Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2394237
Hallo lezers,

Hoe denken jullie over een penis amputatie? Zou dit werkelijk nodig zijn? Het is toch niet de oorzaak aanpakken maar slechts symptoom bestrijding?
Het gaat om een fokje van mij die tezamen met zijn broer leeft. Ik heb de mensen aangegeven dat een goede gedrag deskundige voor katten wellicht een eventuele oorzaak aan het licht zou kunnen brengen. Ik vind het zo heftig om over te gaan op een penis amputatie! De kater ligt nu in de kliniek en is gisteren met spoed gebracht en gekatheteriseerd, Dat was 3 weken geleden ook al.
Wanneer hij zelf plast mag hij voorlopig naar huis en staat de afspraak voor amputatie volgende week.
IK zelf ben meer een voorstander om de oorzaak op te zoeken en deze te achterhalen en aan te pakken.
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2394246
Ja, oorzaak aanpakken is altijd goed. Maar hij heeft nu zulk enorm gruis dat het verstoppende kristallen zijn en dat is gewoon potentieel dodelijk. Ik zulke gevallen zeg ik ook hakkietak.
Door millyckk
#2394258
Ik lees niet veel in de kattenhoek maar wil toch even mijn ervaringen delen. Heb jaren geleden ook een kater gehad met dit probleem, ook bij hem stond een amputatie gepland, het was iedere maand raak.  Ben toen met hem bij een homeopaat geweest en deze schreef cystitus complex voor. Hij was 8 toen het speelde en is, zonder ooit nog last te hebben gehad, 21 geworden!

Geen kat is hetzelfde natuurlijk en net wat Koekje zegt: bepaald gezond is  het niet,  maar misschien het proberen waard?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2394356
Het hangt voor mij ook van de geschiedenis af. Maar als een kat erg vaak last heeft van gruis, is het in mijn ogen beter hem 1 keer grondig te helpen dan het te laten aanslepen.  Het is telkens toch ontzettend pijnlijk voor de kater en daarnaast inderdaad ook dodelijk wanneer het niet op tijd opgemerkt wordt.
Katheteriseren is ook niet niets en vaak ook erg onaangenaam voor de kat. Als dat al nodig is, moet je, in mijn ogen toch een erg goed plan hebben om het in de toekomst te voorkomen. Als je op dat moment al veel doet en het komt toch nog steeds voor, is het vast beter om de operatie uit te laten voeren.  Dan is de kans op verstoppingen een stuk kleiner.
Het is wel een dure ingreep, maar de kater is er daarna zoveel beter mee af.  Als er al veel gedaan wordt om gruis te voorkomen tenminste.
Als de kater op dit moment graanrijke brokken krijgt, dan zou ik ook eerst het dieet aanpassen en kijken of dat niet afdoende is. Maar als dat niet voldoende werkt, is de ingreep volgens mij het beste voor de kater in kwestie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door