Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2395148
Hallo,

Wij hebben een hond & kat thuis....
Onze kat is is nu 7 maanden en eet al vanaf hij kitten was CB & Haaksbarf,ga dit voorlopig blijven doen ,en eerst mij met de hond bezig houden ,we zien wel later :)

De hond ( Yorkshire Terrier bijna 13 jaar oud) heeft 12 jaar brokken gegeten maar na veel gelezen te hebben over het voeren van vers voeren enzo,ben ik begin dit jaar overgeschakeld naar CB & Haaksbarf ,dit gaat prima maar zou nu willen overschakelen naar alleen Barf voor de hond.(kippe nekken als test al eens geprobeerd en dat vindt hij over heerlijk zo te zien :) )

Is alleen ff zoeken in het begin om al die informatie hier op dit forum te verwerken,daarmee enkele vragen :)

- Mijn hond eet nu ong. 130 gr CB/Haaksbarf per dag en blijft mooi op gewicht....Moet ik nu ook die 130 gr aanhouden bij het Barfen ? Dit zou komen op 3 % van zijn lichaamsgewicht (4.3kg.) of heeft hij minder van nodig aangezien Barf nog voedzamer/beter is ?

-Zou om te beginnen 50 % bot 20 % spier 20 % orgaan & 10 % groente geven,is dit ok ? want heb al meermaals zien verschijnen dat veel mensen kiezen voor 45 % bot en 25 % spiervlees....

-Vuile pens ....Is da echt vuil of wat moet ik me daarbij voorstellen ? Zit er zo'n verschil van voedingswaarde in vuile pens of schoongemaakte pens ?

-Heb ook al meermaals gelezen (denk ik )om van de 20 % orgaanvlees  => 10 % pens te geven en de resterende 10 % op te vullen met resterende dingen zoals hart/lever/nier/...... klopt dit ?
+ hoeveel lever (% ? )mag je eigenlijk geven per week ? dacht ook gelezen te hebben van niet teveel te geven ....

-Groentemix  ,hoe bereiden jullie dit....gewoon in de blender en zo voeren ....of met nog een "sausje" over ?

- Ik ga starten met eendenekken en kippenekken om te geven aangezien men hond niet gewend is aan botten...maar hoelang kan ik dit geven ? en welke botten komen daarna in aanmerking om te geven aan een beginnende barfer hond ?

Heb momenteel al ,kippelever/maag,lamshart/lever,rundshart,konijn mix van nier/hart/lever als orgaan .....en eendennekken & kippenekken als botten,...nu op zoek naar spiervlees :)

Dat spiervlees kunt ge dat ook bij gewone slager halen,want hier is da wa moeilijk blijkbaar  :-\  ? en welk vlees vragen jullie dan ,gewoon goedkoopste dat er is veronderstel ik ?

sorry voor al de vragen    :shy: :)

Gr, Klaus
Laatst gewijzigd door Mister B. op do 12 jul 2012, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2395187
Je kan natuurlijk vlees bij slager halen.
Maar je kan ook bestellen bij leveranciers of via lijntjes die hier lopen.
Maar als je zeg dat je 130 gr per dag voer is je spiervlees ongeveer 25 gr. dat is natuurlijk niet veel en haal jij ergens een kipfiletje doe je daar al best lang mee. En zo ook met soepvlees,kalkoenvlees, paardevlees ect.
Ja je pens moet wel vuile pens zijn daar zit heel veel goede voedingstoffen in. Je kan ook 1 pensdag per week geven.
Dan geef je hem gewoon 130 gr pens dat kan een heel stuk zijn. maar je kan ook van bv smuldier een bakje pens kopen en dat in 3en delen. Heb je voor 3 weken.
#2395377
Wij zijn ook begonnen met eenden en kippen nekken. Dit gaat erg goed voor beginnende honden! We gaan nu de tweede maand in en hebben nu kippen karkassen, vandaag hebben ze dit voor het eerst gehad en ging prima en relatief goedkoop!! Wij verbruiken nl 40 kilo ongeveer per mnd
#2395515
Mister B. schreef: Hallo,

Wij hebben een hond & kat thuis....
Onze kat is is nu 7 maanden en eet al vanaf hij kitten was CB & Haaksbarf,ga dit voorlopig blijven doen ,en eerst mij met de hond bezig houden ,we zien wel later :)

