Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2399969
Ik geef Juma nu al tijden 1 klein theelepeltje appelazijn in haar drinkwater.
Nu ben ik allerlei artikelen tegengekomen over struviet en oxalaat stenen. Struviet bij te hoge pH, oxalaat bij te lage pH.

Ik vraag mij nu af of ik niet een beetje overdreven bezig ben met de azijn, deze verzuurt de urine, maar Juma barft natuurlijk en rauwvoer verzuurt ook de urine.

Zou het misschien toch allemaal een beetje teveel van het goede zijn en kan ik de appelazijn maar beter achterwege laten?
Per slot van rekening heeft Juma geen problemen met stenen.
#2400376
Tot nu toe zijn hier alle honden "steenloos" oud geworden en dat zonder appelazijn.
Zelfs vroeger op maaltijden van brood, of rijst met vlees enz. Hier dus geen appelazijn, behalve als het ergens voor nodig zou zijn.
Een theelepel azijn op hoeveel water geef je dan? Die van ons drinken onder normale omstandigheden maar een paar slokjes. Vraag me zelfs af, of ze echt aangezuurd water zouden drinken.

Je leest het al, ik zou het niet geven.

Hanny
#2400398
Een theelepelTJE, dus kleintje, hè, op ongeveer 700 ml. water.
Juma drinkt het graag, de katten ook.

Ik was hiermee begonnen omdat ACV de maag zuurder maakt, dus betere vertering van voedsel. Juma was toen ook net overgezet van brok op Barf.
Verder omdat het de huidgeur minder aantrekkelijk maakt voor de muggen (hier heerst filaria volgens de DA's), en dan wordt zij minder snel gestoken.

Dan had zij ook nog eens tig problemen met darmen en diarree, en azijn schijnt ook bacterieen te doden.

En het maakt geloof ik ook nog eens hard water zachter. Wij hebben ontzettend hard water.

Al met al leek het mij wel handig azijn te gebruiken, tot ik dan las dat ACV het maagzuur zodanig kan verlagen dat het onder pH 6 komt, met groot risico op oxalaatstenen.
Ook las ik dat het beter is het niet langer dan 3 maanden achter elkaar te gebruiken. Ik zit er gelukkig onder, en ben acuut met de azijn gestopt.

Maar ik vraag mij toch nog wel af of het beter is de ACV niet te gebruiken bij een hond die geen steenprobleem heeft, of dat ik het gewoon kan blijven geven.
#2400614
Ik geef het aan één van onze katten door het voer. Maar wel omdat ze gruis in de urine had en begin dut jaar is geopereerd aan stenen. Ook was haar ph te hoog. Dit meet ik elke week.  Zodra haar ph rond de 6.5 stop ik er mee en blijf het monitoren. Zodra de noodzaak weg is geen appelazijn meer.
Als alles goed is zou ik het niet geven.
#2400811
202Spots schreef: Het heeft ook veel andere waardes hoor,en als je 'n theelepeltje (of minder) in de waterbak doet dan zou ik dat gewoon blijven doen. ;)
Ja Spots, hebbie gelijk in, maar ik wilde het bericht kort houden en heb dus alleen maar enkele dingen vermeld.

Hmmm, de meningen zijn zo verschrikkelijk verdeeld, kweet niet wat ik moet doen??
Ondertussen heb ik pH strips gekocht, ga eerst maar eens de urine meten. Hoewel daar ook weer allemaal haken en ogen aan vastzitten.

Dus jij vindt, dat 1 druppie echt heus helemaal geen oxalaat stenen zal veroorzaken? Daar zijn grotere hoeveelheden azijn voor nodig?

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
#2400819
Daar zijn meer druppies voor nodig, wees gerust.
Doro krijgt nu net twee weken 3x daags 10 druppels en het zit nu op 6.8
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit indien de ph in orde is. Ik kan, wat dit betreft , alleen uit eigen ervaring spreken.
Regelmatig checken en je komt niet voor verrassingen te staan.

Maar welke haken en ogen zouden er aan zitten om de ph van urine te meten?
#2400831
Bijvoorbeeld het moment van testen: beste zou zijn de hond eerst 12 uur zonder eten te laten, dan pas heb je eigenlijk het juiste pH niveau.
Doe je dit niet dan kan de pH level toch nog beinvloedt worden door hetgeen gegeten is.

Verder moet geloof ik het juiste plasmoment genomen worden, de middenstroom, om een goede beoordeling te krijgen.
#2400879
Wanneer ik meet...dan vang ik de eerste ochtend urine op...maakt me niet uit of het meteen de eerste druppels zijn of wat er dan gelijk achteraan komt...
de midstroom word dan ook gelijk opgevangen toch? (Pollepel is handig om op te vangen)
Zolang ik maar genoeg te pakken krijg om te meten vind ik het goed..
Sommige houden het test strookje gewoon onder de straal,maar ik vind dat je  juister resultaat krijgt wanneer je de strip in 'n bakje/bekertje/potje kan dippen.
#2400946
Ik denk dat het om dezelfde reden als bij ons de midstroom moet zijn, dus ff plassen, ff ophouden, dan pollepel eronder, weer ff plassen, pollepel weg en verder uitplassen.

