Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sieppus
#2400913
Op dit moment ben ik begonnen met een eliminatie dieet voor mijn zwaar allergische hond Bink.
Hij krijgt elke dag een half konijn en niks anders dan dit.
Op een gegeven moment zal hij dan toch een tekort ergens in krijgen of niet? Als je enkel en alleen diersoort voert.
Ik ben bang dat als ik een nder dier voer hij weer totaal rood wordt en begint te jeuken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Door Lobbes2009
#2401074
Weet je al wat voor een allergie Bink heeft of moet je dit nog uitzoeken?
Doe Bink het goed op alles het konijn en wat kreeg Bink hiervoor voor een voer?

Natuurlijk zal Bink met de tijd wel iets te kort komen als je alleen konijn blijft geven, maar het is wel belangrijk dat je het allemaal in stapjes gaat doen.
Door nienk
#2401135
het  is natuurlijk niet de bedoeling dat Bink de rest van zijn leven alleen maar konijn eet, dat is inderdaad niet goed. Het is de bedoeling dat je na een week of 8 rustig 1 diersoort toe gaat voegen. het liefst een diersoort waarvan de kans dat hij er allergisch voor is ook niet groot is. dat kijk je dan een paar weken aan, als het goed gaat kan je weer iets toevoegen.

die 8 weken alleen maar konijn voeren, dat is niet ideaal nee. maar de allergische reacties zijn een hele grote aanslag op het lijf van je hond, dat is veel ongezonder dan 8 weken eenzijdig voeren.

Reus werd wel erg mager op alleen konijn, maar hij valt sowieso snel af en het was midden in de hele strenge winter van 2 jaar terug. inmiddels eet hij al weer iets van 7 diersoorten, we zijn nu anderhalf jaar bezig.
Door Sieppus
#2401420
Bink is een 5 jarige kuising van een bullterrier met een amerikaanse stafford.
Hij is nu 5 jaar oud, ik heb hem vanaf zijn 2,5 jaar en ben de 5e eigenaar.
Dus wat er in zijn verleden is gebeurd weet ik niet.
Ik heb eerst brokken geprbeerd, zalm en rijst. Dat ging redelijk, maar zodra ik minderde met de medicatie was het mis.
Toen konijn en rijst genomen van de dierenarts en dit ging prima, maar toch na het minderen met de medicatie zag ik weer iets een reactie.
Nu ben ik over gegaan op puur natuur, dus konijn. Kvv konijn van Tinlo en op zondag en maandag een heel konijn (iedere dag de helft, zonder darm inoud)
Zijn medicatie is 5 mg Prednoral. En dit geef ik om de dag een. Dit hoop ik na een week of 2 te kunnen minderen na een halve om te zien hoe hij op de konijn reageert.
Ofmdoe ik het dan verkeerd?
Door nienk
#2401440
er van uit gaande dat er een voedselallergie in het spel is, doe je het niet verkeerd. op 1 belangrijk detail na: de hond heeft dus eerder konijn gegeten, want dat zat in de brok. daarmee is konijn niet meer geschikt als eerste diersoort om te elimineren! het moet immers een
diersoort zijn die de hond nog nooit gehad heeft, zodat de kans dat hij er allergisch voor is het kleinste is. nou weet je weinig van zijn geschiedenis, maar je weet wel zeker dat hij konijn eerder gegeten heeft. wat dacht je van eend?


maar, wat zijn eigenlijk de klachten? en is hij al onderzocht op omgevingsallergieën? dan weet je een beetje waar je aan toe bent, omgevingsallergieën komen erg vaak samen met voedselallergieën, dus elimineren moet je hoe dan ook. maar als je weet dat hij bijvoorbeeld ook allergisch is aan huisstofmijt oid, dan kan je er rekening mee houden dat de klachten niet volledig over zullen gaan met alleen elimineren.
Door Sieppus
#2401456
Ik dacht dat konijn wel kon, omdat dit in brokvorm was. En er vast nog veel meer onzinnige dingen in de brokken zou zitten.
Ik vind hem nu al rustiger op de huid eerlijk gezegd. Hij had een olifantenhuid rond om de navel, maar die is nu ontspannen.
Hij is nog niet ergens op onderzocht, de DA was van mening dat het met voer en medicatie wel in te dammen was.

