Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roxy11
#2392106
Roxy eet al van pup af aan rauw. Eerst altijd kvv en nu sinds een poosje NRV. Ze eet als bot kip, parelhoen, kwartel, duif, fazant, patrijs, konijn, haas allemaal ruggen of karkassen. Nu heb ik toch al een paar keer als ik in de poep kneep een botsplinter gevoeld van ongeveer een ruime centimeter lang en twee milimeter dik.

Dit vind ik eng. kan het kwaad, dat het misschien de darmwand perforeert?
Door nienk
#2392421
als het goed ingepakt wordt, kan het niet zo erg kwaad. voor de zekerheid zou je even een tijdje op kunnen schrijven wat Roxy eet, en dan ook noteren wanneer je zo'n splinter in de ontlasting geeft. Reus had het van haas, dat bleek een beetje te hard voor hem. om die reden krijgt hij geen haas vleesbot meer. ik denk niet dat het een groot risico is, maar ik vond het wel prettig om het risico uit te sluiten en geen haasbot meer voeren is toch ook niet zo'n probleem.
Door Roxy11
#2392428
Ik denk dat je gelijk hebt met die haas, want dat had ze inderdaad de avond ervoor gegeten, dus die is voortaan NOT DONE. En dan blijft er nog genoeg over, zoals je al schrijft. Maar kalkoenbot ga ik ook niet doen, dat schijnt ook te splinteren.

Bedankt voor je reactie.
Door Anne in Zweden
#2392638
Als die splinter goed is ingepakt in de rest van de keutel, dan is er niets aan de hand hoor, dan doet het lichaam precies wat de natuur beoogd heeft!

Soms kan stress ook voor minder goede vertering zorgen, is mijn ervaring. Onze Laika barft al sinds ze 5 maanden is (ze is nu 3 jr en 3 maanden) en heeft altijd keurige keutels gelegd, geen botje te zien. Maar afgelopen mei waren we drie weken met de camper onderweg in Spanje en Portugal, en toen ik haar op de camping uitliet en de keutels wilde oppakken, merkte ik ook dat er splinters in zaten - zichtbaar ook nog, sommige. Ik schrok daar ook even van, al had ze er bij het poepen geen last van (de splinters liepen ook keurig in de lengterichting van de drol mee, zeg maar), en besloot het in de gaten te houden. Eenmaal weer thuis was er niets meer aan de hand, gewoon keurige keutels met volledig verteerde botten. Ik denk dat de stress van het onderweg zijn, steeds weer een nieuwe omgeving ontdekken, andere geurtjes etc. haar vertering wat in de weg zat. Het hoeft dus niet zo te zijn dat haas per definitie no-no is, zeker niet als je hond al wat ervaring heeft met barfen. Misschien zit ie net even minder lekker in z'n vel en verteert hij daardoor slechter?

Kalkoenbot is inderdaad ook scherp, met uitzondering van de nek, dat zijn gewoon werveltjes die geen grote splinters opleveren.
Door nicolette
#2393006
Je kunt de haas karkassen ook met een hamer kapot slaan. Vind haas ook er hard en sla jazenpoorjes ook met hamer plat.

Gr. Nicolette
Door Roxy11
#2393070
Ik neem maar gewoon het zekere voor het onzekere en geef voorlopig geen haas, ook niet platgeslagen. Want hoeveel klappen moet je er dan op geven, wanneer is het veilig? Ik weet het niet :-\
Door Roxy11
#2393078
Anne.... Wat jij ook schreef, dat vroeg ik me al af.
Of het zo kan zijn dat een hond die al jaren barft ook nog door omstandigheden dagen er tussen kan hebben dat het bot toch niet voldoende verteert. Wat jij al schrijft, stress...maar wellicht ook bij ziekte of iets dergelijks.

