Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door susan warnas
#2401968
Is er al iets meer bekend over lymfeklierkanker.Mijn hond is pas 3 jaar,verleden week bloedtest en puncties gedaan en a.s Vrijdag
moet ik naar Utrecht,ik vind het erg moeilijk chemo etc en vraag me af wat ik mijn hond hiermee aandoe.Heeft iemand nog een positive ervaring?Alvast heel erg bedankt
Door Marije Lei
#2402277
Vreselijk, heel erg veel sterkte.
Ik zou, persoonlijk, niet snel voor chemo gaan. Je kan een dier niet uitleggen dat ze er heel ziek van kunnen worden. Daarbij is de kans op genezing bij lymfeklier kanker erg klein. Ik vind het zeker wel alle informatie en uitzoeken van mogelijkheden waard bij zo'n jonge hond. Echt vreselijk.  :(
Door Lizzy
#2402595
robbiekomvoor schreef: Gelukkig worden honden niet ziek van chemo ;)
De meeste niet of niet echt nee. En de levensverlenging is aanmerkelijk. Doe je geen chemo (wat ook een hele goede keus zou zijn hoor!), is je hond in de regel met enkele weken dood.....
Door 202Spots
#2403771
Oei wat 'n naar bericht...maar honden hebben idd minder bijverschijnselen van de chemo dan mensen..ik hoop dat 't voor jou hond zal helpen.
van deze engelstalige site: http://www.oncolink.org/types/article.c ... 48&id=5997
Bing vertaling:
Wat zijn de typische bijwerkingen van chemotherapie?
In vergelijking met mensen die chemotherapie ontvangen, ervaring gezelschapsdieren minder en minder ernstige bijwerkingen, omdat we lagere doses van drugs gebruiken en niet zoveel drugs zoals in de menselijke geneeskunde combineren. De normale weefsels die normaal meest gevoelig voor chemotherapie zijn zijn de darmwand, het beenmerg (waardoor rode en witte bloedcellen), en haarzakjes.Toxische effecten op de maag-en darmstelsel zijn verantwoordelijk voor verminderde eetlust, braken en diarree. Deze effecten kunnen worden mild, gematigd of ernstige. In de meeste gevallen, deze tekens zijn mild en verdwijnen gewoonlijk op hun eigen of met orale medicatie gegeven thuis. Hoewel zeldzaam, kunnen sommige honden (en katten) ontwikkelen ernstige diarree ziekenhuisopname en vocht therapie vereisen. In veel gevallen, de gastro-intestinale bijwerkingen van chemotherapie niet worden gezien op de dag van de behandeling. Ze komen vaak 3 tot 5 dagen later.Onderdrukking van het beenmerg door chemotherapeutische drugs kan veroorzaken een daling in de witte bloedcellen, leiden tot verhoogde gevoeligheid voor infectie. De infectie komt meestal uit het lichaam van het dier (zoals bacteriën normaal gevonden in de darmen, mond, huid, enz.). Ernstige infecties kunnen hospitalisatie eisen voor intensieve ondersteunende verzorging, waaronder intraveneuze vloeistof en antibiotica. Wanneer een chemotherapeutische drug wordt gebruikt dat is bekend te hebben een hoog potentieel voor het beenmerg onderdrukking, wordt een complete blood count (CBC) gecontroleerd enkele dagen na de behandeling. Als de witte bloedcellen laag is, maar uw huisdier is goed voelt, zijn antibiotica voorgeschreven als een preventieve maatregel. Volgende doses chemotherapie zijn aangepast op basis van de resultaten van de CBC. Bloedarmoede (lage rode bloedcellen tellen) is vaak een complicatie van kanker, maar zelden wordt veroorzaakt door de chemotherapie drugs gebruikt in de diergeneeskunde.Haar follikel cel in honden (en katten) zijn ruwhaar of niet-vergieten kan worden met name gevoelig voor chemotherapie. Bepaalde rassen van honden, zoals terriers en poedels, beleeft variabele bedragen van haaruitval. Haaruitval is vaak meest evident op het gezicht en de staart. Snorharen en de lange haren over de ogen uitvallen vaak bij katten. Het haar zal regrow zodra chemotherapie wordt gestopt, maar in eerste instantie een bescheiden verandering in kleur of textuur wellicht.Er zijn vele verschillende soorten chemotherapie agenten en elk heeft een andere kans op bijwerkingen veroorzaken. Als uw huisdier is behandeld met medicijnen waarvan bekend is dat bepaalde bijwerkingen, zal wij voorschrijven medicijnen om te voorkomen dat deze complicaties, zoals antiemetics (anti-nausea en braken medicatie). Bovendien zullen wij u instructies over wat te doen als en wanneer zich een probleem voordoet. We zien zelden ernstige bijwerkingen zoals beschreven hierboven; het wordt geschat op minder dan 5% van alle huisdieren chemotherapie ontvangen. De meeste dieren herstellen met goed beheer, uneventfully binnen een paar dagen.
Houd in gedachten dat elk dier een onverwachte reactie op eventuele medicatie hebben kan hebben
Door susan warnas
#2405862
Hartelijk bedankt voor jullie reactie,ben j.l vrijdag naar de oncoloog geweest ,hij zag mijn aarzeling wat betreft de chemo en zei toen
dat ik in het belang van de hond een keuze moest maken.geen behandeling [chemo] dan moest ik de hond laten inslapen,ik was helemaal overstuur.de arts was bang dat de hond zou gaan stikken klopt ,ze haalt moeilijk adem.het moeilijke met mijn hond is dat ze springlevend is het prima naar haar zin heeft,achter een bal aanrent enz.dan kan ik haar toch niet laten inslapen!als ze ziek zou zijn is het een ander verhaal.hij heeft mij voorgesteld om haar een injectie te geven ,ook om de klieren te laten slinken en vervolgens chemo ,als ze hierop  goed reageert en ik kan er dan over nadenken.s'avonds kreeg ze al meer lucht door haar neus en dat is zo gebleven,ik ga dus a.s vrijdag beginnen met de chemo en hoop er het beste van,kan ik wennen aan het idee[want ik weet pas een week dat het lymfe kierkanker is]dat er een einde aan haar jonge leven gaat komen.ze is pas 3 jaar.groeten susan
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door