Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#2402596
Charlie krijgt blaasontsteking omdat ze structureel te weinig drinkt. Ze drinkt gewoon maar zelden uit de bakken water, die ik echt heel vaak ververs. Ook regenwater (wat Baiko het lekkerst vindt) drinkt ze maar soms.

Om haar voldoende te laten drinken geef ik nu maar bouillon. Één blokje los ik op in 1½liter water, i.p.v. ½liter. En dat drinkt ze wel. Maar hoe gezond is het om elke dag een boillonblokje te geven aan Charlie?
Er zit per blokje 0,69gr zout in, plus nog twee E-nummers.

Ik kan ook zelf bouillon maken, maar dan gooi ik wel heel veel karkassen per week weg  :-\

Ook doe ik 's avonds een flinke beker water over haar voer, wat ze dan ook lekker op drinkt, dus zo kan ik wel wat bouillon minderen.
Wat kan ik nog meer doen om ze genoeg vocht binnen te laten krijgen?
#2402614
Ik zou zeker geen blokjesbouillon gebruiken, das veel te zout.
Als het uitsluitend gaat om het drinken te stimuleren, zou je bijvoorbeeld heel goedkoop vleesbot of karkas kunnen gebruiken, op zeg 4 of 5 liter water.
De smaak van het vlees zit er dan toch in, hond drinkt dan misschien beter, en jij hoeft niet zoveel weg te gooien.

De bouillon kan je invriezen, en je kan het ook gewoon door het drinkwater doen.
Door Lil
#2402633
Met al het zout dat in bouillion zit vraag ik me af of het wel effect heeft dat ze dan meer drinkt.  :-\

Je kunt al het dooivocht van vlees opvangen (invriezen) en door het water doen. Zit er vleessmaak aan het water en het is maar een heel kleine moeite.
Door Lizzy
#2402644
In brokmeuk-tegen-struviet (wat je vaak zie in combinatie met blaasontsteking) gooien ze ook zout hoor, om dorst te bevorderen. Maar goed, ik vind bouillonblokken ook meer dan niks, ook omdat de meeste nog eens smaakversterkers bevatten ook! Je kunt prima een paar liter bouillon maken met een paar karkasjes of vleugeltjes. Dan doe je er wat kruiden en groenten door, voor de smaakversterking. Zoals peterselie, wortel maar ook wat zeewier. Dat is ook iets zoutig en dat mag best. Zelfs een snufje himalaya zout mag best.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2402645
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Ik zou zeker geen blokjesbouillon gebruiken, das veel te zout.
Als het uitsluitend gaat om het drinken te stimuleren, zou je bijvoorbeeld heel goedkoop vleesbot of karkas kunnen gebruiken, op zeg 4 of 5 liter water.
De smaak van het vlees zit er dan toch in, hond drinkt dan misschien beter, en jij hoeft niet zoveel weg te gooien.

De bouillon kan je invriezen, en je kan het ook gewoon door het drinkwater doen.
[/quote]

De dierenarts zei dat het wel mee viel met het zout, maar ik heb daar ook mijn twijfels bij. Ik heb dus ook wel bouillon zelf gemaakt, maar moet dan toch wel veel koken en invriezen, dan weer ontdooien... En door het drinkwater mengen heb ik gedaan maar het werkt niet, dan drinkt ze het niet meer.

[quote="Lil"]
Met al het zout dat in bouillion zit vraag ik me af of het wel effect heeft dat ze dan meer drinkt.  :-\

Je kunt al het dooivocht van vlees opvangen (invriezen) en door het water doen. Zit er vleessmaak aan het water en het is maar een heel kleine moeite.
[/quote]
Dat doe ik ook, om zo de bouillonblokjes te beperken, maar dan kom ik er nog niet. Als ik bloed heb vang ik het op en meng ik het met water.

[quote="job"]
ik heb zoutloze bouillon in huis, gewoon bij de ah gekocht en volgens mij gewoon van Knorr ofzo.

[/quote]

Daar ga ik eens naar opzoek!

[quote="Lizzy"]
In brokmeuk-tegen-struviet (wat je vaak zie in combinatie met blaasontsteking) gooien ze ook zout hoor, om dorst te bevorderen. Maar goed, ik vind bouillonblokken ook meer dan niks, ook omdat de meeste nog eens smaakversterkers bevatten ook! Je kunt prima een paar liter bouillon maken met een paar karkasjes of vleugeltjes. Dan doe je er wat kruiden en groenten door, voor de smaakversterking. Zoals peterselie, wortel maar ook wat zeewier. Dat is ook iets zoutig en dat mag best. Zelfs een snufje himalaya zout mag best.
[/quote]

Hoeveel zout mag een hond per dag hebben?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2402670
[quote="Lizzy"]
Een snufje zout per dag is (in mijn ogen) al teveel. Je praat over een snufje zout op bouillon waar ie een paar dagen (dag of 3 a 4) mee kan doen.
[/quote]

Er zit 0,69gr in een boillonblokje,  is dat teveel? Daar doet ze één dag mee, iets langer, hooguit anderhalve dag.

