Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Blafje
#2396652
Beste BP Forummers,

Eerst maaar een introductie van hoe en waarom, dit voorkomt straks vele vragen zoals; wat voer jij weinig groenten en als waarschuwing voor beginnende barfers; dit is een afwijkend menu!
Floor is een Riesenschnauzer en schnauzers zijn hele gezonde, robuuste en natuurlijke honden, die door het "rare eten" wat mensen hondenbrokken noemen, problemen kunnen krijgen. Niks mis met de schnauzer, maar met de mens!
Floor haalt uit granenbrokken met toegevoegde mineralen, eruit wat erin zit en dat is te veel! Daardoor bouwt ze struviet (magnesium, ammonium, phosphate of triple phosphate) op in haar urine; een prachtig thuis voor diverse baccies, die zich daarin nestelen en de urine nog alkalischer laten worden, om het nog beter naar hun zin te krijgen (zure urine doodt sommige bacterieen en maakt het lastig om zich te vermenigvuldigen) Dit is nu inmiddels bij de commercie binnen gedrongen en jawel hoor speciaal schnauzervoer; ws mineraalarm (heb het maar niet bekeken  :biggrin2:)
Nu was en ben ik een rauwvoerder, maar de fokker van Floor vond dat maar niks, haar honden kregen er diaree van (staan op FF brokken), dus was er geen opening om Floor desnoods apart, af te spenen op rauw, ik heb het maar zo gelaten, ze wist overigens wel dat Floor uiteindelijk op rauw over zou gaan, daar was geen misverstand over!
En zo kwam Floor met een reuze zak Cavom en een puppiepakket en klein zakje FF brokken naar ons, tja 29 december 2011, wat doe je dan!
Om nu een kleine pup in die omstandigheden naar rauw over te schakelen... leek me ook geen goed idee, een week extra kon toch geen kwaad, ze moest in Januari ook al naar puppiecursus, toch maar besloten om even Cavom te blijven voeren..... :(
En dus kreeg Floor Cavom, niet eens de slechtste brok, was iig geperst, maar in samenhang met het slechte natte en koude weer en een vervelende E-coli, jawel hoor!   
En zo stonden we dat weekend; 07 01 2012 bij de DA!  :( Daar werd idd blaasontsteking, was er erg vroeg bij, maar Ecoli en de struviet werd ontdekt, maar no worrie, met een AB kuur zou het weg zijn, ik zei nog cranberrie? Nee was niet nodig, slecht voor een pup (????) en alles zou na het kuurtje wel verdwenen zijn! 14 stuks Synulox 50 mg en heel wat euro's lichter naar huis!
Laat zich raden na de kuur weer urine onderzoek; E-coli weg, struviet nog aanwezig! Tja ik wilde geen blaasbrok, zij hadden geen kant en klare oplossing, dus wat dan! Nou ze zouden even googlen om een pharmaceutische oplossing te bedenken, maw ze wisten het niet!
Dat leek me dus geen goed idee, mijn pup als proefkonijn! Ik heb haar cold turkey op rauw voer (pens)  gezet en Tannetje om hulp gevraagd,na alles te hebben door gegeven (behandeling en uitslag PH enz) wist zij het wel; ze heeft me voor 3 maanden cranberrie capsules toegestuurd ( :biggrin2:) en het adres van Djairo's Nature gegeven, en Bianca kwam dezelfde dag nog met probiotica, de groene os blaas en nier compositum, Bandit gewoon vlees voor een week en ze bestelde voor 3 maanden Bandit blaas en nier dieet. Zo heeft Floor dus 3 maanden op cranberrie capsules en  blaas en nier dieet van Bandit geleeft en is struviet vrij!  ;D Snap je dat ik die 2 heel dankbaar ben en wel kan zoenen!  :-*  :-* En duizendmaal dank!  :thumbup:
