Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathalie
#2376592
Als we een weekendje of zo weggaan doen mijn schoonouders onze tijgers verzorgen. Ze komen elke dag langs. Geven de kinders te eten, scheppen de kattenbakken schoon.
Nou gaan we na onze komende vakantie compleet over op de KVV, maar daarna komen we vast wel weer periodes dat we er even tussen uit gaan en onze tijgers weer worden verzorgd.
Maar… velen van jullie hebben vast hetzelfde probleem en hoe lossen jullie dit op.

Ze komen één keer per dag. Dus ik loop tegen een aantal problemen aan als ik ze vraag om ze KVV te geven.
Genoeg KVV geven voor een hele dag. Dan staat het veel te lang buiten de koelkast. Vliegen, mieren etc. En de bakjes kunnen dan pas 24 uur daarna worden schoongemaakt. Geen goed idee dus.
Voorheen kregen ze dus brokjes. Die blijven altijd goed. Je gooit wat brokjes in een bakje en klaar.  Maar nu?
Deze vakantie krijgen ze weer blik.
Maar in november gaan we weer een aantal daagjes weg.

Nou begrijp ik ook dat er dus alternatieven zijn, bijvoorbeeld de vleesworsten welke buiten de koelkast houdbaar zijn en dus niet zullen bederven binnen 24 uur. Het dilemma wat ik dan wel weer heb is het feit dat ik wil dat mijn katten geen vlees krijgen uit de reguliere industrie maar alleen biologisch. Heb zojuist al wel een mailtje naar carnis gestuurd om te vragen waar hun vlees vandaan komt.
Eventueel zou het voor die paar weken per jaar een alternatief zijn als het echt echt echt echt niet anders kan. Maar liever niet.

Hoe pakken jullie dit aan, wat doen jullie in de vakantie
Zijn jullie bekend met houdbare worsten en wat is jullie ervaring, weten jullie nog andere merken. Weten jullie misschien biologische alternatieven?

Of hebben jullie misschien een oplossing idee waar ik nog niet aan hebt gedacht.
#2376599
Ik geef wel gewoon kvv voor de gehele dag.
In de garage is de tegelvloer altijd koud en ik heb stenen bakjes.  Vliegen komen hier zowiezo zelden voor en nooit lang met de katten. En komen mieren wel af op vlees?  ???
En het voordeel is dat katten niets zullen eten dat bedorven is.
Je zou ook de helft van de kvv ontdooit en de andere helft nog bevroren kunnen aanbieden. Dan ontdooit het terwijl de verzorger weg is en is het tegen de avond te eten. 
Je kan ook met koelpakketten werken, maar daar moet ik zelf ook nog eens over nadenken hoe ik dat zou kunnen doen.  En mijn koude vloer werkt ook al erg goed.
De verzorgen moet gewoon eraan denken op tijd eten uit te halen en je porties zijn misschien best al op voorhand gemaakt om het niet te ingewikkeld te maken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2376692
Die zonder koeling houdbare worsten zijn geen kvv! Dat is gewoon blik in worstvorm.

Mieren komen alleen op vlees af in een bepaalde periode en die periode is vrij vroeg in het jaar (eigen ervaring). Risico op vliegen is minder met vers, mijn ervaring is dat die sneller op blik en zelfs brok afkomen. Maar toch kan ik me voorstellen dat je 1x per dag te weinig vindt en te weinig overzicht.

En zijn bakjes met timer en koelelement in de handel. Die zouden wel eens handig kunnen zijn voor je.
Misschien kan je zelfs een extra oppas ritselen, 1tje die alleen het 2e voermoment komt doen.
Door Limpy
#2378730
Thea schreef: Tammenga heeft ook een buiten koelkast houdbare worst. ;)
Ik heb er zelf geen ervaring mee. :-\
maar wat koekje al zegt: das veredelt blik in een worstvorm ;)
Ik zou dan ook voor de timer met koel-element gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2378801
Sarah5 schreef: En in die periode Ziwipeak voor de poezels? Of gevriesdroogd?
Ik vind dat leuk spul voor honden, maar voor katten weet ik het niet zo. Katten hebben gewoon veel vocht nodig, vanwege hun gevoelige nieren. Ik zou zelfs eerder geneigd zijn dan maar blik te geven ipv droog spul.
Door Limpy
#2378812
En ze moeten het lusten.
Heb vorige week een probeerzakje ziwipeak gekocht: limpy vind het lekker maar gaat er van spugen en blixa vind het bah, dus alleen de oosterlingen eten het als allround-kliko´s.
Leuk trainingsspul dus voor af en toe, maar ze drinken daarna idd wel veel....
Door tomcat
#2378958
Onze Tom, barfkat, gaat in onze vakanties naar het pension, zijn Barf voor de vakantieperiode krijgt hij diepgevroren mee, geportioneerd en met met etiket wat hij welke dag moet hebben. Voor mij geen punt, want ik werk met week-zakken waaruit ik per dag twee porties haal.  Het wordt dan in het pension net als thuis daags tevoren netjes voor meneer ontdooid. Dit is  geen enkel probleem in dit pension en Tom eet per week compleet en precies datgene wat hij thuis ook zou krijgen. 
Voor ons een ideale oplossing.
#2378964
Bij mij komt mijn broer in huis met zijn kat en hond, en voert mijn katten gewoon prooi (maar dit moet ook omdat er iedere dag tanden gepoetst moeten worden bij Jet).

Mijn ouders zouden kunnen langskomen om te voeren, en die geven thuis ook KVV met barfonderdelen, dus die kunnen bij mij ook prooi geven.

Maar als ik KVV geef, dan geef ik meestal het hele pak, dat is voor 2 dagen. Ik leg het nog bevroren in hun KVV-voerbak, en dan na een uurtje kunnen ze de randjes eten. Op een gegeven moment is het wel ontdooid natuurlijk, maar het wordt echt niet meteen slecht. Misschien als het heel warm is, maar dat is het nu nog niet.
Door wijkje
#2378974
Kunnen jouw schoonouders niet blijven totdat ze katten het op hebben ?
Hier krijgen ze 1 keer per dag wat te eten..En ik blijf er bij totdat ze het op hebben..en dat gaat redelijk vlug. En soms ga ik even wat anders doen maar dit duurt geen uren..
Vervolgens pak ik wat voer eruit voor de volgende dag. Ik maak bakken schoon..
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2379614
koekje schreef: Ik vind dat leuk spul voor honden, maar voor katten weet ik het niet zo. Katten hebben gewoon veel vocht nodig, vanwege hun gevoelige nieren. Ik zou zelfs eerder geneigd zijn dan maar blik te geven ipv droog spul.
Ik snap m. Zelf heb ik ook gevriesdroogd en dat kun je dus ook aanmaken met water. Zou dat beter geschikt zijn. Morgen krijg ik m'n herplaats kitten en dan kan ik haar alles zelf laten proberen :D kan niet wachten
#2401979
Heb het er nog eens met mijn man over gehad en we gaan voor de volgende vakantie vragen of zijn ouders twee keer per dag willen komen. Desnoods aanleuken met een vergoeding op wat voor manier dan ook.
Krijgen de kinders gewoon twee keer per dag vers, is ook nog eens beter dan één keer per dag eten  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door