Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Biancatje88
#2386195
Op het staffordforum waar ik ook lid van ben kwam dit stukje voorbij.
Ik zal eerst even wat toelichting geven.

De hond is al vanaf april aan het overgeven. Valt daardoor heel erg veel af en houd zijn kvv maaltijd niet binnen. Telkens als hij gegeten heeft komt het er weer uit. De mensen zijn bij verschillende dierenartsen geweest maar niets hielp. Toen is er een tijdje niets meer geplaatst geweest en nu net plaatsen ze dit:

Inmiddels zijn we pakweg drie maanden verder en Mack heeft een gigantische terugval gekregen. Zaterdag ben ik nog Pretnison gaan halen en gisteren was het weer helemaal mis.

Via via had ik het adres van een dierenkliniek in Aaken (Duitsland) gekregen die geleid wordt door een professor in diergeneeskunde. Volgens de assistente kon ik pas volgende week donderdag terecht omdat ze dan pas plaats hadden. Toen ik aangaf dat het dan wel eens te laat voor onze Mack kon zijn mocht ik meteen komen.

Eenmaal binnen kreeg Mack meteen een infuus in zijn poot. Vervolgens begon het intake gesprek. Toen ik vertelde dat ik Mack in het verleden Kipkarkasjes en kippennekken voerde kreeg ik ze gigatisch op de klote. Wolven en Coyotes eten geen botten maar wij voeren dat onze huishonden wel.

Toen ze Mack in de darmen duwde begon hij te piepen. Er zat iets wat daar niet thuis hoorde. Ze heeft een echo gemaakt en vervolgens een röntgenfoto. Hierna moest Mack een contrast vloeistof slikken en moest er elk uur een foto gemaakt worden. Dit hebben we tot vanavond 19:00 uur gedaan (vier foto's totaal). Morgen moet Mack geopereerd worden. Zijn darmen gaan eruit en worden nagekeken. Ik weet in elk geval met 100% zekerheid dat hij geen tumor heeft. Volgens de professor gaat het goed komen.


Hier schrik ik toch echt van! Ik ben helemaal overtuigd van het vers voeren maar nu krijg ik toch twijfels...  :confused1:
Door Anne in Zweden
#2386245
A: dat wolven en coyotes volgens de professor geen botten eten, bewijst alleen maar dat de professor geen verstand heeft van wolven en coyotes. Of kan hij bewijzen dat die hun voer in zakken bij de supermarkt halen?

B: Een professor in de diergeneeskunde is niet automatisch professor in de voedingskunde.

C: Als er stukken onverteerd bot in de darmen zouden zitten, moet dat op de röntgenfoto te zien zijn. Dat is blijkbaar niet zo, of in ieder geval wordt dat niet vermeld.

D: Waarom krijg je twijfels over het vers voeren door dit verhaal? Het staat toch nog niet vast dat de problemen met versvoer te maken hebben? Misschien heeft ie wel een speelgoedje ingeslikt in april, en is daardoor een obstructie of een verteringsprobleem ontstaan. En mocht het toch door het versvoer komen: waarom twijfel je naar aanleiding van dit verhaal, terwijl er honderden verhalen tegenover staan van honden (en katten) die onnoemelijk veel baat hebben gehad bij vers?

Twijfelen mag altijd hoor, maar laat je nog heel even niet gek maken. Uiteindelijk weet je nog niet wat er met Mack aan de hand is. Maar dat van die wolven die geen botten eten is flauwekul, daar kun je rustig van uitgaan.
Gebruikersavatar
Door nova
#2386281
Biancatje88 schreef: Op het staffordforum waar ik ook lid van ben kwam dit stukje voorbij.
Ik zal eerst even wat toelichting geven.

De hond is al vanaf april aan het overgeven. Valt daardoor heel erg veel af en houd zijn kvv maaltijd niet binnen. Telkens als hij gegeten heeft komt het er weer uit. De mensen zijn bij verschillende dierenartsen geweest maar niets hielp. Toen is er een tijdje niets meer geplaatst geweest en nu net plaatsen ze dit:

Inmiddels zijn we pakweg drie maanden verder en Mack heeft een gigantische terugval gekregen. Zaterdag ben ik nog Pretnison gaan halen en gisteren was het weer helemaal mis.

Via via had ik het adres van een dierenkliniek in Aaken (Duitsland) gekregen die geleid wordt door een professor in diergeneeskunde. Volgens de assistente kon ik pas volgende week donderdag terecht omdat ze dan pas plaats hadden. Toen ik aangaf dat het dan wel eens te laat voor onze Mack kon zijn mocht ik meteen komen.

