Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2395614
Noa doet het om de een of andere reden niet meer goed op haar menu. Ze heeft te regelmatig diarree. Ik denk dat het te maken heeft met mijn verhouding pens/orgaan. Sowieso geef ik ook geen schaap meer, dat zorgt ook voor diarree².  :-\

Ik heb pens op aanraden van anderen altijd als complete maaltijd gegeven. Ik volg de volgende percentages.

Noa krijgt 2% van 29 kg.

50% bot
15% groenten
10% orgaanvlees
25% spiervlees

Wekelijks komt dit op:
bot: 2030 gram
groente: 610 gram
orgaan: 410 gram
spier: 1020 gram


Ik deel alles door 7 en trek er één maaltijd af om aan de complete maaltijd van pens te komen. (Begrijpen jullie wat ik wil zeggen?)
Dan verdeel ik de rest over verschillende dagen. Zo ziet haar menu er op dit moment uit. (Al variëren de vleessoorten wel.)

Dit was deze week:
Maandag: pensdag 580 gram (deze week was het lamspens)
Dinsdag: Eendennekken 290 gram + hertenvlees 220 gram (afgerond van 218,7)
Woensdag: Konijnkarkas 290 gram + orgaanmix 180 gram (30 gr konijnnier, 75 gr konijnenlever, 75 gr hart (lam/kip))
Donderdag: Lamsribben 290 gram + kalkoenvlees 220 gram
Vrijdag: Kippennekken 290 gram + lamsvlees 220 gram
Zaterdag: Parelhoenkarkas 290 gram + orgaanmix 180 gram (idem als woensdag)
Zondag: Kipkarkas 290 gram + rundsvlees 220 gram (of haring, makreel, ... volledige vis om de 2 weken)

Elke dag komt daar 's morgens de groentenmix bij. 87 gram + 2x per week een eitje, 2x per week sardientjes, 2x per week kefir, 2x per week walnoten.

Ik denk dat ik de pensdag zal moeten laten vallen en combineren met bot. Of misschien is er nog iets verkeerd aan mijn percentages?
Laatst gewijzigd door FlatcoatNoa op zo 15 jul 2012, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2395620
Zijn het ook vaste dagen dat ze diaree heeft?
Kan me voorstellen donderdag en zondag diaree heeft. Daar ze dag ervoor best veel orgaan krijgt.
Ik geef op pensdag ook altijd ongeveer 150 gram kippenek of botjes 50/50%
Door Lizzy
#2395623
[quote="FlatcoatNoa"]
Noa doet het om de een of andere reden niet meer goed op haar menu. Ze heeft te regelmatig diarree. Ik denk dat het te maken heeft met mijn verhouding pens/orgaan. Sowieso geef ik ook geen schaap meer, dat zorgt ook voor diarree².  :-\

Ik heb pens op aanraden van anderen altijd als complete maaltijd gegeven. Ik volg de volgende percentages.

Noa krijgt 2% van 29 kg.

50% bot
15% groenten
10% orgaanvlees
25% spiervlees

Wekelijks komt dit op:
bot: 2030 gram
groente: 610 gram
orgaan: 410 gram
spier: 1020 gram


Ik deel alles door 7 en trek er één maaltijd af om aan de complete maaltijd van pens te komen. (Begrijpen jullie wat ik wil zeggen?)
Dan verdeel ik de rest over verschillende dagen. Zo ziet haar menu er op dit moment uit. (Al variëren de vleessoorten wel.)

Dit was deze week:
Maandag: pensdag 580 gram (deze week was het lamspens)
Dinsdag: Eendennekken 290 gram + hertenvlees 220 gram (afgerond van 218,7)
Woensdag: Konijnkarkas 290 gram + orgaanmix 180 gram (30 gr konijnnier, 75 gr konijnenlever, 75 gr hart (lam/kip))
Donderdag: Lamsribben 290 gram + kalkoenvlees 220 gram
Vrijdag: Kippennekken 290 gram + lamsvlees 220 gram
Zaterdag: Parelhoenkarkas 290 gram + orgaanmix 180 gram (idem als woensdag)
Zondag: Kipkarkas 290 gram + rundsvlees 220 gram (of haring, makreel, ... volledige vis om de 2 weken)

Elke dag komt daar 's morgens de groentenmix bij. 87 gram + 2x per week een eitje, 2x per week sardientjes, 2x per week kefir, 2x per week walnoten.

