Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

zouden jullie bij een pup met knikstaart laten onderzoeken of het erfelijk is of 'schoonheidsfout'is

nee,waarom zou je dat doen?
2
13%
nee,het is toch niet erfelijk.
Geen stemmen
0%
nee,want.....
1
7%
misschien,omdat....
2
13%
ja,dat hoor je als fokker te doen.
8
53%
ja,omdat
2
13%
#239758
wij hebben nu een pup met knikstaart,
totdat ik hier op bp erop gewezen werd dat er nog veel meer ernstige dingen voor konden komen bij een knikstaart wist ik dat dus niet. :-\
nu heb ik het onderzocht en heb ik ontdekt dat het bijna nooit een schoonheidsfout is,
heel soms gebeurd het tijdens de geboorte,
maar dat is maar zelden.
vaak een erfelijke afwijking.
dat betekend dat als je er mee verder fokt er hart,darm,nier,maag problemen kunnen komen,
verkeerd gegroeide wervels,veel pijn en verlamming daardoor en o.a. open gehemelte.

ikzelf heb besloten mijn knikpup te laten onderzoeken.

mijn vraag is doen jullie dat?
en waarom wel en niet?
vinden jullie niet dat t de plicht van de fokker is?
ik dus wel!
en als het erfelijk is zouden jullie dan nog nestje met de moeder hebben,
en bv met broers en zusje uit het nest?
en met de pup die het heeft?
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 11 jan 2005, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#239765
Ik zou de pup wel laten onderzoeken omdat ik natuurlijk wel wil weten of deze hond een normaal leven kan leiden. Ik moet namelijk wel weten wat ik verkoop c.q. weggeef.

Ik zou voor 1 afwijking nooit direkt een lijn in de lengte en/of breedte uitsluiten aangezien je vooralsnog niet weet of het van pa of moe afkomt of dat het gewoon een combinatiemisser is. Wel zou ik er rekenschap mee houden dat als ik een reu voor mijn teef zocht deze van deze reu in ieder geval bekend moet zijn dat die afwijking in zijn erfgoed of familie niet voorkomt. Dit laatste is en blijft natuurlijk lastig omdat veel fokkers wel de woorden van jouw DA ter harte nemen.
Als je om 1 afwijking honden direkt gaat uitsluiten houd je geen ras mee over. Overal is wel wat te vinden in meerdere maten. Komt een ernstige afwijking meerdere malen in één nest voor dan ben ik snel klaar, dan is het voor die teef (of reu) einde oefening, of ik moet dan 300% zeker weten dat het van de reu afkomt,maar aangezien veel afwijkingen enkelvoudig recessief aanwezig zijn is die laatste zekerheid moeilijk te verkrijgen.

Met de hond die de afwijking vertoond zou ik zowieso helemaal niks doen. Fokdieren moeten gezond zijn, op alle vlakken. Tandje missen, klauwtje missse, vlekje niet ideaal, allemaal bijzaak tot op een bepaalde hoogte, maar afwijkingen die de gezondheid aan (kunnen) tasten zjn voor mij uitsluitend.
Laatst gewijzigd door Angelique op di 11 jan 2005, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#239766
ik ben wel geen fokker, maar stel dat ik er eentje was zou ik t wel laten onderzoeken.
of t beestje verder wel helemaal gezond is...
Laatst gewijzigd door gonny op di 11 jan 2005, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#239771
danielle1980 schreef: uh angelique wat bedoel je hiermee? :-\ ???
Bij nader inzien was het niet jouw DA, maar diegene van de reu met nog maar 1 balletje die zei dat ze daar maar niet teveel ruchtbaarheid aan moesten geven...was l*llig voor de fokker en zijn/haar kennelnaam.
#239773
Angelique schreef: Bij nader inzien was het niet jouw DA, maar diegene van de reu met nog maar 1 balletje die zei dat ze daar maar niet teveel ruchtbaarheid aan moesten geven...was l*llig voor de fokker en zijn/haar kennelnaam.
ja dat klopt ja dat was de da van de reu van 1 bal. >:( (l*l dat t was)
die overigens zo goed als zeker zeggen de eigenaren nu wel 2 ballen heeft ;)
#239774
Is het verschil te zien of het een schoonheidsfoutje is of aangeboren? Zo ja, zou ik het zeker laten onderzoeken. Met de hond met knikstaart mag natuurlijk sowieso niet gefokt worden, maar nog van de moederhond nog de vaderhond kun je stellen dat zij/hij teruggetrokken moet worden van de fokkerij. Het kan misschien aan ma liggen of aan pa of aan de combi. Dus het is nog te vroeg om hier conclusies aan te verbinden, lijkt mij. Ik geloof dat ik wel terug zou proberen te zoeken aan zowel moeders als vaders kant om te kijken of het daar vaker voor komt.

