Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellyE
#2398330
Hoe nauwkeurig moet je zijn met barfen?

Mijn beide bouviers zijn even zwaar, krijgen 600 gram per dag per hond. Ik neem ongeveer 300 gram karkas of nekken per hond, 300 gram orgaan en 300 gram spiervlees. Maar ik ben daar niet zo nauwkeurig in. Ze krijgen 3 x per week kvv, ze krijgen runderorganen, kippen / eenden / kalkoenen / fazanten botten, spiervlees van rund, paard en schaap, ze krijgen 2 x week wat groente, dus afwisseling genoeg.
Maar ik ben niet echt nauwkeurig met gewicht, is dat erg?
Vandaag krijgen ze bv 500 gram kalfsribben en 200 gram rundvlees, morgen kvv lotgerink.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2398360
Nee hoor ik doe dat ook niet zo heel nauwkeurig, de ene keer krijgen ze bijvoorbeeld 300 gram en dag erop 200 gram.

En soms zelfs bijna een dubbele maaltijd en dan weer iets minder...
Door miik
#2398595
Hier ook niet zo nauwkeurig hoor, het is net hoe het uitkomt.
Wel vind ik het belangrijk dat ze allemaal voldoende hun orgaan enzo binnen krijgen.
Door BAC
#2398933
Ik ben niet zo heel erg nauwkeurig, maar het percentage wat jij aanhoud zou ik zelf nooit geven.
Door Drijver
#2398943
Ik ben niet erg nauwkeurig met de gewichten maar ik zorg wel dat globaal de percentages kloppen. Kloppen die de ene dag niet, dan trek ik dat de volgende dag weer recht.
Door Annemarie Rijnveld
#2399002
Ik ben wèl heel nauwkeurig, weeg alles af. Maar ik ben dan nog maar beginnend, dus ik vind het wel fijn een houvast te hebben.

Ik moet toegeven, dat ik nu toch ook wel wat losser begin te worden en als iets 20 gram meer of minder weegt, maak ik er geen problemen meer van.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2399450
Voor Sien maak ik porties op het oog ongeveer. Voor Ot weeg ik wel af, want de hoeveelheden voor de muffins zijn te groot voor me om te gokken.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2399452
Ik zou niet teveel orgaan voeren, je voert ook KVV, daar zit (over het algemeen) ook redelijk orgaan in.
Verder ben ik ook niet te nauwkeurig. Heb 2 honden die ieder een heel verschillende samenstelling "vragen".
Door Anne in Zweden
#2399458
ellyE schreef: Hoe nauwkeurig moet je zijn met barfen?

Mijn beide bouviers zijn even zwaar, krijgen 600 gram per dag per hond. Ik neem ongeveer 300 gram karkas of nekken per hond, 300 gram orgaan en 300 gram spiervlees. Maar ik ben daar niet zo nauwkeurig in. Ze krijgen 3 x per week kvv, ze krijgen runderorganen, kippen / eenden / kalkoenen / fazanten botten, spiervlees van rund, paard en schaap, ze krijgen 2 x week wat groente, dus afwisseling genoeg.
Maar ik ben niet echt nauwkeurig met gewicht, is dat erg?
Vandaag krijgen ze bv 500 gram kalfsribben en 200 gram rundvlees, morgen kvv lotgerink.
Nauwkeurig met gewicht - nah. Ik pak er wel iedere avond de weegschaal bij om mezelf een richtlijn te geven, maar +/- 25 gram, daar doe ik niet moeilijk over.

Persoonlijk vind ik echter 300 gram vleesbot, 300 gram orgaan en 300 gram spiervlees een vreemde verhouding. Da's 33% van elke soort, ook van orgaan, en met name qua orgaan lijkt me dat veel te veel! Hebben jou boefjes geen ontzettend dunne ontlasting? Ikzelf hou me aan (ong.) 50 % vleesbot, 25 % spiervlees, 18% orgaan (helft pens, helft hart/nier/lever), en rest groente.

Verder zou ik geen kalfsribben durven te voeren, zijn me veel te hard en met te weinig vlees eromheen, maar áls je kalfsribben voert, dan met veeeeel meer spiervlees, zodat eventuele splinters goed worden ingepakt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2399722
Ik voer vrij verschillende hoeveelheden en dat komt vooral omdat ik lui ben met portioneren. Maar over een periode van tijd middel ik het wel altijd vrij netjes uit, zodat de percentages nog wel kloppen.

Ik vind ook 1/3 om 1/3 om 1/3 niet heel handig, maar ik snap ook niet helemaal uit je tekst of je dat wel bedoelt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2399728
Ik weeg niks af, maar zorg wel dat globaal de verhoudingen kloppen. Maar het kan maar zo gebeuren dat er vandaag wat meer spiervlees in ligt en morgen wat meer vleesbot.

Terzijde...maar ik vind op de genoemde maaltijd dagelijks 300 gram orgaan ook aan de hoge kant.
Door ellyE
#2400705
Sorry, sorry. Het vleesbot heb ik per hond genomen en het andere wat ze samen krijgen.
Dus ze krijgen, globaal per hond:
300 gram vleesbot
100-150 gram orgaan
200-150 gram spiervlees
Soms gebruik ik hart zowel als spiervlees als orgaan, soms krijgen ze alleen pens.

Ik wist overigens niet dat in kvv veel orgaan zit, ik ging er van uit dat de verhoudingen daarvan goed zijn, naief?
Door ellyE
#2400711
Oja en met de kalfribben hadden ze geen enkel probleem, mijn reu was veel te gulzig en spuugde een gedeelte weer uit en at dat een uurtje later weer op. Ik zag dat er stukken rub van ongeveer 5 cm lang tussen zat. De ribben waren van een kalf van 2-3 weken oud. Ze hebben nergens last van gehad.
Door El_Kato
#2401884
Ben vrij nauwkeurig hoewel het soms een gram of 20 afwijkt. Beide vragen een ander menu en vooral Manu heeft erg snel last van droge ontlasting dus die mag zeker niet te veel vleesbot.

Proportioneer ook vaak gelijk als het binnenkomt. Een bereklus maar dan kan ik weer een aantal weken de juiste portie uit de vriezer halen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door