Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Livaka
#2403112
Ik ben de (ape)trotse "bediende" van een 14.8 jaar oude reu (kruising herder/rottweiler van 35 kilo).
Heeft de laatste tijd erg veel last van zijn gewrichten (slijtage/reuma), waardoor springen erg pijnlijk en moeizaam gaat.
Lang wandelen gaat ook niet, maar gelukkig hebben we een grote tuin, waar hij lekker kan rondscharrelen en zijn behoefte doet  :D

Mijn dilemma: Over een paar weekjes is het weer tijd voor zijn jaarlijkse enting (kleine cocktail).
Vorig jaar een grote cocktail + rabiës gehad.
Doordat hij toch niet met andere dieren en een andere omgeving in aanraking komt, vraag ik mij af of deze enting de pijn van het lopen/springen/vervoeren waard is ?
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2403128
Mijn advies: niet enten! De kans is groot dat je hond daar iets aan overhoudt.
Mijn oudste herder (ook kruising) is nu ook ruim 14 jaar. Ik ent haar al 3 jaar niet meer.
Als jouw hond alle jaren is ingeënt dan heeft hij voldoende injecties gehad voor de komende 14 jaar.
De meeste stoffen (weet niet precies welke) zijn veel langer werkzaam dan 1 jaar.
En mij is verteld dat er jaarlijks meer honden overlijden aan inentingen dan de ziekte waartegen ze zijn geënt.
Sterkte met je oudje...  :-*
Laatst gewijzigd door luka en kira op do 19 jul 2012, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2403170
Als hij de rest van zijn leven gewoon geent is geweest zou ik niet meer enten. Heb ik bij mijn oudje toen ook niet meer gedaan.
Door ulla
#2403851
Als hij verleden jaar een cocktail heeft gehad hoeft hij niet eerder dan over 2 jaar.
Bovendien als je hem ieder jaar hebt laten enten zou hij zo beschermd als wat moeten zijn, en zou de enting die je nu wilt laten zetten helemaal niets doen.
Door Alba
#2403873
Ik zou laten titeren, dan weet je zeker of hij voldoende beschermd is. Ik kan me haast niet voorstellen van niet :-*.
Door Xada
#2404534
Het vreemde is dat je zieke dieren niet moet laten enten, omdat ze daar vaak te zwak voor zijn. Maar bij hun moet het immuun systeem dus de afwerende stoffen maken voor de ziekte.
Gezonde honden mogen wel geënt worden. Maar als bij zieke honden het immuunsysteem zorgt dat ze gezond blijven, moet dat bij gezonde honden ook het geval zijn. Dus met andere woorden is een enting dus altijd overbodig.
Of  ga ik nu te snel door de bocht? 
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2404611
[quote="Alba"]
Ik zou laten titeren, dan weet je zeker of hij voldoende beschermd is. Ik kan me haast niet voorstellen van niet :-*.
[/quote]

waarom zou je titeren? Hij heeft vorig jaar nog de grote cocktail gehad.
Door Lizzy
#2404622
[quote="Livaka"]
Ik ben de (ape)trotse "bediende" van een 14.8 jaar oude reu (kruising herder/rottweiler van 35 kilo).
Heeft de laatste tijd erg veel last van zijn gewrichten (slijtage/reuma), waardoor springen erg pijnlijk en moeizaam gaat.
Lang wandelen gaat ook niet, maar gelukkig hebben we een grote tuin, waar hij lekker kan rondscharrelen en zijn behoefte doet  :D

Mijn dilemma: Over een paar weekjes is het weer tijd voor zijn jaarlijkse enting (kleine cocktail).
Vorig jaar een grote cocktail + rabiës gehad.
Doordat hij toch niet met andere dieren en een andere omgeving in aanraking komt, vraag ik mij af of deze enting de pijn van het lopen/springen/vervoeren waard is ?
[/quote]

Kleine cocktail? Huh? Hij heeft vorig jaar de grote gehad. Dus dat zal de DHPPi + L + R zijn geweest. Heeft je hond dit jaar alleen de L nodig, lepto. Ik zou er niet over peinzen om deze hond te laten vaccineren (en ik zou ook niet titeren, nergens voor nodig). Bovendien, als een hond van 14 jaar nu nog niet (na al die entingen in z'n leven) geïmmuniseerd is, gaat ie nooit meer geïmmuniseerd raken hoor. Kortom, deze hond kreeg van mij nooit meer een enting, zelfs geen L maar gut, kan ik me nog voorstellen dat je zelf wel ieder jaar tegen L wilt vaccineren, aangezien dit maar 1 jaar bescherming biedt. Al die andere ziektes : daarvan geven de entingen naar alle waarschijnlijkheid 5 tot 7 tot 9 jaar bescherming en ook heel waarschijnlijk: eenmaal goed geïmmuniseerd geven ze levenslang bescherming.
Door Lizzy
#2404626
[quote="nienk"]
ik durf er zelf niets over te zeggen omdat ik er niet genoeg van weet, maar dit is wat mijn dierenarts er over zegt:

http://www.natuurlijkgezondedieren.nl/b ... accinaties
[/quote]