Maar ik ga op zoek naar boillon zonder zout.
Door Lizzy
#2402676
[quote="WillyP"]
Er zit 0,69gr in een boillonblokje,  is dat teveel? Daar doet ze één dag mee, iets langer, hooguit anderhalve dag.

Maar ik ga op zoek naar boillon zonder zout.
[/quote]

Zoals ik al eerder schreef gaat mij het nog niet eens om het zout als wel de super ongezonde smaakversterkers in bouillonblokken.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2402698
[quote="Lizzy"]
Zoals ik al eerder schreef gaat mij het nog niet eens om het zout als wel de super ongezonde smaakversterkers in bouillonblokken.
[/quote]

Ja, dat zijn dan de E-nummers....

Vandaar ook hier mijn vraag daarover. Hoe krijg ik mijn hond op redelijk makkelijke manier wel aan het drinken.

* bloed opvangen en mengen met water
* beker water over zijn voer 's avonds
* bouillon koken (maar wel stukken bewerkelijker dan een bouillonblokje :-X)
* nog iemand een ander idee?
#2402724
Nou, dat bouillon zelf trekken bewerkelijk is valt wel mee vind ik. Ik maak voor onszelf bouillon op deze manier, gewoon eea aan karkas of compleet beest in een pan met voldoende koud water, wat je maar wilt aan groente en/pf kruiderijen erbij, en dan kookt het zichzelf. Op zich is voor honden alleen een zootje karkassen ook prima. Gewoon lekker lang op een laag vuurtje, of in de oven, laten trekken, daar hoef je niet bij te blijven, gaat vanzelf. Wat ik dan doe is het deel dat ik niet direct ga gebruiken goed laten inkoken zodat het goed geconcentreerd is, en dat dan in kleine hoeveelheden invriezen. Elke keer dat je bouillon nodig hebt trek je een ingevroren blok tevoorschijn en voeg je water toe.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2402743
[quote="Mevroi Kruim"]
Nou, dat bouillon zelf trekken bewerkelijk is valt wel mee vind ik. Ik maak voor onszelf bouillon op deze manier, gewoon eea aan karkas of compleet beest in een pan met voldoende koud water, wat je maar wilt aan groente en/pf kruiderijen erbij, en dan kookt het zichzelf. Op zich is voor honden alleen een zootje karkassen ook prima. Gewoon lekker lang op een laag vuurtje, of in de oven, laten trekken, daar hoef je niet bij te blijven, gaat vanzelf. Wat ik dan doe is het deel dat ik niet direct ga gebruiken goed laten inkoken zodat het goed geconcentreerd is, en dat dan in kleine hoeveelheden invriezen. Elke keer dat je bouillon nodig hebt trek je een ingevroren blok tevoorschijn en voeg je water toe.
[/quote]

Ha, ja , ik kan het natuurlijk ook nog ver in laten koken  ::) had ik nog even niet bedacht.

Ik geloof dat ik maar direct eens wat in de pan ga gooien.

Andere vraag: Waarom zou ze geen gewoon water drinken? Toen ze hier binnen kwam in september, kreeg ze nog brokken, ze dronk toen duidelijk veel meer dan Baiko. Ik zag haar ook vaker drinken. Daarna is ze snel over gegaan op barf, ze dronk naar mijn idee toen ook nog goed, maar minder.
De laatste maanden is het zo weinig geworden (het is me in eerste instantie niet opgevallen) dat ze dus blaasontsteking kreeg. Ze plastte veel minder en als plaste was er veel bloed bij. Toen ben ik op het drinken gaan letten en dus bij gaan geven. Uiteindelijk toch nog een kuurtje moeten geven. Nu onderhoud ik dat met cranberry en colloïdaal zilver en dus veel extra drinken geven. Ze drinkt dus echt geen water meer. Echt maar enkele slokken.
Soms denk ik wel eens dat ze verwend is met het drinken van bouillon en verdunt bloed, maar als ik het niet meer geef krijgt ze dus weer last, zo ook van de week. Ik probeerde af te bouwen, dat gaat dus niet.

(er gaat een pan op het fornuis met karkas, en flink laten in koken :))
Door Hanny
#2402761
Oh ja, nu ze lekker drinken krijgt, zal gewoon water wel helemaal niet meer worden gewaardeerd
Op deze manier moet je misschien wel heel erg lang lekkere drankjes voor haar  maken.
Hier ook eentje, die niet zo nodig hoeft te drinken, is voor haar prima, ze krijgt vanzelf wel dorst.
Maar ja, zij heeft geen blaasproblemen. Ze houdt het zelf wel in de gaten.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik geneigd zou zijn om voor lekker vocht te zorgen.
Durf je het niet aan om haar zelf te laten besluiten, of ze wel, of niet drinkt?
Ietsie pietsie zout over haar voer en afwachten, wat er gaat gebeuren.
Hoeveel moet ze eigenlijk drinken?

Hanny
#2402822
als ik Storm goed wil doorspoelen dan doe ik een klein scheutje karnemelk door het water hij klokt er rustig een bak in 1 keer van weg dan , wie weet vind Charlie dat ook wel lekker ipv bouillon
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door