Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bram
#2405385
Goedenavond

Sinds gisteren hebben we twee kittens van 10 weken,  naast onze pup van 17 weken.
Onze pup krijgt Kvv en af en toe eens een nekje of een ruggetje of een visje/ eitje/yochurt ed
De kittens zijn van huisuit Wiskas gewend (ja joepie)
Ik heb gisteren taste of the wild en Orijen neer gezet (waar ze heerlijk van eten) en ik heb Tammenga Paard (kvv van de hond) geprobeerd.
Dit aten ze al grommend op (en het bord erbij)
Eigenlijk wil ik wel net als de hond alleen vers voeren, alleen kan ik niet 5 keer per dag voeren ivm werk.Kan  ik 3 keer per dag vlees geven (onbeperkt) en daarnaast brokjes laten staan, of kan ik de brokjes weglaten.

Ik heb begrepen, dat ze de kvv van de hond gewoon mogen hebben (als de de pens en groenten (alleen in tinlo) willen eten)
en moet ik dan als bron van Taurine 1 keer pd een kuiken geven?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2405387
Ja, je mag de brokken gewoon weggooien en ze volledig rauw voeren.
Ik zou, voor de zekerheid, niet alleen maar kvv voor honden geven. Kvv voor katten heeft vaak toch een iets andere samenstelling en andere ingredienten. Kittentjes zijn nog in de groei en extra gevoelig, dus hebben het beste nodig. Tammenga ken ik niet, dus ik kan geen uitspraken doen over de kwaliteit.

Een goed kvv voor kittens is ook een goed kvv voor grote poezekes.
Het bevat bij voorkeur gemalen bot als calciumbron ipv een calcium supplement, meerdere smaken of premix, zo min mogelijk of geen granen/plantaardige dingen. En er zitten essentiële organen in (lever, hart, nier).
Kittens lusten meestal wel alles, dus dat zal weinig problemen geven.

In principe zou bij een goed en gevarieerd menu er voldoende taurine in moeten zitten. Wellicht ook bij een honden-kvv.
Desondanks zijn kuikens erbij wel aan te raden, of een geklutst eitje. Er zitten namelijk andere vitamines en goede stoffen in. Ik zou per kat 2x per week doen.

3x per dag voeren voor kittentjes van 10 weken vind ik wel iets te minimaal. Ik zou het liever minimaal 4x zien en dan met een paar maanden na 3x per dag afbouwen en na het half jaar kan je dan 2x er dag voeren. Ik ben geen voorstander van brokken bijvoeren, dus dat adviseer ik niet.
Als het echt voor geen meter in de dagplanning past om 4x per dag te voeren, ook niet door een oppas of huisgenoot, dan kan een voederautomaat uitkomst bieden. Onbeperkt voeren kan leuk klinken in theorie, maar de praktijk is altijd weerbarstiger. Je weet dan namelijk niet wie wat en hoe eet, zeker niet met 3 jonge loslopende huisdieren.
Een voederautomaat is in te stellen op meerdere keren per dag open te gaan en deze kan je dan plaatsen op een plek waar de katten wel en de hond niet bijkunnen. Leer ze wel eerst onder begeleiding de voederautomaat aan en laat ze er kennis mee maken. De kittens aanleren alleen uit het eigen bakje te eten zou heel erg wenselijk zijn, anders zit je nog met het probleem dat je niet weet wie wat en hoe eet. Daar zijn wel mogelijkheden voor met webcam boven de automaat hangen en streamen naar je werkadres, maar dan kan je nog niet fysiek ingrijpen als ze uit elkaars bakje eten of 1 van de 2 een holle bolle gijs (m/v) is en alles voor de neus van de ander opeet. Je neemt alleen het risico van hond in de pot vinden daarmee weg.

En dit is een forum voor rauw voer en daarom gaan we er verder niet meer op in, maar ik zou mn kittens nog liever stinkblik erbij voeren dan brok. En dan heb ik het ook over brokjes die geaaid zijn en handgeplukt zoals Orijen en Taste of the wild.
Door Bram
#2405388
Ha ha geen brokkenfan?/
ik ook niet, daarom in iedergeval nog graanvrij gekozen. Ik had begrepen dat ze de hele dag moeten kunnen eten en niet zo lang zonder voeding konden  ivm glucose spiegel vandaar.
Ik kan bv om 7.00 uur voeren en om 12.00 en dan om 17.00 en 23.00 uur.
De hond krijgt voer in de bench en als het heel bloederig is buiten.
Frits eet zijn vlees in de krappaal en Zoe in de gang, dus weet wel wat ze eten. Hond kan niet bij eten van de kittens zitten.

