Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#2397642
Nog geen besluit genomen, maar als een hond loops is geweest en daarna schijndrachtig wordt, is dan de beste tijd om te laten helpen na die schijndracht? En zo ja, hoeveel tijd erna (60 dagen na hoogtepunt loopsheid is er een nepnest, de 60 dagen na het hoogtepunt verlopen gelijk een drachtige teef dus al redelijk snel een wat lomer wordende hond die steeds mooier in de vacht komt).

en zijn er hier goede/slechte ervaringen met lacroscopisch laten helpen bij een oudere teef? Bij welke kliniek?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2397662
zit ook te twijfelen met loeka , eerst loops daarna schijndrachtig/schagerijnig enz ...
sinds 3 dagen weer vrolijk ....en nu dus weer de twijfel :-[
ik wilde volgende week informeren bij de DA
Door Lil
#2397769
Tegen ons is altijd gezegd ongeveer. 3 maanden na de loopsheid. Maar zo iets zou ik met de da overleggen ;) (niet of je wilt, want ze gillen altijd doen,  maar wat de beste tijd is om het te doen als je ertoe besluit)
Gebruikersavatar
Door kira
#2397836
Stond mij ook bij die 3 maanden. Zal idd eens diverse praktijken bellen en navragen wat de beste tijd is.

Iemand nog ervaringen met verschillende methodes?
Door Hanny
#2397853
Hier dezelfde gedachten voor een teef van ruim acht jaar. Het is genoeg geweest.
Ik moet nog gaan rekenen, de melk is nu nog voldoende aanwezig.
Ik ga zo rekenen. Loopsheid 1 en de verwachte kloopsheid twee, dan daartussen in en dan in ons geval waarschijnlijk wat meer richtig loopsheid 2.
Dat heb ik gehoord op een lezing van Tannetje, zonodig beter richting de volgende loopsheid.
Wat ik laat doen, weet ik nog niet. Ik heb me laten vetellen, of wijs maken, dat een volledige baarmoeder verwijdering verstandig is bij oudere teven omdat er, naar me werd verteld, toch vaak een sluimerende ontsteking aanwezig zou zijn.
Eerst maar eens even uitzoeken of dit waar is, of een broodje aap verhaal, maar het zal over zijn met de schijzwangerschappen. Klaar er mee.

Hanny
Door Lizzy
#2397859
Mij is ook altijd gezegd, 3 maanden na de loopsheid.
Ik heb 2 teven normaal laten castreren en 1 teef laparoscopisch. Ik zal een teef nooit meer, tenzij het niet anders kan (BMO) gewoon laten castreren. Ik vind het verschil echt amazing. Maar, ik ging wel naar een kliniek waar men veel ervaring heeft. 
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2397893
Zelf heb ik weinig verschil gemerkt tussen 3 x een normaal gecastreerde teef en 1x laparoscopisch. Het enige verschil is dat je geen echte wond hebt waar ze aan kunnen likken/krabben.
Lizzy, ik ben wel benieuwd wat voor verschil jij hebt gezien?
Door Lizzy
#2397905
Zowel Whoofer als Pinkel hebben na de castratie echt veel pijn gehad. En veel last van hechtingen (inwendig) waardoor ze ook met plassen en poepen echt veel pijn hadden. Bij beide is overigens wel de baarmoeder ook verwijderd. Dat was toen nog, dat ze dat standaard deden. Ze hebben echt een paar dagen ontzettend pijn gehad en zich rot gevoeld. Linga was alleen een beetje pieperig van de methadon maar ze wilde een dag later alweer gewoon rennen, vliegen, spelen (wat niet mocht natuurlijk).
Door M@rina
#2397932
Hieronder een plaatje van de cyclus van een hond:

