Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2386383
Mijn kater heeft een fikse kalium te kort. Dat niet alleen zijn witte bloedlichaampjes heeft hij ook minder van. Is er een manier om kalium te geven zonder dat het in de vorm van een pilletje is? hij moet eigenlijk ook medicatie voorzijn maag nu hebben, maar hij is een drama kat wat betreft pillen. dat gaat misschien 1 keer lukken maar daarna echt niet. Het is een kater van bijna 7,5 kilo en hij is dan best sterk. Ook niet onder zijn eten of weet ik veel wat. hij eet het liefst alleen maar br*kken hoe vervelend ik dat ook vind. Heeft er iemand anders suggesties? Hoe kan ik het geven zonder dat het een pil is? Straks is het namelijk zo laag en dan kan hij hart probleempjes krijgen. Wij kregen 3 opties van de dierenarts. of pillen of vloeibaar of prikken. geen van 3en is dus geslaagt. hij moet minimaal 3 weken medicatie hebben voor zijn maag en als dat niet voldoende is de rest van zijn leven, maar daar zit het hem dus :-\ help:(
Door Mevroi Kruim
#2386443
Hmm, lastig ... mijn eerste vraag zou zijn hoe hij aan dat lage kalium-niveau komt, dat komt toch niet zomaar uit de lucht vallen. In principe zou in de br*k gewoon voldoende kalium moeten zitten en zou hij dat moeten kunnen opnemen. Als hij het niet opneemt, bv door maagproblemen, dan kun je er wel extra in gaan proppen maar de oorzaak neem je daarmee niet weg.

Veel kalium zit in vette vis, groene groente, fruit, met name banaan en sinaasappel, avocado, noten en zaden. En in chocola, rode peper en paprika, maar dat lijkt me dan weer minder om te voeren.
En verder zit er veel kalium in kaliumzout. Aangezien het een muts-kater is is dat misschien nog een optie om er iets in te krijgen. Je moet wel uitkijken voor overdoseren met supplementen, met natuurlijke voeding lukt dat niet.
Door lightning
#2386490
zijn kalium gehalte is te laag omdat hij nogal veel braakt en dan komt er zoveel uit dat ik niet eens wist dat, dat uit een kat kon komen. Na braken is het weer prima. Er zit geen gewoonte in het braken zeg maar. Het is niet dagelijks. Het kan ook zo 2 weken niet zijn en dan 2 dagen achter elkaar dus 1 keer per dag braken. Hij heeft na een hoop getest te hebben denken ze last van zijn maag. Of voedsel (maar dat ga ik niet testen vanwege dat er hier altijd wat staat wat hij dan niet mag hebben dan zou ik hem moeten herplaatsen (never)). of iets met een bariumpapje om te kijken of zijn maag dat wel goed verwerkt. Ze denken nu dus ontsteking in de maag/darm. Zijn kalium zakt dus al vanwege braken, maar niet zo laag zoals het nu is. Het zou dus blijven zakken als ik het niet kan bijgeven zeg maar. Ik moet dus eigenlijk ook 2 keer per dag voro minimaal 3 weken lang eigenlijk dingen geven voor zijn maag, maar ookdat word een probleem.
Door boskat
#2386501
Hier geef ik een dramakat, vloeibare metacam voor stressgerelateerde blaasontsteking, als ze die(zelden) moet hebben ,door een theelepel Gourmet geroerd,pillen gaan er bij haar ook niet in,dan raakt ze helemaal in de stress.
Misschien kun je dat ook met vloeibare kalium proberen.als hij dat lust?
Door lightning
#2386521
Het nare is, hij eet zelden tot nooit natvoer hij blieft dat niet. Soms likt hij het nat op, maar meer niet dan wel.


Kent iemand hier tumil-k??? Volgens zeggen is het smakelijk?
Door fem fatale
#2386529
Moet je dit nu tijdelijk geven of voor altijd?

Katten zijn enorme gewoontedieren, dus als het voor altijd is kun je er een nieuwe gewoonte van maken. Bij Jet doe ik bijvoorbeeld dat ze meegaat als ik ga tandenpoetsen, dan eet ze een schaaltje met haar chinese kruiden en voedingssupplementen en poets ik haar tanden. Ze vind het niet bijzonder tof, maar de combinatie van iedere avond het zelfde doen, dit ergens doen waar de andere katten niet bij kunnen komen én terwijl we bezig zijn veel aaien en complimentjes geven, maakt wel dat ze er gewoon aan meedoet.

Sowieso kun je, als je iets vloeibaars krijgt, kijken of je het in een lepeltje stinkblik krijgt. Met blikvoer krijg ik zo'n beetje alles naar binnen. (Maar ik heb makkelijke pillenslikkers, als ik ze een pil geef eten ze die gewoon op, het is voor poeders en druppels dat ik meer moeite moet doen.)
Door lightning
#2386530
in ieder geval 3 weken. Kan ik ook niet beter iets anders geven, tegen ontsteking van de maag? want het blijven dan nog die dingen van de dierenarts en ik geef liever dan iets meer natuurlijks. Helpt het niet ok heb ik weinig keuze denk ik.
Door fem fatale
#2386548
Lust hij de vieze br*k met een beetje bouillon? Of anders A/D of convalence support, die laatste twee ruiken extra smerig om zielige katten aan het eten te helpen. Een lepeltje yoghurt anders?
Door fem fatale
#2386561
Tja, dan toch de nieuwe gewoonte. Naar een kleine afgesloten ruimte, even kroelen, in zijn nekvel pakken, op zijn rug leggen en pil erin, en als hij weer rustig is nog even kroelen en complimenteren. Na een week ongeveer is het een gewoonte en zal hij niet meer ontzettend vechten.
Door lightning
#2386574
Weet je hoe hard een kater van 7,5 kilo vecht?? Zelfs met 2 man bovenop hem lukt het niet. Ik ben niet bang voor katten maar de laatste keer dat we dat probeerde zat ik onder het bloed van een kras met nagels over mijn gezicht... Ik ga kijken voor de tumil-k
Gebruikersavatar
Door koekje
#2386596
Kat inpakken in handdoek (vooral de poten) en dan kop eruit laten steken, die in houdgreep nemen, pilletje in bekje frotten en dan keeltje wrijven tot het weg is, daarna kusje en snoepje geven heb je vast al geprobeerd?
Zo pillen wij Ot en Sien. Vooral Sien kan erg moeilijk doen en is dan echt niet aardig en ineens heel sterk.

Je zou ook eens kunnen kijken voor easy-pill. Dat is een soort kneedbaar spul, wat veel katten erg lekker schijnen te vinden. Je neemt een stukje en kneedt dat om het pilletje heen en geeft het dan aan de kat als snoepje.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door