De laatsre maand voegde ik al wat barf toe; kippennekje, wat grotere stukken kipfilet waar ze op moest kauwen en vleugeltjes en groot vel om  te leren scheuren (alles in het begin platgeslagen met de biefhamer en ik hield het uiteraard vast) maar floor is een natuurtalent en al gauw gooide ik het zo in haar bak en keek toe,met; goed kauwen Floor  :biggrin2: en dat deed en doet ze  ;D En al gauw kwamen daar eendagskuikens bij, nog steeds een geliefde snack! Door urine controle zag je de PH zakken 9/8/7,5/7/6,5 en toen vond ik het welletjes!
Ze blijft toch heel gevoelig, daarom heb ik verschillende KVV uitgeprobeerd, uiteraard ook om te testen of Floor iets lekker vindt, maar bijv bij FF met rijst en groenten schiet ze sky high, dus hier zij alle granen en rijst en groenten KVV maar gesschrapt en ik heb zelf maar bij de apotheek; PH strips gekocht en op regelmatige basis ben ik aan het dippen, bijv bij introductie nieuw vlees of KVV!
Dit normaliseert zich vanzelf en dan zal ik het hoogstens eens per kwartaal/halfjaar in de gaten blijven houden  :)
Je begrijpt dan wel datik ook weinig groenten geef ivm de alkalische invloed, zou ze desnoods skippen! Maar ze krijgt altijd 1 eetlepel wortel, 1 teen knoflook en de groente van de dag, van witlof, spinazie brocoli enz tot lepel roerbakgroenten rauw en evt nog 1 lepel gekookt heel soms, bijv bij wortels of andijvie van ons, ik denk, maar dat gok ik, niet meer dan 30/50 gr per dag.
Floor eet bijna alles, we noemen haar ook kliko, maar tegen dat wangvlees met puntjes; gromt en blaft ze, vertikt het om in de buurt te komen en verstopt onder toen nog gemalen pens, eenmaal ondekt wilde ze zelfs de pens niet meer, dat is dus in de echte kliko beland en dat koop ik ook nooit meer!
En kaal haaskarkas, daar trekt mevrouw haar neus voor op, zelf bekleed met van alles, met heel veel aanmoediging, nou vooruit met lange tanden, omdat het vrouwtje zo gek doet, maar anders..... ;D En het gekke is, op haasorgaan is ze verzot, dus maar op zoek naar iets beklede karkassen of hele haas!
Tja schnauzereigenwijs; wat in het koppie zit, zit niet in haar kont  :P
Floor is inmiddels een geoefende barfer, hoef er niet bij te blijven, luister uiteraard wel, ze kauwt goed, op een runderlap na, die wil ze, net als paarden stoofvlees, wel eens wat naar binnen schrokken, maar er is nog nooit wat naar buiten gebraakt, dus.....ik heb ook wel eens m'n bord leeg voordat ik dat weet  ;D
Floor eet toch nog regelmatig KVV, reden vis, ze eet graag zalmkop met streng, maar ruften... daar zijn wij niet zo blij mee  ;D We hebben nu vis/kip van Lotering; geen enkel probleem en we gaan zalmolie uitproberen  ::) Doordat ze nog regelmatig soorten KVV eet, geef ik haar buiten pens weinig orgaan (wel gedroogd lever en hart als snoepje)
wordt vervolgd......
Door Lizzy
#2396828
[quote="Blafje"]
:) Goeienmorgen Lizzie  :)
Kijk eens naar de tijd waarop het gepost is en naar het wordt vervolgd  :biggrin2:
Soms is een paar uur slaap meer dan welkom  ;D
[/quote]

