Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marije Lei
#2403214
Even een vraagje over de boekmaag inhoud, ik ben denk ik een van de weinige die groentenprutjes maken wel leuk vind :)
De inhoud van de maag kan als groenten gevoerd worden. Echter dit is al ver verteerd. Zijn dan niet de vitamines door de koe al opgenomen? Ik begrijp dat er veel goede dingen in boekmaag zitten en de honden vinden het heerlijk. Voor de vitamines voer ik toch nog wel groentenmix bij, ik wissel het af. Hoe zien jullie dit?
Door Lizzy
#2404538
Marije Doedens schreef: Even een vraagje over de boekmaag inhoud, ik ben denk ik een van de weinige die groentenprutjes maken wel leuk vind :)
De inhoud van de maag kan als groenten gevoerd worden. Echter dit is al ver verteerd. Zijn dan niet de vitamines door de koe al opgenomen? Ik begrijp dat er veel goede dingen in boekmaag zitten en de honden vinden het heerlijk. Voor de vitamines voer ik toch nog wel groentenmix bij, ik wissel het af. Hoe zien jullie dit?
Ik weet niet precies hoe de spijsvertering van de koe werkt maar als ik dit lees:

De weg van het voedsel

Het voedsel komt eerst in de pens, de grootste maag van de koe.
Als de pens vol is komt het voedsel in kleine stukjes terug in de mond, zodat de koe het kan herkauwen.
Het herkauwde voedsel wordt verder verteerd in de netmaag.
In de boekmaag wordt het vocht uit het voedsel gehaald.
Als laatste wordt het voedsel in de lebmaag zò fijngemaakt, dat het in de darmen kan worden opgenomen.
Via de darmen worden alle belangrijke voedingsstoffen in het bloed opgenomen en door het lichaam gevoerd. Deze voedingsstoffen komen ook in de uier, waar de melk wordt gevormd.

dan begrijp ik daaruit dat de voedingsstoffen pas in de darmen aan de voeding onttrokken wordt. En er zal dus nog wel voedingsstof in voeding zitten op het moment dat het in de boekmaag zit. Maar hoe waardevol is die voeding? Ik denk dat je je dat wel af kunt vragen... Ik vertrouw er in ieder geval niet op. De gemiddelde koe krijgt runderbrok en kuilgras te eten. En dan staan er nog wel koeien in armetierige weitjes, gras te eten. Maar hoeveel voedingsstoffen zit er in gras? Want waarom eet een koe 80 kg voer per dag? Nou goed, als een koe 80 kg prachtig vers gras eet met hele mooie wilde kruiden, kan het misschien nuttig zijn om boekmaag te geven. Maar als een koe runderbrokken en kuilgras heeft gegeten, vind ik het zelfs een schadelijk product. Moet je kijken, je wilt toch niet dat je hond dit soort 'gerecyclede' zutzooi binnen krijgt?

Samenstelling rundveebrok:
maisglutenvoer, maismeel, palmpitschilfers, bietenpulp, rietmelasse, sojaschroot geschild getoast*, kalksteentjes

Barfplaats wordt gesponsord door