Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jota
#2387751
Sinds ongeveer 22 mei is Sfida cold turkey over op KVV (carnibest en tinlo) en ik merkte eigenlijk geen echte ontgiftingsverschijnselen. Tot ze nu sinds een week of twee meer is gaan tranen uit 1 oog met zelfs wat haarverlies onder het oog op de wang. Het doet geen pijn, ze wrijft er niet aan en schoonmaken laat ze ook gewoon toe. De da zag niets raars aan het oog en traanpunten en adviseerde ter kalmering van de huid en om het schoon te houden kamillethee. Inmiddels heb ik er toch maar een flesje Beaphar traansmeerverwijderaar bijgehaald en heb gegoogled. Op het i-net vond ik o.a. dat toename van tranen een ontgiftingsverschijnsel kan zijn bij overstap naar vers vlees, zeker wanneer het dier jaren brokken heeft gegeten (in Sfida's geval bijna 15 jaar). Omdat het geen pijn doet en ze dus ook geen klachten heeft, maak ik me ook niet echt zorgen. Maar ik vroeg me wel af of jullie deze klacht ook herkenen en hoe lang zoiets kan duren. :-\ Ik ben sowieso van plan om maandag even met haar eigen DA te overleggen.
Door Limpy
#2387768
Prutoog kan idd door ontgiften komen, zal per kat verschillen hoe lang het duurt.

Obi-wan gooide na 3 maanden vers ook ineens zn halve vacht eraf, hij heeft toen een paar weken als een kale kip rondgelopen en toen kwam er weer voorzichtig wat dons aan.
(hij kreeg er uiteindelijk weer een hele mooie jas voor terug)
Door Jota
#2387782
Ah, dus het kan zelfs na een langere periode pas beginnen.....
Ik zie tot nu toe meerendeel een positieve uitwerking van de KVV; gewichtstoename, mooiere dichte zachte vacht en na deze korte periode al schonere tanden.
Dan is een tranend oog nog wel iets om overheen te komen. Vind het er alleen zo zielig uit zien. Gelukkig heeft ze er dus zelf geen last van.
We will see.  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2388121
Ik heb nog maar weinig tot geen verhalen gelezen van ontgiften bij katten. Dat wil niet zeggen dat het er niet is, maar iig niet zoals bij honden.
Ik zou de oogjes goed in de gaten houden en sneller bij de DA aan de bel trekken bij erger worden van klachten, prut die niet helder en doorzichtig van kleur is, meer wordt en bij zaken als niezen en hoesten. Als het over een tijdje nog niet weg is, zou je neus en traanbuizen verder kunnen laten nakijken.
Door Jota
#2409942
Het is waarschijnlijk toch een ontgiftigingssymptoom geweest, na 1 week goed schoonhouden met traanstreep- middel is het probleem inmiddels helemaal weg.  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door