Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2391112
Hoi Allen,

De laatste 2 weken krijgt Juma 8%, dus 960 gr. voer per dag in 3 maaltijden verdeeld.
De eerste week was zij voor het eerst meer dan een kilo aangekomen (1,2 kilo) de tweede week ook weer en nu is zij zelfs 2 kilo aangekomen in één week en weegt 14,9 kilo.
Deze enorme gewichtstoename is volgens mij toe te schrijven aan het feit dat zij eindelijk Giardia-vrij is.
Juma is nu 18 weken, en niks te dik, eigenlijk precies goed, gewoon lekker stevig.

Nu vraag ik mij af of een gewichtstoename van 2 kilo in één week niet overdreven veel is, en wat ik nu moet doen?
Laat ik haar op de 960 gr. (dat zou dan nu minder dan 8% moeten zijn, heb nog niet uitgerekend hoeveel het percentage nu is), of zal ik toch maar iets gaan minderen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
#2391175
Het kan dat ze nu even 'inhaalt' doordat ze nu al haar energie weer aan groeien kan besteden.

Zolang ze er op deze hoeveelheid goed uit blijft zien zou ik haar hierop laten staan, je ziet vanzelf aan haar wanneer het te weinig wordt.
#2391253
ChantalKrijn schreef: Het kan dat ze nu even 'inhaalt' doordat ze nu al haar energie weer aan groeien kan besteden.

Zolang ze er op deze hoeveelheid goed uit blijft zien zou ik haar hierop laten staan, je ziet vanzelf aan haar wanneer het te weinig wordt.
Ja? Ik dacht dat ook. Maar ik vond 2 kilo toch wel een beetje errug veel.
Ik wacht nog even reacties van anderen af. Hoewel ik ook wel overhel naar Juma op 960 gr. te laten staan, zolang zij er goed uit blijft zien.

Dank je.
#2391307
Kijk vooral naar Juma. Als ze er goed uit ziet: prima. Twee kg per week, het is niet weinig maar het gebeurd. Blijft ze zo doorgroeien, merk je vanzelf dat ze een tikje te dik/mollig gaat worden en dan ga je haar meer geven. Maar 15 kg voor een Lab van 18 weken is echt niet veel hoor. Ik denk (gemiddeld gezien) dat de meeste Labs van 18 weken zo'n 18 a 19 kg wegen. Ze heeft dus een kleine achterstand. En die is ze kennelijk inderdaad aan het inhalen. Ik zou dat even lekker laten gaan, aankijken en op basis van hoe ze groeit en of je echt zoiets hebt "dit gaat te rap", schroef je de hoeveelheid eten terug.
#2391335
OK, dank je Lizzy, ik ben weer gerustgesteld, we houden het dan op 960 gr.

Ik heb ook maar weer even de groeicurve gecheckt (die van Dierenkliniek Wilhelminapark):
Juma zit op de onderste rand van de grote honden (25-50 Kg.): 18 weken, 14 Kg.
Deze curve heb ik nu even toegepast op haar gewicht vanaf haar komst bij ons, en dan gekeken hoe wekelijks haar groei was volgens deze curve: altijd dus op de onderste rand.

In principe groeit Juma gelijkmatig, en dat stelt mij dan weer gerust.

Denk jij dat deze groeicurve van Wilhelminapark anders geinterpreteerd zou moeten worden, want waarschijnlijk gebaseerd op brokgevoerde honden? Of zou het niet uitmaken?
#2391345
Heb even de tabel van Pixie erbij gepakt, heb de gewichten tot 1,5 jaar in excel bestandje staan. Die woog met 18 weken 17,9kg..is uiteindelijk 27,8 geworden op bijna 2,5 jarige leeftijd. Ze kwam tussen de 0,7 en 2kg per week aan, schommelde nogal.

Voor de rest, gewoon kijken hoe ze het doet en hoe ze er uit ziet, en dan kwestie van voer aanpassen
#2391793
Mingus groeit nu ook ong 2 kg per week. Hij is nu 13 weken en weegt tegen de 15 kg.
Ik denk dat je goed naar je pup moet kijken. Groeit hij té snel of wordt hij dik, minder voeren. Wordt de pup mager, meer voeren.
#2391802
Bowie (golden van 2.feb 2012) is nu 22,1 kilo. Ik ben wel nu aan t zakken in het percentage wat ie krijgt omdat ie een speklaagje kreeg. Hij hoeft er niet afgetrained uit te zien, tis nog een puppemans, en een golden zit nou eenmaal ruim int vel, maar hij begon iets te rond te worden. Kijk en voel dus dan komt het wel goed !! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door