Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door miik
#2402334
Ik was nieuwsgierig.
Ik heb de laatste tijd meerdere verhalen gehoord over mastitis. Sommige met slechte afloop.
Ik was aan het zoeken of je het ook kan voorkomen. Misschien iets met homeopathie ?
Ik heb de topics van Kaatje (Ridgeback) en van Kaszi gelezen en daar staan vooral veel tips in want te doen als het al ontstoken is.
Maar nu ben ik dus benieuwd, is er iets wat jullie doen of geven om de kans op melkklierontsteking zo klein mogelijk te houden ?

En zijn er katten fokkers bekend met dit probleem ?
Wat zijn de ervaringen bij katten ?
Door tessa
#2402941
Ik houd het als een havik in de gaten, voel na iedere zoogbeurt de melklijsten na.
Het gaat vaak zo snel dat het met het uur veranderd kan zijn.
Zodra ik iets verdikking voel zorg ik dat die tepel heel goed wordt leeggedronken.
Zo nodig masseer ik er eerst wat melk uit en leg er dan een dikke pup aan.
Door miik
#2403987
Dankjewel voor de reacties....
De antwoorden die ik her en der gekregen heb blijven bij "heel goed in de gaten houden en snel handelen als het mis is".
Geloof dat er verder niet veel preventief gedaan of gegeven kan worden.
Door miik
#2405942
Ik kreeg nog een tip van een ervaren kattenfokker:
Belangrijk is ook om de moederpoes zelf goed schoon te houden/maken na de bevalling.
Bacterien tieren goed op/in aangedroogd bloed en restjes van de bevalling. Via de kittens- het zogen en open tepelkanaal kan het in de melkklieren komen en daar voor mastitis zorgen. Dus goede hygiene is erg belangrijk !

Dit is natuurlijk niet iets nieuws dat goede hygiene belangrijk is, maar even om het verhaal compleet te maken.

Ik zelf heb een somali poesje wat dinsdag zou moeten bevallen. Haar tepeltjes waren erg droog en schilferig. Nu kan het natuurlijk dat door het zuigen van de kittens de boel weer soepel gaat worden. Maar ik heb nu een paar keer een likje kokos olie op de tepeltjes gesmeerd. En je ziet de conditie verbeteren, ze zijn nu mooi rose en soepel. Naar mijn idee een goede start om straks te voeden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door