Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Extreme
#2399237
Op wat voor een plank hakken jullie je vlees?
Sommige BP ers hebben een hakbijl/vleesbijl, topic heb ik meegelezen, maar ik vraag me af op wat hakken jullie het dan klein?
Zelf heb ik hier glazen planken ingebruik, lekker makkelijk schoonmaken, maar denk niet dat deze handig zijn als je er vlees op kapot gaat hakken.
Door ChantalKrijn
#2399242
Ik heb deze, speciaal voor het barfvlees:
Afbeelding

Van de Ikea (Exklusivt), 24,95. Ik ben een kluns dus sla wel eens te hard door, dat vindt een glazen plankje niet zo leuk  :biggrin2:
Ik heb hem ingeolied ook met de olie van de Ikea (Skydd geloof ik), speciaal voor oppervlakken die met eten in aanraking komen. Is vrij makkelijk schoon te maken en hij is lekker groot.
Door eelke
#2399243
Ik heb twee witte plastieken van ikea geloof ik. Volgens mij een euro per stuk, als ze te viezig worden, gaan ze gewoon weg.
Voor onszelf heb ik een andere kleur zodat ik ze niet verward.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2399444
Ik heb ook een grote witte plastieken (ook van de Ikea) voor het kattenvoer. Voor eigen plantaardig voer een houten plank, voor deeg een grote houten plank en voor eigen vlezen een kleine witte plastieken plank.
Met een glazen plank sloop je je messen, want dan is de ondergrond harder dan het mes. Ik raad aan om de glazen plank voortaan als grote onderzetter of dienblad ofzo te gebruiken.
Door Mevroi Kruim
#2399920
Twee rooie voor de barf, plus nog een reserve. Gewoon buigzame van de Ikea, als ze door zijn koop ik nieuwe. Glas vind ik niks, messenmoordernaars zijn dat. Hout is mooi en ik gebruik het wel voor m'n eigen spullen maar voor de honden en katten vind ik plastic prima.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2399951
eelke schreef: Ik heb twee witte plastieken van ikea geloof ik. Volgens mij een euro per stuk, als ze te viezig worden, gaan ze gewoon weg.
Voor onszelf heb ik een andere kleur zodat ik ze niet verward.
+1  :)
Door eliza4u
#2400400
Ik heb een dikke, houten plank die op een aparte plek staat en alleen voor hondenvlees is. Ik maak hem elke keer schoon met dettol. Voor ons zelf om brood etc te doen heb ik die witte planken van Ikea die hierboven al genoemd zijn.
Door Annemarie Rijnveld
#2400428
Ik gebruik een hakplank, die veel lijkt op die van ChantalKrijn. Dikte 4 cm.
Hakken met hakbijl en hamer gaat prima, maar de stukken vlees vliegen je wel om de oren.
Daarna schoonmaken met chloor, zo is mij verteld door de verkoper.

Wel oppassen, waar je het hakblok neerzet. Mijn hondje was nieuwsgierig en toen zij eraan rook viel het om, tegen of op haar heup. Dat was niet zo leuk.
Die dingen zijn lood- en loodzwaar.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2400715
ChantalKrijn schreef: Ik heb deze, speciaal voor het barfvlees:
Afbeelding

Van de Ikea (Exklusivt), 24,95. Ik ben een kluns dus sla wel eens te hard door, dat vindt een glazen plankje niet zo leuk  :biggrin2:
Ik heb hem ingeolied ook met de olie van de Ikea (Skydd geloof ik), speciaal voor oppervlakken die met eten in aanraking komen. Is vrij makkelijk schoon te maken en hij is lekker groot.
Heb ik ook , erg fijn..
Door BAC
#2402163
Van die dunne, 5 voor een euro bij de A-c tion

Hout wordt afgeraden in keuken, gaan bacterien in zitten
Door Vivianneb
#2403126
Ik heb een haccp set van een of ander merk. Kwam langs op Ibood :) En daar gebruik ik netjes de rode plank van :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2407388
Ik heb een bamboe-plank gekocht voor het barfen.  Prachtige mooie zware plank.  Heb ze gekregen voor mijn verjaardag van mijn vriend en ben er zo blij mee  :biggrin2:
Bamboe is anti-bacteriëel, wordt er gezegd, (en duurzaam) vandaar dat ik bewust dat wilde.
Ik zou ze eens moeten oliën maar tot nu heb ik dat nog niet gedaan. Gewoon afspoelen onder heet water met eventueel een beetje afwasmiddel. 

Onze andere planken zijn gewone houten.
Mijn barfplank ligt ook bij mijn barfgerief (aparte messen), in een hoek van de keuken, dus geen mixen met eigen kookgerief.  Ik heb ze dagelijks nodig, alsook de weegschaal, dus die liggen/staan standaard in een hoek op het aanrecht.  De percentage's van mijn katten erboven tegen de muur geplakt.  :)
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2407449
Vivianneb schreef: Ik heb een haccp set van een of ander merk. Kwam langs op Ibood :) En daar gebruik ik netjes de rode plank van :)
Joseph Joseph? Die komt regelmatig voorbij op dat soort site's.
Door Esther Q
#2407905
pearlsofpassion schreef: Bamboe is anti-bacteriëel, wordt er gezegd, (en duurzaam) vandaar dat ik bewust dat wilde.
Hout is sowieso antibacterieel. Als hout droogt sluit het de bacteriën in en doodt ze. Hoe precies weet ik niet. Ik las er ooit een onderzoek over, staat volgens mij ook ergens hier. Ik gebruik niet eens schoonmaakmiddel, heet water is genoeg.

Plastic vind ik vies. Daar komen scheuren in en die gaan vol zitten met bacteriën en blijven daar lekker broeien. Dan moet je met heel milieuonvriendelijk spul gaan werken om het goed schoon te krijgen. Dat kan dan weer op die plank achterblijven en in je eten komen. Sowieso komt het in het afvalwater terecht. Wij en de hondjes drinken water uit onze eigen waterput. Ons afvalwater gaat hier gewoon de grond in en wordt natuurlijk gezuiverd. Dus zo min mogelijk 'schoonmaak'middelen hier en alles bio afbreekbaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door