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ja, dat was laat!

Kortom, ik moet geduld hebben :biggrin2:
Door Blafje
#2396981
:) Vervolg, lees svp eerst 1ste bovenstaande post, voor dat je vragen stelt, dank u!  :biggrin2:

Als botleverancier en gedeeltelijk vlees; karkassen waar alleen de filet is afgeneden, denk aan; kippenkarkas, bosduivenkarkas, eendenkarkas enz, nekken van kip en eend, vleugels van kip (nu vnl als snack) dijen en poten van kip/kalkoen, konijnenkoppen en poten(snack), nekken van grote dieren; maar dat is nu nog recreatiebot, blijf ik ook bij en af en toe krijgt ze wel een stukje bot los, maar meestal alleen het vlees, daarna kliko  :biggrin2:

Als vlees extra; kip wo eendagkuikens, eend, paardenvlees, hertenvlees, rundvlees, lamsvlees, lamsvet; in blokjes gesneden als snoepjes, vooral gegeven als het mager vlees en bot is, geitenvlees, runderhart en hazenorgaan (vaak gedroogd), runderpens, geitenpens, lamspens, alle vuil  ::)

Tja het menu  :biggrin2:, dat heb ik niet  ::) Ik varieer en doe een greep in de vriezer  ;D
Zag dat ik nu 2,5 % moest gaan voeren volgens het rekenprogramma, zit er ver boven en Floor is niet te dik!
Geef ook nog tot een maand of 9; 3 maaltijden, dan 2x tot 1 a 1,5 jaar, dan naar 1 en als ze volledig is uitgezet met 2 jaar gaat ze 1x vasten, als het lukt en ze er niet vervelend van wordt, ik heb geen zin in een gal brakende hond of een schooier die de hele dag voor je voeten loopt!

Maar eens nagedacht wat ik de afgelopen week heb gevoerd;

Bijv;Floor krijgt elke dag na de 1ste wandeling een schaaltje karnemelk (nagemeten voor jullie; 200 ml  :)) die ik in de zomer voor de helft met gekookt water aanleng en dus 2x 100 ml met 100 ml water en elke dag een rauw ei!
Elke dag; 1 teen knoflook, 1 eetlepel rauwe wortel en 1 eetlepel rauwe groente van de dag, soms aan gevuld met een blaadje salie, plukje peterselie, paar blaadjes rozemarijn, lavendel blaadjes, oregano, basilicum, munt max 3x p week, maar soms ook niet  :biggrin2:

Rundvlees ca 200gram met een theelepel gemalen eierschaal en 2x lams pens, 300 en 325 gram (weet dat dankzij Bianca  :biggrin2:)
2x bosduiven karkas groot dus ws 150 gr en dan paardensnijdsel erbij 2x 150 gr (dacht er ineens aan, om de pluk te wegen was 175 gr, niet slecht toch :biggrin2:)
2x konijnen kop met 2x 300 gr paardensnijdsel en wat blokjes lamsvet
kippenpoot groot (ws 200gr) met restant paard ca 100gr, wat eendagskuikens 6 (200 gr) 1 eendennek
1 eendennek, 200gr runderhart,1 max doorregen runderlap (met wat extra zeen en vet, Floor eet vaak met ons mee  ;D) denk 250gr met 1 theelepel eierschaal gedipt.
200 gr runderhart, kipkarkas in 2 gehakt
2 x KVV vis (750 gr)
250 gr KVV vis, herten vlees en eendenkarkas in 2
hertenvlees enz enz alles op gevoel +/- en als ik dan voor jullie na weeg, blijkt het wel ongeveer te kloppen
Dan eet ze wat friemeltjes kaas mee, stukje appel, meloen, kers, aardbei mee, lepel yoghurt, kwark, restantje tzatzikisaus, wat de dag brengt en wij eten, slobbert wat verse muntthee, is gek op de "gekookte" munttopjes  ;D
Soms bij wat hogere PH wat troebele appelazijn, een scheut olijfolie en nu dus zalmolie  :D
Wil nog aan de Verm-X maar het komt maar niet binnen  :P

