzaakt wordt. Is dat bij honden ook zo?
Ik vroeg me eerlijk gezegd ook af hoe een hond die vers vlees krijgt hierop tekort krijgt?
En tevens het tekort kan ook veroorzaakt ziijn door zijn (door onbekende oorzaken) ziekte of zijn ziekte een gevolg van tekort. In mijn ogen kip en ei probleem zeg maar  :-\
(en helaas als je anders voert dan anderen en er komen problemen voor wordt wel helaas vaak het voer de schuld gegeven maar is dit wel zo?)

Over B1. Als ik de tabel van het voedingcentrum bekijk zou het onmogelijk moeten zijn dat dit door vers vlees komt. In gaar vlees zit toch het meest in volgens hun tabel, en door bakken gaat 20% verloren dus in rauw zit nog meer. Dus in dat opzicht zou het effect van rijst nihil zijn boven het eten van vlees?

Hond had overigens accute verlammingsverschijnselen die lange tijd (>week) duurden (en nog, wel beterende hand) kort gezegd.

Ik kan me voorstellen dat het je bezig houdt, het is toch echt een heel heftige gebeurtenis en dan wil je toch alles weten  ;)
Door Lizzy
#2405422
Maar wie beweerd dit dan, dat van die prooidier en die rijst?

OK, even de feiten op een rijtje:

Vitamine B1 natuurlijke bron:
Natuurlijke voedingsbronnen         % ADH (volwassen man)
Varkensvlees (1 stuk, 100 gram) 55
Volkorenbrood (4 sneetjes)         15
Zilvervliesrijst (gekookt, 150 gram) 15
Aardappelen (gekookt, 150 gram) 10
Melk (2 glazen)                         10

En volgens mij gebruikt Carnibest dan ook nog witte rijst. Waar je dan weer het volgende over moet weten:

Vitamine B1, ofwel thiamine, is volgens voedingsprofessor Katan de eerste vitamine waarvan onze lichaamsvoorraad uitgeput raakt bij een voeding die totaal geen vitamines bevat. De voorraad van vitamine B1 zou ongeveer voldoende zijn voor een maand. We gaan deze vitamine eens nader bekijken.

Het is niet moeilijk om voldoende vitamine B1 binnen te krijgen. Het zit namelijk in veel alledaagse producten, zoals vlees, granen en aardappelen. Toch is het wel nuttig om bij deze producten een zorgvuldige keuze te maken. Zo is vitamine B1 berucht vanwege de ziekte beriberi. Deze zenuwziekte komt in de derde wereld voor bij mensen die uitsluitend witte rijst eten. Witte rijst bevat namelijk aanzienlijk minder vitamine B1 dan zilvervliesrijst:

- gekookte witte rijst bevat 0,02 milligram vitamine B1 per 100 gram
- gekookte zilvervliesrijst bevat 0,09 milligram vitamine B1 per 100 gram

En dan moet je daarna natuurlijk weer kijken wat een hond nou aan vitamine B1 nodig heeft. En dat weet men niet eens echt zeker, men gokt dat de hoeveelheid vitamine B1 die een volwassen hond nodig heeft 20 ug per kg lichaamsgewicht per dag. En dan moet je ook weten dat als je hond een tekort aan deze vitamine heeft, je dit snel ziet. En het eerste signaal is anorexia. En ja hoor, alle barfende honden en honden die op KVV's staan die geen rijst bevatten: die hebben anorexia :biggrin2:

Oh, nog even een overzichtje voor de hoeveelheden vitamine B1 in voedingsmiddelen:

Vitamine B1 per portie product Milligrammen
1 snee volkorenbrood (35 gram) 0,10
1 gekookte aardappel (50 gram) 0,05
1 grote lepel gekookte groente (50 gram) 0,03
1 stukje vlees (gaar, 75 gram) 0,16
1 glas melk (150 ml) 0,05

En:

Welk voedsel komt Vitamine B1 voor? De meeste voedingsmiddelen bevatten kleine hoeveelheden van thiamine. Grote hoeveelheden kunnen worden gevonden in varkensvlees en orgaanvlees. Andere goede voedingsbronnen van thiamine zijn hele korrels of verrijkte granen en rijst, peulvruchten, tarwekiemen, zemelen en  biergist. Echter de vitamine is gemakkelijk vernietigd wanneer blootgesteld aan hitte.