Weet iemand hier iets over te vertellen? Ik vind het namelijk toch nog steeds wel eng, zeker als ik denk aan geperforeerde darm die gaat lekken.
Door Lizzy
#2393492
Er zijn zeker dagen dat ze beter verteren dan andere dagen. Ook als ze een buikvirusje hebben kunnen ze wel eens minder verteren. Maar in de regel wordt bot door het lichaam nog steeds goed ingepakt. Tenminste...... Als het wat in te pakken heeft. Geef je vrij kaal bot zonder daarbij vlees of pens te geven, is er minder inpak materiaal. Ik geef wel haas. En ik sla het voor 1 van mijn honden nog steeds plat. En ik geef er altijd ruim pens bij. En ik vind nooit stukken bot aan de buitenkant van de drol.
Door Roxy11
#2393572
Lizzy schreef: Er zijn zeker dagen dat ze beter verteren dan andere dagen. Ook als ze een buikvirusje hebben kunnen ze wel eens minder verteren. Maar in de regel wordt bot door het lichaam nog steeds goed ingepakt. Tenminste...... Als het wat in te pakken heeft. Geef je vrij kaal bot zonder daarbij vlees of pens te geven, is er minder inpak materiaal. Ik geef wel haas. En ik sla het voor 1 van mijn honden nog steeds plat. En ik geef er altijd ruim pens bij. En ik vind nooit stukken bot aan de buitenkant van de drol.
Maar hoeveel gram krijgt jouw hond dan? Bij een grote hoeveelheid is het natuurlijk makkelijker om er "verpakkingsmateriaal" bij te geven.
Door ulla
#2393601
Roxy11 schreef: Maar hoeveel gram krijgt jouw hond dan? Bij een grote hoeveelheid is het natuurlijk makkelijker om er "verpakkingsmateriaal" bij te geven.
Je voert toch in verhouding?
Door Roxy11
#2393605
ja, maar dat is lastig als je hond niet zoveel gram eet. Dan is het makkelijker om bijvoorbeeld ene dag meer bot te geven en andere dag meer spiervlees. Maar dan bestaat dus weer de kans op teveel kaal bot.
Door ulla
#2393616
Kippennekken en karkas, eendennek , kwartelkarkas konijnenrug etc zijn allemaal niet zo groot ook parelhoenvleugel zo kan je vast wel meer bedenken.
En desnoods kleiner knippen dat is ook een optie. ;)
Door Anne in Zweden
#2393691
Roxy11 schreef: ja, maar dat is lastig als je hond niet zoveel gram eet. Dan is het makkelijker om bijvoorbeeld ene dag meer bot te geven en andere dag meer spiervlees. Maar dan bestaat dus weer de kans op teveel kaal bot.
Uhm, als Roxy de hond is in je avatar, dan is ze toch zo niet zo heel piepklein? Ziet eruit als een labbie? Of is die avatar heel vertekenend en is Roxy eigenlijk een sjiewaf? ;D

Hoe dan ook, heel veel mensen op bp hebben een klein hondje, en die hebben ook geen problemen met de verdeling vlees en bot. Misschien moet je even een nieuw topic openen met als titel: "welke botten voer ik m'n minihondje" o.i.d. D'r zijn vast veel mensen die kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2393744
Hier katten, en geen probleem met de verdeling spier en bot bij normaal bevleesd vleesbot, maar wel bij kaal bot.
Kaal bot, zelfs met extra spier erbij zodat het dezelfde samenstelling krijgt, verteert niet goed. En ze eten het maar slecht.  Het feit blijft dat er kale splinters opgegeten worden en dat bekomt hen blijkbaar niet goed.  Ik heb natuurlijk ook enkel spier als inpak, geen pens... (katten eten geen pens)
Maar hier moet ik dan ook een karkas verdelen over de katten ivm te kleine dagporties. Er zit dan altijd een kat met het kale deel en een kat met het bevleesde, hoe je het ook probeert te verdelen. Als een hond al minstens een karkas per keer eet, met spier erbij, heb je dat probleem waarschijnlijk niet.  Alles komt samen in de maag en in verhouding is er minder kaal bot dan bij die ene kat die een heel kaal stuk zou krijgen.  Voor een kat is zo'n stuk haar hele maaltijd en het kaal bot moet altijd toch kaal opgegeten worden, zelfs als er spier bij ligt.  Bij de hond is het gewoon een klein stukje van de maaltijd en glijdt naar binnen met de rest.

Zo zijn er, zelfs aan de goed bevleesde parelhoenkarkassen, altijd kale stukken vooraan. Dat vind ik te kaal voor mij katten.  Bij een rugstuk heb je dat niet. 

Ik maal de kalere karkassen nu met wat extra spier en dan dus geen probleem.  Ik probeer ze natuurlijk wel zoveel mogelijk te vermijden. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 jul 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#2393752
Roxy11 schreef: ja, maar dat is lastig als je hond niet zoveel gram eet. Dan is het makkelijker om bijvoorbeeld ene dag meer bot te geven en andere dag meer spiervlees. Maar dan bestaat dus weer de kans op teveel kaal bot.


Als je bv een dag alleen haaskarkas geeft , dan denk ik dat je al snel tegen de problemen oploopt die je nu gehad hebt ( Hier zou dat in elk geval wel zo zijn )

Ik heb hier ook een smurfje van 7 kilo , ze eet alle vleesbot , dus ook haaskarkas . Ik knip het karkas in stukken voor haar . En als ze hier haaskarkas krijgt dan altijd met ruim pens of spiervlees . Zou ik haar bv zo,n heel karkas geven zonder spiervlees of pens erbij dan weet ik dat het fout gaat
En zo doe ik dat met elk karkas , heb ik bv parelhoen dan deel ik dat door drieen voor haar . Het is gewoon wat meer knipwerk voor die kleintjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door