Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2391314
Hey,

ik heb vorige week gemalen hazenvlees van Kiezebrink ontvangen en ik heb mijn twijfels of dat wel in orde is. Ik heb echter nog nooit eerder haas gehad, dus ik weet niet hoe het normaal ruikt of eruit ziet.
Ik vond het er zelf al wat vreemd uitzien.  Ik weet dat haas vrij donker vlees is, maar dit ziet echt bruin.  Niet donkerrood, echt bruin.  En het ruikt een beetje vreemd.  Het ruikt niet naar bedorven rauw vlees, dat niet, en elke diersoort ruikt weer anders natuurlijk. En ik kan dus niet vergelijken.

Het punt is echter dat al mijn katten ervan overtuigd zijn dat het niet te eten is. Zelfs mijn kliko-kater die momenteel op dieet staat en echt alles wat eetbaar is probeert te verorberen, snuffelt hier zelfs niet aan.  Ik heb het al gemengd onder ander vlees en elk stukje met haas eraan wordt overgelaten.  Cuzco (de kliko) heeft voor het eerst zijn bakje niet afgewassen.
Daardoor ben ik mij de vraag gaan stellen of het wel in orde is, want soms moeten ze wel eens wennen aan een andere smaak, vandaar dat ik het meng met wat lekkers, maar meestal gaat het er dan wel in.  Zelfs Luis' gruwel rund krijg ik er zo wel in, maar deze haas dus niet.  :-\

Verder is het dus gemalen, wat het natuurlijk lastiger maakt. Maar het is meer dan gemalen, het is meer een mousse.  Ik wist niet dat je rauw vlees zo fijn zou kunnen krijgen.  Er zitten werkelijk geen stukjes in, het is een smeerbaar iets.  Pasta achtig.  Is dat normaal als je gemalen vlees koopt? Dit is de eerste keer dat ik dat doe, omdat ik nergens haas kon vinden en dat eens wilde proberen.

Kunnen jullie mij helpen? Vertellen hoe haas er normaal uit zou zijn in gemalen toestand.  Het is natuurlijk lastig dat het gemalen is. Hoe het er in normale stukken uitziet? Hoe het moet ruiken?
Ik zou een foto kunnen nemen maar daar zie je dus niets op. Het is gewoon een bruine pasta. Lichter van kleur dan chocopasta. 

Bedankt!!
Door Cindy de Wolf
#2391333
Al mijn honden eten haas en ik had ooit ook die van Kiezebrink en had dezelfde ervaring als jij. Zowel voor mezelf als voor de honden in mijn geval. Het gaat er niet in. Ook hier was het bruin en mousse, ik heb het gedroogd en toen ging het wel goed. Ik koop het dus niet meer. Haassnijsels van natuurlijkrauwvoer en haasrugkarkas wordt hier nog gewoon goed gegeten.
Door Eira
#2391359
Eira eet ook haas maar die hazenmix van Kiezenbrink wilde ze ook echt niet hebben, zelfs niet een klein likje... Die zag er ook zo uit hoe jij omschrijft. De haaskarkassen van Bandit zijn ook wat bruin maar die gaan er prima in. Misschien dat haas, net als rund, ook verkleurd als er lucht bij komt? Maar ik heb echt geen idee wat er 'mis' is met de hazenmix van Kiezebrink...
#2391365
Hmmm, verdorie.  :(
Dat valt wel tegen.
Kan ik waarschijnlijk alles weggooien. 
Als het niet normaal was geweest had ik nog vervanging kunnen vragen, maar als het altijd zo is, helpt dat natuurlijk niet.

Tenzij er zich iemand meldt van wie de honden (of katten) het wel eten?

