Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#2387141
Chendo ruikt meestal typisch naar hond, niet gek zou je zeggen als hond zijnde Hihi.  Maar hij was vandaag mee naar het werk en i.p.v dat hij thuis meestal buiten ligt waardoor de geur niet zo op valt, viel het mij vandaag toch op dat hij echt niet zo fris ruikt.
Maar verder niks geen huid klachten, jeuk ofzo. Huid ziet er mooi uit, en vacht borstel ik regelmatig. Maat zou ik dan meer ondersteuning kunnen geven door meer zalm b.v. 2x per week en me echt goed aan het percentage groente 10% te houden. Of misschien zelfs zalm olie of evt. Noten toe te voegen ?
Of is dit misschien toch gewoon Chendo zn geurtje en die ik het nog niet eens zo verkeerd allemaal??
Door BlissSpirit
#2387350
Ik zag ook de foto in je avatar en dacht ook gelijk aan het water.
Droog je hem af als hij nat is of laat je hem gewoon drogen?
Als ik hier de honden niet droog zou maken/ blazen, dan ruiken ze na een tijdje ook niet fris meer.
Door stephany
#2387475
Inderdaad is het een echte water hond. Schimmel lijkt me niet, dan zou hij toch jeuk of schilferige huid moeten hebben. Dus het kan en ook komen van het zwemmen. Dan kreeg ik zowieso maar eens een handdoek in de auto. Maar jullie denken dus niet als eerste aan voeding?
Door BlissSpirit
#2387542
Nee, is zeker niet mijn eerste reactie.
Honden die vers eten ruiken vaak juist minder snel dan br** gevoerde honden.
En aangezien je schrijft dat hij verder geen schilfers, jeuk of slechte vacht heeft, is het water het eerste waar ik aan denk.
Door Lizzy
#2387546
Sommige honden krijgen met dit weer last van stanklucht die meestal of op de borst of bij de staart zit. Mijn DA noemt dit boterzuur.

Hoe dan ook, goed afdrogen is prioriteit 1 ja. En verder kun je chlorella geven (dat helpt soms echt subliem bij een vieze lichaamsgeur). Soms helpt dat niet genoeg en dan helpt een combinatie van chlorella en kokos-olie (extra vergine, biologisch) weer goed. En soms helpt niks.....

Als de geur echt onhoudbaar wordt en verspreid zit over het hele lijf, raad ik je aan naar de DA te gaan. Dat kan soms duiden op ernstigere klachten en dan is een bloedonderzoekje wel aan te bevelen. Maar meestal gaat dit dan wel gepaard met dat de conditie ook minder geworden is.
Door toscak
#2387638
Bob meurt in deze periode ook een uur in de wind  ::)

Bij hem komt het enerzijds door de rui, al die oude haren. Maar ook door zijn zwembadje.... Hij zwemt ontzettend veel in de sloot en ik droog hem dan goed af, dit helpt perfect, maar sinds een tijdje hebben we een grote schelp met water als zwembad voor hem in de tuin staan. Hij ligt daar de hele dag in, dus droog ik hem natuurlijk niet de hele tijd tussendoor af, nou de geur is echt niet meer te harden. Afgelopen weekend heb ik hem onder de douche gezet en de helft van zijn lichaam gewassen  :biggrin2:. Alleen staart, achterpoten en ongeveer 10 centimeter rug. Het ruikt weer heerlijk normaal in huis en vrienden durven ook weer binnen te komen.

Overigens dacht ik eerst dat er ook iets was, ik heb volgens mij nog een topic geopend, maar bij hem komt het echt door het niet of slecht afdrogen na water.
Door stephany
#2389207
Bedankt voor jullie reactie s, ben toch blij te lezen dat het niet aan het voeren ligt. Ik ga hem voortaan afdrogen na het zwemmen, denk inderdaad dat dit een hele boel zal schelen. Gelukkig stinkt hij niet super erg, maar doordat hij van de week een dag mee naar het werk was en daar de hele dag binnen was rook ik hem opeens wel duidelijk. Verder gelukkig geen gekke dingen dus geen reden voor een bloed onderzoek. Nogmaals dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2389381
En eens per week (of vaker) naar zee !!
Dat helpt hier subliem tegen de natte hondenlucht (want ook hier is de meur soms van de baggersloten waar ze constant inliggen niet te harden!!)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2389395
Boy is een hond die altijd al veel zwom. Droog hem nooit af en heeft nooit een luchtje bij zich. At 5 jaar brok
Bency zwemt pas sinds kort. Maar daarvoor en eigenlijk nog steeds heeft die wel een geurtje. Ik zelf vind het nog steeds de puppygeur met een klein beetje vlees geur. Zeker geen onaangename geur. Behalve als hij weer ff door de koienestront heeft liggen rollen om zijn eigen parfum luchtje in de hals aan te brengen :-\ Bency barft vanaf denk 4 maanden en is nu 1 jaar.

Denk dat het ook per hond verschillend is.
Gebruikersavatar
Door Sijtje
#2394441
Onze hond is ook een Beauceron en ziet dagelijks (niet overdreven) zo'n tien keer de sloot. Hij gebruikt de sloot/kanaal om tussentijds te drinken en af te koelen. Ik droog hem ook nooit af en ik ruik hem ook niet, althans niet als hij dan weer droog is. Nu moet ik wel zeggen dat hij meestal in het kanaal springt waar er geen sprake is van stilstaand water.
Door nienk
#2394813
Monique77 schreef: En eens per week (of vaker) naar zee !!
Dat helpt hier subliem tegen de natte hondenlucht (want ook hier is de meur soms van de baggersloten waar ze constant inliggen niet te harden!!)
inderdaad! Dat Reus nog veel in gewoon water zwom stonk ie ook wel eens, echt naar natte hond. maar in zee zwemmen wordt ie heerlijk 'schoon' en zacht van.
Door smulpaap
#2395459
Monique77 schreef: En eens per week (of vaker) naar zee !!
Dat helpt hier subliem tegen de natte hondenlucht (want ook hier is de meur soms van de baggersloten waar ze constant inliggen niet te harden!!)


Nou idd , van de week ook weer twee scharrelvarkens , wat een meur die bagger

En als ze dan van zee afkomen zijn ze weer stralend wit .... voor zolang het duurt  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door