Wat ik vanmorgen wel zag voor het eerst is dat Bink een drek oogje had. Dit heb ik schoon gemaakt met gekookt water.
Door nienk
#2401462
hoe dat precies zit of die eiwitten nog hetzelfde zijn, dat weet ik eigenlijk niet, met de konijn in brok. wellicht kan iemand anders je dat vertellen. mijn eerste idee is dat je beter een andere diersoort kan pakken. lam wordt ook altijd afgeraden als eerste diersoort, omdat het zoveel in brok zit.

die medicatie, dat is leuk, daar wordt de jeuk inderdaad minder van. maar het is natuurlijk geen oplossing, het is pure symptoom bestreiding. soms noodzakelijk, maar eigenlijk alles behalve gezond.

allergieën zijn problemen met de weerstand, dus naast het uitzoeken waar de hond allergisch voor is en deze dingen vermijden, is het opbouwen van een betere weerstand essentieel. daar gaan de allergieën niet over van, maar de hond kan wel wat meer hebben en herstelt sneller als hij toch ergens een reactie op krijgt. medicatie als Prednoral of antibiotica werkt nou niet bepaald bevorderend voor de afweer van je hond.

wat waren precies zijn klachten?

drek oogje kan ontgiften zijn, dat zou een goed teken zijn.
Door Sieppus
#2401467
De klachten van mijn hond zijn:
Rode huid
Jeuk
Korstjes op de huid
Hij ruikt ook niet bepaald fris...

Als hij buiten loopt dan is hij zo allert dat hij zichzelf in de weg loopt, hij is agressief naar andere honden buiten de roedel.
Thuis is hij super lief en rustig.

Op dit koment durf ik de medicatie nog niet weg te laten, hij gaat anders echt kapot van de jeuk.
Laatst gewijzigd door Sieppus op wo 18 jul 2012, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2401472
zit de jeuk op een bepaalde plek, of overal? hoe zijn zijn oren? en ontlasting?

ontstaan de korstjes door het krabben, of ontstaan ze min of meer spontaan?

jeuk aan de poten, tussen de tenen?
Door Sieppus
#2401474
Hij jeukt over zijn romp en teentjes. Zijn neusje was rood, sinds vandaag niet meer.
Het zijn spontane korstje, hele kleintjes. Net puistjes met een korstje.
De oren waren altijd erg vies, en stonken.
Zijn ontlasting was altijd goed, niet dun of erg dik.
Vandaag was het bijna niets...
Door nienk
#2401495
ok, nou dat scheelt.

het punt is een beetje als volgt:

de grootste jeuk ellende verzoorzaker bij honden is graan. de kans is dus heel groot dat je met alleen graan-vrij voeren al genoeg doet. je kan kiezen om gelijk te gaan elimineren, je kan ook proberen om eerst een gewoon basis menu te geven en te kijken hoe dat gaat. mocht hij nou klachten over houden na een maandje of wat, dan ga je elimineren. in dat menu stop je dan dus 1 of 2 diersoorten die Bink meest waarschijnlijk nog nooit gegeten heeft niet, zodat je die kan gebruiken als eerste eliminatie diersoorten.

aan de andere kant zie ik elimineren als een soort super ontgiften/resetten van het honden lijf en is het voor een hond met deze klachten best een goed idee om dat te doen.

omdat je nu al bezig bent met konijn, is het wellicht het beste om daar even een tijdje mee door te gaan en te zien hoe ver je komt met het afbouwen van de medicijnen. mocht het nou niet naar je zin zijn, kan je altijd nog naar alleen eend gaan.

hoelang heeft hij die brok met konijn gegeten?
Door Sieppus
#2401510
Hij heeft deze brokken een jaar gehad, maar mijn gevoel zei da het anders kon.
En 18 euro voor 3 kilo brokken was voor mij ook een beetje de druppel.

Ik blijf de eerst komende tijd op konijn en konijn alleen.
Ik zou het een genot vinden als hij kan ontgiften.
En als dat goed gaat kan ik diersoorten erbij gaan doen.
Ik ben nu toch al 2,5 jaar onderweg.  ;)

Nou, ik duim maar dat het goed gaat komen. Aan jouw verhaal heb ik ook erg veel gehad. En kan daarin ook veel info vinden.
Laatst gewijzigd door Sieppus op wo 18 jul 2012, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2401512
zijn zijn klachten verandert in dat jaar dat hij die konijnen brokken kreeg?

mooi dat je wat gehad hebt aan het verhaal over Reus!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door