Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door koreander
#2391406
Hallo,

Na lang soebatten is het eindelijk gelukt. Kyra is over op de KVV.
Ben nu langzaam aan de overstap aan het maken naar zelf samenstellen.
heb alles uitgerekend volgens de percentage in de handleiding en met advies van een vriendin.
nu vraag ik me alleen af hoe het zit met de verdeling van het orgaan vlees.
ze mag per week 630gr orgaan hebben.
dit is dan 315 gr pens.
hoe moet ik dan het hart, lever en nier verdelen?
#2391509
hmm volgens mij doe ik gigantisch iets fout dan =
ik geef iedere dag compleet.
en 1 dag in de week geef ik pens
1 dag in de wek nier
een dan in de week lever
dus gewoon zeg maar een een hele portie orgaan wat ze normaal ook krijgen per dag per hond
en dan de rest van de week heeft ik hart of maagjes
is dit fout dan  :o :-[
Gebruikersavatar
Door pike
#2391534
tycolaika schreef: hmm volgens mij doe ik gigantisch iets fout dan =
ik geef iedere dag compleet.
en 1 dag in de week geef ik pens
1 dag in de wek nier
een dan in de week lever
dus gewoon zeg maar een een hele portie orgaan wat ze normaal ook krijgen per dag per hond
en dan de rest van de week heeft ik hart of maagjes
is dit fout dan  :o :-[
Nee hoor daar is niks mis mee.

Ik geef ook iedere dag "compleet". Hun orgaan is verdeeld over de week. Ze krijgen elke dag hetzelfde orgaangewicht, dus 1/7 deel van het orgaan:
2x per week pens, 1x per week lever, 1x per week nier, 2x per week hart en 1x per week ganzemaag. Voor lever komt dit neer op circa 2,9 van hun totale menu, ofwel 1/7 deel van het totale orgaan.
#2391537
oooh gelukkig !!!
soms doe ik ook wel es twee x in de week pens
dat ligt er net aan wat ik pak
maar mijn streven is
minimaal 1 x per 1 portie iets anders
pff ik ff blij ik dacht dat ik al een jaar verkeerd aant geven was
dus dat is niet te veel
dat ze dan een complete portie orgaan nier krijgen of lever
Gebruikersavatar
Door pike
#2391562
Ik vervang hier ook wel eens een keertje pens door tong als ik dat heb, of door hart als ik verschillende soorten heb. Alleen de 1x lever staat vast en de minimaal 2x hart. Met de rest wordt wel eens geschoven, afhankelijk van wat in de vriezer ligt.
#2391563
tycolaika schreef: hmm volgens mij doe ik gigantisch iets fout dan =
ik geef iedere dag compleet.
en 1 dag in de week geef ik pens
1 dag in de wek nier
een dan in de week lever
dus gewoon zeg maar een een hele portie orgaan wat ze normaal ook krijgen per dag per hond
en dan de rest van de week heeft ik hart of maagjes
is dit fout dan  :o :-[
Niks mis mee. Pixie krijgt idere dag spiervlees en vleesbot met daarbij op dinsdag lever, woensdag pens, donderdag en zondag hart, zaterdag nier en maandag en vrijdag groentenmix.
#2391691
Ik geef 2 keer hart, 2 keer lever, 1 keer nier, 1 keer maagjes  (en 1 dag geen orgaan).
Dat komt overeen met de hoeveelheden in de prooi, alleen het hart geef ik in verhouding meer.  Maar dat vind ik ook wel aangenaam, ietsje meer hart.
Gebruikersavatar
Door pike
#2391956
pearlsofpassion schreef: Ik geef 2 keer hart, 2 keer lever, 1 keer nier, 1 keer maagjes  (en 1 dag geen orgaan).
Dat komt overeen met de hoeveelheden in de prooi, alleen het hart geef ik in verhouding meer.  Maar dat vind ik ook wel aangenaam, ietsje meer hart.
Welke prooi bedoel je dan? Want de lever is i.h.a. véél groter dan het hart. En de nieren zijn vele malen kleiner dan de lever.
#2391963
hoi,

heb besloten om 3 dagen pens te geven, 1 dag lever, 1 dag nier en 2 dagen hart. voorlopig even kijken hoe ze het daar op doet.
lever is ze geen fan van dus dat zal ik eerst licht moeten koken, dan eet ze het wel.
Gebruikersavatar
Door pike
#2391966
koreander schreef: hoi,

heb besloten om 3 dagen pens te geven, 1 dag lever, 1 dag nier en 2 dagen hart. voorlopig even kijken hoe ze het daar op doet.
lever is ze geen fan van dus dat zal ik eerst licht moeten koken, dan eet ze het wel.
Dat is geen probleem, zo zijn ze hier ook begonnen  ;)
#2392083
pike schreef: Welke prooi bedoel je dan? Want de lever is i.h.a. véél groter dan het hart. En de nieren zijn vele malen kleiner dan de lever.
Welja, vandaar: 2 keer zoveel lever als nier en maagjes. Zo komt het toch meer in de buurt van prooiverhoudingen dan gewoon in gelijke verhoudingen.  En hart geef ik meer dan er in een prooi zit.  De meesten geven meer hart dan er in prooiverhouding zit, en minder lever.  Ik vind het zelf ook gewoon leuk om wat meer hart te geven omdat het toch wel een mooi en waardevol stukje vlees is.  Beetje extra taurine kan ook nooit kwaad.
Ik heb er goed op gelet dat de hoeveelheid lever en nier samen niet te hoog wordt.  Ivm de Vit A. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door