Eenmaal binnen kreeg Mack meteen een infuus in zijn poot. Vervolgens begon het intake gesprek. Toen ik vertelde dat ik Mack in het verleden Kipkarkasjes en kippennekken voerde kreeg ik ze gigatisch op de klote. Wolven en Coyotes eten geen botten maar wij voeren dat onze huishonden wel.

Toen ze Mack in de darmen duwde begon hij te piepen. Er zat iets wat daar niet thuis hoorde. Ze heeft een echo gemaakt en vervolgens een röntgenfoto. Hierna moest Mack een contrast vloeistof slikken en moest er elk uur een foto gemaakt worden. Dit hebben we tot vanavond 19:00 uur gedaan (vier foto's totaal). Morgen moet Mack geopereerd worden. Zijn darmen gaan eruit en worden nagekeken. Ik weet in elk geval met 100% zekerheid dat hij geen tumor heeft. Volgens de professor gaat het goed komen.


Hier schrik ik toch echt van! Ik ben helemaal overtuigd van het vers voeren maar nu krijg ik toch twijfels...  :confused1:
Ik lees dat de hond in kwestie KVV  krijgt.
Als  die hond alleen maar KVV heeft gehad, is het bijna onmogelijk  dat er een botfragment in de darmen vastzit, een ander vreemd voorwerp zou wel kunnen.
Bij Bindi is al eens een kerstversiering en een  stukmaiskolf uit haar darmen gehaald.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,62788.msg1415403.html#msg1415403

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,97304.msg2220863.html#msg2220863

Haar buik is er helaas niet beter op geworden  op de operaties  :-\ :-\, maar  het is openmaken of het leven laten....
Bindi eet nu wel  zelf gemalen vleesvoeding . Mijn pupperd eet barf,  en  ik blijf ervan overtuigd dat er niets gaat boven vleesvoeding voor een hond.

laat je weten wat er uit de darm kwam van die hond?
Ik ben best nieuwsgierig , al komt dit door slechte ervaring :-\
Laatst gewijzigd door nova op wo 04 jul 2012, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Biancatje88
#2386323
Anne in Duitsland schreef: A: dat wolven en coyotes volgens de professor geen botten eten, bewijst alleen maar dat de professor geen verstand heeft van wolven en coyotes. Of kan hij bewijzen dat die hun voer in zakken bij de supermarkt halen?

B: Een professor in de diergeneeskunde is niet automatisch professor in de voedingskunde.

C: Als er stukken onverteerd bot in de darmen zouden zitten, moet dat op de röntgenfoto te zien zijn. Dat is blijkbaar niet zo, of in ieder geval wordt dat niet vermeld.

D: Waarom krijg je twijfels over het vers voeren door dit verhaal? Het staat toch nog niet vast dat de problemen met versvoer te maken hebben? Misschien heeft ie wel een speelgoedje ingeslikt in april, en is daardoor een obstructie of een verteringsprobleem ontstaan. En mocht het toch door het versvoer komen: waarom twijfel je naar aanleiding van dit verhaal, terwijl er honderden verhalen tegenover staan van honden (en katten) die onnoemelijk veel baat hebben gehad bij vers?

Twijfelen mag altijd hoor, maar laat je nog heel even niet gek maken. Uiteindelijk weet je nog niet wat er met Mack aan de hand is. Maar dat van die wolven die geen botten eten is flauwekul, daar kun je rustig van uitgaan.
Bedankt voor je antwoord. Dit had ik echt even nodig, gewoon een nuchtere kijk er op.
Normaal gesproken trek ik me er ook niets van aan omdat ik weet (mede door dit forum) dat dierenartsen er vaak helemaal geen verstand van hebben. Maar dit argument had ik echt nog nooit gehoord, en ik kon zelf ook geen verklaring geven waarom die dierenarts geen gelijk had.
En ik bij mezelf dacht dat het misschien wel eens zou kunnen dat er na het eten van bot misschien toch een stukje klem komt te zitten in de darmen. Dat maakte me ongerust.