Hoop dat dit een beetje duidelijker is  :biggrin2:
Dus weinig groenten, wat meer vlees ivm zure urine! Wat meer eten dan de rekenhulp aangeeft, maar Floor is niet te dik en een energiek hondje! Meerdere keren voedsel, omdat ik dat zo gewend ben en gevoelsmatig het "klopt"  ;D
Graag zou ik willen dat Hitam er eens een oogje over heen laat gaan, alvast bedankt!  :)
En de rest uiteraard ook  ;D
Door Lizzy
#2397858
Aangezien je gokt en niet overal gewichten bij hebt gezet is het inderdaad niet mogelijk om je menu na te rekenen. Als jij dat een goed idee vindt, moet je dat natuurlijk zelf weten, ik zou het niet doen. Ik zou alle eierschaalpoeder eruit halen en gewoon 40% a 50% vleesbot, 20% orgaanvlees waarvan de helft pens, 5% groenten en de rest spiervlees gaan voeren. En 1 keer per week, maximaal 2 keer per week vette vis geven. En als extra's wat rauwe eitjes. En qua orgaanvlees hart, lever en nier gaan voeren. Lever niet te vergeten, aangezien dit de nodige vitamines bevat (A en D). Verder laat ik het graag over aan Tannetje, zij kan veel beter weg met natte-vinger-werk menu's dan ik.
Door Blafje
#2397947
:) Lizzie, hier was ik al "bang" voor  :) toen ik al die maten, gewichten, en per dag uitgeballanceerde dag menu's zag  :)
Niets mis mee, maar jullie volgen eigenlijk het "brokidee" elke dag precies dezelfde hoeveelheid, keurig uitgedacht met orgaan, bot, spiervlees enz. Prima voor onzekere mensen en de beginnende barfer, kan er weinig mis gaan!  :biggrin2:
Maar nu een gewetensvraagje; wat denk je, zouden wolven, vossen, wilde honden zoals de Dingo elke dag een uitgebalanceerd menu krijgen? En toch zijn ze niet ziek! Als ze snel zijn krijgen ze spiervlees, zijn ze langzamer blijven de botten over  :biggrin2: Dan zorg je de volgende keer dat je vooraan staat en met honger in je buik.... :biggrin2:
Zou je een groep honden bijv bij een fokker of asiel een groot dier karkas geven dan zie je precies hetzelfde hoor!
Ik denk dat ik aardig op schema zit gemeten per maand  :biggrin2:
Eischaalpoeder is een trucje wat ik van mijn moeder heb meegekregen, sommige honden knagen graag, andere niet, zo krijgen ze als je de lap vlees panneert of door bijv gehakt mengt toch genoeg binnen, zie het maar als gemalen kippenbot, het is compleet natuurlijk  :biggrin2:
En elke dag een ei uitstekende leveranciers van van alles, vitaminen en mineralen en een zeer goed eiwit, honden krijgen geen choresterolophoping, die zetten het om in energie  :biggrin2: Daarnaast krijgt ze gewoon bot en vlees van allerlei dieren, voor de evt tekorten  :) Vette vis dat is voor Floor geen probleem, voor onze neus wel! Heerlijk zo'n hond  ;D Dus daar ben ik nog mee aan het schuiven; Lotering vis/kip gaat prima zonder darmgassen, wil er zalmolie aan gaan toevoegen 1x al gedaan en het lijkt te gaan werken  :biggrin2:
Maar dat is niet noodzakelijk hoor; alle honden van mijn ouders en waar ik van weet; een poedel en schotse collie zijn zonder vis oud geworden, mijn moeder vond vis voor katten, punt!
Later wel eens een discussie toen onze honden wel vis kregen, waarom niet; honden zijn schrokkers, levensgevaarlijk die graten, katten knagen ze fijn, geef ze dan levertraan, had ze wel een punt vond ik  :) Maar bleef toch vis voeren, dat weer wel!  ;)