Ik denk dat ik de pensdag zal moeten laten vallen en combineren met bot. Of misschien is er nog iets verkeerd aan mijn percentages?
[/quote]

Heb je inzicht in welke dagen ze diarree heeft?

Op zich kan een pens-dag best, als je hond er goed op reageert. Maar pens is niet compleet en dus is dat verhaal van een complete maaltijd in mijn ogen onzin. Ik zou zelf gewoon 20% orgaanvlees geven, inclusief pens. En pens wel degelijk als orgaanvlees mee laten tellen dus. En ik zou dan de pens en de rest van het orgaanvlees over meerdere maaltijden per week verspreiden. Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je 5% minder groentenmix geeft.

Verder zie ik niks geks aan je menu. Is die diarree plotseling gekomen, zonder dat je wat aan je menu hebt veranderd? Ik zou zelf even een dagboekje bijhouden en kijken of je overeenkomsten in je weekmenu en de diarree kunt vinden. Pens laxeert (en dat kan zomaar dezelfde dag en de dag erop diarree geven), lamsvlees is vrij vet en kan diarree geven, maar dat doe je goed, je combineert dat met relatief mager spul.

En ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) ook de ontlasting even insturen bij Het Woud. Even laten controleren of er wormen aanwezig zijn.
Door FlatcoatNoa
#2395626
[quote="Thea"]
Zijn het ook vaste dagen dat ze diaree heeft?
Kan me voorstellen donderdag en zondag diaree heeft. Daar ze dag ervoor best veel orgaan krijgt.
Ik geef op pensdag ook altijd ongeveer 150 gram kippenek of botjes 50/50%
[/quote]

Het varieert eigenlijk, soms kan het na de orgaandag zijn (vooral vaak na de pensdag wat wel logisch is), maar het kan ook twee dagen later zijn. Vandaar dat ik het even niet meer weet. Mijn ogen draaien als volgt  :D

Ook diarree na schaap (en vooral de schaapmix van SW)
Door FlatcoatNoa
#2395630
[quote="Lizzy"]
Heb je inzicht in welke dagen ze diarree heeft?

Op zich kan een pens-dag best, als je hond er goed op reageert. Maar pens is niet compleet en dus is dat verhaal van een complete maaltijd in mijn ogen onzin. Ik zou zelf gewoon 20% orgaanvlees geven, inclusief pens. En pens wel degelijk als orgaanvlees mee laten tellen dus. En ik zou dan de pens en de rest van het orgaanvlees over meerdere maaltijden per week verspreiden. Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je 5% minder groentenmix geeft.

Verder zie ik niks geks aan je menu. Is die diarree plotseling gekomen, zonder dat je wat aan je menu hebt veranderd? Ik zou zelf even een dagboekje bijhouden en kijken of je overeenkomsten in je weekmenu en de diarree kunt vinden. Pens laxeert (en dat kan zomaar dezelfde dag en de dag erop diarree geven), lamsvlees is vrij vet en kan diarree geven, maar dat doe je goed, je combineert dat met relatief mager spul.

En ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) ook de ontlasting even insturen bij Het Woud. Even laten controleren of er wormen aanwezig zijn.
[/quote]

Dan ga ik even herberekenen en kijken hoe ik het kan aanpakken. Ik heb vooral voor een orgaanmix gekozen omdat je dan met zo'n belachelijk kleine hoeveelheden zit om in te vriezen.  :) maar ik denk dat het sowieso al zal schelen als ik inderdaad minder pens geef en dan het orgaan wat verdeel en samen met het spiervlees zet. Pens zal ik dan inderdaad combineren met bot.

5% minder groente vind ik ook wel een goed idee. Ik was nog vergeten te zeggen wat in de groentenmix van deze week zat:
wortel, courgette, rode biet, venkel, witloof, sluimererwten, waterkers, broccoli en raap.

Ik zal ook een kit aanvragen om te controleren op wormen! Ik hoop dat dit kan vanuit België?  --> Is al gelukt en bij deze al besteld!