Nou dan gooi in de stinkende brokken uit het raam en gaan we lekker vers voeren. :biggrin2:
Bedankt voor je antw.  ook nachtdienst?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2405389
Die 4x per dag lijkt me een goed ritme.
In de brok zitten er dan wellicht geen granen als tarwe enzo, maar ze hebben wel een andere zetmeelcomponent gebruikt en het zetmeelcomponent is het knelpunt. Een kat kan dat niet verteren. Niet uit graan, maar ook niet uit piepers en geeft veel belasting aan de alvleesklier dacht ik.

Kittens mogen qua hoeveelheid onbeperkt eten, maar je mag dit best in afgepaste frequenties als in een aantal voermomenten doen. Kittens hebben kleine maagjes, maar wel een hele grote behoefte aan voedingsstoffen. Die combinatie werkt in den beginne elkaar wat tegen, dus daarom meerdere voermomenten. Problemen met de glucosespiegel ken ik alleen van chihuahua's op brok met gezondsheidsproblemen en te grote hoofden, bij kittens heb ik er nog nooit van gehoord (wil niet zeggen dat het er niet is).

Een hond van 17 weken is nog niet zo groot, ook een hond die later uit zal groeien tot kalf of beer. Die kan nog best door een kattenluikje en zo in de gang. De krabpaal zal hij wellicht niet in kunnen komen, maar de andere kat kan natuurlijk wel in de krabpaal en de kat die in de krabpaal eet, kan natuurlijk ook weer in de gang. En beide katten zullen ook in de bench kunnen, tenzij deze dicht is, maar dat is zielig voor de woef. Daarom adviseer ik toezicht tijdens de voermomenten. En je kan ook direct ingrijpen als er ergens iets niet goed gaat (van verslikken of botje tussen de tanden tot ruzie of uit elkaars bakje eten).

Als de hoeveelheid brokken niet excessief is, zou je eventueel deze kunnen bewaren als snoepje. Dan kan je af en toe eens een geven of tijdens training. Brokken schimmelen toch nooit weg  :biggrin2:


Ik zat nog even laat televisie te kijken en me af te vragen of ik al in bed zou rollen en keek even op BP. Meneer koekje is ergens in BE aan het werken en ik twijfel nog steeds of ik wakker blijf tot hij weer thuiskomt of er alleen in duik en de katten verplicht als kruik en voetenwarmer te dienen.
Door Bram
#2405390
Hoi

Geen kattenluikje hoor.  De katten blijven binnen en over een week is de tuin zo aangepast, dat ze in de tuin kunnen zonder er uit te kunnen. Ik hou niet zo van die half dode strompelende muizen in huis, daarom komt er ook geen luikje. Wel eventueel een grote ren aan de achterkant van het huis, waar ze met een luikje in kunnen, maar als het goed is vangen ze daar niets  :-\
en de hond zit tijdens het eten gewoon in de bench met het deurtje dicht. Ook als wij eten of als we gaan werken (is hij even alleen) Als hij het bestek hoort rent hij al naar de bench. Hij slaapt er ook in als het deurtje open is.
Ze eten gescheiden en ik heb toezicht tot nu toe.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2406561
Ik zou ook niet enkel hondenkvv geven.
Ze mogen het wel hebben, in die zin dat het niet schadelijk voor hen is, maar ik zou het niet aanraden als hoofdmaaltijd.
Dit omdat katten andere, en strictere voedingseisen hebben dan honden.  Niet alleen de taurine, maar ze moeten vb ook minder bot hebben. En dat zit in Tinlo al erg veel voor honden, ik ben vrij zeker dat je kittens op enkel Tinlo gaan verstoppen.
Daarnaast hebben katten meer hart-lever-nier orgaan nodig dan honden.  Dat zit in kvv wel vaak meer dan nodig voor honden, dus dat kan voldoende zijn voor katten. Dat zou je moeten nagaan.
Dat wil ik zeggen: kijk goed wat je voert en of het gehele menu compleet is voor je katten, zeker voor kittens die opgroeien.  Ga er niet vanuit dat kvv voor honden ook hun voedingseisen dekt, maar ga dat na. En maak het anders compleet of voer kattenkvv (waarbij het ook geen kwaad kan kritisch te zijn).