Orgaan en lever krijgt ze echt wel binnen, maar of gedroogd (snoepjes) of in de KVV's die ik voer, daar zit behoorlijk veel orgaan in, maar soms geef ik ook runderhart apart erbij, of vers hazenorgaan, ben nog op zoek naar een biologische lever leverancier, maar wees niet bang in ei zit echt vit A en die krijgt ze elke dag en ze krijgt ook elke dag wortel! En pens zit ook veel in KVV verwerkt, maar 1x pw krijgt ze een pensdag, ik ben dat van kindsaf zo gewend Dan moet ik ook nog regelmatig "gehaktdag" houden, soms in de vorm van KVV zonder penslucht of werkelijk gehakt, als ik Floor naar vrienden of familie wil meenemen, blijkbaar zijn soepballetjes minder eng dan rauw vlees!  ;D En dan komt de eischaal poeder absoluut van pas, mijn "opleiding" een eetlepel per pond, scheelt niet veel van Tannetjes advies een theelepel per 250 gram, tja en niet iedereen is zoals hier barfer en ik wil niet in een sociaal isolement raken  ;D Later is dat geen "probleem" meer als ze maar 1x per dag eten krijgt, dus ook dat lost zich vanzelf op  :biggrin2: En dan worden ook hele dieren gevoerd, dat is uiteindelijk de bedoeling!
Ik vind dat het tegenwoordig makkelijker en moeilijker is geworden; makkelijker: in de vorm van uitgebalanceerde KVV, veelal bij dierenwinkels, dan wel vers vlees (diepvries) leveranciers en webwinkels en nu zelfs voedingslijntjes via BP!
Moeilijker; door EU regels, vroeger had elke slager barf, werd met de dagelijkse vlees aankopen meegenomen, mag niet meer! Elke poelier leverde afhankelijk van het jaargetijde wild, compleet dier! Dan had ieder gezin zo'n beetje een groententuin en kippen, geheel biologisch, in de stad natuurlijk wat minder  :biggrin2:
Maar goed we moeten het doen met wat we nu hebben, weer opnieuw een pad vinden en tot nu toe, dacht ik, lukt het aardig, maar daar moet Tannetje dan maar over oordelen, we wachten dus rustig af  :)
Door Blafje
#2400625
:) Hou dit topic uiteraard in de gaten en zag dat ik een paar dingen had vergeten te melden, naast gedroogd orgaan, heeft ze ook commerciele schapevetbonbons met zeewier, die ga ik vervangen door lamsvet in blokjes te snijden is dan niet verhit, verdenk nl bij de bonbons wel, en gewoon zeewier aan het menu toe te voegen, het is denk ik 1) gezonder en 2) stukken goedkoper en zie bij Floor geen verschil, worden beide met smaak gegeten  :D En er wordt nu ook definitief zalmolie toe gevoegd, gaat zonder darmgassen, prima toch, gaat uiteindelijk om de omega 3 olie in de zalm  :biggrin2:
Ga me ook weer als een rauwvoerder gedragen, nadat ik 20 jaar geen hond hoefde te voeden (katten eten toch anders en een stuk minder  ;)), meneer Blafje klaagt weer dat de hond even veel vlees als hij krijgt; en ja hoor hij heeft bijna gelijk  :-[ vandaag gecheckt, weegschaal stond ivm barfplaats toch nog paraat! Van de 622 gram riblappen, heb ik voor Floor precies 200 gram afgesneden; wat vet (arme meneer Blafje  ;)) een wat aflopend stukje zou toch maar bij het braden te donker worden en ik zag nog een soortement zeentje moest er toch ook uit  ;D, resultaat vlees bijna door 3, stop het maar gauw weg en geef het morgen ochtend wel! ::)
En elk eendje, wordt met een spiedend oog bekeken en ongeveer het gewicht berekend, terwijl ik ze een paar maanden nog schijnheilig stond te voederen, om Floor aan eenden te laten wennen! :o Betrap me er op, dat ik niet veel eenden meer zie en denk zouden ze zijn afgeschoten, waar zou ik ze kunnen scoren, erg he!  ;D Tja, volgens mij kruipt het bloed waar het niet gaan kan, lees ik dat er mensen over  eendenboutjes dromen, ik niet, ik speur naar ze in het wild  :whistle: :whistling: :whistle:
Door Blafje
#2401452
:) Naomi toch, het is maar goed dat je je schaamt!  ;D ;D ;D