Tja. Toen ik er was, hadden ze alleen de DHPPi entingen, niet eens de DHP. En dat is niet zo lang geleden. En dat vind ik dan echt buitengewoon raar, voor een zogenaamd holistisch DA.
Door nienk
#2404641
Lizzy schreef: Tja. Toen ik er was, hadden ze alleen de DHPPi entingen, niet eens de DHP. En dat is niet zo lang geleden. En dat vind ik dan echt buitengewoon raar, voor een zogenaamd holistisch DA.
hmm ik heb het er een paar maanden geleden met hem over gehad, over wat voor Reus handig was. we gaan volgend jaar voorjaar titeren, en hij zei dat hij dan per enting kon bekijken of dat nodig was en dan wat wel nodig is wel zetten en wat niet niet. wat hij in huis heeft en wat niet, dat weet ik niet. er is wel de laatste tijd het een en ander verandert daar in de praktijk, ze kunnen en hebben nu meer dan een tijd geleden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2404650
nienk schreef: hmm ik heb het er een paar maanden geleden met hem over gehad, over wat voor Reus handig was. we gaan volgend jaar voorjaar titeren, en hij zei dat hij dan per enting kon bekijken of dat nodig was en dan wat wel nodig is wel zetten en wat niet niet. wat hij in huis heeft en wat niet, dat weet ik niet. er is wel de laatste tijd het een en ander verandert daar in de praktijk, ze kunnen en hebben nu meer dan een tijd geleden.
helaas zal ook hij niet een losse hondenziekte of hepatitis vaccin in huis hebben, simpelweg omdat dat niet bestaat. Dus enkel geven wat nodig is, gaat vaak jammer genoeg niet.
Door Mevroi Kruim
#2404651
Niet enten. Wat Lizzy zegt, als hij nu nog niet immuun is wordt hij het ook echt niet meer. Vaccinaties zijn belastend voor het lichaam, zeker voor een oude hond.
Door nienk
#2404657
*Dorothea* schreef: helaas zal ook hij niet een losse hondenziekte of hepatitis vaccin in huis hebben, simpelweg omdat dat niet bestaat. Dus enkel geven wat nodig is, gaat vaak jammer genoeg niet.
hmm dat verklaart dat het 'per enting' is, en niet per ziekte.
Door Parelridder
#2404693
Livaka schreef: Ik ben de (ape)trotse "bediende" van een 14.8 jaar oude reu (kruising herder/rottweiler van 35 kilo).
Heeft de laatste tijd erg veel last van zijn gewrichten (slijtage/reuma), waardoor springen erg pijnlijk en moeizaam gaat.
Lang wandelen gaat ook niet, maar gelukkig hebben we een grote tuin, waar hij lekker kan rondscharrelen en zijn behoefte doet  :D

Mijn dilemma: Over een paar weekjes is het weer tijd voor zijn jaarlijkse enting (kleine cocktail).
Vorig jaar een grote cocktail + rabiës gehad.
Doordat hij toch niet met andere dieren en een andere omgeving in aanraking komt, vraag ik mij af of deze enting de pijn van het lopen/springen/vervoeren waard is ?
Ik ent zelf volgens het schema van Nobivac: eens per 3 jaar de grote cocktail (zonder kennelhoest) en de beide andere jaren in het voorjaar Lepto. Dat laatste doe ik omdat mijn honden alle dagen in allerhande water (sloten, kanalen, vijvers..) plonzen.
Lepto enten in augustus is sowieso niet zo zinvol, bíjna mosterd na de maaltijd. De enting biedt pakweg een half jaar bescherming en indien deze nodig is geldt dat eigenlijk vooral voor voorjaar en zomer.
Ik stel me voor dat jouw oude maatje niet meer in allerhande sloten springt, want kalm geniet van zijn oude dag. Ik zou hem persoonlijk nooit meer laten enten en evenmin laten titeren. Zo hij niet al voldoende beschermd is tegen alles, is het risico daarmee nog in aanraking te komen zo te lezen écht te verwaarlozen. De voordelen van niet-enten vind ik zelf voor hem zwaarder wegen dan het heel zeker weten dat de bescherming tegen die ziekten nog optimaal aanwezig is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door