Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#2394677
Bij ons zijn een paar dagen terug vrijwel alle kippen doodgebeten. Aan de manier waarop dat gebeurt is denken wij aan een hond of een vos.
Wij hebben de kippen van de veren en ingewanden ontdaan en in de vriezer gestopt voor de honden. Nu zegt onze buurman dat we die beter niet kunnen voeren voor het geval ze doodgebeten zijn door een vos. Deze zou nl. eventueel met rabies besmet kunnen zijn. Weet iemand of dat inderdaad potentieel gevaar opleverd?
Stel dat het inderdaad een vos is geweest en je laat de kippen een poos in de vriezer zitten, kan het dan eventueel nog steeds kwaad? Ik hoop dat iemand van dit soort dingen wat meer verstand heeft en een antwoord kan geven.
Door job
#2394681
geen idde, denk dat de da wel weet of het rabiesvirus gedood wordt door in te vriezen.

Hier al jaren een vossenplaag, ze bijten inderdaad overal de hobbykippen dood.  >:(
Gebruikersavatar
Door doranto
#2394699
ja haha, dat ik daar niet opgekomen ben  :doh:

Heb net even met Tannetje gebeld. Zij zegt dat het geen probleem is, want het virus kan alleen opgenomen worden via wonden, niet via de maag!
Pfff gelukkig maar, want de schadepost is al groot genoeg. Het waren jonge biologische kippen (biologisch voer is veel duurder dan gewoon). Ze waren pas een maand of 3 oud! Dan hebben in ieder geval de honden er nog wat aan!
Door eelke
#2395003
[quote="de redder"]
Maar waarom zonder organen? Er is toch niets beter dan complete kippen voeren?
[/quote]

De ingewanden, worden de darmen mee bedoeld lijkt mij. En dan eten honden het vaak niet meer.

Wel echt zonde van de kippen zeg, maar gelukkig krijgen ze zo nog een goede bestemming :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2395064
Met ingewanden bedoel ik inderdaad de darmen zonder organen.
Ja, inderdaad heel erg jammer en vooral ook heel erg zielig voor de kippen om zo aan hun einde te komen.
Als we weer nieuwe kuikens hebben en ze zijn groot genoeg om naar de wei te gaan, dan  ga ik buiten het gaas om flink wat schrikdraden spannen. Hopelijk komt daar geen vos of hond doorheen. Nu is er onder het gaas door gegraven.
Een alternatief zou zijn om ze niet meer vrij te laten, maar dat wil ik niet. Het is juist de bedoeling dat ze vrij over de wei door het gras kunnen rond struinen. Vinden ze heerlijk!
Ik ben in ieder geval wel blij dat ze nu tenminste niet de kliko in hoeven!
Laatst gewijzigd door doranto op do 12 jul 2012, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2395076
Je moet een deel voor de omheinig verharden. Vb zo grote platte stenen ervoor leggen. 
De vos heeft niet het idee om dan voor de steen te gaan graven maar probeert voor de draad, op de stenen te graven. En dat lukt natuurlijk niet.
De bovenkant lukt misschien met schrikdraad ook,  maar er wordt aangeraden de omheining hoog genoeg te maken (minstens 1,8m geloof ik) en dan een deel naar buiten te laten invallen. Vossen klimmen, maar kunnen er dan niet overheen klimmen.
Misschien dat dan een hoge omheining met dan een draad met kleine gaten er overheen, ook werkt.  Dan krijgen ze er hun poten niet in.  Maar dat wordt misschien wel duurder.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2395095
[quote="pearlsofpassion"]
Je moet een deel voor de omheinig verharden. Vb zo grote platte stenen ervoor leggen. 
De vos heeft niet het idee om dan voor de steen te gaan graven maar probeert voor de draad, op de stenen te graven. En dat lukt natuurlijk niet.
De bovenkant lukt misschien met schrikdraad ook,  maar er wordt aangeraden de omheining hoog genoeg te maken (minstens 1,8m geloof ik) en dan een deel naar buiten te laten invallen. Vossen klimmen, maar kunnen er dan niet overheen klimmen.
Misschien dat dan een hoge omheining met dan een draad met kleine gaten er overheen, ook werkt.  Dan krijgen ze er hun poten niet in.  Maar dat wordt misschien wel duurder.
[/quote]

Bedankt voor de tips! Dat vossen kunnen klimmen wist ik niet! Dat met die stenen had ik zelf ook al bedacht. Ik heb hier nog een paar stapels stoeptegels liggen. Dat zal waarschijnlijk te weinig zijn, maar op marktplaats worden ze regelmatig gratis aangeboden. Ik ga in ieder geval de tegels leggen én stroomdraden spannen. Hoe ik de bovenkant dan ga beveiligen moet ik nog even over denken. Ik wist niet dat ze ook óver de omheining komen.
Pffff, weer genoeg werk aan de winkel. Maar ja, dit wil ik niet nóg een keer mee maken!!!
Door Blafje
#2395176
Sneu voor je, gelukkig zijn ze nog geschikt als voedsel voor de honden, maar waarom doe je ze 's avonds niet in een beveiligde ruimte!
Bijv schuur met een kippenstok, 1 of meer honden erbij, geen vossen overlast! Letterlijk met de kippen op stok!  :biggrin2:
Als je ze toch als kuiken krijgt kun je kippen alles leren ook jouw volgen naar de schuur (met eten in een blikje rammelen  :) )
En aan je foto's te zien heb je zelfs border collies, kun je africhten de kuikens naar schuur te begeleiden, hebben ze iedere dag een taak; 's morgens naar de wei, 's avonds naar de schuur! Geen dure barf meer!  ;D Iig succes! :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2395179
[quote="Blafje"]
Sneu voor je, gelukkig zijn ze nog geschikt als voedsel voor de honden, maar waarom doe je ze 's avonds niet in een beveiligde ruimte!
Bijv schuur met een kippenstok, 1 of meer honden erbij, geen vossen overlast! Letterlijk met de kippen op stok!  :biggrin2:
Als je ze toch als kuiken krijgt kun je kippen alles leren ook jouw volgen naar de schuur (met eten in een blikje rammelen  :) )
En aan je foto's te zien heb je zelfs border collies, kun je africhten de kuikens naar schuur te begeleiden, hebben ze iedere dag een taak; 's morgens naar de wei, 's avonds naar de schuur! Geen dure barf meer!  ;D Iig succes! :)
[/quote]

Hok is 's-nachts dicht. Is 's-ochtends heel vroeg gebeurt toen de kippen waarschijnlijk net buiten waren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door