Maar al mijn beesten (5 katten en 2 honden) staan op vers en ben niet van plan dat te veranderen hoor. Hier krijgen ze alleen kvv met af en toe een kalkoennek (barfen durf ik niet meer na een hele nare ervaring met Kenzi). Het enige waar ik na dit verhaal aan ging twijfelen is die kalkoennek. Of dat dan wel verstandig is zeg maar.
Door Biancatje88
#2386330
nova schreef: Ik lees dat de hond in kwestie KVV  krijgt.
Als  die hond alleen maar KVV heeft gehad, is het bijna onmogelijk  dat er een botfragment in de darmen vastzit, een ander vreemd voorwerp zou wel kunnen.
Bij Bindi is al eens een kerstversiering en een  stukmaiskolf uit haar darmen gehaald.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,62788.msg1415403.html#msg1415403

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,97304.msg2220863.html#msg2220863

Haar buik is er helaas niet beter op geworden  op de operaties  :-\ :-\, maar  het is openmaken of het leven laten....
Bindi eet nu wel  zelf gemalen vleesvoeding . Mijn pupperd eet barf,  en  ik blijf ervan overtuigd dat er niets gaat boven vleesvoeding voor een hond.

laat je weten wat er uit de darm kwam van die hond?
Ik ben best nieuwsgierig , al komt dit door slechte ervaring :-\
Volgens mij kreeg de hond ook af en toe kipkarkas en kippennek. Als aanvulling op de kvv.

Heb eventjes jou topics gelezen, jeetje zeg wat een drama!!!  :(
Maar het zou inderdaad ook goed iets anders kunnen zin wat er klem zit bij die hond.
Door Lizzy
#2386341
Biancatje88 schreef: Op het staffordforum waar ik ook lid van ben kwam dit stukje voorbij.
Ik zal eerst even wat toelichting geven.

De hond is al vanaf april aan het overgeven. Valt daardoor heel erg veel af en houd zijn kvv maaltijd niet binnen. Telkens als hij gegeten heeft komt het er weer uit. De mensen zijn bij verschillende dierenartsen geweest maar niets hielp. Toen is er een tijdje niets meer geplaatst geweest en nu net plaatsen ze dit:

Inmiddels zijn we pakweg drie maanden verder en Mack heeft een gigantische terugval gekregen. Zaterdag ben ik nog Pretnison gaan halen en gisteren was het weer helemaal mis.

Via via had ik het adres van een dierenkliniek in Aaken (Duitsland) gekregen die geleid wordt door een professor in diergeneeskunde. Volgens de assistente kon ik pas volgende week donderdag terecht omdat ze dan pas plaats hadden. Toen ik aangaf dat het dan wel eens te laat voor onze Mack kon zijn mocht ik meteen komen.

Eenmaal binnen kreeg Mack meteen een infuus in zijn poot. Vervolgens begon het intake gesprek. Toen ik vertelde dat ik Mack in het verleden Kipkarkasjes en kippennekken voerde kreeg ik ze gigatisch op de klote. Wolven en Coyotes eten geen botten maar wij voeren dat onze huishonden wel.

Toen ze Mack in de darmen duwde begon hij te piepen. Er zat iets wat daar niet thuis hoorde. Ze heeft een echo gemaakt en vervolgens een röntgenfoto. Hierna moest Mack een contrast vloeistof slikken en moest er elk uur een foto gemaakt worden. Dit hebben we tot vanavond 19:00 uur gedaan (vier foto's totaal). Morgen moet Mack geopereerd worden. Zijn darmen gaan eruit en worden nagekeken. Ik weet in elk geval met 100% zekerheid dat hij geen tumor heeft. Volgens de professor gaat het goed komen.


Hier schrik ik toch echt van! Ik ben helemaal overtuigd van het vers voeren maar nu krijg ik toch twijfels...  :confused1:
Zo zo.... Laat meneer z'n schoolgeld even terug gaan halen zeg! Wolven eten de complete skeletten op. Zij zijn minder voorzichtig dan wij hoor, met al onze regeltjes waaraan vleesbotten moeten voldoen! Hoe denkt deze meneer trouwens dat een wolf dan aan zijn calcium komt? Vlees bevat namelijk geen calcium en wel fosfor. Zou een wolf dus echt alleen vlees eten en geen bot, zou ie allang geen skelet meer hebben..... Jeetje, wat een domme uitspraak, ik zou me doodschamen in zijn plaats!