Afbeelding

Het is het beste je teef te laten steriliseren in de periode van sexuele rus de anoestrus en zo heb ik het ook gedaan bij Saartje een dikke maand na afloop van de schijnzwangerschap is ze onder het mes gegaan, een gewone sterilisatie en ze had er weinig last van, 1e dag wel zielig natuurlijk koud vanwege de narcose, pijn vanwege de operatie, maar de 2e dag ook nog wel wat zeurderig maar de 3e dag sprong ze al weer op de bank, wat ik geen goed plan vond natuurlijk, maar Saar was er moeilijk vanaf te houden
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2397945
Ik zou het ook laparoscopisch doen. Er wordt altijd gezegd dat je bij een oudere teef beter de conventionele methode kan kiezen, omdat de baarmoeder afwijkend kan zijn. Maar zelfs laparoscopisch kan de baarmoeder verwijderd worden.
Gebruikersavatar
Door kira
#2397975
Ik zie er zelf als bagger tegen op omdat alle teven die ik gehad heb die geholpen zijn ernstige complicaties kregen. Bij Akira (waar alle onderhuidse hechtingen voortijdig zijn opgelost en die vervolgens een openbuik had) dermate dat de arts van de grote kliniek hier in Emmeloord haar wilde laten inslapen en ik een stevige discussie nodig heb gehad voordat er een spoed ok werd uitgevoerd (ik kon de dierenarts op zich wel volgen, heb nl voor de spoed ok een amazing bedrag mogen betalen en de kans dat Akira het zou redden was minimaal, maar goed, ze heeft het wel gered gelukkig en ik ben blij dat mijn bankrekening de kosten kon dragen). Forte heeft inwendige bloedingen gehad en is daaraan bijna overleden (met spoed opnieuw open laten maken om te ontdekken hoe het kon dat ze via haar vulva bloed verloor).

Ik had zelf ook in mijn hoofd ongeveer een maand na hoogtepunt schijndracht, dan is Grote Beer ook hormonaal het meest rustig. Maar de wijze waarop moet ik mij over inlezen, inderdaad een goede of ook de baarmoeder eruit zou moeten of niet. Dan moet ik mij nog verdiepen in narcosemiddel.

@Lizzy, waar ben jij geweest? Er zit hier in Steenwijk een kliniek die stelt veel ervaring te hebben (ken de kliniek verder alleen van horen zeggen, zelf nooit geweest).
@Dorethea, kunnen ze een baarmoeder zien bij lacroscopie en dan beslissen, of zou ik van te voren moeten aangeven dat ook de baarmoeder eruit zou moeten?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2397983
kira schreef: @Dorethea, kunnen ze een baarmoeder zien bij lacroscopie en dan beslissen, of zou ik van te voren moeten aangeven dat ook de baarmoeder eruit zou moeten?
De baarmoeder wordt beoordeeld tijdens de operatie, indien afwijkend dan gaat ie eruit.
Wat complicaties betreft, bij laparoscopie heb je natuurlijk geen risico op het openscheuren van de buikwond na de operatie.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2398070
Lizzy schreef: Zowel Whoofer als Pinkel hebben na de castratie echt veel pijn gehad. En veel last van hechtingen (inwendig) waardoor ze ook met plassen en poepen echt veel pijn hadden. Bij beide is overigens wel de baarmoeder ook verwijderd. Dat was toen nog, dat ze dat standaard deden. Ze hebben echt een paar dagen ontzettend pijn gehad en zich rot gevoeld. Linga was alleen een beetje pieperig van de methadon maar ze wilde een dag later alweer gewoon rennen, vliegen, spelen (wat niet mocht natuurlijk).
Toch heel verschillende ervaringen dan...mijn dames die via de normale weg zijn gecastreerd (destijds inderdaad incl baarmoeder) waren de dag er na er ook weer helemaal. Neemt niet weg dat ik gevoelsmatig toch weer zou kiezen voor laparoscopisch, hoor.
Door Hanny
#2398081
Ik leer en leer. Bedankt Dorothea.
Karmijn zit nu aan de drie maanden en de melk loopt er nog uit. Nog maar een poosje wachten.
Nog even op zoek naar een goede arts, die vast wel te vinden is.

Hanny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door