Ik weet eigenlijk niet of er met de broers en zusjes nog gefokt kan worden... daar durf ik geen uitspraak over te doen. Misschien zou het beter zijn van niet, maar ik weet niet hoe erg je de fokbasis zou versmallen als je ook broers en zussen zou gaan uitsluiten....
#239810
Lizzy schreef: Is het verschil te zien of het een schoonheidsfoutje is of aangeboren?


Ja, de afwijking die het verschijnsel knikstaart veroorzaakt waarbij ook sprake is van andere afwijkingen en pijn zit 'm vaak al in hogere wervels. Als je die honden aan de staart zelf voelt, reageren ze amper, terwijl als je ze aan de rug komt gaan ze door het dak. Vooral bij gecoupeerde honden was het verschijnsel "knikstaart" moeilijk zo aan de buitenkant te herkennen.
Uiteraard is het ook mogelijk dat de hond gewoon een bochie in zijn staart heeft, net zoals hij een leip oor kan hebben. Over dit laatste hoef je je dan ook niet zo druk te maken, in ieder geval niet drukken dan om een leip oor.
Door Ordell
#239818
Ik heb er weinig verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat het een ernstige afwijking is......Die Bertus heeft er veel verstand van, misschien heeft die een meer afdoende antwoord dan ik.....
Maar goed ik fokte er in ieder geval niet verder mee, ook niet met de broers en zusjes... :-\
#239826
Dit onderwerp staat ook al vermeld in het forum, maar wil ik graag nog een keer onder de aandacht brengen en dit keer met een aantal foto's.

Wel of niet van belang voor keurmeesters en fokkers?
De staart bestaat uit wervels die behoren tot de wervelkolom van de hond. De wervelkolom is op zijn beurt een onderdeel van het skelet. De aanleg van het skelet begint al in een vroeg stadium van de embryonale ontwikkeling. Het ontwikkelt zich uit een van de drie kiembladen, het zogenaamde mesoderm. Vanuit dit zelfde kiemblad vindt ook de ontwikkeling plaats van onder andere het bloedvatenstelsel (inclusief het hart), het spierstelsel en het urogenitaal-apparaat (nier en urinewegen en voortplantingsorganen).


Erfelijke eigenschappen
De hele ontwikkeling van bevruchte eicel tot pup, als ook de ontwikkeling van het dier daarna wordt in principe gestuurd en bewaakt door de erfelijke factoren die een pup in zich heeft. Voor de ontwikkeling van de wervelkolom zijn bij de muis al 20 erfelijke factoren aangetoond. Ook voor de skelet-ontwikkeling na de geboorte zijn weer vele erfelijke factoren verantwoordelijk. Al met al een gecompliceerd proces waar best iets mis kan gaan.

Mutaties treden regelmatig op. Hierdoor kunnen onder andere genetische defecten optreden. Gebeurt dit in het erfelijke materiaal in zaadcel of eicel, dan zijn deze effecten overdraagbaar op de nakomelingen. Genetische afwijkingen komen niet altijd tot uitdrukking in het fenotype. De oorzaken hiervan zijn verschillende. De wijze van vererving (recessief of dominant) is er één van, maar ook de mate van heterogeniteit ofwel de variabiliteit in het genenpakket een rol.

Afwijkingen staartwervels
Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte genen. Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart zijn. De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm, haken en niet verstrijkbare krommingen. Er kunnen te weinig of teveel wervels zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor. Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden. Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd kunnen leven. Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht.

Deze beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de wervelkolom op. Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels Ook zijn er voorbeelden van gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben, teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.

