Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annelies78
#2397835
Wij voeren onze kitten van 18 weken kvv met barf hapjes. (is van 700 gr naar 2 kg in 8 weken)
Onze "oudere kat"van 11 jaar vond dit allemaal maar smerig spul...tot nu toe !
Sinds een aantal dagen pakt hij wel eens een stukje spiervlees en als de kleine bibi krijgt eet hij het schoteltje leeg  :o
Het nadeel is dus dat hij in een keer het schoteltje leeg eet en daarna moet overgeven (te veel gegeten denk ik )
De kitten eet haar schoteltje niet direct en in 1 keer leeg....als ik niet uitkijk eet die ouwe dus alles op.
Ik werk overdag en kan er dus niet continu bij zitten.

Ik ben echt blij dat hij toch besloten heeft dat vers niet vies is...maar zit wel met het overgeven en het voeren van de kitten.
Heeft iemand hier tips voor misschien? 
Door Nathalie
#2397856
Als de kleine uit gegeten is het bordje weghalen misschien, terug zetten in de koeling en op een ander tijdstip weer neerzetten.
Het lijkt mij niet dat hij van het overgebleven voer het schoteltje gaat overgeven ivm te veel gegeten.
Ik kan er behoorlijk naast zitten maar kittens krijgen toch kleinere porties als volwassen katten?
Voor de kleine zoveel geven dat ze het wel in een keer opeten

Ik geef onze katten bijvoorbeeld gelijk eten als ik beneden kom. Als er iemand is die niet alles gelijk op eet dan haal ik het weg.
Onze kat Sinister, de grootste van het stel, wil nog wel eens alle restjes op peuzelen.
Daarna krijgen ze nog één kans voor dat we gaan werken. Daarna laat zijn de restjes voor Sinister.
Ze leren steeds beter alles in één keer opeten
Door Annelies78
#2397870
de kleine eet nou juist niet meteen en dat maakt het lastig.
Vooral 's ochtends, dan is het eerst een half uur lang een stuiterbal  :D
Dan kijkt ze niet eens naar het eten...het is echt zo'n hapjes kat, langs lopen hapje eten verder spelen weer lang lopen enz.
In de tussentijd heeft die ouwe het al op. (alleen bibi bij carnibest eet hij het niet op)

Die ouwe eet eerst zijn eten op en daarna het eten van de kleine....dat is dus te veel

misschien kan ik alleen voor die ouwe bibi kopen en de kleine op carnibest houden....maar hoe lang gaat het duren voor hij dat ook gaat eten  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#2398184
Annelies78 schreef: misschien kan ik alleen voor die ouwe bibi kopen en de kleine op carnibest houden....maar hoe lang gaat het duren voor hij dat ook gaat eten :-\
Ik denk dat je hier zelf het antwoord al geeft :)

wanneer de oude ook CB gaat eten, ben je weer een tijdje verder, als dat ooit al eens komt. Dan is de kleine ook weer wat groter en kan misschien toe met een voermoment per dag minder of gaat serieuzer met haar voedsel om.
Door hamada
#2416817
Onze 12 jarige Nymphea at altijd alle smaken carnibest, rodi, carnivoer, etc. Maar sinds een jaar braakt ze de rund en lams versie van carnibest en carnivoer uit. Met rodi in dezelfde smaken geen probleem, van cb en cv kan ze de andere smaken prima verdragen. Dus misschien heeft jullie oudje ook bepaalde gevoeligheden?
Door Annelies78
#2417009
tegenwoordig neemt hij alleen nog maar kleine hapjes kvv en "pikt" stukje spiervlees van de kleine  :)
Ik laat hem rustig wennen en op zijn eigen tempo kijken wat hij lust en kan eten .
(heeft geen tand meer in zijn bek nl)
bij de kleine hapjes spuugt hij niks uit dus we bouwen het gewoon op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2417369
Als de kleine het eerste half uur 's morgens nog geen zin heeft in eten, zou ik gewoon eten geven daarna.
Eerst even laten uitstuiteren en daarna het eetmoment. 
Het is evolutionair gezien logisch dat katten eerst actief zijn en erna eten.
Ik zou dan de oudere kat en kitten tegelijk eten geven en erna de schaaltjes weghalen. Tenzij je op deze manier natuurlijk je oudere kat meer vers wil laten eten, dan kan je het ook laten staan.
Maar ik zou zorgen dat je kitten leert dat op dat bepaald moment het te eten is, en niet erna. Zodat ze op dat moment eet en je oudere kat er niet eerst mee vandoor kan gaan.

Het is wel normaal dat kittens meer eten dan volwassen katten. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door