Mij hoor je overigens niet zeggen dat het eten van vleesbot 200% veilig is en er nooit wat mis gaat. Want dat is gewoon niet zo, dat zou een leugen zijn. En ik veeg dat ook niet onder het kleed. Maar als je de regels volgt zoals die omschreven staan in het "honden en eten van botten" document in de barfplaats bieb, is die kans uiterst klein. De kans is groter, wanneer je brok voert, dat je hond dood gaat aan een verrot gebit of een overkill aan ongezonde stoffen die ie binnen krijgt. Maar ja, het kan gebeuren, dat er een stukje bot klem komt te zitten in de darmen. Je moet alleen realistisch kijken naar hoe groot dat gevaar is. En dat gevaar is uiterst, ja echt buitengewoon klein. Maar niet afwezig. En als je niet bereid bent dat risico te nemen, moet je geen BARF voeren. Zo simpel is het. Ik raad iedereen dan ook met klem aan niet meer in de auto te gaan zitten met de hond. En ze ook niet meer los te laten in een bos, stel voor dat ie tegen een boom loopt. Het leven zit vol met risico's. Ik ben uiterst echt uiterst schijterig met mijn honden. Zij zijn mijn allerkostbaarste bezit. Ik vind het risico van BARF aanvaardbaar. En ik vind het risico van niet BARF voeren groter. En die overweging moet een ieder voor zich maken.
Door Biancatje88
#2386363
Lizzy schreef: Zo zo.... Laat meneer z'n schoolgeld even terug gaan halen zeg! Wolven eten de complete skeletten op. Zij zijn minder voorzichtig dan wij hoor, met al onze regeltjes waaraan vleesbotten moeten voldoen! Hoe denkt deze meneer trouwens dat een wolf dan aan zijn calcium komt? Vlees bevat namelijk geen calcium en wel fosfor. Zou een wolf dus echt alleen vlees eten en geen bot, zou ie allang geen skelet meer hebben..... Jeetje, wat een domme uitspraak, ik zou me doodschamen in zijn plaats!

Mij hoor je overigens niet zeggen dat het eten van vleesbot 200% veilig is en er nooit wat mis gaat. Want dat is gewoon niet zo, dat zou een leugen zijn. En ik veeg dat ook niet onder het kleed. Maar als je de regels volgt zoals die omschreven staan in het "honden en eten van botten" document in de barfplaats bieb, is die kans uiterst klein. De kans is groter, wanneer je brok voert, dat je hond dood gaat aan een verrot gebit of een overkill aan ongezonde stoffen die ie binnen krijgt. Maar ja, het kan gebeuren, dat er een stukje bot klem komt te zitten in de darmen. Je moet alleen realistisch kijken naar hoe groot dat gevaar is. En dat gevaar is uiterst, ja echt buitengewoon klein. Maar niet afwezig. En als je niet bereid bent dat risico te nemen, moet je geen BARF voeren. Zo simpel is het. Ik raad iedereen dan ook met klem aan niet meer in de auto te gaan zitten met de hond. En ze ook niet meer los te laten in een bos, stel voor dat ie tegen een boom loopt. Het leven zit vol met risico's. Ik ben uiterst echt uiterst schijterig met mijn honden. Zij zijn mijn allerkostbaarste bezit. Ik vind het risico van BARF aanvaardbaar. En ik vind het risico van niet BARF voeren groter. En die overweging moet een ieder voor zich maken.
Je hebt gelijk!
Bedankt voor het antwoord, mijn twijfels zijn weer weg. Ik denk dat ik ook gewoon nog te geschrokken ben van Kenzi toen het van de week zo slecht met haar ging ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,103667.0.html ). En nu wil ik er alles aan doen om mijn hondjes gezond en veilig te houden, ook al weet ik goed genoeg dat dat niet altijd kan. Maarja, wat kan ik zeggen.. Ik zit soms een beetje raar in elkaar denk ik.  :D
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2386371
Ik heb wel eens gehoord dat een hond problemen had met verstopping en dat dat kwam door restjes van een flostouw :-\

Ben wel benieuwd hoe het afloopt..
Door Biancatje88
#2387239
Er is een nieuwe reactie geplaatst, ik zal hem even hier plakken:

15 cm darm verwijderd, er zat iets in de darm dat op een stukje hout of stukje bot leek. Dit zorgde ervoor dat de darm op de plek lekte. Omdat het stukje heel erg aangetast is kon men niet zeggen wat het is. We hebben het ter analyse laten opsturen.