En als je taurine wil aanvullen, kan je beter wat meer hart geven. Dat is rijk aan taurine.  Kuikens niet speciaal geloof ik.  Maar het is wel voor andere redenen een mooie aanvulling.  Dat zeker. Taurine is nodig voor heel wat zaken in de ontwikkeling, dus let daarop. 
Door Martine-Tom
#2406571
Ik was van plan 4 keer per dag te voeren, met Doki ging dat prima maar Freud weigert in alle toonaarden...die eet uit zichzelf 2 en heel soms 3 keer per dag, ik kan aanbieden wat ik wil, op mijn kop gaan staan...hij doet het niet...nou dan niet, groeien doet ie prima dus het zal wel goed zijn  ;)
4 Keer is optimaal maar als het niet gaat...dan gaat het gewoon niet, en als het niet kan zoals het moet, dan moet maar zoals het kan....
Door Bram
#2406954
Dank jullie voor de reacties.

Het leek zo ideaal alle dieren op hetzelfde vlees.
Ik voer tammenga compleet, paard, geit en lam en rund. Van tinlo kip en konijn, van kiezebrink haas (aangevuld met herten spiervlees en sprot en vette vis.
Carnivoer rund.

Ik zal me er eens goed in verdiepen. Ik kan van tinlo ook de cattery bestellen en dit 4 dagen geven en de andere dagen de honden varianten.
Ik merk al wel dat ze bijv door de geit, de dag na de tinlo mooie normale praktisch geurvrije ontlasting krijgen.
Ik voor 8 diersoorten en elke dag wat anders. Allemaal met calcium van het bot, niets toegevoegd en geen graan of rijst.
De kuikens en muizen vind ik gewoon mooi om te voeren omdat ze er zo mooi mee gaan gooien haha
Door Martine-Tom
#2406957
Hier krijgen ze ook wel eens honden kvv of kiezebrink ofzo, ze krijgen er dan een hapje spier en/of hart bij.
Maar ze eten zeker 5 keer per week barf in de juiste verhoudingen of katten kvv  :)
Door Bram
#2406971
En toch lees ik op barfplaats dat wanneer een kat geen problemen heeft met pens, hij gerust kvv van de hond kan eten.
Zelfs bij het eerste topic van koekje.
Ik snap dat alleen tinlo niet zou kunnen, ivm mogelijke verstopping (mijn hond tenminste wel)
Maar bij zoveel variatie en kvv zonder toevoeging moet dit toch lukken.
Een eitje, een nekje en af en toe hart erbij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2407054
Het kan geen kwaad voor de kat op kvv voor honden te eten.  Het is niet schadelijk of dergelijke.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het ideaal is en aan te raden.  Een hondenkvv is tenslotte volgens een hondenmenu gemaakt, geen kattenmenu. 
Een hondenkvv is an sich niet ongezond voor een kat, maar het is onvoldoende.  Een kat mag het eten, maar het is geen menu voor katten.
Ik hoop dat je dat onderscheid snapt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2407068
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Je mag zeker hondenkvv geven, maar wat mij betreft (en daar hoef je je natuurlijk niet aan te houden hè) niet altijd en overal hondenkvv. Ter afwisseling is het zeker leuker voor de portemonnee.
Maar ik zou de hoofdmoot kvv voor katten houden. Gewoon voor de zekerheid en omdat katten toch iets andere voedingsbehoeftes hebben dan honden en je kittentjes nog in de groei zijn.
Door Bram
#2407079
Oke, ik wil zeker niet eigenwijs zijn haha
Dan haal ik kvv voor katten en wie weet over een jaar  barfen we alleen maar.

Dank voor de uitleg.
Door Bram
#2408981
Geregeld hahaik heb tinlo barf de doos met alle smaken en de cattery.
Daarnaast darf kat.

Gisteren een eendagskuiken geprobeerd, maar buiten wat vliegles is er niet van gegeten. Heb hem even opengeknipt, maar dat mocht niet baten.
Uiteindelijk heeft de hond hem maar opgegeten  8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door