Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#239710
Hoihoi,

Gisteren waren we in de schuur aan het werk en de honden waren in de tuin. Op een gegeven moment keek ik naar Sunday en die stond er heel raar bij: Rug rond getrokken, rechter voorpoot omhoog (net of hij 'pootje gaf' die niet meer naar beneden wilde) en een wazige blik in zijn ogen. Het eerste wat ik dacht: hij moet overgeven, en toen dacht ik aan een epilepsie aanval. Hij reageerde niet op het roepen van zijn naam en toen ik hem mee nam naar binnen liep hij met zijn poten stijf, net of ze verkrampt waren. Hij waggelde echt naar binnen.
Ik had het gevoel dat hij ieder moment om kon vallen. Zijn tandvlees en zijn oogleden (binnenkant) war grauw-grijzig, alles behalve roze in elk geval.

Wij hup sunday in de auto en onderweg ging ik de dierenarts bellen want dit voelde echt niet goed  :-\ vooral dat tandvlees zat me niet lekker.
Onderweg zat hij wat voor zich uit te staren en af en toe bibberde hij. Nog steeds hartstikke afwezig, reageerde totaal niet op mij.

We komen bij de dierenarts aan en alles was weer normaal. Hij liep te snuffelen door de wachtkamer en toen de assistente er aan kwam begroette hij haar heel enthousiast. Zijn tandvlees kleurde langzamerhand weer terug naar normaal :)
We zijn niet naar binnen gegaan, de assistente zegt ook: ja de dierenarts ziet net zoveel als jij nu, een vrolijke opgewekte hond die nergens last van lijkt te hebben. We zouden hem in de gaten houden en als het zich weer voordeed meteen bellen. Dit leek mij ook een goed idee, mijn DA is nog wel een type van: spuitje van dit voor de zekerheid en spuitje van dat voor-het-geval-dat  :-X

De rest van de dag heb ik totaal niets vreemds meer aan hem gemerkt en ik pieker me nu dan ook suf wat het geweest kan zijn. Paul had gistermiddag ook echt het gevoel dat het niet goed zat, er was duidelijk iets mis met die hond.

Gistermorgen zijn Loebas en Sunday samen de laatste paar treden van de trap af gestuiterd. Loebas heeft wat last van zijn rug maar dat is zowiezo een gevoelig punt bij hem. Deze 'aanval' van Sunday deed zich een paar uur later voor. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? En de dierenarts assistente had het ook over een mini hersenbloeding....zou het dat ook kunnen zijn geweest? Herstelt hij daar weer zo snel van?
En wat moet ik doen als het weer gebeurt?

Groeten van een bezorgde Femke
Laatst gewijzigd door Femke op za 06 feb 2010, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#239723
Ow, fem, wat zal je geschrokken zijn!
Tja, het klinkt zeker als een epileptische aanval. Dat is een soort kortsluiting in de hersenen. Of die val van de trap er mee te maken heeft, ??? wie zal het zeggen...het lijkt me niet maar ja....
Ik wens je veel sterkte toe, laten we hopen dat het bij deze kleine aanval blijft...... :-*
#239730
Misschien moet je deze site bestuderen om te kijken of je het e.e.a. herkent. En ook wat je tegen je DA moet zeggen wanneer dit ooit nog een keer optreedt: http://www.epilepsiebijhonden.nl/soortaanval.htm

Tja, ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen wat dit geweest is... ik vind het wel vreemd dat zijn tandvlees ook zo bleek werd. Volgens mij kunnen redenen voor toevallen zijn: epilepsie, vergiftiging en hersenletsel. Maar ik zou haast denken dat wit tandvlees weer vooral voorkomt bij shock.

Mocht hij ooit weer zo'n aanval krijgen, zou ik hem toch laten onderzoeken door de DA.
#239732
ja we stonden gisteren binnen 10 minuten bij de DA op de stoep, maar toen was er niets meer aan hem te merken :-\
Ik zal in ieder geval opschrijven wat, hoe, waarom en hoelang het gisteren gebeurde.

Maar die kleine hersenbloeding, zou dat kunnen? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij een hond?
Door Timmy
#239763
Dit klinkt niet echt als een epileptische aanval, meer als een flinke pijnscheut. Misschien heeft er door de val een zenuwtje geklemt gezeten, waardoor dit veroorzaakt is.
Hersenbloedingen bij honden worden eigenlijk zelden vastgesteld, ik denk dus niet echt dat je daar aan moet denken.

Gr.
Linda
Door lekker kort
#239786
Ik schijn altijd direct erna ff met een lampje in de ogen als er geen echte pupilreflex is, hebben ze vaak een epileptische aanval gehad, er komen hier best wel eens honden in pension die epileptisch zijn, en allemaal verschillende beelden die je dan ziet, krom en raar lopen heb ik ook wel mee gemaakt.
#239962
meer als een flinke pijnscheut. Misschien heeft er door de val een zenuwtje geklemt gezeten, waardoor dit veroorzaakt is.
dit was ook het eerste wat door mij heen schoot toen ik het las. Ik hoop voor je dat het dit (eenmalig) geweest is en er verder niets aan de hand is ;)
Laatst gewijzigd door Marion op di 11 jan 2005, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#240152
Heb dit ook jaren geleden bij Ashley gezien. Hij was toen, als pup, tegen een haak in de muur aangerend (om de deur vast te zetten) en werd ook helemaal bleek/grijs van de pijn. Heb hem gewoon getroost en zachtjes over de pijnlijke plek gestreken, en een koude, natte handdoek eropgelegd, en toen ging het weer beter met hem.
#240628
Femke schreef: ik moet zeggen dat ik hem nog niet graag alleen laat :-\ hoewel ik verder niets meer heb gemerkt
Dat kan ik me voorstellen hoor, je bent goed geschrokken :-\.
Eerst moet je het vertrouwen weer hebben, dat het goed gaat en misschien was het ook eenmalig.
Laten we het hopen!
#242288
Gos Fem hetgeen jij beschrijft is precies het beeld dat Ardley had na een epileptische aanval. Ik wil nu niet zeggen dat het bij Sunday ook het geval moet zijn geweest, maar het geschetste beeld is echt hetzelfde. Ardley heeft het nooit meer terruggehad, hier hebben we eingelijk ook nooit 100% zekerheid op gehad dat het epileptie was, daar Ardley ook al goed hersteld was toen hij bij de DA was. Maar deze ging er wel van uit dat het epileptie was. We moesten het in de gaten houden. Ik hoop dat Sunday het niet meer terrugkrijgt, want je schrikt je echt te pletter.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door