Met andere woorden, vlees en orgaanvlees zijn de beste bronnen, rijst is wel een aardige bron, maar niet meer dan dat. En dan moet je weten dat verhitting de vitamine B1 vernietigt. Kun je dus nagaan, wij voeren het rauw!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#2405491
Ook eieren zijn een goede bron voor vitamines uit de B-groep
50 gram ei bevat ongever 0,15 mg vit B1 (met name in de dooier en een beetje in het eiwit).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2405676
Nou ... Utrecht...
Naja ze zijn dus geen fan van vers en zeker niet rauw begrijp ik een beetje, wel ieders eigen keuze dar dan weer wel. En uit bloedonderzoek heeft de hond een tekort. Vandaar dat ze zeggen dat hij voedsel nodig heeft waar die vitamine extra toegevoegd is.
Ik had eigenlijk meteen zoiets een tekort op vers? Vlees is toch de grootste bron?

Maar dus extra orgaan geven is een goed idee. Maakt het nog uit van welk dier?
Laatst gewijzigd door Kaio op zo 22 jul 2012, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2405691
Ik weet niet of extra orgaan geven de oplossing is. Straks loopt het dun door de broek. Misschien is een goed supplement beter. 
Ik weet niet of de hond vis krijgt maar in zijn geval zou ik dan geen andere vis geven dan zalm, omdat haring, sardien, makreel e.a. thiaminase bevatten en dat breekt thiamine af. Iets wat je niet wil bij een hond met een tekort.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2405762
Het is momenteel nog heel erg oppassen met voedsel geven. Hij is nl ook aan zijn slokdarm verlamd geweest. Hij mag dan alleen nog maar voorzichtig kvv eten.
En hij kan nog niet staan. Dus poepen is momenteel toch al een  :-X (extra orgaan was dus meer een algemene vraag, niet voor nu direct)
Door keetje
#2408246
Ging het over dit bericht? (Geleend van een ander forum ;))

Hoewel veel mensen door de jaren heen de overstap voor hun hond hebben gemaakt van brokken naar vleesvoeding bestaat er toch een kans dat de hond een tekort krijgt aan Vit. B1.
Versvleesvoerders zien granen als een onzinnige toevoeging op het dieet en zijn van mening dat honden deze ook helemaal niet nodig hebben, dit is ten dele waar omdat een hond granen slecht kan verwerken of zelfs allergieklachten kan veroorzaken, van belang is dan wel dat een hond op een andere wijze vit.B1 krijgt.

Eenzijdige voeding is vaak het probleem van een Vit. B1/thiamine tekort en men ziet dit o.a. bij het voeren van:

- een langdurig eenzijdig dieet, - veelvuldig voeren van schone vis, - vers vlees/kvv (welke bevroren zijn geweest, omdat hierbij het merendeel van de Vit. B's verloren gaan en dan met name B1, B3 en B6 welke bij bevriezing snel aan waarde kunnen verliezen)

Vitamine B1 komt in veel voedingsmiddelen slechts in geringe hoeveelheden voor. Denk vooral aan:

- volkoren granen zoals volle tarwe of zilvervliesrijst, quinoa (oergraan), amarant, wilde rijst; hoewel deze voedingsstoffen relatief weinig vitamine B1 bevatten, vormen ze in de praktijk toch een belangrijke bron van thiamine
-(gedroogde) gist of gistextract; gist is de rijkste bron aan thiamine;
-noten: vooral paranoten of pecanoten;
-peulvruchten, bijvoorbeeld bruine of witte bonen of sperzieboontjes;
-groenten: vooral in asperges, spinazie, en spruitjes, kiemgroentes;
-fruit
-zuivel: eieren; melk en melkproducten;
sommige soorten vlees en gevogelte (dan wel vers van de slager/slachthuis).
Gebruikersavatar
Door pike
#2408300
op deze site http://www.vitamine-info.nl/veelgesteld ... iden/  staat onderstaande:

Bij het invriezen van vlees, vis en gevogelte gaan nauwelijks vitamines verloren, omdat de vitamines in deze voedingsmiddelen (vitamine A en D) niet gevoelig zijn voor lage temperaturen. Bij het ontdooien zullen naast het verlies aan water ook wateroplosbare vitamines verloren gaan. Bij het invriezen en ontdooien van gepureerd of fijngesneden voedsel gaan er veel meer vitamines verloren dan bij onbewerkt voedsel. Tijdens het bewaren van ingevroren voedsel blijven de vitamines over het algemeen goed bewaard, mits de verpakking luchtdicht is afgesloten.

