Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irish
#2402889
Zojuist met Zoë terug van de dierenarts. Mevrouw was weer verstopt van achteren. Met een roesje hebben ze de ontlasting kunnen verwijderen. Dit is nu de 3de keer in 2 jaar tijd denk ik ongeveer. De 2de keer hebben we het zelf kunnen oplossen door Laxatract te geven. De ontlasting is kurk droog en bijna net zo hard als steen. Nou denken wij dat ze mogelijk het kattengrind wat wij gebruiken in de kattenbak opeet.. We gebruiken Biokat fresh, hebben even de normale variant gebruikt, maar toen was ze gelijk verstopt. Nou willen we dus opzoek gaan naar een andere kattenbakvulling in de hoop dat het noooooit meer gebeurd :(
Dierenarts begon al over een RC dieet met extra veel vezels zodat ze slappere ontlasting krijgen, maar we houden ze gewoon op KVV hoor! ::)
Door Mowgli
#2402901
Jaja, die dierenartsen  ::) Voor slappere ontlasting kun je ook een beetje meer orgaanvlees geven of een heel klein beetje olijfolie in het kvv mixen ;-)

heb je al een alternatieve kattenbakvulling op het oog?
Door Too
#2402911
Och wat een drama, ouwe Omo heeft dat ook een keer gehad.... wat voelde die zich rot.

Voor de vezeltjes zou je ook kunnen denken aan een beetje groenvoer [andijvie of sla] wat je heeel fijn chopt en dat door de kvv mixt.
of van die phsylum [schrijf je dat zo?] vezels als t echt structureel is.

Ze doen hier trouwens een moord voor snij- en sperziebonen, dan breken ze zelfs de pan open  :o
Door Irish
#2402912
Orgaan gaat ze zo niet opeten. Ze eet de KVV (DARF) met smaak en soms een kippenvleugeltje/karkasje/kwartel, maar orgaan is een no-no.
Olijfolie zouden we kunnen proberen.. Net zoals groenvoer fijn hakken en mengen met de DARF.

Geen alternatieve kattenbakvulling op het oog, wel dat we van deze af willen. We dachten aan misschien deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/21337
Door Too
#2402920
Als je vermoed dat poes korrels heeft gegeten zou ik zeker niet voor een klontvormende korrel kiezen...
dat vormt ook in de maag/darm zo'n dikke klont.... losse gritjes leveren dan imho minder risico op
Door Irish
#2402938
Deze is op basis van planten als het goed begrijp. Reactie van een klant:

kattengrit

Erg prettig kattengrit! Onze dames willen niet meer anders!!! Ook fijn dat het op basis van planten is. Onze hond wil het namelijk wel eens opeten.
Door hannabelgje
#2402949
Ik gebruik alleen houtkorrel. Ik vind het erg fijn spul en het gaat gewoon de compostbak in na gebruik. De katten gaan er ook graag op. Je zou extra orgaan bijv lever in de blender kunnen doen en dan mengen met de darf voor slappere ontlasting.
Door Nathalie
#2402968
Wij hebben ook het kattengrit uit de link. Vooral ook omdat het op plantaardige basis is.
Het worden geen hardeklompen hoor. Maar een samenhangend geheel. Gelukkig eten die van ons het niet, dat ik weet  :D, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Verder wel zeer prima spul!!
Succes met Zoë
Door Els_qq
#2403249
Hoi,

ik heb die cat's best eco plus gebruikt waar je naar linkte. Ik durf niks te zeggen over opeten en dergelijke, het vormt inderdaad klonten (maar die worden niet keihard), en het valt uiteen als het echt erg nat wordt (als ik het in het toilet gooi), maar zo nat wordt het in het maag-darmstelsel niet natuurlijk.
Ik kan je wél vertellen hoe ik het spul in gebruik vond! Dat vond ik erg prima, vind het heerlijk makkelijk dat je het door het toilet kan spoelen, al doe ik als er veel geplast is het wel in meerdere spoelbeurten weg om verstopping te voorkomen. Het enige (grote) nadeel vond ik dat het gigantisch uitloopt, ik vond het grit overal in huis terug en dat vond ik niet zo leuk. Daarom gebruik ik nu de iets duurdere gold variant (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/49397) , die doet het ook erg goed maar is dus groter en zwaarder en die loopt veel minder uit! Paar korreltjes per dag die ik voor de bak vind. Omdat de korreltjes wat groter zijn, zou het minder aantrekkelijk zijn om te eten misschien? Alhoewel 't wel naar brokjesformaat gaat, dus 't zou er makkelijk in moeten gaan als ze willen.

Sorry geen medisch advies dus, maar misschien heb je dus wat aan mijn ervaringen met die vullingen :)

Groetjes!
Door lachnat
#2403306
Ik heb ook de cat's best normaal de nature gold maar omdat die uitverkocht was nu de eko plus.
Ik heb expres die vulling omdat er een kitten in huis kwam en ik was bang dat ze korrels ging eten, doet ze gelukkig niet maar de vulling bevalt prima dus die blijft. De eko plus loopt wel veel meer uit dan de nature gold ook ik denk omdat de korrels van de nature gold groter zijn, tja ze blijven dan wel soms tussen de voetkussens van mijn kater zitten maar die schud hij er dan prima uit, dat is ook eigenlijk de enige uitloop die ik met de nature gold had.

Beterschap met Zoë
Door miik
#2403332
Ik gebruik voor de honden darm clear van groene os.
Het is een poeder wat je door het eten, de melk of of het kvv doet.
En ik vind het geweldig, als ze dunne ontlasting hebben is het met een paar uur over, en het helpt ze als de ontlasting juist wat hard is.
Ik heb het het idee dat het een mix is tussen laxeer/stoppend/vezels en probiotica.
Het mag volgens mij ook preventief gegeven worden. Ik heb het standaard in huis !
Door Irish
#2404054
Dat het enorme uitloop heeft lees ik ook veel op Zooplus ja.

Darm clear heb ik in huis. Zei ook al tegen vriendlief dat het misschien wel een idee is om de poes standaard probiotica te geven.
Maar ALS het het grind is (wat we niet zeker weten) heeft probiotica geven weinig zin denk ik..
We zijn nu een beetje aan het uitproberen. Hebben nu hennepvezel wat we voor de konijnen gebruiken er in liggen en ze had de keuze tussen het grind of de hennepvezel en heeft dus geploest op de hennepvezel! Tis even afwachten wat de rode kater Elmo er van vindt en of ze er ook in willen poepen... anders is dat mogelijk wat?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door