De hond ( Yorkshire Terrier bijna 13 jaar oud) heeft 12 jaar brokken gegeten maar na veel gelezen te hebben over het voeren van vers voeren enzo,ben ik begin dit jaar overgeschakeld naar CB & Haaksbarf ,dit gaat prima maar zou nu willen overschakelen naar alleen Barf voor de hond.(kippe nekken als test al eens geprobeerd en dat vindt hij over heerlijk zo te zien :) )

Is alleen ff zoeken in het begin om al die informatie hier op dit forum te verwerken,daarmee enkele vragen :)

- Mijn hond eet nu ong. 130 gr CB/Haaksbarf per dag en blijft mooi op gewicht....Moet ik nu ook die 130 gr aanhouden bij het Barfen ? Dit zou komen op 3 % van zijn lichaamsgewicht (4.3kg.) of heeft hij minder van nodig aangezien Barf nog voedzamer/beter is ?
Ja, daar kun je wel vanuit gaan, dat je 130 gram per dag moet geven. Ik zou gewoon met 130 gram beginnen en kijken wat er gebeurd. Mocht hij dikker worden, kun je altijd nog iets minder gaan geven.
-Zou om te beginnen 50 % bot 20 % spier 20 % orgaan & 10 % groente geven,is dit ok ? want heb al meermaals zien verschijnen dat veel mensen kiezen voor 45 % bot en 25 % spiervlees....
Ja, dit is prima. Beide percentages zijn prima, zowel 50% als 45% en ook 40% vleesbot is prima. Je moet even kijken hoe jouw hond het doet op 50%. Als de ontlasting te hard is, zak je af naar bijv. 40% en geef je in de plaats daarvan meer spiervlees.
-Vuile pens ....Is da echt vuil of wat moet ik me daarbij voorstellen ? Zit er zo'n verschil van voedingswaarde in vuile pens of schoongemaakte pens ?
Schoongemaakte pens is minder goed dan uitgeklopte/vuile pens. In de schoongemaakte pens zitten niet meer de waardevolle bacterieen die in vuile pens wel zitten. Meestal koop je hier in NL pens die niet gespoeld is maar uitgeklopt is. Die moet je hebben (vuiler, als je eraan kunt komen, mag ook).
-Heb ook al meermaals gelezen (denk ik )om van de 20 % orgaanvlees  => 10 % pens te geven en de resterende 10 % op te vullen met resterende dingen zoals hart/lever/nier/...... klopt dit ?
+ hoeveel lever (% ? )mag je eigenlijk geven per week ? dacht ook gelezen te hebben van niet teveel te geven ....
Yep, helemaal goed. En je hoeft dan ook je resterende organen nog niet eens onder te verdelen in percentages. Gewoon op het oog een combinatie van lever, nier en hart voeren. En eventueel nog andere organen.
-Groentemix  ,hoe bereiden jullie dit....gewoon in de blender en zo voeren ....of met nog een "sausje" over ?
Ik heb een Champion Juicer: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit
- Ik ga starten met eendenekken en kippenekken om te geven aangezien men hond niet gewend is aan botten...maar hoelang kan ik dit geven ? en welke botten komen daarna in aanmerking om te geven aan een beginnende barfer hond ?
Ik zou dat 1 week doen. En dan kun je kwartelkarkas toevoegen. En na 2 weken parelhoenkarkas.
Heb momenteel al ,kippelever/maag,lamshart/lever,rundshart,konijn mix van nier/hart/lever als orgaan .....en eendennekken & kippenekken als botten,...nu op zoek naar spiervlees :)
Prima! En ja, nu op zoek naar gewoon spiervlees.
Dat spiervlees kunt ge dat ook bij gewone slager halen,want hier is da wa moeilijk blijkbaar  :-\  ? en welk vlees vragen jullie dan ,gewoon goedkoopste dat er is veronderstel ik ?
Ik geef mijn honden runderkopvlees en longhaas van biologisch rund en dat is prima vlees. Verder geef ik lams en geitenvlees van het Islam Centrum te Rotterdam en dat is prima spiervlees en mooi van prijs. Er staan misschien bij Vraag en Aanbod in de a La Carte adresjes voor je?
sorry voor al de vragen    :shy: :)

Gr, Klaus
Geeft niks Klaus, daar is het forum voor hoor!!
#2395961
Bedankt voor de reacties !  :)

@Marije ,heb je een Pm gestuurd.

