Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Maryon
#2384959
Ik heb een menu in elkaar geknutseld,  was best een puzzeltje  ::) Arthur (border collie reu) is 18 weken en weegt ongeveer 13 kilo. Volgens de barfrekenhulp kwam ik op 650 gram voer per dag. Ik heb voor 5% van zijn lichaamsgewicht gekozen omdat hij volgens de dierenarts wat mager was, 10,3 kilo toen was hij 16 weken.
Hij krijgt nu ongeveer 600 gram kvv per dag met af en toe een barf maaltijd. Arthur eet 3 keer per dag.
De groenteprut is een mengsel van broccoli, bonen, beetje yoghurt en courgette.  Als extra krijgt ie ongeveer 2 tot 3 keer per week een eitje, gedroogd kippenvleugeltje, of een beetje griekse yoghurt.
Graag jullie  oordeel  :)

Dag 1
325,00 gram eendenvleugeltjes
65,00 gram lamspens
130,00 gram kalkoenfilet
100,00 gram groenteprut

Dag 2
350,00 gram kipkarbonade
70,00 gram kippenlevertjes
100,00 gram paardensucade
100,00 gram groenteprut


Dag 3
350,00 gram kwartelkarkas
65,00 gram runderpens
130,00 gram rundersnippers
100,00 gram groente

Dag 4
350,00 gram eendenekken
65,00 gram kalfshart
130,00 gram paardensnijsel
100,00 gram groenteprut

Dag 5
350,00 gram kalkoendijnbeen plat geslagen of gemalen?
70,00 gram runderhart
130,00 gram runderriblappen
100,00 gram groenteprut

Dag 6
350,00 gram zalmkop
70,00 gram kippenhartjes
130,00 gram geitenmix
100,00 gram groenteprut


Dag 7
350,00 gram houtduifkarkas
75,00 gram runderpens
130,00 gram hertenvlees
100,00 gram groenteprut
Door Kim en Casper
#2385737
De afwisseling in diersoorten ziet er prima uit. Je geeft misschien wat veel groente en wat weinig orgaan. Groente is maar 10 procent en organen 15 procent. Heb je ze misschien verwisseld? Ik zou iig iets meer orgaan 90 tot 100 gram en iets minder groente 60 tot 70 gram geven. Geitenmix is dat al een KVV? Dan moet je daarin rekening houden met botpercentage en orgaanvlees. Ik zou of geiten snippers geven of geit weglaten en hiervoor hazenvlees geven.

Bestel je dit bij richard? Die hebben ook hazenvlees niet te duur.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2385748
Ik zie 3x pens, 3x hart en 1x lever. Ik mis in ieder geval nog nier in je menu.

Volgens mij is het idee dat je de hoeveelheid orgaan voor een week (= nu 480 gram als ik goed geteld heb, maar zoals hierboven al staat zou ik dat iets omhoog schroeven naar bijv. 700 gram en de groente dan 480 gram) als volgt verdeelt: de helft pens (= 350 gram per week) en de andere helft verdelen over hart, lever en nier (van alle 3 dus ongeveer 120 gram per week)
Dan kun je natuurlijk zelf kijken op welke dagen je dan welk orgaan geeft en in welke hoeveelheden.

Het is in het begin zeker lastig om een goed menu te maken, maar als je eenmaal de juiste hoeveelheden voor je hond gevonden hebt dan wordt het steeds makkelijker. Succes!
Door Maryon
#2386018
De geitenmix is van richards versvlees, er staat niet op wat er verder in zit, geen idee dus ofvdat kvv is en ik kan het op de site ook niet vinden. Ik ben er vanuit gegaan dat het alleen spiervlees is. Ik ga de verhoudingen verwisselen, heb meteen maar een kilo pens gekocht  :biggrin2:
Vanmiddag ook nog even 2 lamsballen gekocht, dat geld toch ook als orgaanvlees? Heerlijk toch de slager te laten blozen omdat ie tegen me moet zeggen dat ie vandaag als orgaanvlees alleen ballen heeft. ;)  Nieren is de missie voor morgen!
Door Lizzy
#2386303
[quote="Maryon"]
De geitenmix is van richards versvlees, er staat niet op wat er verder in zit, geen idee dus ofvdat kvv is en ik kan het op de site ook niet vinden. Ik ben er vanuit gegaan dat het alleen spiervlees is. Ik ga de verhoudingen verwisselen, heb meteen maar een kilo pens gekocht  :biggrin2:
Vanmiddag ook nog even 2 lamsballen gekocht, dat geld toch ook als orgaanvlees? Heerlijk toch de slager te laten blozen omdat ie tegen me moet zeggen dat ie vandaag als orgaanvlees alleen ballen heeft. ;)  Nieren is de missie voor morgen!
[/quote]

Ja, testikel is orgaan :biggrin2:
Kalkoendij vind ik persoonlijk erg hard. Het bot dan he. Ik vind het zelfs platgeslagen drie keer niks, de stukjes bot voelen serieus aan als glasscherven. Ik zou het malen. Of liever nog (ik houd niet van gemalen spul en zou daarom zelf ook nooit kant en klare mixen kopen): vervangen door een ander vleesbotsoort dat je hond zo kan eten, zonder bewerking.
Door Lizzy
#2386416
[quote="Kim en Casper"]
De geitenmix is een KVV. Met 75 vlees, 20 bot en 5 orgaan. Staat ook vermeld op natuurlijkrauwvoer.nl daar staan van veel dingen ook foto's bij.
[/quote]

Het nadeel van zo'n mix is dat je geen idee hebt wat voor kwaliteit er in het prakje gaat....
Door Maryon
#2386466
Ik had nog niet gekeken op natuurlijk rauwvoer, heb alles bij richards versvlees besteld, handig om te weten, ik heb nog wat mixjes. Dat is dus waarschijnlijk allemaal KVV, ga ik in ieder geval even nakijken op natuurlijk rauw voer.
Ik heb het idee dat niet alle mixen super kwaliteit zijn, ik heb er een aantal geprobeerd en de 1 ziet er beter uit als de andere.  Arthur eet nu nog 3 keer per dag en daarvan krijgt ie 1 portie als ik de deur uit ga, ik durf hem geen botten te laten eten als ik er niet bij ben. 's Morgens krijgt hij nu dus nog KVV kan ik mooi die mixjes opmaken. 
Ik ga de kalkoen eruit halen en malen, eens kijken of onze katten dat lusten.
Door Maryon
#2394859
Ik heb er een heleboel geprobeerd en heb nu Tamminga, Arthur vind het lekker en het zijn best stevige brokken. Ik zie het bot zitten. Hij heeft het allemaal zo naar binnen geschrokt dat vind ik wel een nadeel van KVV. Als hij zijn barf maaltijd krijgt is ie daar wel wat langer mee bezig. Vooral een visje heeft ie lekker lang lang werk mee.
Welke mix gebruik jij?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door