Als gevolg van de interactie tussen de diverse erfelijke factoren kunnen er afwijkingen optreden in andere orgaansystemen die vanuit het mesoderm worden aangelegd. Voorbeelden hiervan zijn de persisterende (blijvende) embryonale bloedvaten, een septumdefect (defect van het harttussenschot), ectopische ureteren (buizen van nieren naar blaas liggen op een verkeerde plek), het ontbreken van de anus en cloacavorming (anus en urinebuis hebben één gezamenlijke uitgang).

Deze afwijkingen worden meestal gecategoriseerd als aangeboren afwijkingen welke niet erfelijk zouden zijn. Natuurlijk komt dat ook voor. Denkt u maar aan de Softenonbaby’s. Zolang echter geen niet-erfelijke oorzaak is vastgesteld moeten wij er veiligheidshalve van uitgaan dat erfelijke factoren een rol spelen. De omgekeerde redenatie; Eerst maar eens aantonen dat het erfelijk is, kan ernstige gevolgen voor de populatie hebben.

Kennis, registratie en fokken
De relatie tussen het optreden van genoemde misvormingen in orgaansystemen en het voorkomen van knikstaarten bij één van de ouders in de familie van beide ouders is vastgesteld bij een aantal rassen. Ook bij andere diersoorten komen deze relaties voor. Wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is verricht bij muizen. Het fokken met honden die een knikstaart vertonen, dat wil zeggen waar de staartwervels niet recht achter elkaar liggen maar scheef en zo vergroeid met een niet gedeeltelijk smaller worden om in een punt te eindigen is per definitie ontverantwoord. Dit geldt in verband natuurlijk ook voor kromme rug, afwijkende vorm van de ribbenkast scheef gebit, te korte onderbenen en teveel of te weinig tenen.

Keurmeesters hebben immer de plicht de hen ter keuring aangeboden honden zorgvuldig te keuren, waarbij het onderzoek van de staart niet achterwege mag blijven. Skeletafwijkingen maar ook andere tekortkomingen die de gezondheid van een hond (ook van de nakomelingen), nadelig beïnvloeden dienen steeds vermeld te worden ter informatie aan de fokkers en eigenaren. Feitelijk verdienden deze honden ook de kwalificatie ‘Uitmuntend’ niet. Het is immers een afwijking van het normale beeld. Ook fokkers, zeker van de rassen die nu nog gecoupeerde staarten mogen hebben, dienen van de staartafwijking bij de pups goede nota te nemen, hiervan registratie bij te houden en zeker de kopers van deze afwijkingen op de hoogte te stellen. Het verzoek van een fokverbod op de stamboom zou hen sieren!

Wanneer wij met z’n allen onze verantwoordelijkheid beseffen en ook nemen, betekend dit dat wij de gezondheid en het welzijn van onze rassen hoog in het vaandel hebben.

Geschreven door Mevr. Drs. J.H.C. Brooymans-Schallenberg

BRON: dobermann vrienden in nederland
www.dobermannvereniging.nl
#239889
Ik zou met de pup met de knikstaart niet gaan fokken, en met broertjes en zusjes denk ik ook niet. Of ik verder zou fokken met de vader en/of de moeder weet ik niet.. Ik zou de pup sowieso laten onderzoeken, zodat je zeker weet of het een schoonheidsfoutje is of en erfelijke afwijking. Ik ben geen fokker, maar als ik zou fokken zou ik sterk letten op de gezondheid van de honden, zodat er geen ziekten worden doorgefokt en doorgegeven van generatie op generatie (in zover dit kan natuurlijk).
#239976
Gino schreef: Ik heb er weinig verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat het een ernstige afwijking is......Die Bertus heeft er veel verstand van, misschien heeft die een meer afdoende antwoord dan ik.....
Maar goed ik fokte er in ieder geval niet verder mee, ook niet met de broers en zusjes... :-\
Die ...zou ik niet benaderen als ik jou was, dan ben je er voorlopig nog niet vanaf. Maar afijn, zijn meeste kennis (wat betreft de knikstaart) komt voort uit het artikel van Brooymans wat Wendy hierboven geplaatst heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door