Ik ben wel benieuwd wat het nu was, zodra ik meer weet zal ik het hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2388780
Ivm je eigen dieren: kalkoenbot heeft de naam om erg snel en scherp te splinteren.  Aan katten zou ik het zeker niet voeren. Aan honden, als je je daar zelf goed bij voelt en je honden het er goed op doen. Er zijn echter ook genoeg baasjes die geen kalkoenbot voeren omdat het snel splintert.  Je zou het kunnen vervangen door wat anders.  Eendennekken vb, alhoewel er ook dieren zijn die dat dan weer moeilijker verteren.  Maar ik hoor toch minder problemen met eendennekken dan mensen die geen kalkoenbot voeren. 
Er zijn natuurlijk nog zoveel andere mogelijkheden, andere diersoorten, karkas of vleugels of dergelijke.  Het is maar wat jij en je dieren goed vinden.
Als je last hebt gehad met kalkoennek zou ik het persoonlijk niet meer voeren, maar dat moet je echt zelf weten. ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2389224
Biancatje88 schreef: Er is een nieuwe reactie geplaatst, ik zal hem even hier plakken:

15 cm darm verwijderd, er zat iets in de darm dat op een stukje hout of stukje bot leek. Dit zorgde ervoor dat de darm op de plek lekte. Omdat het stukje heel erg aangetast is kon men niet zeggen wat het is. We hebben het ter analyse laten opsturen.


Ik ben wel benieuwd wat het nu was, zodra ik meer weet zal ik het hier plaatsen.
Goed dat het eruit is,  darmsappen in de buikholte is erg pijnlijk  :-\  De hond zal vast weer helemaal opknappen. :) :)

ik ben benieuwd wat eruit komt
Door eliza4u
#2391623
Wij zijn een pup van 13 weken verloren hier aan. Bij hem waren de darmen ook gaan lekken en ondanks dat de buikholte was uitgespoeld en de hele mikmak is hij de nacht na de operatie overleden. Zijn organen stopte er mee. En de reden van de verstopping? Zo'n pluizig haarelastiekje. Dat had hij schijnbaar snel van de tafel gegapt en opgegeten. Wij hadden dat gewoon echt niet gezien. De dierenarts heeft het toen bewaard want hij zag ook niet wat het was. Maar wij dus wel. Hij groeide overigens op op BARF.

De moeder van deze pup heeft het overigens ook gehad een paar maanden terug maar met een stuk nylabone bot wat ze naar binnen had gewerkt. Zij heeft het wel overleefd.
Door Biancatje88
#2391955
pearlsofpassion schreef: Ivm je eigen dieren: kalkoenbot heeft de naam om erg snel en scherp te splinteren.  Aan katten zou ik het zeker niet voeren. Aan honden, als je je daar zelf goed bij voelt en je honden het er goed op doen. Er zijn echter ook genoeg baasjes die geen kalkoenbot voeren omdat het snel splintert.  Je zou het kunnen vervangen door wat anders.  Eendennekken vb, alhoewel er ook dieren zijn die dat dan weer moeilijker verteren.  Maar ik hoor toch minder problemen met eendennekken dan mensen die geen kalkoenbot voeren. 
Er zijn natuurlijk nog zoveel andere mogelijkheden, andere diersoorten, karkas of vleugels of dergelijke.  Het is maar wat jij en je dieren goed vinden.
Als je last hebt gehad met kalkoennek zou ik het persoonlijk niet meer voeren, maar dat moet je echt zelf weten. ;)
Ow, dat wist ik dus niet.

Ik voer helemaal geen barf meer omdat Kenzi bijna gestikt is in een kippenrug. Ze is zo gulzig, en ben toen zo geschrokken dat ik niet meer durf te barfen vandaar alleen nog maar kvv hier.
Maar ik merk het zo goed aan de tanden, daarom dat ik voor een kalkoenbot op zijn tijd gekozen had omdat dat zo groot is dat ik het zelf nog kan vasthouden als ze het op eet. Maar nu ik dit lees vind ik dat toch ook niet meer zo'n goed idee.


Even ter informatie over het andere verhaal: ik weet nog niet wat er nu heeft klem gezeten, maar zodra ik het weet zal ik het zeker plaatsen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2392089
Als het om die reden is zou ik gewoon voor eendennekjes (die kan je ook vasthouden) of eendenkarkasjes gaan. Die kan hij toch niet inslikken? Als het groot genoeg is, moet hij wel knagen. Een groot konijnenkarkas is ook mooi, maar die heb je in verschillende grootte's. 
Ik weet niet of een ganskarkasje in het seizoen ook een optie zou zijn. Waarschijnlijk wel.  Die zijn natuurlijk mooi groot. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door