Ik vind trouwens dat ze ook best veel gras eet. Ze eet het ook gewoon graag, maar het valt me op dat ze echt overdrijft de laatste tijd.
Laatst gewijzigd door FlatcoatNoa op vr 13 jul 2012, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2396132
Ik zou gewoon even de laxerende zaken verdelen en in het oog houden waar ze op reageert.
Vet vlees, lever, vis, groenten laxeren. En pens kan ook laxeren.
Dus probeer niet te veel laxerende zaken op 1 dag te geven, probeer het te verdelen. 
Als ze diarree krijgt van pens, zou ik die pensdag ook maar afschaffen en de pens over de week verdelen.
Door FlatcoatNoa
#2396419
Het probleem is nu een beetje dat ik alles al in porties heb verpakt en heb ingevroren. Pens is per halve kilo, orgaanmixjes zijn gemaakt. Dus zal even goochelen zijn hoe ik het zal oplossen. Maar ik kan in principe wel de pens in twee doen en dan twee dagen na elkaar geven met bot? Enfin, ik ga me morgen verdiepen in een nieuw menu opstellen met 10% orgaan 10% pens en kijken hoe ik alles opnieuw zal verpakken wanneer ik een nieuwe bestelling heb.
Door smulpaap
#2396505
Ik lees ook dat je 2 x per week een eitje erbij geeft . Geef je die eitjes toevallig ook op de dagen waarop je hond orgaanmix krijgt ?
Als dat zo is dan zou het ook weleens teveel van het goede kunnen zijn

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om je orgaan porties nog vaker over de week te verdelen , en in plaats van mix bv het orgaan per soort te geven
Dus een portie hart , portie lever enz 

Het kan in het begin best even lastig zijn hoor , en dan moet je gewoon even uitproberen wat bij jouw hondje het beste gaat
Ik heb er hier zelf eentje , geef ik haar bv haar portie lever dan is de rest van de maaltijd mager . En bij lever geef ik haar die dag bv weer even geen groenten
Gebruikersavatar
Door Thea
#2397579
Als ik pens geef dan zijn de botjes extra. Dus normaal krijgen ze 500 gr maaltijden. Geef ik pens krijgen ze 500 gr pans en extra 150 gr kippennek bv.
Door FlatcoatNoa
#2398533
Ik had daar nog niet op gelet wanneer ik net mijn eitjes voer. Varieert van week tot week, maar zal er nu eens op letten het niet te voeren wanneer ze orgaan of pens krijgt.

Morgen zal ik in ieder geval de pens combineren met bot. Pens is verpakt per halve kilo en mijn konijnkarkjes zijn per twee verpakt. Misschien kan ik het over twee maaltijden spreiden, dus maandag en dinsdag konijnkarkas + pens? Of zou dat te veel van het goede zijn? Mijn menu zal dan in ieder geval niet meer kloppen.  :-\ Soms kan het toch ingewikkeld zijn hé...

Gisteren heb ik dan bot + orgaan gegeven, maar deze keer een halve portie hert erbij gevoerd en vandaag geen diarree!
#2398605
Even aan het rekenen geweest voor een nieuw menu. Ik moet het wel wat aanpassen aan mijn hoeveelheden die nu nog verpakt zijn in mijn diepvries. (spier is bvb nog per 220, maar 't komt niet op 10 gr zeker?) Lever en hart is sowieso apart verpakt, net als nier, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Ik heb deze keer 30kg genomen (29 was haar streefgewicht, maar is nu 30 en prima zo!), 2% met de volgende percentages:
bot 50%
groente 10%
orgaan 10% (waarvan 50gr/10kg lever, 20gr/10kg nier en rest aanvullen met hart)
spier 20%
pens 10%

Totaal komt op wekelijkse behoefte 4200 gr.

Vleessoorten heb ik er nog niet bijgezet. Zorg wel dat ik mager/vet combineer.

Maandag:
Groente 60 gr + walnootjes + kefir
Bot 300 gr
Pens 210 gr
Totaal 570 gr

Dinsdag:
Groente 60 gr + walnootjes + kefir
Bot 300 gr
Pens 210 gr
Totaal 570 gr

Woensdag:

Groente 60 gr + ei
Bot 300 gr
Spier 210 gr
Nier 60 gr
Totaal 630 gr

Donderdag
Groente 60 gr + sardientje
Bot 300 gr
Spier 210 gr
Totaal 570gr

Vrijdag

Groente 60 gr + sardientje
Bot 300 gr
Hart 210 gr
Lever 150 gr
Totaal 720

Zaterdag
Groente 60 gr + extraatje
Bot 300 gr
Spier 210 gr
Totaal 570 gr

Zondag (of volledige vis 570 gr)
Groente 60 gr + ei
Bot 300 gr
Spier 210 gr
Totaal 570 gr

'k Denk dat dit beter zal zijn, wat denken jullie?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door