En denken jullie dat het nog wel goed (als in: niet bedorven) zou zijn? Dat ik mijn katten niet vergiftig door het ergens onder te mengen en het hen toch te laten eten.
Maar wat zou dan de reden zijn dat jullie honden het niet eten als ze haas wel lusten?  :-\
Door Parelridder
#2391366
Hier eten ze zowel hazenmix (gemalen vleesbot) van Kiezenbrink als eigen bereidde hazenmix heel graag. Zowel kat als honden. Gemalen hazenvlees van Kiezenbrink heb ik nooit gehad, maar de mixen (lees: gemalen vleesbot) zijn ook mousse.
Mijn ervaring is dat haas de kleur heeft van donker aubergine tot bruin en het heeft een heel typische, zoetige wild geur. 'k Vind het zelf erg lekker ruiken, maar wel heel bijzonder, dus ik kan me voor stellen dat en ander het ook heel anders zou kunnen ervaren.
Door Parelridder
#2391375
pearlsofpassion schreef: En denken jullie dat het nog wel goed (als in: niet bedorven) zou zijn? Dat ik mijn katten niet vergiftig door het ergens onder te mengen en het hen toch te laten eten.
Maar wat zou dan de reden zijn dat jullie honden het niet eten als ze haas wel lusten?  :-\
Je geeft aan dat het geen bedorven indruk maakt, dus daar zou ik op vertrouwen. Sommige honden/katten eten liever geen gemalen eten of niet al  te fijn (mousse) of juist geen stukken of geen heel harde botten. Of ze vinden het afhappen van een stuk gemalen spul niet prettig ::) Dus los van kwaliteit kan er vanalles anders zijn wat een product al dan niet aantrekkelijk maakt. En wat wordt gewaardeerd is best persoonlijk.
Ik heb eens hertenvlees gehad waarvan sommige stukken (juist de stukken die ik zelf mooi vond om te zien) hier met lange tanden werden gegeten. Terwijl het vliesvlees van dezelfde herten wel gretig werd gegeten... En nu heb ik hertenvlees van 2 andere leveranciers - ziet er beiden prachtig uit, dus ik hield mijn hart vast aangezien ze juist de mooie stukken niet lustten - maar ze smúllen ze van!
#2391386
Parelridder schreef: Je geeft aan dat het geen bedorven indruk maakt, dus daar zou ik op vertrouwen. Sommige honden/katten eten liever geen gemalen eten of niet al  te fijn (mousse) of juist geen stukken of geen heel harde botten. Of ze vinden het afhappen van een stuk gemalen spul niet prettig ::) Dus los van kwaliteit kan er vanalles anders zijn wat een product al dan niet aantrekkelijk maakt. En wat wordt gewaardeerd is best persoonlijk.
Ik heb eens hertenvlees gehad waarvan sommige stukken (juist de stukken die ik zelf mooi vond om te zien) hier met lange tanden werden gegeten. Terwijl het vliesvlees van dezelfde herten wel gretig werd gegeten... En nu heb ik hertenvlees van 2 andere leveranciers - ziet er beiden prachtig uit, dus ik hield mijn hart vast aangezien ze juist de mooie stukken niet lustten - maar ze smúllen ze van!
Het ligt niet aan het feit dat het gemalen is.
Ze eten inderdaad wel liever niet gemalen, maar dat is nog geen reden om het echt te weigeren.  Zeker Cuzco, zou daarom niet weigeren. Die eet werkelijk alles (ok, geen pens, maar dat komt nog al eens voor bij katten) en vol overgave, maar hiervan lijkt hij gewoon niet te merken dat het eetbaar is.  Hij kijkt er gewoon overheen.
De anderen eten er omheen en laten het liggen.
Luis krijgt momenteel zijn vleesbot gemalen (wegens maagklachten) en het is dus heel eenvoudig om er de haas onder te mengen.  Maar nu laat hij dus zijn vleesbot (mix kip, konijn, eend) liggen.  Terwijl het normaal heel gretig naar binnen gaat. 
Bij Kleintje hetzelfde verhaal. Die heeft er de stukjes vlees die schoon waren van tussen gevist en alles waar haas aan kwam laten liggen.

Bovendien staan ze nog maar kort op barf en kregen ze voorheen wel eens blik. En daarbij was mousse juist heel erg leuk want dat kon je gewoon oplikken.  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 09 jul 2012, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2391397
Ik heb nooit de gemalen hazenmix gegeven. Maar wel gemalen hazenvlees. Heel fijn gemalen maar wordt door de hond nu wel gegeten. De fretten waar ik het eigenlijk voor koop, moeten het echt niet hebben. Als ik voor hun een mixje maak waar hazenvlees tussenzit dan weigeren ze te eten. Ik heb het overigens wel over hazenvlees van Kiezenbrink.
Door Eranthe
#2391743
Hier laten de katten het ook liggen. Ik ben wel eens vellen van gevogelte tegen gekomen in het gemalen hazenvlees. Ik koop dit goedje dus niet meer, want volgens mij draaien ze er van alles en nog wat doorheen en geen hond die het ziet.
Door Laura1901
#2391799
Ik heb dezelfde ervaring met hazenvlees van kiezebrink, mousse en een bijna bruine kleur.
Maar het wordt wel met veel smaak gegeten :), wel een keer een hagelkorreltje in gevonden.
Door Martine-Tom
#2391817
Hmm hier onlangs ook voor het eerst besteld en Doki en Freud vinden het zalig.
De kleur is hier heel donker paars en idd wel heel erg gemalen, maar ik hoor ze ook regelmatig knarsen dus bot zal er wel in zitten  :biggrin2:
De geur...ik vind het wel wat op hert lijken geloof ik....
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2391859
Hier word gemalen haas ook gegeten, van Kiezebrink iets minder graag maar hij eet het wel. Kleur varieert van donkerpaars tot bruin en qua geur lijkt het inderdaad wel wat op hert.
#2391871
Ik vind deze geur dus absoluut niet op hert lijken.  :-\
Ik heb trouwens het gemalen vlees, niet de mix met bot erin! ;)

Ze lusten het hier echt niet.  Ik heb nog nooit iets gezien dat zo erg geweigerd werd.
Eens kijken of er iemand is die honden of katten heeft die het lusten, bij de volgende levering waar ik aan meedoe. 
Door Martine-Tom
#2391883
Oh die andere...die heb ik nog nooit gehad, klinkt niet echt jofel moet ik zeggen. Lekker vind ik het niet ruiken maar ik herkende het wel als een wild geur, hert-achtig, als het daar echt niet op lijkt...ik zou het idd niet vertrouwen. :-\
#2391887
Iemand op een ander forum beschreef de geur als 'muf'.  En zo vind ik het inderdaad ruiken.
Hert vind ik eerder scherp ruiken.

Als er iemand uit de buurt het zou willen hebben, je mag het komen halen.  Heb 2kg liggen, maar het is wel in porties van 150gr verdeeld.
Anders zoek ik wel iemand tegen dat ik nog eens vlees ga halen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 09 jul 2012, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door