Dat heeft een reden, weet nu ff niet meer welke, moet in mijn geheugen gaan graven :D

In ieder geval dat wordt dus ook bij honden aangeraden.

Maar als jullie er geen probleem van maken, dan zal ik er ook geen probleem van maken.
Ja ik dacht ook ff het strippie zo onder de staart te houden. Geen goed idee dus?
Dan maar de pollepel. Ik heb er toch twee.
#2400952
Ik ben bij Moyra begonnen met de appelazijn vanwege een te hoge ph, bij de Da eenmalig gemeten. Ben het nu zelf aan het meten en als ze normaal blijft dan ga ik het ook niet meer geven.
Blikkt dan dat het weer omhoog gaat weet ik dat het niet voor niks was. ;)
Je kunt wel van alles en nog wat extra geven (niet verkeerrd bedoeld hoor, iedereen mag toevoegen wat hem goeddunkt) maar ik ben van de less is more.
Voeg pas iets extra's toe als het echt nodig is.
Natuurlijk krijgt ze een zo volledig mogelijke voeding en bij een gezonde hond zonder klachten denk ik dat dat genoeg zou moeten zijn.

Edit: Zit op de Ipad te tikken vandaar de vouten. :D :-[
Laatst gewijzigd door -Annemarie- op di 17 jul 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2401011
-Annemarie- schreef: Ik ben bij Moyra begonnen met de appelazijn vanwege een te hoge ph, bij de Da eenmalig gemeten. Ben het nu zelf aan het meten en als ze normaal blijft dan ga ik het ook niet meer geven.
Blikkt dan dat het weer omhoog gaat weet ik dat het niet voor niks was. ;)
Je kunt wel van alles en nog wat extra geven (niet verkeerrd bedoeld hoor, iedereen mag toevoegen wat hem goeddunkt) maar ik ben van de less is more.
Voeg pas iets extra's toe als het echt nodig is
.
Natuurlijk krijgt ze een zo volledig mogelijke voeding en bij een gezonde hond zonder klachten denk ik dat dat genoeg zou moeten zijn.

Edit: Zit op de Ipad te tikken vandaar de vouten. :D :-[
Ben ik helemaal met je eens.
Maar ik ben ook niet begonnen met azijn met het idee stenen te willen voorkomen, maar als stinkmiddel tegen muggenaanvallen en teken en vlooien niet te vergeten.
Dit gebruik ik al in een mix met TT-olie uitwendig op haar vacht, en ik vond het een goed idee het dan ook inwendig toe te passen, zodat haar hele lichaam tot haar neus aan toe goed onaantrekkelijk zou zijn.

In ieder geval, nu heeft Juma gewoon water zonder azijn, morgen test ik de urine en dan ga ik nadenken over hoe verder te gaan.
Ik zou ook gewoon maar een paar druppies in het drinkwater kunnen doen, en het dan wekelijks testen. Misschien dat een paar druppeltjes niet zo'n invloed zullen hebben.
#2401188
Kijk, dit o.a. schrijft Wendy Volhard, DVM, aangehaald door Ignit Becken, gevonden op http://www.barf-natuurlijk.nl:

''Wanneer je hond regelmatig appelazijn door zijn eten, in zijn drinkbak - en na het wassen ook nog eens in zijn vacht gemasseerd krijgt, voorkom je een vlooienplaag in je tuin, zijn hok en je huis. En je gebruikt natuurvriendelijke en milieuvriendelijke middelen, die geen enkel gevaar opleveren voor jezelf en je kinderen."

Het is niet verstandig om te wachten tot het bloedzuigende en ziektebrengende ongedierte al volop aanwezig is. Dan rest er vaak niets anders dan toevlucht te zoeken bij het zware geschut: de synthetische en chemische bestrijdingsmiddelen. Wanneer je hond regelmatig appelazijn in zijn drinkwater krijgt of over zijn voer ben je op een "preventieve" manier bezig in het belang van de gezondheid van jezelf, je gezin en je huisdieren - en niet te vergeten de toekomst van ons mooie land.''


Deze Vollhard wordt tegengesproken door anderen, die dus waarschuwen voor het gevaar van oxalaatstenen bij langdurig gebruik van ACV.
Ik ben dus gaan zoeken en inderdaad schijnt dit gevaar niet denkbeeldig te zijn. En zit dus zwaar te twijfelen.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door