Stond gisteren bij een turkse slager en en er lag daar schaap ,maar welk deel moet ik kiezen van het schaap om te geven als spiervlees ? wist et gewoon nie  :-\

@Lizzy ,veel van die la carte adressen zijn in NL hier op forum,ik ben van Belgie ....Maar heb me net geregistreerd op een forum met veel info over adressen enzo in Belgie,...komt goed :) Thx
Laatst gewijzigd door Mister B. op vr 13 jul 2012, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#2396078
Waar woon je ergens in Belgie?
Ben ook belg, heb je gezien op het andere forum.  Het vlees in het topic waarin je daar gereageert hebt, komt van hier op Barfplaats en komt ook van NL hoor. ;)
Ik kan je dan misschien een beetje in de juiste richting lijden, als ik weet waar je woont.

Qua spiervlees kan je alles geven dat 'normaal vlees' is, voor de barfleek. Dus geen bot en geen orgaan. Eigenlijk is spiervlees alles wat het skelet doet bewegen.  Inwendige spieren zoals maag en hart horen tot de organen.
De kwaliteit van spier is natuurlijk wel verschillend, en je moet beter niet te veel vet en vliezen voeren.  Je leert het wel al doende.
De prijs is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit. Maar je hoeft geen vlees bij de gewone slager te halen om mooi vlees te krijgen.  Islamslagers kunnen goedkoper zijn, maar de meer reguliere slagers zijn wel erg duur voor barfvlees.  Ik geef zelf zeker niet meer dan 3,5€ aan spier uit.  Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
#2396123
Ik haal mijn vlees vooral via Tamara (Orinake). Ze woont in Nevele en organiseert het topic waar je op het ander forum op gereageert hebt.
Als er mooie aanbiedingen zijn in NL hier op BP, dan rijdt zij al eens daar naartoe om het te gaan halen voor de belgjes. De vervoerskosten worden dan gedeeld waardoor ze vrij goed meevallen.  Ze bundelt dan alle betalingen ook. Erg gemakkelijk voor de mensen die het vlees aanbieden. En voor ons eigenlijk ook.  Je moet maar eens een topic doorlezen, dan wordt het je wel duidelijk. 
Zelf zorgt ze heel vaak voor konijn.

We gaan dus meestal niet vlees halen dicht in de buurt, maar bundelen de bestelling zodat het vervoer betaalbaar wordt om vlees wat verder weg te halen. Dat is voordeliger dan alles in de buurt zoeken.  En je kan ook mooier vlees vinden hier op BP.  Sommige zaken vind je gewoon niet in de buurt. 

Het beste kan je je ook aanmelden in het verzameltopic van Zeeland in de verzamelplaats.  Daar staan ook de belgen tussen omdat het aansluit.  Er is misschien ook iemand bij je in de buurt over de grens waar je eens mee samen kan bestellen.
Veerle zit in Zelzate, dat is misschien ook nog voor je te doen.  Maar meestal gaat zij ook bij Tamara halen, dus kan je het beter meteen halen.  Maar misschien zijn er ook nog mensen van West-Vlaanderen bij de belgjes waar je iets mee zou kunnen regelen.  Die ken ik niet, want ik woon in Stekene, boven Sint-Niklaas. Dus de andere kant van Zelzate en Nevele.

  Het is wel handig als je wat vriesruimte hebt zodat je met grotere hoeveelheden in een keer kan bestellen.  Meestal zijn de aanbiedingen ook grotere hoeveelheden.  Als er iemand meebesteld die bij je in de buurt woont, kan je misschien wel wat delen (vaak is dat niet eenvoudig omdat het in 1 blok bevroren is).  Je kan altijd vragen om te delen bij de belgjes, er zijn er nog die maar kleine hoeveelheden nodig hebben.
Maar dan nog is het niet erg handig als je voor een paar kg zo'n eind moet rijden. Je kan dat beter proberen bundelen.

Als er nog vragen zijn mag je die natuurlijk altijd stellen. Maar het is handiger dat je even goed rondkijkt en zoveel mogelijk leest. Dat is duidelijker dan dat ik het zou proberen uitleggen. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 13 jul 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door