De B-vitamines zijn wateroplosbaar. Dus, vleesvocht wat is uitgetreden tijdens het ontdooien hoort in de voerbak. Dit is hier op barfplaats al vaker ter sprake gekomen. Want het vleesvocht is geen water.
Door Lizzy
#2408873
[quote="keetje"]
Ging het over dit bericht? (Geleend van een ander forum ;))

Hoewel veel mensen door de jaren heen de overstap voor hun hond hebben gemaakt van brokken naar vleesvoeding bestaat er toch een kans dat de hond een tekort krijgt aan Vit. B1.
Versvleesvoerders zien granen als een onzinnige toevoeging op het dieet en zijn van mening dat honden deze ook helemaal niet nodig hebben, dit is ten dele waar omdat een hond granen slecht kan verwerken of zelfs allergieklachten kan veroorzaken, van belang is dan wel dat een hond op een andere wijze vit.B1 krijgt.

Eenzijdige voeding is vaak het probleem van een Vit. B1/thiamine tekort en men ziet dit o.a. bij het voeren van:

- een langdurig eenzijdig dieet, - veelvuldig voeren van schone vis, - vers vlees/kvv (welke bevroren zijn geweest, omdat hierbij het merendeel van de Vit. B's verloren gaan en dan met name B1, B3 en B6 welke bij bevriezing snel aan waarde kunnen verliezen)

Vitamine B1 komt in veel voedingsmiddelen slechts in geringe hoeveelheden voor. Denk vooral aan:

- volkoren granen zoals volle tarwe of zilvervliesrijst, quinoa (oergraan), amarant, wilde rijst; hoewel deze voedingsstoffen relatief weinig vitamine B1 bevatten, vormen ze in de praktijk toch een belangrijke bron van thiamine
-(gedroogde) gist of gistextract; gist is de rijkste bron aan thiamine;
-noten: vooral paranoten of pecanoten;
-peulvruchten, bijvoorbeeld bruine of witte bonen of sperzieboontjes;
-groenten: vooral in asperges, spinazie, en spruitjes, kiemgroentes;
-fruit
-zuivel: eieren; melk en melkproducten;
sommige soorten vlees en gevogelte (dan wel vers van de slager/slachthuis).

[/quote]

Ik denk dat ik zo maar kan raden van wie dit komt ::)

Maar volgens mij leggen wij in dit topic met voldoende argumenten uit waarom dit niet waar is/niet klopt. Toch?
Door Nantastic
#2409050
Wat ik me meer afvraag is of je dingen bij moet voeren als je kvv geeft.

Neem mezelf, ik geef diverse merken kvv, ook merken zoals Carnibest en Alaska die gebruik maken van groenten.
Ik geef ze sowieso 2 keer in de week een kvv met groenten er in.

Ze krijgen voldoende smaken (Haas, Konijn, Fazant, Rund, Kip, Lam, Paard, Geit, Hert, Lama, Kalkoen, Eend) en van vis (Haring, Makreel, Zalm).

Verder krijgen ze aan voeding geen toevoegingen.

Vanwege het Vit B tekort verhaal krijgen ze binnenkort wel 1 keer in de week een eitje en dan 1 keer in de week wat fruitmix met huttenkase, honing en rauwe notenmix.

Ze hebben dit in het verleden trouwens vaak gehad (groentenmixen, fruitmixen, geitenyoghurt en geitenkarnemelk en ei) maar omdat ze geregeld slechte ontlasting hadden eens gestopt met alles. Nu gaat het super met hun ontlasting en daarom wil ik niet meer teveel toevoegingen geven.  1 keer de week dus zo een extratje wil ik wel eens proberen om te kijken hoe het gaat.  Ik heb maar kleine hondjes, dus dagelijks is in mijn ogen zeker niet nodig.

Ook vraag ik me af of ze die vit B etc niet binnen krijgen middels gedroogde snacks bijvoorbeeld?

Ook krijgen ze hier als beloningsbrokjes de brokjes van Lukullus, zijn niet meer dan 5 brokjes per dag trouwens, maar ook via die weg krijgen ze dan toch wat vitaminen weer binnen.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe anderen mensen dit doen die kvv geven en hoe die er precies in staan als het om het Vit B verhaal gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door