Is er niet een spreekwoord "je bent wat je eet" Ik maak een nieuwe "Je bent wat je sneed"  : SLAGER dus, of roofdier, de keuze is aan u!  ;D  Ik opteer voor beide  :biggrin2: Maar mijn konijnen, cavia's, hamsters en muizen hebben/hadden ook een goed leven, daar ga ik "op jacht" voor; hooi, vers gesneden gras, allerlei (on)kruiden, wilg, groenten enz. Zelfs mijn vissen en garnalen krijgen eten uit "de natuur"
Ieder diertje zijn/haar eigen eten, en het is leuk om te doen!  :biggrin2:
Het is toch van de gekke om koeien, gemalen schapenvlees te voeren en een hond granen  >:( De resultaten zijn er dan ook naar!  :(
Door Blafje
#2403183
:) Klopt 7 tenen knoflook! Zijn geen kilo's!  :biggrin2: En Floor is geen chi, maar een Riesenschnauzer van 26 kg! Uiteindelijk 30 a 35 kg!  :biggrin2:  Omdat ik van te voren groentenmixen maak; altijd 1 teen knoflook, 1 lepel wortel en 1lepel groente vd dag, kan brocoli zijn of in een vijzel fijn gestampte andijvie of witlof, die maak ik tijdens het koken en het vlees omdraaien en gaat 1 portie in de hondenbak voor het avondeten, de rest in een boterham zakjes in de diepvries. Eten wij bijv rode kool of iets exotisch, dan komen deze mixen van pas!
Ik ga dus absoluut geen wel/niet mixen maken! De 1ste  5 maanden heeft ze niets gehad, niet bij de fokker en niet bij mij ivm Bandit nier/blaas dieet! Dus toen ik zelf ging samenstellen is de teen erbij gekomen, voorzichtig een week een kwart, toen een halve en nu dus een hele teen, ik denk dat ze toen al om en nabij 20 kg was  :biggrin2: Geen ukkie!
Het grappige is dat ik het even in google intikte en barfplaats tevoorschijn kwam; even gauw gekeken, nou ik zit er nog onder!  :biggrin2:
202 spots had een lijstje gepost ws Engels/Amerikaans omdat er met pounds werd gewerkt en de kilo's tussen haakjes staan.
Ben je geinteresseerd kijk op; knoflookcapsule? Floor mocht vanaf 9 tot 18 kg 1 teentje per dag en van 20 tot 32 kg 2 teentjes per dag!
Ik houdt het maar gewoon op 1 per dag!  ;D
Door Blafje
#2405407
:) Geen idee! De cranberry capsules heb ik via Tannetje gekregen voor 3 maanden en werden per post opgestuurd, dus even aan haar voorleggen  :)
Probiotica kan ik nog wel achterhalen, die heeft Bianca van Djairo's Nature diezelfde dag nog gebracht, maar inmiddels gebruikt Floor dit niet meer, ze is genezen! :biggrin2:
Ik heb wel echte cranberry besjes, uit de supermarkt ingevroren, 2 zakken en daar krijgt ze af en toe een paar als beloning, uit het vuistje!  Uiteraard blijf ik dit volhouden, maar ze krijgt af en toe ook bramen, aardbei, appel, banaan enz gewoon als wij het eten, eet Floor een paar mee!  ;D Was ik dus weer vergeten bij het menu te vermelden!
Nu ik toch post, Floor eet ook gedroogde koeienoren en veel kauwmatriaal ring,botjes enz van runderhuid, niet echt onderdeel van het menu, maar toch!
Door Blafje
#2405417
:) Probioticum; BioBalance 7, oa Lactobacillus, brevi en buchneri :) Nu krijgt ze af en toe een lepel kwark; Lactobacillus acidophilus en Bifidobacterium lactis en af en toe een paar lepels biologische roeryoghurt; daar zitten weer een ander soorten in! En dan nog 3 soorten vuile pens, helpt het?  ??? Geen idee, maar Floor is nooit ziek, geen diaree en ze heeft wat van de straat gegeten, ik kon niet zo vlug zijn of ze had het te pakken!  >:( Ze slobbert uit plassen en sloten en de rivier, maar ik zeg eerlijk, was het anders geweest als ze dit niet kreeg, geen idee! :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door